Jak sprawdzić, czy moja strona ma filtr Google?

Czy mam filtr Google: jak to sprawdzić?W branży SEO temat filtrów ręcznych czy algorytmicznych cieszy się ogromną popularnością, a artykułów o tym zagadnieniu w sieci istnieje cale mnóstwo. Przypuśćmy jednak, że nie masz dużej wiedzy na temat pozycjonowania stron i trafiłeś tutaj przez przypadek. Masz swoją stroną internetową, chcesz by była chętnie odwiedzana, generowała ruch i zwiększała sprzedaż. Po to w końcu ją stworzyłeś. Dlatego czytasz artykuły o SEO, kombinujesz, sprawdzasz, testujesz elementy, które mogą zapewnić to Twojej stronie. Mimo tego nigdy nie jesteś do końca pewien, czy te działania są pozytywnie odbierane przez Google. Załóżmy też inną sytuację: masz swoją stronę, korzystasz z usług firmy SEO, ale niepokoją Cię wyniki, które raportuje ona z miesiąca na miesiąc. Słyszałeś o filtrze od Google, ale… nie do końca wiedziałeś, jak sprawdzić czy właśnie Twoja strona została nim dotknięta?
W dzisiejszym artykule chcemy pomóc Ci odpowiedzieć na te pytania :~)


Filtr Google – czym właściwie jest?

Strony, które znajdują się w sieci, powinny być zgodne z zasadami, które ustaliło Google i które są co jakiś czas aktualizowane. Gdzie znaleźć informacje na temat tego, jak powinna wyglądać idealna strona internetowa? Oczywiście na stronie Google: Wskazówki dla Webmasterów. Pojawiają się tam wytyczne na temat tego, co powinno znajdować się na stronie, jak strona powinna się wyświetlać, a jakich technik absolutnie się wystrzegać. Zasady te są ustalane po to, by użytkownik po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę, otrzymał dobrą jakościowo stronę, na której znajdzie informacje, których szukał. Dostosowanie naszej strony internetowej do tych zasad sprawia, że zaczyna pojawiać się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Jest to droga ciężka, kręta, wymagająca dużo pracy, zaangażowania i czasu, bo efektów nie możemy spodziewać się na drugi dzień. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy część osób szuka drogi na skróty, chcąc osiągnąć wysokie pozycje szybciej, jednocześnie niepostępując zgodnie z ustalonymi zasadami.
Granie na nosie Google zazwyczaj kończy się karą, czyli filtrem.

Filtr jest karą nałożoną przez Google za nieetyczne, sprzeczne z zasadami postępowanie, które ma na celu podniesienie pozycji w nienaturalny sposób.

Czym różni się filtr od bana?

Warto poruszyć tę kwestię, ponieważ te dwa pojęcia często są mylone i uważane za tożsame.

Ban jest całkowitym wyindeksowaniem strony z wyników wyszukiwania: nasza strona nie pojawia się w wyszukiwarce. Słowem… przestaje istnieć. Jeśli w pasku przeglądarki wpiszemy komendę site:nazwa witryny otrzymamy wynik 0. Google nakłada bana bardzo rzadko i zazwyczaj w trudnych przypadkach, kiedy ktoś karygodnie przekroczył normy. Bana nie można dostać za działania niezależne od nas lub za linki do strony.

Wiemy już czym jest filtr. Wiemy, że każda strona może go dostać, więc postarajmy się odpowiedzieć na pytanie postawione we wstępie:

Jak sprawdzić czy moja strona ma filtr od Google?

Tutaj musimy rozgraniczyć sprawdzenie filtra ręcznego oraz algorytmicznego. Czym są i jak je sprawdzić? O tym poniżej.

Filtr ręczny to kara, który jest nakładana przez członków Google Search Quality Team, którzy każdego dnia przeglądają strony i sprawdzają je pod kątem zgodności z zasadami Google. Kara ta powoduje spadek części lub wszystkich fraz o kilkanaście pozycji. Co pociąga także za sobą spadek ruchu.

Kara ręczna

  •  Krok #1: wyjdź z niewiedzy!

Często największym problemem właścicieli stron jest… niewiedza. Możesz przypuszczać, że Google nałożyło filtr, jednak nie mieć pewności. Bardzo dużo stron ma filtr, jednak żyją w błogiej nieświadomości. Dlaczego? Z prostego powodu. Nie założyli podstawowego narzędzia: Google Search Console, które daje informacje na temat strony, pozwala monitorować co dzieje się z witryną, sprawdzać, na jakie frazy wyświetla się strona i dobierać najlepsze słowa kluczowe, ale co najważniejsze jest miejscem, w którym możemy sprawdzić, czy nasza strona otrzymała filtr Google.

  • Krok #2:

– Logujemy się do Search Console dla naszej witryny.
– Klikamy kolejno: Ruch związany z wyszukiwaniem, a następnie Ręczne działania.

