Pozycjonowanie po rosyjsku – co musisz wiedzieć?

Czy wiedzieliście, że jest taki kraj, gdzie z wyszukiwarki Google korzysta tylko 26% użytkowników Internetu? Całą śmietankę spija tam Yandex. O kim mowa? Oczywiście o Rosji. Wyszukiwarkę, o której wspomnieliśmy używa aż 64% użytkowników, dlatego pozycjonowanie po rosyjsku opiera się właśnie na niej. W procesie pozyskiwania klientów w Rosji, czy po prostu propagowania swojej strony internetowej nie możesz skupić się jedynie na google.ru, ale właśnie na Yandexie. Dzięki temu nie trafisz tylko do odbiorców rosyjskich, ale także mieszkańców innych krajów poradzieckich, Mówiąc o rosyjskich wyszukiwarkach nie możemy pominąć tych mniejszych, takich jak mail.ru, czy rambler.ru, które jednak mają znacznie mniejszy wpływ na pozycjonowanie po rosyjsku.

pozycjonowanie po rosyjsku wyszukiwarka Yandex

Pozycjonowanie po rosyjsku – do kogo docierają Twoje treści?

Z Runetu – rosyjskojęzycznej części Internetu korzysta prawie 80 milionów użytkowników. O tym, jak dużo osób korzysta z tej sieci świadczą domeny, które się do niej odnoszą. To nie tylko .ru, ale także .ge, .kz, .kg, .su, .ua, .md, .am. Wynika to z faktu, że z tego segmentu internetu korzystają nie tylko Rosjanie, ale także inne kraje byłego Związku Radzieckiego takie jak: Białoruś, Estonia, Azerbejdżan, Kazachstan, Gruzja, Kirgistan, Mołdawia, Uzbekistan, Armenia, Tadżykistan, Kazachstan. Oprócz tego językiem rosyjskim posługują się osoby mieszkające na Litwie, Łotwie i w Estonii. Jak widać na załączonej poniżej mapce zasięg Runetu jest bardzo duży, a potencjał pozycjonowania po rosyjsku stale się zwiększa.

pozycjonowanie po rosyjsku - zasięg runetu

Źródło: sprawnymarketing.pl/

10 czynników, które wpływają na pozycję strony internetowej w Yandexie

Praktyki, które wykorzystuje się podczas optymalizacji stron internetowych w Yandexie są podobne do już nam znanych i stosowanych w Google. Yandex ceni sobie przede wszystkim:

1. Content

Nie ma chyba miejsca na świecie i wyszukiwarki, dla której hasło “content is king” nie będzie miało znaczenia. W pozycjonowaniu po rosyjsku to także podstawa. Dobór słów kluczowych i umiejętne wplatanie ich w treści na stronie jest ważne, ale bardziej istotna jest jakość tej treści. W tym momencie w Polsce nie ma problemu z rosyjskim contentem, ponieważ w naszym kraju przebywa wielu Rosjan i Ukraińców, dlatego treści pisane cyrylicą można pozyskać bardzo sprawnie.

2. Optymalizacja strony pod kątem technicznym

Przede wszystkim chodzi tu o to, żeby robot miał dostęp strony i mógł przeskanować zawartość.

3. Region

Yandex dużą wagę przykłada do pozycjonowania lokalnego, dlatego ważne jest z jakiego regionu Runetu pochodzi zapytanie – to właśnie z takich okolic wyszukiwarka zapytania w pierwszej kolejności.

4. Czynniki komercyjne

Na zaufanie robotów wyszukiwarki Yandex trzeba sobie zasłużyć. Wysoko cenione są, np. informacje o firmie, podanie metod płatności, dostawy czy po prostu cen. Na zaufanie Yandexa wpływają też komentarze i opinie od partnerów biznesowych, czy po prostu użytkowników.

5. Czynniki behawioralne

Roboty zwracają uwagę na to, jak długo użytkownik przebywa w obrębie witryny oraz co na niej robi. Jest to szczególnie istotne przy pozycjonowaniu po rosyjsku sklepów internetowych.

