Jak zbudować stronę, która będzie się dobrze pozycjonować?

Jedną z pierwszych rzeczy, które może usłyszeć początkujący specjalista SEO w Polsce, jest porównanie tutejszych warunków pozycjonowania z zagranicznymi. I tak, na najbardziej wymagających rynkach SEO świata podejście do pozycjonowania jest kompleksowe.

„Kompleksowość” w tym przypadku oznacza, że już w momencie projektowania i budowania strony internetowej brane pod uwagę jest to, jak dobrze będzie ona zoptymalizowana pod kątem SEO.

Brzmi sensownie. Gratulować i naśladować. Jeśli przecież istnieje prawdopodobieństwo, że w którymś momencie swojej działalności biznesowej skorzystasz z usług firmy pozycjonującej, to dlaczego nie zapewnić sobie już na starcie przewagi w wyścigu po pozycje? Tymczasem takie myślenie o pozycjach witryn biznesowych w wyszukiwarce w Polsce nie jeszcze jest normą.

Jak stronie w budowie zapewnić jej łatwe pozycjonowanie?

Część poniższych porad pokrywa się z tym, co w ramach procesu SEO robią specjaliści od on-site. Jest tak, ponieważ struktura Twojej strony biznesowej ma wpływ na jej późniejsze pozycje na liście wyników wyszukiwania. To pewnik.

Po pierwsze, planując strukturę strony, zacznij od przeprowadzenia researchu fraz kluczowych. Wprowadzając nową stronę internetową lub zupełnie nową firmę, zapewne znasz dobrze swój rynek oraz konkurentów, ale konkurowanie w internecie jest czymś innym niż ściganie się na rynku. Twoimi konkurentami są te inne strony internetowe, które Google umieszcza wśród wyników wyszukiwania w odpowiedzi na określoną frazę kluczową (keyword).

Czasem mogą to być np. sklepy internetowe sprzedające podobne produkty, jak Ty lub firmy oferujące podobne usługi, a czasem nie. Mogą to być strony zupełnie inne, np. instytucji publicznych. To nie zmienia faktu, że strony te pozostają Twoimi konkurentami.

Punkt wyjścia – słowa kluczowe

Zaplanuj budowę podstron – ich ilość i tematykę. Idealnym rozwiązaniem jest, by dla każdej z fraz kluczowych utworzona została jedna podstrona. W ten sposób Google nie będzie miało trudności z dopasowaniem frazy kluczowej do podstrony, co wpłynie pozytywnie na pozycje.

Będzie to także ułatwienie dla działań SEO, które będziesz zapewne kontynuować już po postawieniu strony. Budowanie bazy linków będzie ułatwione, bo w celu wzmocnienia pozycji strony na daną frazę będzie możliwość budowania linków zewnętrznych z anchorem (klikalne słowo lub fraza, pod którą kryje się link), którym będzie dana fraza kluczowa.

Słowa kluczowa trzeba jednak gdzieś umieszczać. Nie możesz po prostu stworzyć podstrony z kilkunastoma niewielkimi blokami tekstu naszpikowanymi frazą kluczową, na jaką chcesz się pozycjonować. To grozi uznaniem przez Google treści na Twojej stronie za śmieciową (za sprawą upychania słów kluczowych, tzw. „keyword stuffing”). Najlepiej zapełnić witrynę odpowiednio obszernymi, wartościowymi tekstami. W związku z tym, już na etapie projektowania budowy strony, dla dobrego pozycjonowania warto zaplanować dużą ilość tekstów do publikacji. Podczas budowania listy tekstów, za punkt wyjścia weź oczywiście słowa kluczowe, na które strona jest pozycjonowana.

Dobra budowa strony dla dobrego pozycjonowania

Jaki CMS wybrać?

Tworząc stronę internetową, nie ma konieczności korzystania z CMSa. Nierzadko jednak zdarza się, szczególnie wśród mniej zaawansowanych użytkowników, że użycie systemu zarządzania treściami ułatwia pracę.

Z punktu widzenia korzyści w zakresie budowania strony pod SEO, polecanym CMSem jest WordPress. Szeroko rozpowszechniony i mający rzeszę fanów, SEOwców zdobywa poniekąd dzięki wtyczce Yoast SEO. Ten soft zanalizuje Twoją stronę i jej zawartość pod kątem SEO, wskazując słabe strony i sugerując sposoby poprawy.

Choć Yoast nie jest nieomylny, a wręcz niektóre z jego sugestii są zdezaktualizowane, to korzystanie z niego znacząco ułatwia czuwanie nad tym, by cała budowana strona była dobrze zoptymalizowana pod SEO.Jakie CMS wybrać dla dobrego i szybkiego pozycjonowania na nowo budowanej stronie

Mobile or die

Musisz zagwarantować, że Twoja strona będzie responsywna. Oznacza to, że musi działać dobrze na różnych urządzeniach. Wraz z dokonywanymi przez ostatnie dwa lata aktualizacjami algorytmów Google, położono bardzo duży nacisk na ten aspekt funkcjonowania stron. Te z nich, które nie potrafią bezproblemowo dopasować się do smartfona lub tabletu, tracą – spadając w pozycjach.

Dlatego też koniecznością stało się między innymi korzystanie z takiego języka programowania, który będzie gwarantował sprawne działanie strony na wielu różnych urządzeniach…

Mobilne pozycjonowanie a dobre SEO

… i nie jest to JavaScript

W powiązaniu z tym, o czym pisaliśmy powyżej – ostrożnie z JavaScript! Jeśli używasz tego języka programowania do budowy strony, rób to rozważnie. Zdaniem części społeczności SEO roboty Google mogą mieć trudności z odczytaniem kodu zapisanego w JavaScript.

Przykładowo, jeśli na naszej stronie, napisanej w JavaScript, umieścimy ukryte panele, podstrony czy menu, rozwijane np. kliknięciem, to robot Google może nie odczytać treści w tych sekcjach. Wszystko, co w nich umieścimy, będzie dla skryptów Google niewidoczne, przez co nie trafi w ogóle do wyników wyszukiwania Google. Z tego względu bezpieczniejszym rozwiązaniem jest używanie jQuery.

Z drugiej strony niektórzy pozycjonerzy przeprowadzali także testy pokazujące, że już od pewnego czasu roboty Google bez problemu radzą sobie z kodem JavaScript. Zdania zatem są w tej kwestii podzielone. Jeśli jednak nie chcemy podejmować zbędnego ryzyka, warto unikać korzystania z tego języka.

… ani Flash

Sytuacja jest podobna, jak w przypadku JavaScript, ale opinie zniechęcające do korzystania z niego, bardziej zdecydowane. Aktualne poradniki w szczególności przestrzegają przed wykorzystywaniem Flasha do nawigacji wewnątrz strony lub jako metody wyświetlania tekstu.

Trick: użyj Google Search Console

Mając stronę internetową, warto połączyć ją z Google Search Console. To pozwala nam każdorazowo sprawdzić, jak Google widzi nasze strony. Dzięki temu będziemy mieli pewność, czy kod, jaki napisaliśmy, jest poprawnie interpretowany przez roboty Google.

Jak budować stronę pod pozycjonowanie, to korzystając z dobrych narzędzi - między innymi Google Search Console

Clou budowania strony pod dobre pozycjonowanie: czysty kod

Czysty kod jest istotny, ponieważ pozycja strony wśród SERPów ustalana jest za pomocą działania programu Google (zwanego „crawlem”), który musi „odczytać” Twoją stronę. Oglądana oczami człowieka, strona może prezentować się dobrze, ale czy to oznacza, że jest czytelna dla crawla? Niekoniecznie! Jeśli kod nie będzie dość prosty, by umożliwić robotom łatwe przejście przez stronę, może to wpłynąć ujemnie na pozycję witryny.

Popraw przejrzystość witryny za pomocą HTML 5 oraz CSS3

Społeczność pozycjonerska radzi: budując stronę i chcąc, żeby dobrze się pozycjonowała, korzystaj z HTML 5! Istotne dla SEO w jego przypadku są elementy semantyczne, zawierające informację o zawartości danej sekcji strony internetowej, dzięki czemu roboty wyszukiwarek mogą szybciej uzyskać interesujące je informacje.

A jak wykorzystać CSS3? Obrazy wyświetlane na stronie mają znaczny wpływ na poziom jej optymalizacji pod kątem SEO. Z samej swojej zasady działania, użycie kaskadowych arkuszy stylu pozwala na uzyskanie bardziej przejrzystego kodu. Ponadto podmiot odpowiedzialny za tworzenie strony internetowej może otrzymywać materiały graficzne od Klienta. W gestii web developera jednak jest, aby tak opracować plik, by był korzystny dla SEO.

