.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie na Litwie – podstawowe informacje

5min.

Komentarze:3

Pozycjonowanie na Litwie – podstawowe informacje
22 marca 2022
Pozycjonowanie na Litwie to temat tajemniczy, niemniej jednak pełen niespodzianek, jeśli tylko przyjrzeć się mu bliżej. W tym kraju mówi się trzema językami. Mieszkają tam mniejszości, którzy są potencjalnymi klientami wielu firm. A tamtejszy język polski różni się od choćby warszawskiego...

5min.

Komentarze:3

Litwa a SEO - pozycjonowanie na wschodzie“The details are not the details. They make the… ” SEO?

Jeśli te słowa, w oryginale dotyczące designu, odnoszą się do SEO, to na pewnością są prawdziwe w przypadku pozycjonowania na Litwie. Jest ono z pewnością nie tak popularne, dające duże pole do popisu, wymagające wiedzy o samym kraju i stanowi wyzwanie dla pozycjonera.

Na początek ciekawostka – czy wiesz, że Litwa znajduje się w ścisłej czołówce krajów z najszybszym łączem internetowym i jest europejskim liderem pod względem wykorzystania światłowodów do przesyłu danych? Nie ulegajmy zatem stereotypom – ten kraj bałtycki posiada świetną technologię, co sprawia, że online marketing może rozkwitnąć tam w pełni!

Pozycjonowanie stron na Litwie, czyli google.lt

Na drodze pozycjonowania na Litwie nie stoi bariera w postaci odmiennej przeglądarki (jak w przypadku Rosji, Czech, czy Chin). Liderem tamtejszego rynku jest zdecydowanie Google. W 2014 roku 95 procent wyszukań miało miejsce za pośrednictwem Google’a. Na drugim miejscu plasuje się Bing, mając niespełna 2 procent wyszukiwań.

W jakiej wyszukiwarce pozycjonować na Litwie, aby się udało? Proste - Google

Drugą rzeczą, która sprawia, że pozycjonowanie na Litwie z Polski jest atrakcyjne, jest liczna polska mniejszość na Litwie. Grupa ta liczy sobie 200 tys. osób, tworzących niekiedy zwarte społeczności z własnymi instytucjami, szkołami, sklepami. Są to dla wielu firm potencjalni klientami dla wielu firm. Jak przeprowadzić kampanię SEO, która pozwoli dotrzeć do tych klientów?

Ma to związek z tym, w jakim języku pozycjonować…

Strona wprawdzie litewska…

Język pozycjonowania zależy z jednej strony od języka wyszukiwarki, z drugiej od tego, kim są potencjalni klienci firmy, dla której świadczymy pozycjonowanie. Polacy mieszkający na Litwie będą naturalnie używali litewskiej wersji Google – google.lt. W związku z tym, konieczne będzie „przekonanie” Google, że nasza strona pochodzi z Litwy.

Wybierz więc serwer hostingujący zlokalizowany na terenie Litwy.

Strona główna Wilna - przykład pozycjonowania

Treści na stronę główną przygotuj w języku litewskim, ale zadbaj o to, by buttony do przełączania się między wersjami językowymi były świetnie widoczne.

• Zadbaj o dobre zoptymalizowanie i widoczność podstron, na których zawrzesz opisy konkretnych produktów lub usług będą np. w języku polskim lub rosyjskim.

Pozycjonuj też stronę na frazy w różnych językach.

... ale w jakim języku treść?

Oprócz litewskiego, u naszego północno-wschodniego sąsiada mówi się również po polsku (14 procent ludności) oraz po rosyjsku (aż 70 procent! - dane tutaj). Oprócz tych języków, powiązanych z mniejszościami, umiarkowanie popularny jest również język angielski (mówi nim ok. 20 do 30 procent ludności ALE – aż 80 procent osób młodych!).

Znaczenie ma również geografia biznesu klienta. Są na przykład takie regiony, gdzie mniejszość polska stanowi liczebną większość, np. w rejonie wileńskim polskojęzyczni to ok. 50 procent, a w rejonie solecznickim (sąsiadującym z wileńskim) – aż ok. 77 procent. Z kolei ludność rosyjskojęzyczna mieszka z jednej strony w Kłajpedzie – mieście portowym na zachodzie Litwy, a z drugiej – we wschodnich rejonach kraju. Zresztą właśnie wschód Litwy – czyli głównie rejony położone przy granicy – to tereny najbardziej wymieszane pod względem językowym.

Główne wnioski dla SEO?

  1. Rynek SEO na Litwie ma potencjał. Kropka.
  2. Idealna strona przygotowana pod kątem Google.lt powinna mieć więcej niż jedną wersję językową. Fantastycznie, gdyby były cztery (po litewsku, rosyjsku, polsku i angielsku).Rozwiązanie wyzwania dotyczącego wersji językowych na litewskiej stronie internetowej
  3. Pozycjonowanie na Litwie to ogromne możliwości związane z SEO lokalnym.