6. Nawigacja

Tak samo jak Google, Yandex stawia na prostą i hierarchiczną strukturę, która będzie nie tylko czytelna dla użytkownika, ale także robotów wyszukiwarki. Ponadto trony ma duży wpływ na linki wewnętrzne i pomaga Yandexowi indeksować stronę.

7. Wygląd

Nie jest to czynnik bezpośrednio wpływający na postrzeganie przez roboty wyszukiwarki, jednak jest ważny w behawioralnym postrzeganiu witryny przez internautów.

8. Zagęszczenie słów kluczowych

Yandex jest w tym przypadku bardzo skrupulatny. Słowa kluczowe nie powinny zajmować w tekście więcej niż 6%.

9. Wiek domeny

Podobnie jak w przypadku Google im starsza witryna, tym Yandex obdarzy ją większym zaufaniem.

10. Linki przychodzące

Yandex opracował własny indeks VITS, który jest ważonym indeksem cytowań, mającym za zadanie określać nie tylko ilość , ale także jakość backlinków.

Mechanizm wyszukiwania w Yandexie

Korzystając z Yandexa warto zwrócić uwagę na mechanizm wyszukiwania. Pozwala on na dotarcie do dokumentów nie tylko w języku rosyjskim, ale także polskim, ukraińskim, tureckim, angielskim, francuskim czy niemieckim, a to tylko niektóre z języków. Należy jednak podkreślić, że Yandex w przeciwieństwie do Google uwzględnia morfologię tych języków. Oprócz lepszego zrozumienia morfologii języków, Yandex wyróżnia się tym, że:

pozycjonowanie po rosyjsku cyrylica

  • uwzględnia nie wartość poszczególnych podstron, ale całej witryny,
  • znacznie większy nacisk niż Google stawia na geolokalizację, jednak po wprowadzeniu algorytmu Gołąb, nie jest to już tak znacząca różnica,
  • większą wagę przykłada do User Experience – tego ile czasu użytkownik spędzi na danej witrynie, czy wykona jakąś akcję i jak bardzo zaangażuje się w jej przeglądanie,
  • ma stabilniejsze pozycje w wynikach wyszukiwania, jednak proces indeksacji, a tym samym całego pozycjonowania po rosyjsku jest znacznie dłuższy niż w Google,
  • przykłada większą wagę od Google do contentu.

Produkty Yandex, które wspomagają pozycjonowanie po rosyjsku

Większość produktów Yandexu jest podobna do tych dostępnych w Google, niektóre jednak są bardzo interesujące. Wybraliśmy cztery z nich, które zasługują na szczególną uwagę, jeśli chcesz pozycjonować się w Runecie:

  • Yandex Direct odpowiednik AdWords

W czasie kiedy Google zaczęło czerpać zyski z kampanii linków sponsorowanych, Yandex stworzył własny odpowiednik AdWrods – Yandex Direct. Podobnie jak w przypadku googlowskiego produktu, rozpoczynając kampanię możesz określić jej budżet i lokalizację. Stawki są uzależnione przede wszystkim od wybranego regionu. Jako ciekawostkę możemy powiedzieć, że najwięcej na reklamy w Yandexie wydaje się w Moskwie i Kaliningradzie. Oczywiście między Directem a AdWordsem występują drobne różnice, m.in. wyszukiwarka ma mniejsze możliwości, jeśli chodzi o zarządzaniu frazami kluczowymi, szczególnie jeśli chodzi o dopasowanie słów, ponadto czas akceptacji reklamy jest znacznie dłuższy niż w przypadku Google. Specjaliści w dziedzinie marketingu internetowego sugerują, że w celu przeprowadzenia skutecznej kampanii reklamowej należy połączyć rosyjski AdWords i Yandex Direct – reklama będzie miała wtedy optymalny zasięg.

pozycjonowanie po rosyjsku yandex direct

  • Yandex Money

To elektroniczny portfel – możesz w nim otworzyć całkowicie darmowe konto, a później przekazać na jego poczet środki pieniężne różnymi metodami płatności. Za pomocą Yandex Money możesz w prosty sposób dokonywać płatności internetowych, płacić za rachunki czy kupować w sklepach internetowych.