Rozmiar obrazu powinien mieścić się w przedziale 30 do 100 kB. Jego rozdzielczość – 72dpi. Tutaj również z pomocą przychodzą kaskadowe arkusze stylu, ponieważ użycie CSS Sprite’ów pozwala na zmniejszenie ilości zasobów niezbędnych do wyświetlenia określonego obrazu.

Planując rozmieszczenie obrazów, wziąć pod uwagę należy nie tylko aspekt estetyczno-funkcjonalny (patrz poniżej – akapit o UX), ale również kontekst. Im bliżej tekstu zawierającego odpowiednie słowa kluczowe obraz się znajduje, tym lepiej dla SEO całej strony.

Dodatkowo należy swoje zdjęcia umieścić w folderze o nazwie „obrazy” czy „images”, tak, aby lokalizacja obrazu była zgodna z takim schematem: strona.pl/images/logo.png

Przejrzysty URL – co przyjemne dla człowieka, to i dla robota

Kryteria przyjmowane przez Google podczas ustalania listy SERPów mają przynajmniej po części odzwierciedlać ludzki punkt widzenia. Między innymi dlatego Google uprzywilejowuje adresy URL zrozumiałe dla człowieka, np. /pozycjonowanie-a-budowa strony, zamiast np. /id98u4598843.

Mapa strony oraz plik robots.txt

Pliki te – sitemap.xml oraz robots.txt – pozwalają na efektywną komunikację z crawlami Google’a co do tego, w jakie zakamarki roboty mają na naszej stronie wstęp. Dzięki sitemap.xml crawle dysponują mapą strony, która ułatwia im przechodzenie z jednej lokalizacji do drugiej.

Z kolei za pomocą pliku robots.txt można kontrolować, gdzie robot będzie miał wstęp, a gdzie nie. Jest to przydatne np. jeśli mamy wersje testowe strony lub podstron, gdzie wolelibyśmy, aby robot nie wchodził. Warto wygenerować te pliki, gdyż ich brak jest uznawany przez roboty Google’a za błąd.

Dla dobrego pozycjonowania, należy dobrze zaprojektować stronę

Sprzężenie zwrotne człowiek-maszyna, czyli rola UX w SEO

Czy sposób używania strony ma wpływ na pozycje? Tak. Między stroną a SERPami istnieje sprzężenie zwrotne. Jego pośrednikiem jest tak zwany bounce rate – współczynnik odrzuceń. Pokazuje on, jak wielu użytkowników tuż po wejściu na daną stronę, niemal natychmiast ją opuściło.

Jeśli bounce rate dla naszej strony wzrośnie, mamy problem. Google może obniżyć nam pozycje. Innymi słowy, jeśli UX danej strony jest nędzny, to nawet jeśli zajmuje ona wysoką lokatę, za sprawą wysokiego współczynnika odrzuceń Google szybko obniży miejsce tej witrynie.

Struktura strony czyli między designem a on-site

Jedną z najczęściej wykorzystywanych przez SEOwców strategii optymalizowania strony jest umieszczanie fraz kluczowych w odpowiednich miejscach strony. Są to zwykle:

  • adres URL
  • meta tagi (tylko title, description i alt)
  • nagłówki – H1, H2, rzadziej H3
  • listy wypunktowane
  • narzędzia nawigacji na stronie – unikaj przycisków graficznych zamiast tekstowych
  • atrybuty linków
  • linki wewnętrzne
  • linki zawarte w stopce
  • nazwy plików i folderów – umieszczaj w nich frazy kluczowe, używając do tego znaków dywizu „-”, nigdy zaś dolnej spacji „_”, która jest przez roboty Google uznawana za nieistniejącą.

Podsumowanie

Wymienione czynniki tworzą checklistę, która wydaje się łatwa do spełnienia, kiedy budujemy stronę. W efekcie i pozycjonowanie wydaje się proste. Tak jest, ale tylko, jeśli bierzemy pod uwagę te kryteria w procesie budowy strony. Kiedy strona jest gotowa i funkcjonuje, istnieje tylko ograniczone pole popisu dla optymalizacji on-site.

Dają one efekty, ale taktyka marketingu internetowego oparta o planowanie budowania strony, mając z tyłu głowy jej późniejsze pozycjonowanie, to zapewnienie sobie na starcie dużego fory. Nie ma natomiast jasnych przeciwwskazań, by myśleć w ten sposób o projektowanej stronie internetowej.