Na ile fraz pozycjonować stronę internetową?

Na ile fraz się pozycjonować? Odpowiedź na pewno nie jest po prostu liczbą! Dlaczego? Wybór słów kluczowych to decyzja strategiczna. Dobrze, żeby opierała się o złożoną wizję procesu pozycjonowania danej strony internetowej. Jak tworzyć strategię? Czy wśród wybranych przez Ciebie słów są frazy zbyteczne?

Ostatecznym celem strategii jest zapewne pozycjonowanie wielu słów kluczowych i osiągnięcie na każdym z nich wysokich pozycji. Ale dojście do tego etapu wymaga od nas określenia priorytetów początkowych.

Rozpoczęcie współpracy z firmą SEO oznacza wykupienie pewnej ilości zasobów – w dużej mierze czasowych. Im więcej fraz wybierzemy, tym mniej uwagi zostanie poświęcone każdej frazie z osobna. A zatem, na jaką liczbę fraz należy się zdecydować, by nasza strona przeszła pod uniesionymi szlabanami algorytmów Google, zajmując czołowe lokaty?

Pozycjonowanie, ile fraz? Na co zatem się zdecydować?

To, ile fraz wybrać do pozycjonowania, jest kwestią taktyki.

Taktyka pozycjonowania polega między innymi na doborze ilości fraz kluczowych

Po pierwsze, należy pamiętać o tym, że słowa kluczowe pełnią różne funkcje. Częściowo zależy to od tego, w jakiej kondycji SEO jest nasza strona internetowa. Do oceny kondycji służy audyt SEO. Możliwe, że strona okaże się nierozwinięta – może na brakować na niej treści tekstowej. Ponieważ proces rozbudowywania treści zwykle trzeba zaplanować, konieczne są cele. Te cele to właśnie dobrane wcześniej słowa kluczowe. To właśnie pod kątem tych fraz tworzone będą nowe treści.

Do skutecznego pozycjonowania konieczna jest optymalizacja strony – on-site. Na stronie powinny znaleźć się teksty, które Google zinterpretuje jako naturalne (napisane przez człowieka dla człowieka), zawierające odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych (nie za duże, bo Google połapie się, że ma do czynienia z manipulacją).

Na dobór fraz kluczowych należy zatem spojrzeć w szerszym kontekście procesów, które składają się na pozycjonowanie. Jeśli dobierzemy zbyt wiele fraz, konieczne może okazać się poważne rozbudowanie strony internetowej. Proces SEO rozrasta się wtedy ponad oczekiwania. Wydłużeniu ulega również okres, po którym ujrzymy efekty.

Dlatego też zasadniczą kwestią jest taktyka i selekcja priorytetów. Jednym ze sposobów postępowania, polecanym na forum MOZa, (dobrze znanego każdemu pozycjonerowi serwisu poświęconego SEO) jest dzielenie zbioru słów kluczowych na trzy kategorie:

  1. priorytetowych
  2. drugorzędnych
  3. pobocznych

Najważniejszy jest oczywiście pierwszy zbiór. On również powinien być najmniejszy. W ten sposób każdemu z tych słów zostanie poświęcone dużo uwagi.

Na jaką ile fraz kluczowych się decydować?

Nie ma między profesjonalistami zgody, co do tego, ile powinno wynosić minimum.

Część profesjonalnych pozycjonerów (jak Mark Walters) twierdzi, że ilość pięciu fraz kluczowych brzmi rozsądnie, jeśli jesteśmy małym przedsiębiorstwem. Większe firmy mogą sobie pozwolić na więcej. zaleca, aby miesięczny wolumen wyszukiwania tych fraz oscylował wokół 100. Zdaniem innych, minimalna ilość fraz, którą powinniśmy brać pod uwagę w pozycjonowaniu, to osiem. Z kolei w internetowych dyskusjach i blogosferze można natknąć się również na opinię, że pozycjonować powinno się na ponad 10 fraz kluczowych.

Co zatem robić? Cóż, choć prawda zwykle nie leży wcale pośrodku, ale tam, gdzie leży, to w powyższej sytuacji warto kierować się umiarem, unikając skrajności. Z pewnością znaczenie ma rozmiar strony, w tym, szczególnie ilość treści na stronie głównej, ilość podstron, obecność bloga oraz częstotliwość jego aktualizacji.

