Kampania AdWords – pierwsze kroki

Pamiętacie nasz artykuł o zaletach Google Adwords? Dziś zapraszamy na ciąg dalszy! Jeśli zastanawiacie się jak powinna wyglądać kampania Google Adwords i nie do końca wiecie jak ją stworzyć od podstaw to trafiliście idealnie. Prezentujemy garść przydatnych wskazówek specjalnie dla Was.

Kampania AdWords – podstawowe informacje

Ostatnio na naszym blogu mieliście możliwość zapoznania się z podstawami popularnego na świecie od 2000 roku narzędzia Google – Google Adwords. Jeśli przegapiliście ten post – klikajcie tutaj – naprawdę warto zapoznać się z jego treścią. Wciąż jednak otwartą kwestią pozostawał problem samodzielnego utworzenia kampanii Google Adwords. Dziś wszystkie te informacje postaramy się uzupełnić. Za pomocą screenów i kilku przydatnych wskazówek, zobaczycie jak krok po kroku, że to co obecnie może się wydawać niezwykle trudnym i skomplikowanym procesem, w rzeczywistości jest dużo łatwiejsze. Nie wierzycie? Powiemy Wam więcej – sami myśleliśmy, że Adwordsy to „ciemna strona mocy”, a teraz sami o nich piszemy!

Zobaczcie poniżej: przygotowaliśmy rozpiskę jak w prosty i skuteczny sposób sprawić, by powstała skuteczna kampania Google Adwords i na co zwrócić uwagę, by proste zabiegi przyniosły jak najlepsze rezultaty. Aby łatwiej było Wam uporządkować sobie strukturę tego posta, jak i wrócić w każdej chwili do któregoś momentu, stworzyliśmy agendę, która pozwoli Wam na lepszą orientację w tekście.

  1. Wstęp
  2. Słowniczek
  3. Krok pierwszy – zakładamy konto Adwords
  4. Krok drugi – kampania Google Adwords
  5. Krok trzeci – tworzymy grupy reklam
  6. Krok czwarty – tworzymy reklamę
  7. Krok piąty – dobieramy słowa kluczowe
  8. Krok szósty – wpłacamy budżet

Słowniczek
Zacznijmy od słowniczka, w którym znalazły się najważniejsze pojęcia, które wszyscy powinniśmy przyswoić przed rozpoczęciem pracy w Google Adwords. Wszystkie wykorzystane definicje pochodzą z oficjalnej strony Google.

Kampania Google Adwords
Jest to zestaw grup reklam (reklam, słów kluczowych i stawek), które mają wspólne kierowanie na lokalizację, budżet i inne ustawienia. Kampanie często służą do organizacji według kategorii produktów lub usług, które oferujesz.

Grupy Reklam
Jest to zbiór słów kluczowych, reklam i ofert, jakimi wspólnie zarządzasz, by wyświetlać użytkownikom reklamy, którymi prawdopodobnie są zainteresowani.

Słowa kluczowe
Są to słowa lub wyrażenia opisujące Twoje produkty lub usługi, wybrane w taki sposób, aby ułatwić określenie, gdzie i kiedy będą wyświetlane Twoje reklamy.

Budżet
Jest to kwota ustawiana dla każdej kampanii, określająca, ile średnio chcesz dziennie wydawać na wyświetlanie reklam.

Konto Google Adwords
Swoją przygodę z Google Adwords rozpoczynamy od stworzenia konta.
Od pierwszego momentu ułatwia nam to Google, ponieważ posiadając konto gmail.com jesteśmy w stanie w prosty sposób połączyć je z kontem Google Adwords jak na rysunku poniżej. Więc zaczynamy! Rozpoczynamy od wejścia na tę stronę:

Łączenie kont AdWords i Gmail w celu utworzenia kampanii

Podstawy tworzenia kampanii

Kiedy mamy już konto, Google przekieruje nas automatycznie na główny panel zarządzania Adwordsami. Tworzymy nowe konto, poprzez czerwony przycisk „Utwórz konto”, wybieramy jego nazwę i klikamy w nią. Zostaniemy przeniesieni na stronę, którą widzimy poniżej. Następnie klikamy na „Utwórz pierwszą kampanię” jak na poniższym rysunku:

Tworzenie pierwszej kampanii AdWords

Na razie wszystko jest banalnie proste, prawda? Zdradzimy Wam sekret – dalej nie będzie trudniej. Kontynuujmy! W momencie tworzenia nowej kampanii należy zwrócić uwagę na główne czynniki, takie jak:

  • Nazwa 

Ważne, by była ona dla Was przyjazna, żebyście wiedzieli, o co w niej chodzi, ale jednocześnie była powiązana z tym, co będziecie reklamować. Nasza przykładowa kampania Google Adwords będzie dla sklepu rowerowego.

Wybór typu kampanii Adwords

Przykładową kampanię skierujemy na najbardziej znany typ reklamy Google Adwords – w tym celu ustawiamy typ reklamy na „Tylko sieć wyszukiwania”, a oprócz tego zaznaczamy „Standardowa” tak, jak poniżej.

