Jak wybrać agencję marketingową?

Zdajemy sobie sprawę, że obecność i aktywne działania reklamowe w Internecie to już standard. Coraz więcej firm odkrywa, że z powodu braku przemyślanej strategii marketingu internetowego  zostają za plecami konkurencji. Pytanie tylko, jak się zabrać do tematu? Odpowiedź brzmi: poradź się ekspertów! Tylko jak wybrać tych ekspertów? Jak wybrać agencję marketingową? Przygotowaliśmy dla Was kilka wskazówek.

Dlaczego warto zaufać zewnętrznym ekspertom?

Outsourcing usług nie jest tylko zarezerwowany dla dużych korporacji, przynosi realne korzyści każdym przedsiębiorstwom. Dlatego w ostatnich latach wiele firm, tych mniejszych i tych większych, zdecydowało się na zlecenie konkretnych działań zewnętrznym podmiotom, dzięki czemu nie muszą tworzyć i prowadzić działów obsługujących procesy nie będące ich podstawową działalnością.

Outsourcing wiąże się też z niematerialnymi zyskami, tj.:

  • oszczędność czasu – mniej obowiązków do wykonania przekłada się na większą ilość czasu, który można poświęcić na inne aktywności rozwijające Twoją firmę;
  • porady fachowców – zatrudniasz specjalistów, którzy dobrze znają się na rzeczy i dobiorą najlepsze dla Twojej firmy rozwiązania;
  • nowa perspektywa – zyskujesz świeże spojrzenie z zewnątrz, które może zaowocować nowymi, ciekawymi pomysłami.

business

Zanim wybierzesz agencję marketingową

Postanowiłeś skorzystać z usług agencji marketingowej. Niestety, jest ich tak wiele, że nie wiesz, czym się kierować wybierając tą jedyną? W tym momencie musisz zrobić dwie rzeczy: najpierw przemyśl, czego potrzebujesz, a następnie czego oczekujesz.

4 pytania, które musisz zadać sobie:

# 1: Co chcesz osiągnąć?

Obecność w sieci łączy się z wieloma korzyściami. Zależnie od Twojego celu, można dokonać wyboru różnych działań. Zastanów się, czy zależy Ci na pokazaniu się w lokalnej społeczności, zwiększeniu zasięgu działania, pozyskaniu większej ilości klientów czy pogłębieniu relacji. Dobra znajomość swoich celów to podstawa!

# 2: Kto jest Twoim odbiorcą?

Pytanie blisko związane z poprzednim, tym razem należy się dobrze zastanowić nad odpowiedzią, jaka będzie grupa docelowa wszystkich działań marketingowych. W większości przypadków odpowiedź brzmi: nowi potencjalni klienci. Świetnie! Tylko jacy oni są? Ile mają lat? Gdzie mieszkają i pracują? Jak się zachowują i co jest dla nich ważne? Pytania mogą wydawać się szczegółowe, ale dobrze się przygotuj, bo każda szanująca się agencja marketingowa zada Ci te pytania.

#3: W jakim czasie oczekujesz rezultatów?

To, jak szybko zobaczysz efekty, zależy od Twoich potrzeb. Jeśli np. promujesz wydarzenie, które niebawem się odbędzie, chciałbyś, żeby w krótkim czasie jak najwięcej osób się o nim dowiedziało. Jeśli nastawiasz się na stałe promowanie swojego biznesu, działania marketingowe podejmowane w trakcie kampanii będą bardziej rozłożone w czasie, a agencja zajmująca się Twoimi sprawami skorzysta z innej palety narzędzi marketingowych.

# 4: Jaki masz budżet?

Wiadomo, im większy Twój budżet, tym więcej działań można przeprowadzić. Nie zawsze jednak oznacza to gwarancję lepszych rezultatów. Sztuką jest dobrać odpowiednią ilość działań dopasowanych do określonych celów. Niemniej jednak, warto znać swoje finansowe możliwości i przemyśleć, jaki procent budżetu marketingowego przeznaczasz na kanały internetowe.

