Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak je optymalizować?

pozycjonowanie-filmow-na-youtube-1

 

O produkcji materiału wideo można by pisać wiele, tak jak i o samym pozycjonowaniu filmów na YouTube. Dziś nie zagłębiamy się jednak w tajniki obrazu i kamery, a przyglądamy optymalizacji, która dotyczy każdego dodawanego klipu wideo.

 

Vlogi, tutoriale, diy – od kilku dobrych lat rozszyfrowanie tych terminów nie stanowi problemu dla większości użytkowników. YouTube okazał się posiadać zdecydowanie większy potencjał niż miejsce wrzucania teledysków muzycznych czy śmiesznych filmów w kotami. Co za tym idzie, również jakość wrzucanych filmów często można porównać z porządną telewizyjną produkcją, a vlogowanie wpisać w swoim cv. Na YoyTub’ową popularność wpływa cały szereg czynników. W dzisiejszym poście skupimy się na elementach, które pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie filmów  na YouTube, jak i w wyszukiwarce Google.

Na czym polega pozycjonowanie filmów na YouTube?

 

1. Zadbaj o chwytliwy tytuł

Niezależnie od tego, czy zabierasz się za pozycjonowanie bloga, strony internetowej czy filmów na YouTube, w każdym z tych przypadków tytuł ma ogromne znaczenie. Bądź rezolutny i przemyśl go dokładnie. Masz do dyspozycji tylko 100 znaków, więc dobrze je wykorzystaj – niech tytuł będzie ciekawy, zachęcający i… dobrze dobrany.
Polecamy przeprowadzenie szybkiego researchu, odnośnie tego jakie tytuły posiadają filmiki o podobnej tematyce do Twojej produkcji. To właśnie z nimi będziesz rywalizował o pierwsze pozycje. Zauważ, że poradniki, recenzje czy filmiki objaśniające jak wykonać konkretną rzecz/czynność są niezwykle popularne i chętnie oglądane. Zatem jeśli na swoim filmiku tłumaczysz jak coś zrobić, dobrze rozpocząć tytuł właśnie od “Jak…”.

Pozycjonowanie filmów na YuoTube - tytuł

 

Tytuł powinien składać się z co najmniej pięciu słów, a przy tym najlepiej, żeby zawierał frazę kluczową, na którą pozycjonujesz wideo. Jak dobrze wybrać słowo kluczowe? Pamiętaj, że poza pozycjonowaniem w YouTube, chcemy także by filmik pojawiał się w wyszukiwaniach Google. Zrobisz to za pomocą tzw “video keyword”. Wpisując zapytanie w wyszukiwarkę Google, na niektóre frazy poza stronami wyskakują także odnośniki do filmików. Dzieje się tak właśnie dzięki video keyword.

Jak pozycjonować filmy na YouTube

 

Aby i w przypadku Twojego filmiku tak się stało, najlepiej jeśli wpiszesz propozycję tytułu w wyszukiwarkę Google i sprawdzisz, czy na podaną frazę wyskoczą także filmiki. Tak jak zostało zauważone wcześniej, bardzo dobrze wypadają filmiki sugerujące, że dowiemy się z nich jak coś wykonać, poradniki, a także recenzje. Innymi przykładami są wszelkie filmiki odnoszące się do aktywności sportowej (np. “joga dla początkujących w domu”). Pamiętaj, że tytuł to zazwyczaj kluczowy czynnik, decydujący o tym, czy użytkownik zechce odwiedzić nasz kanał na YouTube. Aby poprawić pozycję filmiku w wyszukiwarce, oprzyj go o dobrze dobrane słowo kluczowe. Jeśli jednak musisz wybierać pomiędzy chwytliwym tytułem a takim z odpowiednim słowem – wybierz ten pierwszy!

 

2. Napisz użyteczny opis

Przestrzeń pod zamieszczonym filmem należy do Ciebie. Zamieść w niej użyteczne dla czytelnika streszczenie zawartości klipu lub tekst, który będzie go dopełniać. Opis pod filmikiem jest przydatny nie tylko dla użytkownika, ale także dla robotów YouTube i Google, które na ich podstawie oceniają treść filmików.

Pozycjonowanie na YouTube - opis

Dobrym wyborem będzie umieszczenie linku do strony lub artykułu, w którym rozwijasz poruszany temat. Dodatkowo umieszczając go na samej górze zwiększysz współczynnik klikalności. Do dyspozycji masz aż 5 tysięcy znaków, postaraj się zbudować opis używając przynajmniej 250 wyrazów. Nie zapominaj także o wybranym słowie kluczowym. Najlepiej, jeśli umieścisz je w pierwszych 150 znakach – te wyświetlą się w wyszukiwarce filmów i mogą przekonać czytelnika do tego, że w materiale wideo znajdzie to, czego szuka. W zależności od przypadku, frazę kluczową warto powtórzyć w opisie nawet 3/4 razy. Pozycjonowanie filmów na YouTube nie jest zadaniem, w którym warto iść na łatwiznę, więc niech opis nie będzie zlepkiem słów kluczowych. Postaraj się o treść dobrej jakości, ponieważ podobnie jak w Google – tu króluje content.

 

3. Stwórz tematyczne tagi

Otaguj swoje wideo, zamieszczając w nim słowa kluczowe, które wiążą się z tematem filmu i kategorią, do której należy. Zastanów się, jakich fraz powinien użyć widz, żeby trafić na Twoje nagranie. Możesz także rozważyć użycie przymiotników – czasami internauci obok podstawowych fraz dopisują określenia typu „śmieszne” czy „nowe”, aby zawęzić pole wyszukiwań. Spróbuj myśleć tak jak oni i dobrać odpowiednie tagi. Tagi pomagają także w zaistnieniu w pasku bocznym, a dokładnie w “proponowanych filmach”. Dzięki tagom, istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik oglądający film podobnie otagowany do Twojego, w wybranych przez YouTube propozycjach dostrzeże Twoją produkcję.

 

4. Zwróć uwagę na nazwę pliku

Tu zasada jest taka sama jak w optymalizacji SEO – klip wideo powinien mieć w nazwie podane bez polskich znaków słowo kluczowe. Zamiast spacji lub podkreślenia „_”, lepiej jest stosować dywiz (łącznik) „-”. Korzystniejsza pod względem pozycjonowania filmów na YouTube będzie więc nazwa pliku wideo:

jak-upiec-szarlotka.mp4    niż    jak_upiec_wyborną_szarlotkę.mp4

 

5. Odpowiadaj na komentarze

Po publikacji filmu nie pozostawiaj go samemu sobie. Jeśli zainteresują się nim czytelnicy, odpowiadaj na ich komentarze i pokaż, że obchodzi Cię ich zdanie. Również w uwagach pod wideo znajdować się może ważny dla pozycjonowania content, który szkoda byłoby pominąć. Felix Kjellberg, najbardziej popularny YouTuber na świecie znany jako PieDiePie, często w swoich filmach podkreśla, że przez pierwsze lata obecności na YouTube wiele godzin poświęcał na to, by odpisywać na coraz liczniej pojawiające się komentarze widzów. Ich świadomość, że znajdująca się pod drugiej stronie ekranu osoba odpisze na wysłaną wiadomość, zachęcała do interakcji i zasubskrybowania kanału. Pamiętaj, że subskrypcje, udostępnienia na Facebooku czy Twitterze, a także liczba użytkowników, którzy polubili Twój filmik bądź dodali go do ulubionej playlisty znacząco wpływa na jego pozycje w wyszukiwaniach.

Pozycjonowanie filmów na YouTube a Pewdiepie

PewDiePie także w swoich nowszych filmach często nawiązuje do komentarzy widzów, dając im poczucie wpływu na przebieg nagrania.

 

6. Co jeszcze możesz zrobić?

Jeśli odhaczyłeś wyżej wymienione punkty pozostaje Ci promocja swojego video. Poza oczywistymi kanałami jak Facebook czy Twitter warto wziąć pod uwagę różnego rodzaju serwisy opierające się na “pytaniach i odpowiedziach”. Jeśli nagrywasz w języku angielskim godną polecenia stroną jest Quora.

Pozycjonowanie video na YouTube

 

W przypadku, jeśli prowadzisz także swojego bloga nie wahaj się umieścić odnośnika w jednym z postów. Jeśli nagrywanie filmików, to nie tylko Twoja pasja, ale także zawód, ciekawym pomysłem jest dodanie linka do Twojego kanału/wybranego filmiku w stopce e-mail.

 

7. Last but not least…

Dobry film. Wszystkie powyższe techniki poprawią pozycje Twojego video zarówno w wynikach YouTube, jak i wyszukiwarce Google. Jednak to, czy filmik zyska popularność zależy przede wszystkim od jego jakości. Zarówno warstwy merytorycznej, jak i estetycznej. Pamiętaj, że jest mała szansa, by ktoś obejrzał Twoją półgodzinną produkcję, w której trzeba się domyślać co kto mówi. Jeśli masz świetny pomysł na filmik, jednak brak Ci praktycznych umiejętności i sprzętu, dobrym rozwiązaniem będzie współpraca z profesjonalistami. Oczywiście jeśli ze względu na fundusze nie możesz sobie na to pozwolić metoda prób i błędów również jest zalecana. Ważne by włożyć wysiłek zarówno w nakręcenie (ciekawe ujęcia), montaż, a przede wszystkim interesującą treść materiału.

Od czego zacząć pozycjonowanie filmów na YouTube

Krzysztof Gonciarz podbił polską scenę vlogową swoimi profesjonalnymi produkcjami.

To, czy Twój filmik będzie pojawiał się wysoko w wyszukiwaniach zależy w dużej mierze od jego interakcji z innymi użytkownikami. Między innymi od tego, jaki jest średni procent oglądalności Twojego video. Czy widzowie wyłączają go po dwudziestu sekundach, czy oglądają do końca. A pozostając przy temacie długości videa, warto pamiętać, że ma to także spory wpływ na pozycjonowanie filmów na YouTube. Niepisaną zasadą jest, by video było przynajmniej pięciominutowe.

 

Podsumowując

Dbałość o tytuł, opis, tagi, nazwę klipu i aktywność w komentarzach to kilka rzeczy, które wpływają pozytywnie na pozycjonowanie filmów na YouTube. To jednak dopiero jedno z wielu działań, których należy się podjąć, decydując się na produkcję i popularyzację materiałów wideo. YouTube stwarza ogromne możliwości wypromowania własnej osoby czy firmy. Dzięki aktywnym użytkownikom, jesteśmy także w stanie zbudować oddaną grupę odbiorców i widzów. Warto dobrze przemyśleć tematykę oraz wykonanie filmu, i w obu przypadkach nie iść drogą na skróty. Znajdź lukę, którą możesz wypełnić bądź w kreatywny i nowatorski sposób podejdź do popularnych już tematów. W połączeniu z opisanymi w tym poście wskazówkami jesteśmy pewni, że i ty możesz odnieść duży sukces na Youtube.

  • Kochani – przykłady ! Dajcie jakis wsad praktyczny 🙂

  • Gawlin

    Treściwy wpis, również podpisuje się pod tym co napisał Paweł – dajcie jakiś przykład, zawsze to wzbogaci wasz wpis.

  • Wartościowy tekst, faktem jest że YouTube dziś jest nie tylko potęgą odnośnie oglądania, ale także wyszukiwarką – konkretnych usług, potrzeb i produktów.

  • BabaYaga Patrzy Vlog

    Dużo dobrych rad, dzięki

  • qa-szkolenia.pl

    Ciekawy artykuł. Prosimy o więcej.