Jak wybrać poprawne słowa kluczowe dla Twojej strony?

Codziennie miliony użytkowników wpisują w wyszukiwarkę konkretne hasła i słowa kluczowe w poszukiwaniu pożądanych informacji. Bardzo często są to zapytania sprzedażowe, które przynoszą nie tylko dużych ruch w witrynie, ale również wysokie przychody.

Nie dziwi więc nikogo ostra konkurencja firm o wysokie pozycje na liście wyszukiwań Google. Jednym z najważniejszych kroków, które musisz zrobić w drodze do upragnionej pozycji jest dobór właściwych słów kluczowych.

SEO

Analiza oferty i „burza mózgów”

Aby kampania marketingowa witryny w wyszukiwarce przyniosła zyski „trzeba dać się znaleźć” potencjalnemu klientowi. Jak to zrobić? Pierwszym etapem jest dokładna analiza oferty i strony. Jest to bardzo ważnie, ponieważ nasze słowa kluczowe muszą być ściśle związane z działalnością, a także z jej zasięgiem. Warto również wiedzieć jakie istnieją rodzaje słów kluczowych, a mamy ich pięć:

1.  Ogólne słowa kluczowe

Jak sama nazwa wskazuje są to słowa, które określają bardzo szeroką kategorię usług lub produktów, np.: hotele. Posiadają dużą liczbę wyszukiwań i są bardzo trudne oraz kosztowne jeśli chodzi o ich wypozycjonowanie.

2. Poboczne słowa kluczowe

Czyli takie, które dokładniej opisują wpisane zapytania, np.: tanie hotele Warszawa.

3. Długi ogon (ang. long tail)

Są to wielowyrazowe frazy, które konkretnie określają poszukiwaną usługę, np.: tanie hotele, hotele rezerwacja Mokotów, hotel Marriott Warszawa rezerwacja.

4. Regionalne słowa kluczowe

Określają one miejsce, w którym działa dana firma.

5. Brandowe słowa kluczowe

Wskazują one nazwę marki.

Kiedy już wiesz na jakie kategorie dzielą się słowa kluczowe możesz przystąpić do etapu, który nazywa się „burza mózgów”. Wyobraźmy sobie kogoś, kto nigdy nie słyszał o naszej firmie, ale szuka produktu lub usługi z oferty, którą posiadamy.  Tutaj warto pamiętać, aby dobierać takie słowa, jakich będą używali nasi potencjalni klienci. Żeby uzyskać widoczność w wyszukiwarkach, witryny internetowe „muszą używać” języka użytkowników. Świetnym pomysłem na właściwe hasła może być pytanie np.: do znajomych czy rodziny o to, jak szukaliby naszej usługi czy firmy w sieci. Może się okazać, że wpisują określenia, które nigdy nam nie przyszłyby do głowy.

zarowka SEO

Kombinacje słów kluczowych

Przygotowując listę potencjalnych słów kluczowych, trzeba także ustalić, jakie ich kombinacje mogą być używane. Przykładowo, mamy sklep, który sprzedaje herbaty naturalne oraz inne akcesoria do herbaty w Warszawie. Taka witryna będzie wymagała kilku głównych, podstawowych grup, np.: herbaty naturalne sklep, zielona herbata sklep, akcesoria do herbaty, itd. Należy pamiętać przy tym o dodaniu frazy regionalnej. Podczas tworzenia listy warto stworzyć tyle wariantów podstawowych słów, ile tylko jest możliwe, a potem skupić się nad ich kombinacjami. Potencjalnymi słowami kluczowymi są też formy liczby mnogiej, pojedynczej, skróty, synonimy czy wyrazy z błędami literowymi. Odradza się korzystanie z bardzo ogólnych haseł typu np.: herbata, ponieważ jest to po prostu nie opłacalne. Słowa takie są bardzo konkurencyjne ze względu na ogromną ilość zaindeksowanych stron. Na to mogą sobie pozwolić np.: bardzo duże firmy czy sklepy online, które mają nie tylko długą historię w sieci, ale również odpowiedni budżet.

