.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jakie są algorytmy Google i czym charakteryzują się ostatnie aktualizacje?

8min.

Komentarze:1

Jakie są algorytmy Google i czym charakteryzują się ostatnie aktualizacje?
01 marca 2022
Zastanawialiście się kiedyś, jak to się dzieje, że wpisując wybraną frazę do wyszukiwarki, Google podaje dokładnie takie rozwiązania, jakich poszukujecie? To wszystko za sprawą algorytmów, które dbają o to, by użytkownicy otrzymywali idealnie dopasowane odpowiedzi, bez potrzeby długiego szukania, czy ryzyka trafienia na zawirusowane witryny. W dzisiejszym artykule podejmujemy temat algorytmów Google - ich działania, funkcji oraz ostatnich aktualizacji.

8min.

Komentarze:1

Algorytmy Google: czym są i skąd się wzięły?

Algorytmy Google to nic innego, jak ciąg zadań dla naszej wyszukiwarki, dzięki którym może ona analizować informacje zawarte na internetowych witrynach. Jest to więc pewnego rodzaju zbiór zasad, z pomocą których wyszukiwarka może oceniać wartość stron internetowych, by potem wyświetlić je w określonej kolejności. Celem ich powstania było najprościej mówiąc uporządkowanie internetu, w którym znajdują się dosłownie miliardy przeróżnych stron i informacji (jak podaje Netcraft, we wrześniu 2018, odpowiedzi otrzymano z 222 628 534 unikalnych domen).

W dużym skrócie: dzięki algorytmom, Google jest w stanie odkryć i przeskanować zarówno istniejące, jak i nowo pojawiające się w internecie strony, następnie je zaindeksować (czyli rozpoznać ich zawartość i tematykę), aby w końcu wyświetlić je w wynikach wyszukiwania na odpowiednie słowa kluczowe.

Gdyby nie algorytmy Google, prawdopodobnie nie potrafilibyśmy samodzielnie odnaleźć się w sieci.

Na początku był… PageRank

Pierwszy algorytm wykorzystywany przez wyszukiwarkę Google został opracowany przez jego założycieli –  Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Ich celem było przede wszystkim to, by strony pojawiające się w wynikach wyszukiwania w jak najlepszy sposób odpowiadały na pytania użytkowników. Zadając więc sobie pytanie, co świadczy o wysokiej wartości witryn, twórcy skupili się przede wszystkim na znajdujących się na nich treściach. Jak poznać, że dana publikacja jest wartościowa? Odpowiedź jest bardzo prosta – jeśli witryna jest często odwiedzana i cytowana na wielu stronach, znaczy to, że jest popularna i cenna.

Jak działa PageRank?

Do oceny strony właśnie pod kątem tych kryteriów powstał algorytm PageRank. Mierzony w 10-stopniowej skali, mówił o mocy i popularności witryn (gdzie 10 jest oceną najwyższą, a nowe strony zaczynały od wartości N/A).

Moc i popularność stron mierzona przez PageRank była przekazywana ze strony na stronę. Przykładowo, strona z oceną 10 przekazywała część swojej wartości na witrynę z notą 2, jeśli w swojej treści zawierała do niej link.

Po pewnym czasie okazało się, że bardzo łatwo go przechytrzyć i w dużej części PageRank został zmanipulowany poprzez nieuczciwe zdobywanie odnośników do strony z serwisów o dużej popularności.

Ostatnie aktualizacje algorytmów Google

Odwieczne pytanie: czy PageRank ciągle istnieje i czy dalej ma znaczenie?

Kilka lat temu Google zdało sobie sprawę, że PageRank jest jednym algorytmów Google, który można łatwo zmanipulować. Z tego powodu stopniowo zaczęto z niego rezygnować. Początkowo miało miejsce odcięcie nas od informacji o ocenach PageRank, następnie w 2013 roku został on po raz ostatni oficjalnie zaktualizowany. Co dzieje się z nim teraz? Wiele osób twierdzi, że dalej istnieje i jest odświeżany, jednak brak na ten temat oficjalnych informacji.