„Arbom miał awarię koło sklepu” – jaki to język?

Musisz pamiętać, że języki mniejszościowe mogą pod pewnymi względami różnić się od przyjętej normy. Szczególną uwagę w SEO odgrywają nazwy i na nie zwracaj uwagę. Jeśli na danym terenie na oznaczenie określonego produktu używa się innego słowa, można to uwzględnić podczas optymalizacji strony.

Polska mniejszość na Litwie - target pozycjonowania

Ma to szczególne znaczenie, jeśli optymalizujemy stronę nie zakładu handlowo-usługowego, ale np. ogłoszeń lokalnych, instytucji publicznych. Może to mieć także duże znaczenie podczas pisania bloga dla Klienta w ramach działań content-marketingowych. W takich przypadkach uwzględnienie różnic językowych, nawet subtelnych, może wpłynąć pozytywnie na SEO, jak i na wizerunek naszego Klienta.

Przykładowo, zdanie w podtytule, w jakim jest języku? Język to wprawdzie polski, ale gwara wileńska. Zdanie to oznacza „autobus miał wypadek koło piwnicy”. Różnice między polskim standardowym a używanym na Wileńszczyźnie dotyczą głównie wymowy, ale również pewnych słów.

Nazwy własne na Litwie? Kolejne zamieszanie

To kolejny detal. Z rozmaitych przyczyn Państwowa Komisja Języka Litewskiego decyduje o konieczności zlitewszczania niektórych nazw własnych pochodzących z innych języków. Dotyka to m.in. języka angielskiego, co jest o tyle ciekawe, że w przypadku polskiego to nazwy angielskie przenikają do naszej codziennej mowy.

Jak to wygląda na Litwie? Zgadnijcie, kim jest Elvis Aronas Preslis? Tak. To oczywiście Król. Idący w parze z niejaką Merilin Monro, a Spongebob to po litewsku Kempiniukas.

Wprawdzie nie doszło – choć był taki projekt – do przyjęcia ustawy o konieczności zlitewszczania nazw marek, ale należy pamiętać o przyzwyczajeniu litewskiego użytkownika do nazw dostosowanych do jego języka.

Lokalizacja językowa od strony technicznej

  1. Najlepiej tę kwestię mieć na uwadze już w procesie tworzenia strony internetowej. Użyj odpowiedniego kodowania, które pozwoli Ci na uniknięcie problemów z różnymi systemami zapisu
  2. Unikaj tłumaczenia maszynowego. Choć jego poziom stale się poprawia, to teksty tłumaczone ręcznie są nieporównanie lepsze. Tłumaczenie „ręczne” jest jak najbardziej ok.
  3. Alternatywne wersje językowe stwórz poprzez dodanie atrybutów rel="alternate" hreflang="x" w kodzie strony. Unikaj przy tym dwóch błędów, na które wskazuje Google:
    • Umieść linki z potwierdzeniem: jeśli strona A zawiera link do strony B, to strona B powinna zawierać link zwrotny
    • Używaj poprawnych kodów języka – format ISO 639-1 – a także regionu – norma ISO 3166-1 alfa 2. Błędem jest natomiast używanie samego tylko oznaczenia regionu.
  4. Odmienne wersje językowe powinny być podstronami, np. domena.lt/pl/, domena.lt/ru/, domena.lt/en/. Istnieje również możliwość utworzenia odrębnych stron, co ma swoje wady i zalety – pozycjonowanie dotyczy wtedy trzech stron, nie jednej. Ale może się zdarzyć, że takie rozwiązanie jest opłacalne, jeśli rynki docelowe są zróżnicowane.

SEO na Litwie - podsumowanie

Pozycjonowanie na Litwie pod pewnymi względami nie wyróżnia się na tle specyfiki innych krajów. Dominującą wyszukiwarką jest Google. To, co czyni Litwę docelowym krajem wyjątkowym pod względem pozycjonowania, jest złożona sytuacja społeczna.

Duże jest rozpowszechnienie języków innych, niż litewski, a ludzie posługujący się nimi tworzą niekiedy zwarte – dla nich język mniejszości jest dominujący. Oznacza to, że mogą go chcieć używać również podczas korzystania z internetu do wyszukiwania towarów i usług.

Również silne związki Polaków z Wileńszczyzną stanowią okazję, którą wykorzystać mogą przedsiębiorcy, a wraz z nimi, firmy zajmujące się pozycjonowaniem.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

  1. Świetnie Paweł! Będziemy zatem obserwować Blog Zgreda czy coś również ciekawego napiszesz o pozycjonowaniu na Litwie. Branża finansowa czy jakaś inna?

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM