Jak pozycjonować stronę typu one page?

Popularność stron typu one page znacznie wzrosła w ciągu ostatnich lat. Można się spodziewać, że ten trend będzie się w najbliższym czasie nadal utrzymywać. Strony One page bazują na prostym przekazie, minimalizmie treści i często są oparte o kreatywne koncepcje. Dzięki nim możesz odróżnić się od konkurencji i zapaść w pamięć potencjalnego klienta. Dużą rolę w ich przypadku odgrywa grafika oraz spektakularne przejścia lub animacje.

Czym różni się one page od landing page?

One page zgodnie z tłumaczeniem nazwy oznacza jedną stronę. Strona ta powinna dotyczyć jednego produktu lub usługi, może być również stroną firmową. Cechą wyróżniającą strony typu one-page jest brak typowych podstron. Jednak mogą pojawiać się na niej takie elementy jak menu lub linki wewnętrzne w postaci hashtagów “#”. Kliknięcie któregoś z tych łącz nie będzie powodować przejścia na inną podstronę, a przewinięcie w inne miejsce wyświetlanego one page’a.

Sposób wyświetlania kotwic w adresie URL pozycjonowanego one page'a

Landing page to z kolei strona produktowa, na którą zazwyczaj kierowane są działania marketingowe, czyli banery, reklamy płatne w wyszukiwarkach i mailing. Może ona stanowić element większej witryny. Celem landing page’a jest skłonienie użytkownika do dokonania konwersji, czyli np. do kontaktu. Jest to zazwyczaj jedna strona bez podstron, która jest wizytówką firmy, na którą trafia użytkownik z reklam i ma wykonać pewną akcję: wypełnienie formularza, wykonanie telefonu etc.

Często one page jest również landing page’m i odwrotnie. Wiele osób uważa, że one page to dokładnie to samo, co landing page, ale nie jest to prawda, ponieważ określenia te odnoszą się do innych kategorii. One page określa wyłącznie to, że strona nie posiada podstron. Z kolei landing page to strona produktowa, na którą są kierowane kampanie marketingowe. Z wyglądu mogą być podobne, jednak ich przeznaczenie jest inne.

 

Problemy z pozycjonowaniem stron typu one-page

Często, gdy pojawia się temat marketingu internetowego dla one page’a, wiele osób rezygnuje z pozycjonowania na rzecz płatnych wyników w wyszukiwarce (ppc). Dzieje się tak dlatego, że pozycjonowanie takiej strony jest nieco trudniejsze niż optymalizacja tradycyjnej strony internetowej. Nie jest to jednak zadanie niemożliwe. Wymaga bowiem zastosowania odpowiedniej strategii.

Mała ilość treści nie ułatwia pozycjonowania. Miejsce, gdzie można umieścić treści jest ograniczone, a więc nie ma zbyt wielu możliwości rozlokowania słów kluczowych. Właśnie ten element jest jednym z kluczowych w przypadku pozycjonowania one page’a.

Googlebot nie ma możliwości crawlu po podstronach, gdy fizycznie nie istnieją. W takim przypadku zaindeksowana zostanie tylko jedna strona. Większa liczba podstron ma pozytywny wpływ na pozycję w wyszukiwarce. Im większa strona (pod kątem podstron) tym Google traktuje ją jako bardziej wartościową. W przypadku one page’a robot Google’a znajdzie tylko jedną stronę, jednak, czy to skreśla nasze szanse na pojawienie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce? Otóż… nie!

10 czynników wpływających na pozycjonowanie (w przypadku strony typu one-page)

Czynników wpływających na pozycjonowanie każdej strony można wymienić kilkaset. Poniżej zostały przedstawione najważniejsze z nich dla strony typu one page.

1. Tworzenie struktury strony

#1 Kotwice w adresach

Poruszanie się po one page’u może odbywać się przy wykorzystaniu kotwic. Są to etykiety przypisane pewnym miejscom na stronie. Można je porównać również do zakładek w książce. Kliknięcie etykietę wywołuje akcję przewinięcia w odpowiedni fragment strony. W pasku adresu zawsze zaczynają się od znaku hash i przybierają one formę przypominającą np. #kontakt. Niestety pod kątem pozycjonowania wszystko, co wyświetla się w adresie po hashu jest bezużyteczne. Googlebot pominie ten zapis. Oznacza to, że strona nie zostanie zaindeksowana jako kolejna podstrona. Nie ma znaczenia to, że na naszych komputerach wyświetla się inny, nowy adres URL. Jest to wyłącznie zabieg programistyczny, który ma na celu oznaczenie miejsca na stronie, w którym mamy się znaleźć. Możemy jednak wykonywać na nie linki prowadzące do poszczególnych sekcji stron.