Pytania

12 pytań, które musisz zadać przed wyborem agencji marketingowej

 1. Jakie usługi oferuje agencja?

Sprawdź, czy agencja, którą zamierzasz wynająć, zajmuje się interesującymi Cię usługami. Brzmi banalnie, ale to niezwykle istotne. Zdarza się, że chcąc pozyskać nowego klienta, agencja zobliguje się do przeprowadzania działań, o których nie ma pojęcia. W tym wypadku równie dobrze sam mógłbyś zajmować się marketingiem. Najpopularniejsze działania online marketingowe to: SEO (pozycjonowanie i optymalizacja), PPC (reklamy płatne – AdWords, Facebook Ads), prowadzenie profili w Social Media oraz Content Marketing (np. prowadzenia blogów firmowych).

2. Od czego i kiedy agencja zaczyna działania?

To pytanie jest odrobinę podchwytliwe. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, każda szanująca siebie i klienta agencja powinna zagłębić się w specyfikę biznesu usługobiorcy. Jako że Twój biznes ma swoją własną tożsamość, Twoje działania marketingowe powinny je odzwierciedlać. Ktokolwiek będzie je prowadził, by robić to bezbłędnie powinien być zaznajomiony z Twoim biznesem. Dobra agencja marketingowa najpierw starannie poznaje potrzeby klienta, specyfikę rynku, na którym działa jego firma oraz konkurencję. Dopiero potem dopasowuje konkretne rozwiązania, które najlepiej wypromują jego biznes. Dlatego na powyższe pytanie oczekuj odpowiedzi, która potwierdzi rozpoczęcie jakichkolwiek działań po wykonaniu dobrego rozeznania i przygotowania unikatowej strategii.

strategia

3. Czy mogę współtworzyć strategię?

Pamiętaj, że decydując się na agencję marketingową, nie tracisz prawa do współtworzenia strategii marketingowej. Miej świadomość, że realnie wpływasz na jej kształt i to Twój głos jest decydujący. Nie daj się zwieść nastawionym na monolog marketerom, którzy przedstawiają sztampowe rozwiązania, dające się zastosować do każdego klienta. Siła dialogu daje znacznie więcej, a strategia to coś, co szyje się na miarę i ciągle dopasowuje, tak by nie straciła fasonu.

4. Czy istnieje możliwość porozmawiania z jednym z klientów agencji?

Zaufanie to podstawa, jeśli go zabraknie, nie ma mowy o współpracy. Agencja, która nie może pochwalić się wiarygodnością, nie jest godna żadnej uwagi. Warto pokusić się o sprawdzenie, czy osiągnięcia, którymi agencja się chwali, rzeczywiście są jej osiągnięciami. Bardzo łatwo naciągnąć prawdę tylko po to, by zyskać klienta. Takie nastawienie nie rokuje dobrze na przyszłość – co będzie, gdy marketerzy promujący Twój produkt zaczną Cię okłamywać? Porozmawiaj z klientami agencji, to najlepszy sposób, żeby sprawdzić, czy warto jej zaufać.

5. Jakie jest doświadczenie zespołu?

Marketing to poważna kwestia, więc doświadczenie to niezbędnik. Współpraca z agencją, która będzie się uczyć na błędach, może zaowocować wieloma negatywnymi skutkami, od zepsucia wizerunku, po zniknięcie z wyszukiwarki Google.

Jak częśto będziecie się kontaktować?

 

6. Jak często będziecie się kontaktować?

Korzystając z usług agencji z pewnością będziesz chciał sprawdzić jej działania i ich efekty. Nie bój się poprosić o cykliczne raporty lub telefoniczne połączenia konferencyjne, które będą dowodem pracy marketerów. W ten sposób sprawdzisz efektywność współpracy i dowiesz się, czy Twoja inwestycja się opłaca, czy trzeba z niej zrezygnować, bo nie przynosi zamierzonych rezultatów. Pamiętaj, że pracując z ekspertami sam nie musisz nim być – gdy czegoś nie rozumiesz, nie wahaj się i proś o wyjaśnienie. Kto pyta, nie błądzi.

7. Czy działania prowadzone są spójnie we wszystkich kanałach?

Jeszcze raz strategia! Online marketing prowadzony w różnych kanałach powinien być ze sobą spójny. Klienci, którzy śledzą wszystkie działania Twojej firmy zdziwiliby się, gdybyś w jednym miejscu przekazywał im inne informacje niż w drugim. Poczuliby się zwyczajnie oszukani. Nie pozostałoby to bez szwanku dla wizerunku Twojej marki – prawdopodobnie mocno by na tym ucierpiał. Kampania w sieci nie powinna odbiegać od marketingu prowadzonego w kanałach tradycyjnych. Ważne, by agencja dbająca o Twoją markę w Internecie dobrze ją poznała.