pozycjonowanie po rosyjsku yandex money

  • Yandex Market

Jest to serwis, który umożliwia użytkownikom Runetu porównywać ceny i towary z wielu sklepów internetowych, ale także tych działających offline. Klienci mogą zostawiać opinie na temat produktów i oceniać je uwzględniając wiele parametrów. Jeśli więc zajmujesz się sprzedażą detaliczną i chcesz swoją działalność rozszerzyć na terytorium krajów rosyjskiej sieci, koniecznie przyjrzyj się temu serwisowi.

pozycjonowanie po rosyjsku yandex market

  • Yandex Merchium

To darmowy portal, za pomocą którego możesz w prosty sposób założyć sklep internetowy. Oczywiście platforma jest zintegrowana z innymi produktami Yandexu, dlatego taki sklep jest dobrze postrzegany przez roboty wyszukiwarki.

pozycjonowanie po rosyjsku yandex merchium

Kilka słów o Google.ru

W procesie pozycjonowania po rosyjsku nie można pominąć rosyjskiego Google. Tak jak wspomnieliśmy na początku, jest to wyszukiwarka znacznie rzadziej używana w krajach Runetu niż Yandex, ale nie we wszystkich! Na Ukrainie to właśnie google.ru dostaje więcej zapytań, a na Białorusi rozkłada się to równomiernie. Duży wpływ na liczbę użytkowników rosyjskiego Google ma korzystanie z urządzeń mobilnych z systemem operacyjnym Android, który jest pionierem wśród rosyjskojęzycznych  użytkowników, szczególnie tych młodych.

pozycjonowanie po rosyjsku google ru

Media społecznościowe w Runecie

W pozycjonowaniu po rosyjsku nie można zapominać o mediach społecznościowych, a w Rosji najbardziej popularny wcale nie jest Facebook i Twitter. Oczywiście, są to media, które nadal mają bardzo duże znaczenie, jednak jeśli chcesz wypromować swój biznes w Runecie, musisz skupić się na działaniu w: вконтакте – https://vk.com/,  Одноклассники – https://ok.ru/, мой мир – https://my.mail.ru. Dzięki tym portalom szybciej dotrzesz do rosyjskich odbiorców.

pozycjonowanie po rosyjsku sieci spolecznosciowe

Źródło: dacompany.pl/

Jakie branże mają największe szanse w Runecie?

Polski biznes ma spore możliwości, jeśli chodzi o rynek rosyjski, jednak nie wszystkie branże się na nim odnajdą. Pomimo obostrzeń we wzajemnych stosunkach polsko – rosyjskich, nie zanika chęć świadczenia usług w obie strony. Największym popytem (i one najczęściej są pozycjonowane po rosyjsku) cieszą się takie branże, jak:

  • turystyka,
  • edukacja (młodzi, szczególnie z Ukrainy szukają ofert polskich uczelni),
  • IT,
  • medycyna (w krajach rosyjskojęzycznych to jedna z najbardziej skorumpowanych branż – jeśli nie dasz w przysłowiową „łapę” nie masz możliwości skorzystania z profesjonalnej opieki medycznej),
  • przemysł lekki.

Oprócz wymienionych branż, nasi wschodni sąsiedzi często przyjeżdżają do Polski po artykuły budowlane, samochody czy sprzęt RTV. W drugą stronę Polacy chętnie jeżdżą, np. na Ukrainę, żeby kupić tanią, markową odzież, czy słodycze.

Podsumowanie

Runet jest potężnym rynkiem, na który możesz rozwinąć swój biznes. Pozycjonowanie po rosyjsku może pomóc Ci w osiągnięciu sukcesu w rosyjskiej sieci internetowej – wystarczy odrobina kreatywności, contentu napisanego cyrylicą i pomysłu. Oczywiście, jest to dużo bardziej skomplikowane niż w przypadku Google, jednak nie niemożliwe. Czy warto? Oczywiście! Wartość jaką przynosi pozycjonowanie w rosyjskiej sieci, jest niewspółmiernie wysoka do poniesionych kosztów.

 

  • Anna Zalewska

    Witam
    Szukamy osoby lub firmy która zajmuje sie marketingiem w Rosji. Temat inwestycji w nieruchomosci w Hiszpanii rosyjsku http://www.ibermaxx.ru o nieruchomościach w Hiszpanii