Aktualizacje algorytmów Google, czyli wszystkim dobrze znany… zwierzyniec Google!

Google wykorzystuje wiele przeróżnych algorytmów. Do najbardziej znanych możemy jednak zaliczyć cztery podstawowe: Panda, Pingwin, Koliber i Gołąb.

Kung Fu Panda

Panda to algorytm, który przede wszystkim odpowiada za treść. Sprawdza ją i ocenia pod względem unikalności, oryginalności i wartości. Co dokładnie bada ten algorytm?

  • plagiaty oraz duplikację treści. Wykryje powtórzenia zarówno wewnętrzne w obrębie tej samej strony, jak i zewnętrzne z innymi witrynami,
  • ilość tekstu – Google dużo chętniej pokazuje w wynikach wyszukiwania te witryny, które zawierają dużo tekstu, który przyniesie użytkownikom bardziej szczegółową odpowiedź,
  • jakość treści. Panda sprawdza zawartość pod względem merytorycznej wartości dla użytkowników. Bez problemu wykryje słowa kluczowe wrzucone w przypadkowy tekst na zupełnie inny temat,
  • naturalność tekstu, a więc czy jest on napisany rzeczywiście dla użytkowników, czy tylko i wyłącznie w celu uzyskania wysokiej pozycji w Google.

Panda powstała po to, by w wynikach wyszukiwania wyświetlać na wysokich miejscach te strony, które tworzą merytorycznie cenne treści, które są wartościowe dla użytkowników.

Kolejny zwierzak – Pingwin

Zadaniem algorytmu o wdzięcznej nazwie Pingwin jest przede wszystkim walka ze spamem i przeciwdziałanie wszelkim objawom nieetycznego działania. Powinny więc bać się go wszystkie serwisy do wymiany linków. Pingwin ocenia przede wszystkim:

  • ilość odnośników prowadzących do strony – jeśli pojawia się ich bardzo dużo w krótkich czasie, może to znaczyć o próbie manipulacji,
  • jakość linków. Pingwin wykryje, jeśli pochodzą one z serwisów postępujących nieetycznie, posiadających niskie wskaźniki, na których znajdziemy tylko i wyłącznie adresy internetowe.

Jedną z ostatnich aktualizacji wyszukiwarki Google, która działa obecnie w czasie rzeczywistym, jest Pingwin 2.0. Wprowadzony, by skutecznie wyeliminować strony stosujące nieetyczne technik poprawienia zarówno pozycji w wyszukiwarce, jak również zwiększenia ruchu. Bezwzględnie karze wszystkie witryny, które korzystają z metod zwanych BlackHat SEO. Na tej aktualizacji skorzystały wszystkie strony zawierające wartościowe treści, naturalne profile linków (z serwisów powiązanych tematycznie), które odnośniki do swoich witryn tworzą nie tylko na najbardziej popularne słowa kluczowe. Pingwin 2.0 nie zapomina również o reklamach, które powinny posiadać atrybut “NoFollow” – nie powinny więc przenosić wcześniej wspomnianego PageRanka, co może powodować podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wcale nie taki najmniejszy Koliber

Koliber, czyli jeden z ostatnich aktualizacji algorytmów Google, został wprowadzony w 2013 roku i jego zadaniem jest ułatwienie wyszukiwania informacji dla użytkowników. Ma on na celu wskazywanie poszukiwanych informacji bez konieczności wychodzenia z wyników wyszukiwania. Oto praktyczny przykład jego działania:

Aktualizacja wyszukiwarki Google

Oprócz pokazywania informacji bez konieczności wchodzenia na stronę ukazaną w wynikach, Koliber ma jeszcze dwie istotne funkcje:

  • wspiera działalność lokalną. Dlatego, po wpisaniu w pasek wyszukiwania frazy “piekarnia”, Google pokaże nam te, które znajdują się najbliżej Ciebie,
  • zrozumienie długich fraz (tzw. long taili) przez użytkowników. Przykładowo, dzięki algorytmowi Koliber, Google wskaże Ci sklepy mięsne po wpisaniu “gdzie kupić wędlinę w Krakowie” pomimo tego, że samo słowo “sklep mięsny” nie pojawiło się w zapytaniu.