#2 Dynamicznie zmieniające się adresy

Wydzielenie bloków ma umożliwić Googlebotowi poruszanie się po podstronach, a więc indeksowanie ich. One page to wyłącznie jedna podstrona, ale omawiana metoda pozwoli utworzyć podstrony sztucznie. Polega ona na wydzieleniu bloków, które odpowiednio zbudują strukturę strony. Każdy z nich musi posiadać osobny adres URL, aby mógł być rozpoznany przez robota jako osobna podstrona.

Warto zadbać, żeby adres ten uwzględniał odpowiednie słowo kluczowe.

Adresy URL zmieniają się w miarę przewijania strony

Wydzielone bloki będą odpowiadać za poszczególne podstrony i tak też będą traktowane przez Googlebota. Dla użytkownika nie zmienią one sposobu wyświetlania strony – nadal strona wyświetlana będzie jako one page. Każdy wydzielony blok musi mieć nie tylko indywidualny adres URL, ale również tytuł np. “O produkcie” oraz “Kontakt”, a także odrębną definicję meta tagów. Nagłówek h1 w przypadku tak zbudowanego one page’a może być wyjątkowo stosowany wielokrotnie na stronie (po jednym h1 dla każdego bloku). Ponadto tego należy oczywiście zadbać o odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych w treściach zamieszczonych na stronie. W przypadku one page’a warto mieć na uwadze kwestie związane z SEO od samego początku, aby struktura strony ułatwiała jej pozycjonowanie.

2. Wybór słów kluczowych

Pozycjonowanie warto rozpocząć od wybrania słów kluczowych. Powinny one być tak dobrane, aby dotyczyły jednego rodzaju produktu. Należy dobrze przemyśleć dobór odpowiednich słów. Nie może ich być zbyt wiele, aby nadal ściśle opisywały oferowany produkt lub usługę. Warto mieć mieć na względzie fakt, że one page nie jest najlepszym rozwiązaniem, jeśli planujesz prezentować różnego typu produkty. Wówczas warto stworzyć bardziej rozbudowaną stronę niż one page. W wyborze słów kluczowych mogą pomóc narzędzia takie jak Google Keyword Planner. Należy zastanowić się jakie frazy użytkownicy wyszukują do odnalezienia twojego produktu. Warto sprawdzić, co jest wyświetlane obecnie po wyszukaniu tych fraz. W przypadku strony typu one-page należy dopasowywać strony z rozwagą – dopasowanie zbyt wielu słów kluczowych do jednej podstrony, będzie wskazywać Google manipulacje i możemy narazić się na karę. Jak temu zaradzić? O tym piszemy pod koniec naszego artykułu.

3. Meta Title

Tag title powinien zawierać nie więcej niż 60 znaków. Istotne jest, aby zawierał najważniejsze słowo kluczowe. To właśnie ten tytuł będzie widoczny w wyszukiwarce, więc zwróć na niego szczególną uwagę. Będzie to element twojej wizytówki dla potencjalnych klientów. Dobrze wykorzystaj tag title, ponieważ posiadając stronę typu one page jest on jednym z najważniejszych meta tagów.

4. Meta description

W grupie meta tagów znajduje się tag description. Razem z tagiem title jest wyświetlany w wyszukiwarce. Jak sama nazwa wskazuje, odpowiada on za opis. Dobry wpływ będą mieć użyte w nim słowa kluczowe. Jego długość nie powinna przekraczać około 150-160 znaków.

5. Nagłówki

Nie można zapominać o nagłówkach. Na stronie powinien znajdować się jeden nagłówek h1. Wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja, gdy zgodnie z pkt.1 strona jest podzielona na bloki. W takiej sytuacji każdy z tych bloków reprezentuje dla robota google’a osobną podstronę i każda z nich może posiadać osobny nagłówek h1. Warto wykorzystywać również pozostałe nagłówki h2-h6 i zadbać o to, aby właśnie w treści nagłówków zawarte były odpowiednie słowa kluczowe.

6. Teksty

Tekst jest jednym z ważniejszych elementów w pozycjonowaniu one page’a. Zdarzają się sytuacje, kiedy na stronie jest niewiele miejsca przeznaczonego na umieszczenie treści. Dzieje się tak, ponieważ to często grafika jest kluczowym elementem z perspektywy projektowania strony i ma ona przyciągnąć uwagę użytkowników. Nie jest to zasadą, że one page musi zawierać niewiele tekstu. Ostatnio zauważalny jest trend, że tego typu strony stają się coraz dłuższe, a co za tym idzie mieszczą o wiele więcej wartościowej treści. Rozrastają się, ponieważ dla wielu osób scrollowanie strony jest wygodniejsze niż przeklikiwanie poszczególnych podstron. Dłuższe strony pozwalają zawrzeć więcej treści, co ma duże znaczenie z uwagi na pozycjonowanie. Niezależnie od ilości miejsca przeznaczonego na tekst należy szczególnie położyć nacisk na  jego jakość. W zwykłym tekście również warto używać słów kluczowych i różnych ich odmian. Zadbaj o unikalność treści, a więc nie kopiuj jej z innych stron. Dodatkowo tekst powinien być w taki sposób sformułowany, aby skłaniał do dokonania konwersji. Warto zadbać, aby był zwięzły i wartościowy z perspektywy użytkowników. Jeżeli na Twojej stronie nie możesz umieścić zbyt wiele tekstu, nie musisz się poddawać. Jest i na to metoda, o której piszemy pod koniec naszego artykułu.

7. Teksty alternatywne treści graficznych

Robot Google’a nie analizuje treści prezentowanych za pomocą multimediów. Potencjalnie interesujące są dla niego teksty. Nie oznacza to, że wszelkie grafiki jest to zawartość strony, która nie pozwala zupełnie wpływać na pozycję w wyszukiwarce. Wystarczy pamiętać o uzupełnieniu atrybutu “alt”, czyli tekstu alternatywnego. Opis ten może poprawić pozycję w wyszukiwarce, jeśli zawiera słowa kluczowe. Warto nie zapomnieć o tym, że głównym zadaniem tego tekstu jest jego wyświetlenie na stronie, gdy multimedium nie będzie mogło być załadowane. Właśnie z tego powodu najważniejsze jest, aby tekst alternatywny przede wszystkim odzwierciedlał zawartość opisywanego przez niego obrazka.

8. Dostosowanie do urządzeń mobilnych

Obecnie przykłada się również duże znaczenie do mobilności stron internetowych. Również google pod kątem pozycjonowania wskazuje, że strona powinna być właściwie wyświetlana na urządzeniach mobilnych. Znacząca część ruchu może pochodzić z urządzeń mobilnych i jeśli strona nie ma specjalnej wersji to znacznie może być wyświetlana w wynikach wyszukiwania znacznie niżej.

9. Czas ładowania strony

Ważnym elementem stron typu one page są grafiki. Często wykorzystywane są duże obrazki, od których wymaga się dobrej jakości. Jednocześnie czas ładowania strony powinien być możliwie najkrótszy, na co spory wpływ mogą mieć właśnie grafiki. Warto postarać się, aby ich waga była mniejsza niż około 100KB. Sama strona internetowa powinna ważyć do 2MB – cięższe strony będą ładować się już dłużej.

10. Last but not least… Off-site

W przypadku stron one page pozycjonerzy mają ograniczone możliwości w zakresie działań on-site. Niewielka ilość miejsca na stronie, mała ilość treści, brak klasycznych podstron nie ułatwia im zadania. W takiej sytuacji warto zadbać o linkowanie strony z zewnątrz. Może to być kluczowy element, który pozwoli znacznie podnieść pozycję strony w SERPach. Zastanów się, być może istnieje możliwość np. umieszczenia linku do twojej strony produktowej na stronie producenta. Warto zastanowić się, gdzie umieścić linki do twojego one page’a, aby podnieść jego pozycję. Należy przygotować strategię offsite, która w odpowiedni sposób usystematyzuje tworzenie linków zewnętrznych.