Skupienie się na dłuższych wyrażeniach może się okazać doskonałą szansą na uzyskanie dobrej pozycji rankingowej, np.: jeśli zdecydujemy się na wyrażenie typu: naturalna zielona herbata sklep Warszawa, wykorzystamy jednocześnie wiele kombinacji słów kluczowych: herbata sklep Warszawa, naturalna herbata sklep, zielona herbata sklep, naturalna herbata sklep Warszawa, itd.
Wartościowym źródłem fraz mogą być również sugestie wyszukiwarki w czasie rzeczywistym:

herbaty w wyszukiwarce google

oraz sugerowane podobne słowa kluczowe na dole strony z wynikami:

wyniki wyszukiwania herbata

Niezbędny Google Analytics

Oprócz naszej kreatywności i wiedzy możemy również liczyć na szereg innych pomocnych źródeł. Niezwykle przydatnym narzędziem jest Google Analytics. Pokaże on m.in.: za pomocą jakich haseł odbiorcy szukali naszej strony. Aby je zobaczyć warto skorzystać z raportów „Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO)”. Żeby je włączyć trzeba wykonać dwie czynności:

1. Dodać swoją witrynę do Narzędzi dla Webmasterów i ją zweryfikować.

2. Skonfigurować raportowanie SEO w usłudze Google Analytics.

Kiedy już przejdziemy czynności konfiguracyjne możemy cieszyć się cennymi raportami, które pokazują skuteczność witryny w wynikach Google. Zobaczymy tam m.in.: hasła wpisane przez użytkowników, którzy dotarli do strony, liczbę kliknięć adresów URL witryny ze stron wyników wyszukiwania czy średnią pozycję URL-i w rankingu Google. Wszystkie te informacje pomagają trafnie zoptymalizować serwis pod kątem jakości treści i wyszukiwania.
Innym miejscem, gdzie można szukać informacji o frazach jest raport: „Kampanie/Bezpłatne słowa kluczowe”. Dużym minusem jest nierozwiązany przez Google problem – not provided, który uniemożliwia wgląd do ok. 90% haseł, natomiast warto zerknąć na te 8-9%, być może wpadnie nam do głowy pomysł na nowe wyrażenie.

analysis

Google Analytics daje również możliwość śledzenie haseł w naszym serwisie. W raporcie: „Wyszukiwanie w witrynie”, możemy śledzić jakie słowa kluczowe zostały wpisane w wewnętrzną wyszukiwarkę, które uzyskały największą liczbę unikalnych zapytań oraz za pomocą jakich haseł odbiorcy przechodzili na konkretne podstrony. Ponadto warto śledzić również zaangażowanie użytkowników – jak zachowywali się korzystając z wewnętrznej wyszukiwarki – ile było sesji, czas ich trwania, współczynnik odrzuceń. Te dane warto zestawić z informacjami o wizytach bez użycia lokalnego systemu wyszukiwania.

Wnioski z analizy pomogą np.: stwierdzić czy wyszukiwarka powinna być ważną częścią strategii rozwoju? Czy zmienić coś w witrynie pod jej kątem? Jest też druga strona medalu – może to właśnie wyszukiwarka jest przyczyną małej ilości zrealizowanych celów? Aby cieszyć informacjami z tego źródła wiedzy należy wejść w sekcję: „Administrator/Ustawienia widoku/Ustawienia wyszukiwania w witrynie” i tutaj włączyć: „Śledzenie wyszukiwania w witrynie”. Najważniejszą rzeczą jest wprowadzenie odpowiedniego parametru zapytania – jest to wartość (słowo lub literka) która pojawia się wraz z zapytaniem w URL-u podstrony powstałej po wyszukiwaniu. Znajduje się przed wyszukiwanym hasłem i znakiem równości, a za znakiem „?” lub „&”. Można użyć maksymalnie 5 parametrów. Poniżej przykładowy parametr:

ustawienia wyszukiwania w witrynie

Jeżeli system wyszukiwania na stronie jest na tyle zaawansowany, że posiada wybór kategorii wyszukiwania, a my chcemy je śledzić – trzeba włączyć: „Kategorie wyszukiwania w witrynie” i wpisać odpowiednie wartości. W sytuacji, gdy URL podstrony wyświetlanej po wyszukiwaniu zawiera niepotrzebne parametry, można je usunąć z raportu zaznaczając: „Usuń parametry zapytania z adresu URL”.

Niezastąpione Google Webmasters Tools (Search Console)

Kolejnym, bezpłatnym narzędziem o ogromnym potencjale jest Google Webmaster Tools (ostatnio zmieniony na Search Console).
W sekcji: „Ruch związany z wyszukiwaniem”, otrzymamy wszelkie dane dotyczące tego w jaki sposób użytkownicy trafili na naszą stronę. W raporcie: „Wyszukiwane hasła” (lub „Analityka wyszukiwania”), w zakładce „Najczęstsze zapytania” zobaczymy listę słów kluczowych, wyświetlenia, kliknięcia, CTR (czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń) oraz średnią pozycję – pokazującą na jakie frazy kluczowe jesteśmy wysoko w wynikach wyszukiwania.

google webmaster tools

Dodatkowo po włączeniu opcji „Ze zmianami” widzimy np.: które słowa przyniosły najwięcej ruchu organicznego, które zyskały na popularności lub ją straciły. Bardzo ważną strefą, którą trzeba analizować pod kątem analizy słowa kluczowych jest także raport Najpopularniejsze strony. Pokazuje on konkretne adresy na jakie trafili odbiorcy z wyników naturalnych, co ważne, przy niektórych widać informacje o słowach wpisanych przez użytkowników, zanim trafili na daną stronę. Analogicznie, włączając opcję „ze zmianami” uzyskamy informacje o tym, jak zmieniły się: liczba wyświetleń, kliknięć, CTR oraz średnia pozycja w stosunku do poprzedniego okresu.