W kokpicie możemy otrzymać wiadomość pozytywną:

Filtr ręczny od Google - sprawdzanie

lub też negatywną:
Filtr ręczny - komunikat

Jeżeli nie mamy dopasowań całościowych, sprawdźmy jeszcze częściowe.

Dopasowanie całościowe dotyczy obniżenia pozycji fraz całej strony internetowej, częściowa obniża pozycje tylko na niektóre frazy, w których została wykryta nienaturalna aktywność.

Jakie mogą być typy filtrów ręcznych od Google?

Każdy z tych komunikatów możecie zobaczyć w Waszym kokpicie Google Search Console. Szczegółowo zostały opisane na stronie Google: Rodzaje kar ręcznych

  1. Nienaturalne linki do Twojej witryny
  2. Nienaturalne linki z Twojej witryny
  3. Witryna zaatakowana przez hackerów
  4. Czysty spam
  5. Spam tworzony przez użytkowników
  6. Maskowanie i/lub podstępne przekierowania
  7. Ukryty tekst lub upychanie słów kluczowych
  8. Spamerskie darmowe hosty
  9. Spamerska struktura znaczników
  10. Mało treści
  11. Maskowanie: naruszenie zasady pierwszego wejścia bez ograniczeń
  12. Maskowanie grafiki

Wiemy już, jak sprawdzić, czy strona ma filtr ręczny, przejdźmy więc do trudniejszego tematu.

Filtr algorytmiczny – kara ta jest nakładana przez algorytm – np. Pingwina czy Pandę, a nie przez człowieka. Obecnie wskutek wdrożenia Pingwina 4.0, dalsze jego aktualizacje nie będą ogłaszane, a jego działania będą obserowane w czasie rzeczywistym. Czy tak faktycznie będzie? To już inna kwestia :). Kary algorytmiczne te powodują spadek spadek ruchu czy też pozycji. Mają złożone przyczyny. Znacznie trudniej też się ich pozbyć.

 

Jak sprawdzić czy mam filtr algorytmiczny?

Jest to zadanie trudniejsze niż w przypadku ręcznej kary dlatego, że nigdzie nie otrzymujemy informacji, że nasza strona dostała karę. Nie będzie o tym przesłanek w Search Console, nikt nie napisze do nas z Google i powie: proszę Państwa… nakładamy Państwu filtr! Tutaj musisz bacznie obserwować wszystko, co jest związane z Twoją stroną, ale także aktualizacje wdrażane przez Google. Co możesz zrobić? Monitoruj pozycje, patrz na ruch w Google Analytics i Search Console.

 

Co świadczy o tym, że kara ta dotyczy mojej strony?

Gwałtowny spadek ruchu w krótkim okresie. Nie mówimy tutaj o sezonowym zmniejszeniu ruchu na stronie czy niewielkich jego zawirowaniach, tylko o poważnym spadku, który jest widoczny na pierwszy rzut oka. Patrząc w dane z Google Analytics jesteśmy w stanie stwierdzić, w jakim przedziale czasowym nastąpił spadek ruchu, a nawet uzyskać konkretną datę, od której rozpoczął się on rozpoczął. Mając taką informację, sprawdzamy czy w tym czasie w obrębie naszego serwisu nie były prowadzone inne działania – jeżeli nie, to możemy być coraz bardziej podejrzliwi. Kolejnym krokiem jest porównanie dat spadków ruchu z datami aktualizacji algorytmów. Jeżeli się pokrywają, wiemy już co się stało. Spadkowi ruchu towarzyszyć może nagły spadek pozycji, który się utrzymuje. Jeżeli strona posiadała wiele fraz przypuśćmy na 3 pozycji i spadną one na miejsce 90 i na niej będą się utrzymywać – zapewne otrzymałeś filtr algorytmiczny.

Filtr algorytmiczny - spadek ruchu

 

Za co można go otrzymać?

Za wszystkie elementy, za które odpowiadają algorytmy. Może to być powielanie treści, przeoptymalizowanie strony, nadmierne używanie słów kluczowych, zła jakość linków do Twojej strony. Powodów może być mnóstwo. Dlatego tak trudny jest to temat. Największym wyzwaniem w przypadku tego rodzaju kary jest odnalezienie źródła problemu, za który strona otrzymała filtr. Wynika to z faktu, że powód jej nałożenia może być złożony z kilku czy kilkunastu elementów. Dopiero w momencie, kiedy usuniemy wszystkie szkodliwe elementy na stronie – filtr zostanie zdjęty, co będzie odzwierciedlone w nagłym wzroście ruchu i pozycji.Przejawy kary algorytmicznej

***

Wiemy już czym jest filtr ręczny oraz algorytmiczny, wiemy też jak sprawdzić czy nasza strona któryś z nich otrzymała. Przypuśćmy, że przeczytałeś artykuł i doszedłeś do wniosku, że Twoja strona otrzymała karę ręczną lub algorytmiczną. Co teraz, jak się ich pozbyć? O tym napiszemy niedługo na naszym blogu. Stay tuned!