Jak jeszcze możesz zapewnić sukces swojej stronie typu one-page?

Jeśli nie masz możliwości umieszczenia większej ilości treści i nie możesz pozwolić sobie na aktualizowanie zawartości to warto zacząć prowadzić bloga. Na one page’u wystarczy umieścić do niego odnośnik w menu. Blog umożliwi nam dopasowanie większej ilości słów kluczowych. Każdy wpis daje nam możliwość umieszczenia jednego słowa kluczowego, a wpisów może być wiele. Blogi przyciągają użytkowników, więc wzrośnie nam ruch. Cała strona staje się coraz większa, ponieważ ma więcej podstron. Dzięki tym wszystkim czynnikom nasz one page staje się bardziej interesujący dla wyszukiwarek i użytkowników, a jego popularność rośnie. Sprytne rozwiązanie, nieprawdaż? Tak, przyniesie same plusy!

Osiągnij sukces w pozycjonowaniu

Zwróć na te wszystkie wymienione elementy uwagę, ponieważ mając tylko jedną stronę, nie jest łatwo ją pozycjonować. Stosunkowo niewielka ilość treści i niewielka ilość sztucznie tworzonych podstron nie ułatwia zadania. Zastanów się, czy twój one page jest poprawnie zbudowany i czy możesz go poprawić z uwzględnieniem powyższych 10 wskazówek. Postępowanie zgodnie z nimi powinno znacznie podnieść pozycję twojej strony w SERPach. Nie zapominaj jednak o tym, że są to tylko wybrane elementy spośród kilkuset, które mają wpływ na pozycjonowanie.

  • Ogólnie temat jest bardzo ciekawy, szkoda, że nie przedstawiono go dogłębniej. Większość informacji w artykule dotyczy tak naprawdę pozycjonowanie „w ogóle” aniżeli tylko w odniesieniu do one page.

  • „Im większa strona (pod kątem podstron) tym Google traktuje ją jako bardziej wartościową.”

    Ostrożnie z takimi stwierdzeniami 🙂 Bo jako Wasz klient zapytałbym: „Panie Zbyszku, dlaczego nie indeksujemy podstron z wynikami wyszukiwania, sortowania po cenie, popularności, dostepności i osobnego koloru i rozmiaru dla każdego produktu?”

    • @michatkocz:disqus Dzięki Michał za trafną uwagę!

      Pewnie odpowiedz była by, że contentu nie duplikujemy, a takie wyniki wyszukiwania czy sortowania będą duplikować treści – oraz, że Panda by takiego thin contentu i bezwartościowych stron nie zignorowała. Oczywiście chodzi o więcej podstron z unikatową i wartościową treścią 🙂

  • Według mnie moda na strony typu one-page to tylko chwilowy trend. Jak każda moda za jakiś czas minie.
    Powiedzcie, jaki jest sens projektować i publikować stronę typu one-page, a następnie przerabiać ją na stronę pseudo multi-page? Przecież te wszystkie zabiegi związane z kotwicami, ajaksem i sztucznym generowaniem dodatkowych adresów URL dla podstron, które będą zaindeksowane przez Google, ale użytkownik tego nie zobaczy to według mnie działania pozbawione sensu.
    Strony one-page są odpowiednie, ale jedynie w nielicznych przypadkach. Strona one-page mogłaby się dobrze sprawdzić np. w przypadku serwisu internetowego jednorazowo organizowanej konferencji medycznej, itp.

    • Też mam nadzieję, że to chwilowy trend, ale część web-developerów go niestety pogłębia.
      Podobnie jak Ty, uważam że one-page to taki landing tylko rozciągnięty i nadaje się do promowania bardzo małych biznesów lub wydarzeń czy jednego produktu/aplikacji.

      Natomiast powstają te one-page’e i je też da się pozycjonować 🙂

      Uważam, że te zabiegi mają sens i tworzenie dodatkowych url czy ładowanych sekcji ma sens – bo oczywiście, że użytkownik je zobaczy. Wyszukując konkretną frazę user trafia na rankującą podstronę, a dopiero potem może przejść na główną.