Pomocny Google KeyWord Planner

Dodatkowym źródłem słów kluczowych jest KeyWord Planner. Co prawda służy on planowaniu kampanii Adwords, ale zawiera przydatne parametry, które bardzo pomagają w tworzeniu własnej listy słów i fraz. Narzędzie to pozwala np.: określić popularność danego słowa kluczowego i średnią miesięczną liczbę wyszukiwań. Na początku działań w Plannerze precyzujemy nasze poszukiwania poprzez:

• wpisanie konkretnego hasła lub wyrażenia,

• wpisanie adresu strony, która będzie analizowana pod kątem fraz,

• określenie kategorii produktu.

Po otrzymaniu wyników powinna nas interesować zakładka: „Propozycje słów kluczowych” – tam zobaczymy listę proponowanych haseł. Posłużymy się tutaj przykładem wyrażenia opony letnie:

wykres SEO

Trendy liczby wyszukiwań świetnie pokazują historyczne dane z ostatniego roku – liczbę miesięcznych wyszukiwań czyli popularność danej frazy kluczowej w poszczególnych miesiącach – jest to bardzo ważne, ponieważ niektóre wyrażenia, jak np.: opony letnie, są sezonowe i trzeba odpowiednio wcześniej rozpocząć plan pozycjonowania. Wiadomo, że efekty nie są widoczne od razu, dlatego lepiej pomyśleć o tym wcześniej, a nie w trakcie sezonu, tym bardziej jeśli konkurencja jest duża. Poniżej wykresu zobaczymy listę słów kluczowych oraz m.in.: ich miesięczną liczbę zapytań. Tutaj warto zatrzymać się dłużej i skorzystać z filtrów, które skutecznie pomogą skupić się na interesujących nas słowach. Google Keyword Planner pozwala np.: na dodanie wykluczeń i uzyskanie tylko takich propozycji, które zawierają uwzględnione hasła. Można również sprecyzować nasze poszukiwania poprzez odpowiednie dopasowania.

slowa kluczowe dopasowanie

Mamy do wyboru trzy:

  • dopasowanie przybliżone,
  • dopasowanie do wyrażenia,
  • dopasowanie ścisłe.

Działa to na takiej zasadzie jak w AdWords. Przybliżone jest ustawione jako domyślne i daje najszerszy zakres wyników, a więc zapewnia największy ruch na stronie. Natomiast skorzystanie z bardziej dokładnych słów, takich, które wpisują w wyszukiwarkę nasi potencjalni klienci, będzie o wiele bardziej efektywne niż bazowanie na ogólnych, niesprecyzowanych frazach. KeyWord Planner to narzędzie warte uwagi tym bardziej, że nie tylko udostępnia duży zasób słów kluczowych, ale pomaga także je organizować i dostarcza cennych informacji na temat każdego z nich.

Analiza konkurencji

W końcowym etapie powinniśmy sprawdzić konkurencję wybranych przez nas słów kluczowych. Najprostszym sposobem jest wpisanie każdego z nich w cudzysłowie w wyszukiwarkę. Otrzymamy wyniki i liczbę zindeksowanych stron. Możemy wtedy wyciągnąć ogólne wnioski na temat tego czy konkurencja jest bardzo duża, przejrzeć pierwszą dziesiątkę witryn i ocenić ich jakość. Oczywiście to jest jeden z wielu sposobów, powinniśmy również zaczerpnąć informacji z innych źródeł, tak, aby skutecznie określić szanse naszej strony w TOP 10.

lupa Google

Efektywność dobrze prowadzonej kampanii SEO zależy w głównej mierze od wybranych fraz kluczowych. Oczywiście to nie wszystko, co trzeba zrobić na drodze do upragnionej, wysokiej pozycji w rankingu Google. Kolejnym etapem jest umieszczenie słów w kodzie HTML oraz treści strony, dlatego ich wybór jest niezwykle istotny. W trakcie działań pozycjonerskich należy na bieżąco monitorować słowa kluczowe i reagować na pojawiające się zmiany. Pozwoli to kontrolować przebieg kampanii oraz przyniesie oczekiwane efekty.

źródło grafik: źródło własne, pixabay.com