Jeśli słów jest za dużo, a treści za mało i wszystkie te frazy będziemy chcieli pozycjonować, efektem może być zbytnie nasycenie frazami kluczowymi (dla Google to manipulacja, karą może być filtr – usunięcie strony z wyników wyszukiwania). Jeśli będziemy unikać przesycenia treści, część słów kluczowych może leżeć odłogiem.

Z technicznego punktu widzenia raczej nie istnieje idealna proporcja słów kluczowych do tekstu, taka sama dla każdej strony internetowej. Nie da się jednak zaprzeczyć, że istnieje granica zagęszczenia słów kluczowych, poza którą czeka nas gniew Google. Ważniejsze jednak wydaje się umiejscowienie słowa kluczowego, np. w meta-tagu <title>.

Efekty taktyki SEO

Pomimo, że powyższy model wygląda elegancko, niewielka ilość słów kluczowych uznanych za priorytetowe w pierwszej kolejności, może przedsiębiorcy wydać się zbyt mała.

Jak i ile dobrać słów kluczowych dla celów SEO

Należy w związku z tym podkreślić, ze działania SEO skoncentrowane na wybranych słowach kluczowych nie będą miały wpływu tylko i wyłącznie na te słowa!

To, na ile fraz kluczowych pozycjonowany będzie faktycznie Twój biznes, zależy od algorytmów interpretujących tekst. Załóżmy, że wybrano frazę „pozycjonowanie słowa”. Obecnie algorytmy Google są na tyle elastyczne, że pozycjonowanie na tak sztywne (i sztucznie brzmiące) wyrażenie będzie odnosiło skutek, jeśli w tekście będą znajdować się wyrażenia typu „jakie słowa dla dobrego pozycjonowania” itp.

Wniosek? Część fraz wybranych do pozycjonowania może okazać się zbyteczna! Często nie ma potrzeby wyróżniać kilku fraz, gdyż Google zareaguje na pozycjonowanie jednej z nich, jak na kilka.

Należy przy tym jednak uważać. Może się zdarzyć, że Google potraktuje dwie, na pierwszy rzut oka bardzo do siebie podobne frazy (np. „usługa SEO” i „usługi SEO”) jako całkowicie różne. Przyczyną może być,  między innymi, różnica w wolumenie wyszukiwań.

Jakie pozycje można uzyskać, dobierając ile słów kluczowych

Pozycjonowanie w oparciu o listę fraz ma jeszcze jeden, dobroczynny, skutek uboczny. Wyznaczenie kilku słów kluczowych dopasowanych stron bogatych w treść spowoduje, że frazy szerokie (tak zwane long tail) również będą pozycjonowane.

Następny krok

Po upływie pewnego czasu możemy ocenić skuteczność działań SEO. To, ile w danym przypadku czasu potrzeba, zależy od wielkości konkurencji na dane frazy. Można ją oszacować, biorąc pod uwagę wolumen wyszukiwań czy konkurentów do wysokich pozycji (lokalne firmy czy globalne sklepy internetowe).

W przypadku sukcesu, warto do wyjściowej puli dołączyć kolejne frazy – kluczowe dla wyszukiwań oraz dla biznesu naszego Klienta. Integrowanie działań SEO oraz taktyki biznesowej przynosi najlepsze korzyści.

Podsumowanie

Najważniejsze to zmienić swoje myślenie o ilości fraz, które należy włączyć do procesu SEO. Początkowy wybór niewielkiej ilości fraz nie powinien zniechęcać, a pokusę włączenia bardzo wielu słów kluczowych należy przezwyciężyć.

Należy jasno uświadomić sobie, że w długim okresie pozycjonować chcemy wiele fraz i na każdą z nich chcemy uzyskać możliwie wysoką lokatę. Ale będzie to proces, w trakcie którego uwaga firmy pozycjonującej będzie się przemieszczać z jednego zbioru priorytetowych fraz na inny.

Ten przykład pokazuje również potrzebę głębszej zmiany myślenia o pozycjonowaniu w ogóle. O SEO należy myśleć kompleksowo: w powiązaniu z planami rozwoju strony internetowej, długoterminowo i nie bez związku z celami biznesowymi. Marketing internetowy wymaga zatem tak samo złożonej strategii i tak samo dużego nakładu pracy, jak promocja produktów czy usług w „realnym” świecie.