Wybór standardowej kampanii AdWords skierowanej tylko na sieć wyszukiwania

  • Lokalizacja

Określenie obszaru, na który kierujecie swoją kampanię jest bardzo istotną kwestią w przypadku reklam Google Adwords.Możecie na przykład skierować ją na Polskę z wyłączeniem kilku województw, czy jedno poszczególne województwo czy miasto, które Was interesuje. Jest to o tyle ważne, ponieważ im trafniej to określicie, tym większa szansa, że dotrzecie do osób faktycznie zainteresowanych Waszymi usługami.

Ustawianie stawki CPC w kampanii AdWords

Jak wykluczyć daną lokalizację?

Jeśli chcecie skierować swoje reklamy na pewien obszar, z wyłączeniem któregoś miasta, musicie przy ustalaniu lokalizacji kliknąć opcję „Wyklucz”. Przedstawiono to na poniższym rysunku:

Ustawienie lokalizacji, na którą będą kierowane reklamy z kampanii AdWords

  • Budżet dzienny

Pomyślcie, ile pieniędzy dziennie chcecie wydać na kampanię. Nigdy nie wybierajcie opcji, by to Google ustawiało stawki za Was, bo wtedy szybko pozbędziecie się środków z konta bankowego, zróbcie to tak jak przedstawia screen na rysunku poniżej. Przykładowo nasza kampania Google Adwords będzie miała stawkę domyślną 5 zł, i budżet dzienny: 100 zł.

Ustalenie samodzielnej stawki za kliknięcie w kampanii AdWords

  • Harmonogram wyświetlania reklam

Ważny jest również harmonogram, z tego względu, że jeśli Wasza grupa docelowa nie korzysta z Internetu o 1.00 w nocy, to nie jest konieczne jej wyświetlanie. Dopasujcie więc harmonogram do czasu, w którym ktoś może szukać produktu, który reklamujecie. Przypuśćmy, że dla naszego sklepu rowerowego będziemy wyświetlać reklamy od 17 marca, od poniedziałku do piątku od 10-18 jak niżej.

Ustalenie harmonogramu wyświetlania reklam w kampanii AdWords

Jeśli ten temat interesuje Was szerzej, to pod poniższym adresem możecie zobaczyć film od Google, który pomoże Wam lepiej dobrać ustawienia kampanii:

Tworzenie grup reklam

Kolejnym ważnym momentem jest to, by Wasza kampania Google Adwords była podzielona na poszczególne grupy reklam. Tak więc, jeśli więc nasza przykładowa kampania jest stworzona dla sklepu rowerowego, a naszym celem jest zwiększenie częstotliwości odwiedzin na naszej stronie i w konsekwencji sprzedaży pewnej ilości rowerów, a w asortymencie są różne typy rowerów, to powinniście podzielić je na kategorię. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się więc być utworzenie różnych typów reklam dla rowerów damskich, męskich, dziecięcych, ale także nietypowych rodzajów np. tandemów. Tym sposobem każda reklama będzie idealnie dopasowana do grupy docelowej, na którą ją kierujecie. Dodatkowo jesteście przez to w stanie uniknąć ryzyka, gdzie osoba szukająca roweru damskiego zostanie zasypana ofertami rowerów dla dzieci.

Jeśli zapomnicie o pogrupowaniu swoich produktów, macie większą pewność, że osoba do której skierujecie reklamę, zwyczajnie w nią nie kliknie i przez mały błąd stracicie potencjalnego klienta.
Czas na reklamę
Co jest jeszcze ważne? Pamiętajcie, że dobrą praktyką jest dobieranie co najmniej dwóch reklam do jednej grupy reklam. Dlaczego? Jest to o tyle pomocne dla Was, że możecie porównywać efekty dwóch reklam, które są wyświetlane naprzemiennie. Możecie to zrobić ustalając w ustawieniach kampanii rotację reklam – wybierając opcję: „Równomiernie wyświetlaj naprzemiennie”, tak jak na rysunku poniżej. Daje Wam to więcej możliwości, jak choćby nieustanne monitorowanie tego, jak działają Wasze reklamy i wybranie skuteczniejszej, więc korzystajcie z tego!

11

Zacznijmy od stworzenia reklamy. Tak wygląda panel, w którym przez następne kilka minut będziemy pracować:

Kampania Google Adwords

Sama reklama tekstowa to w sumie 95 znaków, także nie ma zbyt dużego pola do popisu. Musicie więc wykorzystać każdy znak. Dobrą praktyką jest zawieranie w treści reklamy informacji o promocji -20%, cenie danej usługi czy bezpłatnej dostawie. Całą reklamę trzeba zakończyć CTA – Call To Action, czyli wyrażeniem, które może sprawić, że użytkownik nie pozostaje bierny – sprawdź, zobacz, wypróbuj, kup. Najlepiej jeśli zwieńczymy naszą reklamę wykrzyknikiem.

Tak wygląda nasza reklama:

13

Ciekawymi rozwiązaniami, zwracającymi uwagę klientów są reklamy, w których każdy wyraz rozpoczyna się z dużej litery, stosowanie pytań, pokazywanie korzyści, które klient uzyska poprzez zakup danego produktu, czy też stosowanie słów takich jak: tani, najlepszy, sprawdzony, solidny, gwarantowany, wysokiej jakości.

Swoją reklamę możecie także ubogacić poprzez dodanie różnego typu rozszerzeń. Jeśli więc kierujecie reklamę na telefon komórkowy i dodacie rozszerzenie połączenia, to użytkownik w prosty sposób może się z Wami skontaktować. Oprócz tego możecie dodać rozszerzenia do podstron, tak, by przy reklamie wyświetlał się automatycznie bezpośredni odnośnik do podstrony typu „Kontakt” czy „Aktualne promocje”.

Jak to zrobić? Przejdźcie do głównego panelu swojej kampanii lub kliknijcie po prawej stronie na grupy reklam tak, jak na obrazku poniżej:

16

Następnie wejdźcie w zakładkę rozszerzenia jak niżej:

15

Możemy na przykład dodać rozszerzenia do podstron, które spowodują,  że w wyszukiwarce oprócz głównej strony pojawią się także podstrony które dodamy – np. cennik etc.

17

Rozszerzenia do podstron w praktyce wyglądają tak:

188

Dobieramy słowa kluczowe w kampanii AdWords

Waszym następnym posunięciem powinien być dobór odpowiednich słów kluczowych.  Słowa kluczowe można dobrać albo przy tworzeniu grupy reklam, albo później, otwierając zakładkę słowa kluczowe. My  skorzystaliśmy z drugiej opcji:

19

Jak je dobierać? Najprościej wybierzecie je, korzystając z własnych pomysłów. Kiedy Wam się skończą – skorzystajcie z podpowiedzi Google.

Wygodnym urządzeniem jest także Planer Słów Kluczowych, który pokazuje, jakie słowa są bardziej popularne, otrzymacie także propozycje tych dobranych specjalnie dla Waszego produktu.  By zacząć szukać słów kluczowych dla Waszej reklamy zacznijcie od wybrania opcji: „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam” jak na rysunku poniżej:

21

Następnie uzupełnij formularz adekwatnie do tego, czego szukasz. My uzupełniliśmy przykład dla sklepu rowerowego tak, jak możecie zobaczyć poniżej:

23

Dobierajcie słowa mądrze i by nie zmarnować budżetu, zaznaczajcie na poszczególnych słowach kluczowych „Dopasowanie do wyrażenia”:

25

Dopasowywanie ma znaczenie ponieważ daje ono możliwość uniknięcia ryzyka, gdzie w przypadku, gdy szukamy damskiego roweru miejskiego, nie wyświetli nam się reklama roweru wyczynowego czy roweru dla dzieci. Dopasowanie powoduje, że w prosty sposób powiemy Google czego tak naprawdę szukamy, a co nas nie interesuje.

Jeśli natomiast nie używacie dopasowywania, to warto dodać słowa wykluczające, które dają podobny efekt i jeśli słowo kluczowe brzmi „damski rower” to warto dodać „męski” czy „dziecięcy” do słów wykluczających. Słowa wykluczające znajdziecie na samym dole zakładki „Słowa kluczowe”:

24

Czym się kierować w doborze słów kluczowych? Przede wszystkim spróbujcie postawić się na miejscu swojego klienta. Pomyślcie, że szuka roweru dla dzieci, co w takim razie będzie wpisywał w wyszukiwarce? Zwróćcie uwagę na jakość słów kluczowych,  ponieważ świadczą one o dopasowaniu do grupy reklam. Nie wyświetla Wam się wynik jakości przy słowach kluczowych? Musicie go włączyć! Postępujcie kolejno tak, jak  podpowiadają Wam rysunki poniżej.

Najpierw kliknijcie na Kolumny, a następnie „Dostosuj kolumny”:

26

Google przeniesie Was na stronę dopasowywania kolumn. By dodała Wam się kolumna „Wynik Jakości” musicie jeszcze kliknąć w „Atrybuty” a następnie „Dodaj” przy „Wyn. Jak.”:

27

Wynik Jakości Waszych słów kluczowych powinien znajdować się w przedziale 7-10:

28

Ustal stawki za reklamy i wpłać budżet

Teraz najprostsza sprawa – ustalcie stawki za reklamy, słowa kluczowe i wpłać budżet. Więcej na temat ustalania stawek, możesz poczytać u Google. Wasza kampania Google Adwords została stworzona!

Voila!

No to co, nie było tak źle? Pomyślcie sobie, że teraz jeśli zrobiliście wszystko poprawnie, odpowiednim użytkownikom będzie wyświetlać się Wasza reklama. Wciąż zastanawiacie się czy warto? Polecam ponowną lekturę poprzedniego artykułu o charakterystyce Google Adwords – wtedy na pewno będziecie w stanie zdecydować, czy reklamy PPC są dla Was, czy może powinniście pójść w Facebook Ads lub po prostu pozycjonowanie.

  • pomocny artykuł – ruszamy z kampanią!

  • Aleksandra Wysocka

    Czy można utworzyć te kampanię, i będzie ona miała sens 😉 posiadając tylko fanpaga na FB, nie mając własnej strony internetowej?