Koliber jest algorytmem Google mającym wyjść na przeciw użytkownikom, aby wyszukiwanie informacji odbywało się szybko i dokładnie.

Gołąb, który grucha w Google

Algorytm Gołąb, wprowadzony w 2014 roku, skupia się na lokalnych wynikach wyszukiwania. Jest to kolejne wyciągnięcie ręki w stronę użytkowników. Mieszkaniec Krakowa wpisując w Google frazę “fryzjer” nie poszukuje przecież usługi, która znajduje się w Gdańsku.

Gołąb połączył również odpowiedzi na zapytania w sieci Google z mapami. Poszukując zatem fryzjera w Krakowie, pojawią nam się zarówno strony poszczególnych zakładów, jak również dokładne miejsca na mapie, w których się one znajdują.

Mniej znane, ale równie ważne algorytmy Google

Google w swoim działaniu wykorzystuje wiele algorytmów, które wpływają na ukazujące nam się wyniki wyszukiwania. Przyjrzymy się teraz na tym mniej znanym, ale równie istotnym, na które należy zwrócić uwagę.

Inteligentny RankBrain

RankBrain to algorytm Google, który w swoim działaniu wykorzystuje sztuczną inteligencję. Jego działanie polega na interpretowaniu wpisywanych w Google fraz i objaśnianiu ich na nowe, różne sposoby. Znajdują one zastosowanie szczególnie w przypadku bardzo skomplikowanych i długich, jak również zupełnie nowych zapytań, które nie były nigdy wcześniej wyszukiwane. Ma za zadanie przetworzyć wpisaną frazę, zrozumieć ją i odnaleźć odpowiedź.

Przykładowo, działalność RankBrain możemy zauważyć po wpisaniu długiego, skomplikowanego zapytania “jak nazywa się w siatkówce zawodnik, który ma inną koszulkę”. Po wpisaniu takiej frazy otrzymamy odpowiedź: libero.

Aktualizacje algorytmów Google

Mobilegeddon, czyli era urządzeń mobilnych

Coraz więcej osób częściej korzysta z internetu na telefonie, niż komputerze. W związku z tym trendem oraz faktem, że dla Google najważniejszy jest użytkownik, powstał algorytm MobileGeddon.

W wynikach wyszukiwania Google będzie więc chętniej pokazywać nam te strony, które posiadają wersję mobilną, czyli dostosowaną do komórek. Dzięki temu przeglądanie witryn jest dla użytkowników zdecydowanie wygodniejsze.

Zwierzyńca ciąg dalszy, czyli Opos

Dwa lata temu, małe ZOO Google zostało powiększone o kolejnego zwierzaka. Jest nim Opos, który na pozór wydaje się sympatyczny, dokonał niezłego zamieszania w lokalnych wynikach wyszukiwania. Skorzystały na nim te biznesy, których działalność odbywa się w innych lokalizacjach niż miejsce głównej siedziby.

Wyniki wyszukiwania są więc w dniu dzisiejszym jeszcze lepiej dopasowane do miejsca, w którym przebywa użytkownik. Jeśli więc chcemy, aby to nasza strona pojawiała się wysoko, musimy przykładowo na bieżąco aktualizować nasze wizytówki i profile Google Moja Firma.

Czym jest Phantom?

Phantom zwraca szczególną uwagę jakość na witryny oraz zachowania użytkownika na stronie. Algorytm ten bada stronę pod kątem występujących na niej błędów funkcjonowania, czy wszelkich problemów technicznych. Sprawdza również optymalizację strony pod względem np. nasycenia frazami kluczowymi, jakością pojawiającej się treści, ilości reklam.