8. Jakich narzędzi używa agencja?

Online Marketing ściśle wiąże się z nowymi technologiami i narzędziami. To, z czego korzystają Internauci, marketing bardzo szybko adaptuje do swoich potrzeb. Ważne, by z nowych narzędzi korzystać z rozmysłem. Brak refleksji może spowodować nietrafione i przez to nieskuteczne kampanie, a Twoje pieniądze zostaną wyrzucone w błoto.

9. Czy możemy zaplanować kalendarz działań?

Deadline to niemal świętość! Terminowe wykonywanie zadań i raportowanie są wysoce istotnymi czynnikami kształtującymi współpracę między agencją a jej klientem. Chęć przygotowania szczegółowego kalendarza zwiększa prawdopodobieństwo tego, że agencja trzyma się deadline’ów.

kalendarz

10. Czy zostanie mi przydzielony opiekun klienta?

Dowiedz się, czy nad Twoimi sprawami będzie czuwała konkretna osoba, z którą zawsze będziesz mógł być w kontakcie i do której zwrócisz się w razie potrzeby. To właśnie ona będzie odpowiedzialna za poznanie Twojej firmy od podszewki i wdrażanie Twojej strategii online marketingowej. Brak konkretnej osoby, z którą będziesz się kontaktować utrudnia swobodną komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów.

11. Ilu klientów obecnie obsługuje agencja?

Jeśli agencja działa na rynku już od dłuższego czasu, ale prowadzi kampanie dla jednego czy dwóch klientów, możesz być pewny, że coś jest nie tak. Długa historia i mała ilość klientów może świadczyć o kilku potencjalnych zagrożeniach: agencja nie spełniła oczekiwań poprzednich klientów, nie wywiązuje się z umów, nie dogaduje się z klientami lub nie oferuje niczego, co wyróżnia ją na tle konkurencji i dlatego przegrywa walkę o klienta.

podwykonawcy

12. Czy wszystkie działania są wykonywane przez agencję, czy niektóre z nich zleca się podwykonawcom?

Zawsze warto zapytać, czy agencja korzysta z usług firm trzecich bądź freelancerów. Jeśli tak, to jakie konkretnie działania zleca. Agencja, która wykonuje wszystko wewnątrz swojego zespołu, ma teoretycznie większy nadzór nad dostarczanymi usługami. Jeśli natomiast praca jest wykonywana w dużej części przez podwykonawców słabo związanych z firmą, może to być sygnał ostrzegawczy, dotyczący dobrego rozumienia Twoich potrzeb oraz rzetelnego wykonywania działań.

 

Na pierwszy rzut oka to całkiem długa lista z wieloma, dość szczegółowymi pytaniami, ale pamiętajcie – na taką rozmowę warto dobrze się przygotować. Dzięki dobrym i uszczegóławiającym pytaniom unikniecie nieporozumień, od razu rozwiejecie wszelkie wątpliwości i pokażecie, że wiecie, co dokładnie chcecie osiągnąć.

A może przychodzą Wam do głowy jeszcze inne rzeczy, o które warto byłoby zapytać na pierwszym spotkaniu z agencją? Może macie jakieś pytania, które ustrzegły Was przed wyborem niewłaściwych ekspertów? Jeśli tak, napiszcie w komentarzach!

  • aklojj

    a na starcie, zanim zdeycduje się na agencję przemyśleć czy oby outsourcing marketingowy jest niezbędny http://alterweb.pl/-outsourcing-marketingu-jak-wybrac , sama trochę przerobiłam i niekoniecznie do wszystkich podchodzilabym z entuzjazmem

  • eliza

    Jeśli mieszkacie w jakiejś niedużej miejscowości, gdzie nie ma żadnej agencji reklamowej, to polecam Wam CleverAgency (http://www.cleveragency.pl/), bo z nimi można sie kontaktować zdalnie. 😉

  • Paulina Mykacz

    Nie da się wszystkiego zrobić na własną rękę, czasem bardziej opłaca się oddać sprawy w ręce profesjonalistów. ja skorzystałem z usług agencji ArtClip i jestem bardzo zadowolony, zaprojektowali dla mnie to czego potrzebowałem i wszystko terminowo wykonali