Opisy produktów w sklepie internetowym a ich wpływ na SEO i sprzedaż

Prowadzisz sklep internetowy, ale nie jesteś zadowolony z ilości sprzedawanych produktów? Zastanawiałeś się kiedyś nad przyczynami tego zjawiska, czy po prostu przyjąłeś, że tak musi być i kiedyś się wybijesz? Każdy przedsiębiorca w branży e-commerce jeśli jeszcze nie stanął, to na pewno stanie przed takimi problemami (w końcu apetyt rośnie w miarę jedzenia). Co wtedy zrobić? Dzisiaj pokażemy Ci jedną, z pozoru banalną ścieżkę – optymalizuj opisy produktów w sklepie internetowym.

Jak zwiększyć sprzedaż? Wartościowe opisy produktów w sklepie internetowym wystarczą?

Każdy przedsiębiorca, który swój biznes opiera na e-commerce pewnie nie raz zadawał sobie pierwsze pytanie. Odpowiedź wydaje się stosunkowo prosta i widnieje w pytaniu drugim – wystarczy zachęcić potencjalnych klientów opisem zwiększenie sprzedaży a opisy produktów w sklepie internetowymproduktu i jego prezentacją graficzną. We wcześniejszych artykułach pisaliśmy między innymi o podstawach pozycjonowania sklepów internetowych oraz o tym, jak ważny jest content w procesie SEO (w końcu ciągle funkcjonuje przekonanie, że „content jest królem”). Ale co zrobić, jeśli prowadzimy sklep internetowy, w którym jest wiele produktów różniących się jedynie kolorami, albo wymiarami? Pisanie kilka razy o tym samym produkcie wydaje się niemożliwe do wykonania. Co wtedy myśli osoba prowadząca sklep internetowy? „Skopiuję opis produktu ze strony producenta”. I tu zaczynają się schody..

W dzisiejszym artykule postaramy się wyjaśnić, jaki wpływ będą miały unikalne, a jaki zduplikowane opisy produktów w sklepie internetowym nie tylko na sprzedaż, ale także na widoczność sklepu w Google.

Google ciągle docenia unikalną treść

To najważniejsza kwestia, od której powinieneś wyjść zastanawiając się, jak zwiększyć ruch w obrębie witryny, a przede wszystkim, jak podnieść sprzedaż  swoich produktów. Nie od dzisiaj wiadomo, że zduplikowane treści są podstawą do nałożenia filtra przez Google na stronę. Niejedno przedsiębiorstwo z branży e-commerce boryka się z tym problemem, nawet nie do końca będąc tego świadomym. Opisy produktów w sklepie internetowym często są zaczerpnięte po prostu ze strony producentów. W dobie szalejącego Pingwina, można odnieść wrażenie, że inne „zwierzątka Google” zachowują względny spokój. To jednak tylko złudzenie – Panda nie śpi!

Z pozoru miłe stworzonko prawda?

Opisy produktów w sklepie internetowym a algorytm panda

Co to w ogóle zwierzyniec? Dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem, albo którzy prowadzą własny biznes e-commerce i chcą dowiedzieć, jak podnieść sprzedaż w swoim sklepie internetowym, warto zaprzyjaźnić się szczególnie z tym drugim. Algorytm Panda to bowiem jeden z flagowym algorytmów Google. Jest on odpowiedzialny za odfiltrowanie z indeksu Google tych stron, których treść jest nieunikalna i bezwartościowa. Dochodzi tutaj kwestia pisania nie pod potencjalnego klienta, ale pod roboty wyszukiwarki (przesycenie treści słowami kluczowymi).

Jak stworzyć wartościowe opisy produktów w sklepie internetowym?

Rozwijając sklep internetowych musisz pamiętać, że opis każdego produktu ma za zadanie nie tylko przedstawić produkt, ale także go sprzedać. W końcu klient, kupujący przez internet nie może dotknąć, sprawdzić produktów ani o nich posłuchać od sprzedawcy. Jego decyzja zakupowa bazuje na innych czynnikach, w tym opisie produktu. Obserwując wiele sklepów internetowych można wysunąć wiele wniosków dotyczących tworzenia opisów produktów w sklepie internetowych. Wybraliśmy kilka, naszym zdaniem najważniejszych:

  1. Nie faszeruj każdego opisu produktu takimi przymiotnikami jak „najlepszy”, „najtrwalszy” itp. Naj, naj, naj – to działało 20 lat temu. Obecnie potencjalny klient widząc takie nagromadzenie przymiotników określających produkt pomyśli o tym, że sprzedawca nie ma za wiele do zaoferowania i nie oszukujmy się, mydli oczy takimi słowami potencjalnemu klientowi.
  1. Opisy produktów w sklepie internetowym a ich wpływ na zadowolenie klientaKonkretne informacje – wiąże się to z tym, o czym pisaliśmy w punkcie pierwszym. Lepiej skupić się na konkretach – opisać cechy produktu, używać niewzmacniających przymiotników, ale określeń takich jak: innowacyjne, światowej klasy czy po prostu modne. Sprzedajesz ekspresy do kawy? Spróbuj z określeniami: automatyczny, profesjonalny, wielofunkcyjny, do tego podaj konkretne parametry, które potwierdzają te cechy – osiągniesz dzięki temu większy sukces niż pisząc, że „NASZ ekspres jest po prostu NAJ”.
  1. Wczuj się w odbiorcę – przede wszystkim ustal, kto jest Twoim potencjalnym klientem, kiedy najczęściej kupuje i jakie są jego wymagania. Możesz do tego użyć takich narzędzi jak Google Trends. Przykładowo – swetry – w sezonie letnim nie sprzedają się praktycznie w ogóle, natomiast zimą każdy z nas „chce” taki dostać pod choinkę. Patrząc na klienta możesz ukierunkować swoje działania marketingowe, np. stworzyć kampanię w Google AdWords przed samymi świętami. W tym punkcie warto zwrócić uwagę na dostosowanie opisu produktu do klienta, np. „W tym ekspresie kawę zaparzysz  w 2 minuty, dzięki czemu nawet zabiegane osoby znajdą na nią czas”.trend wyszukiwań zapytania swetry w google trends

 

  1. Pisz językiem korzyści – łatwiej powiedzieć niż zrobić, ale jeśli faktycznie chcesz wnieść wartość dla klienta musisz pozbyć się pisania o tym, że produkt jest po prostu najlepszy. Na klienta bardziej oddziałuje opis korzyści, jakie będzie miał, kiedy kupi produkt. Jeśli piszesz, że w ekspresie możesz zaparzyć na raz dwie kawy, dodaj, że dzięki temu będziesz mógł napić się kawy z bliską osobą, a pierwsza, zaparzona kawa nie zdąży wystygnąć.
  1. Nie pomijaj robotów wyszukiwarek – opisy produktów w sklepie internetowym mają nie tylko mają pomóc klientowi w procesie decyzyjnym. Muszą być także umiejętnie napisane pod roboty wyszukiwarki i wspomagać proces pozycjonowania. Tak jak wspomnieliśmy na początku – Google ceni sobie unikalne opisy. Roboty częściej będą odwiedzały stronę, która ma dużo treści i to takiej, która się nie powtarza w obrębie witryny ani na innych stronach. Możesz skorzystać z usług agencji SEO, copywriterów czy stworzyć opisy sam. Przed tym procesem warto jednak zapoznać się ze wskazówkami, jak zawrzeć w takim opisie słowa kluczowe, po których klient znajduje produkt i jak sprawdzić czy dane słowo ma dla Twojego sklepu potencjał.
  1. NIE KOPIUJ! Wiele sklepów internetowych nie widzi niczego złego w kopiowaniu opisów produktów ze stron producentów. Ok – jest to w miarę zrozumiałe, ale to i tak duplikacja. Ale UWAGA! Najczęściej popełnianym błędem jest kopiowanie słowo w słowo opisów produktów ze stron konkurencji. W takim przypadku NIGDY nie zdobędziesz przewagi konkurencyjnej, nawet jeśli Twój sklep ma najlepsze ceny i najszerszy asortyment.
  1. Dużym błędem popełnianym przez firmy z branży e-commerce jest umieszczanie długich, nudnych i ogólnikowych opisów produktów. Zdobędziesz wtedy może punkt za dużo treści na stronie internetowej, ale klient, który zobaczy taki opis po chwili przestanie go czytać i opuści Twoją stronę. Najlepszą strategią będzie więc wysublimowane połączenie twardych, niekiedy technicznych danych ze sprzedażową poezją 🙂poznanie klienta a tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym

 

  1. Wykorzystuj informacje od internautów – jeśli masz możliwość dodania panelu do oceny danego produktu – zrób to! Będziesz mógł później wzbogacić opis sprzedawanego produktu o informacje typu „Tyle i tyle klientów ocenia ten produkt na 5 gwiazdek”.
  1. Opisuj to, co znajduje się na zdjęciu – obrazy oddziałują dużo mocniej na użytkownika niż sam tekst. Nikomu nie musimy o tym przypominać. Jednak dla zwiększenia konwersji oba elementy muszą być spójne. Nie powinno się pisać o tym, jaką kawę możesz zaparzyć w ekspresie i jak aromatyczna będzie, jeśli wcześniej nie pojawi się informacja, co to za ekspres i jakie płyną korzyści z jego zakupu.

 

Podsumowanie

Specjaliści content marketingu i specjaliści SEO ciągle toczą spór, który element jest ważniejszy – treści na stronie czy linki. Dla branży e-commerce zarówno opisy produktów w sklepie internetowym, jak i link building mają równe znaczenie. Jedno wspiera drugie. Zwiększenie sprzedaży, rozpoznawalność marki, a przede wszystkim przewaga nad konkurentami. To wszystko możesz wypracować stosując się do wskazówek sam lub korzystając z pomocy specjalistów.