Algorytm Phantom jest często powodem nakładania na witryny bardzo bolesnych w skutkach kar. Bardzo trudno jest również rozpoznać powody upomnień, ponieważ często mogą one dotyczyć pojedynczych podstron. Jest on szczególnie wymagający wobec dużych, znanych i popularnych stron.

Maszynowe uczenie

Kilka miesięcy temu odbyła się konferencja, na której zapowiedziany został nowy algorytm Google, działający niezależnie. Oparty na maszynowym uczeniu, Reinforcement Learning (czyli uczenie poprzez wzmacnianie) ma doskonalić swoje działanie na bieżąco. Jak się okazuje, Wujek Google chce lepiej poznać swoich użytkowników. Po wpisaniu frazy do Google, najnowszy algorytm ma za zadanie przekształcić ją w wiele różnych, innych pytań, po wykonaniu wstępnej selekcji wyników na zasadzie prób i błędów, następnie ma przesłać je do tradycyjnych algorytmów. Wszystko po to, by użytkownicy mogli dostać jak najbardziej trafne odpowiedzi.

Dla SEO będzie oznaczać to nie tylko optymalizowanie stron pod kątem dotychczas nam znanych czynników rankingowych, ale również o zawarcie treści opartych na najważniejszych słowach kluczowych, które będą satysfakcjonujące dla użytkowników.

Na moment obecny jest to jednak tylko teoria, ale prawdopodobnie w ciągu najbliższego czasu to właśnie on będzie odpowiadał za otrzymywane wyniki wyszukiwania.

Najważniejsze zmiany algorytmów Google ostatnich miesięcy

Duże zmiany w 2018 roku przyniósł nam:

W 2018 to jednak sierpień i wrzesień były na ustach wszystkich osób zajmujących się pozycjonowaniem. Powodem był tzw. Medic Update, który zrobił w SEO niemałe zamieszanie, szczególnie w branży medycznej i finansowej. Ta aktualizacja wyszukiwarki Google dotknęła szczególnie takie działalności, jak: internetowe drogerie, sklepy ze zdrową żywnością, kliniki, apteki, itd. Duża rolę odegrała wartość merytoryczna treści znajdujących się na stronie oraz autorytet ich autora. Na zmianach Google szczególnie ucierpiały serwisy, które nie udostępniały informacji dotyczących osoby publikującej artykuły.

Wszystkiego najlepszego Google, czyli najnowszy “Small birthday update”

1 października 2018 oficjalnie została potwierdzona kolejna “niewielka” aktualizacja, bezpośrednio związana z medycznym update. Co zmienia się tym razem?

Mimo, że została określona jako “small” dla wielu stron może okazać się jednak bardzo duża, choć nie wpłynie znacząco na tak mnogą liczbę witryn, jak poprzednie zmiany. Dotyczy ona przede wszystkim tematyki zdrowotnej/medycznej, ecommerce, gier, rozrywki, kuponów i innych.

Zmiany algorytmów Google

Więcej szczegółów na temat tej aktualizacji możesz znaleźć na innym wpisie naszego bloga: Medic Update – Aktualizacja algorytmu Google.

Jeśli interesują Cię aktualizacje algorytmów Google dokonane w przeciągu ostatnich kilku lat, sprawdź nasz artykuł odpowiadający na pytanie, jak wyglądały zmiany algorytmów Google w ostatnich trzech latach.

Google nieustannie aktualizuje swoje algorytmy (nawet kilkaset razy w ciągu roku!). Jeśli chcesz, aby Twoja strona pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, regularnie śledź nowinki, o których na bieżąco informujemy na naszym blogu!

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

  1. Nie jest tego mało, ale SEO to też taka dziedzina, gdzie trzeba ciągle trzymać się na baczności i nigdy nie można poczuć się zbyt „bezpiecznie” w wynikach wyszukiwania 🙂

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM