Pozycjonowanie stron – 7 podstawowych pytań

Pozycjonowanie stron budzi wiele pytań
Każdy właściciel strony internetowej prędzej czy później zaczyna zastanawiać się, czym właściwie jest pozycjonowanie stron.
Poniższy artykuł ma być pomocą dla każdego, kto rozważa skorzystanie z tej usługi i chciałby dowiedzieć się więcej na jej temat. Specjalnie dla takich osób odpowiemy na 7 podstawowych pytań, które zwykle jako pierwsze padają z ust klientów.

1. Co ma pozycjonowanie stron, a nie ma tradycyjna reklama?

W przeciwieństwie do tradycyjnych form marketingu, SEO trafia do konkretnej grupy docelowej, dzięki czemu jest bardziej efektywne. Poza tym konsekwentnie pozycjonowana strona jest widoczna dłużej – to nie tylko 30 sekund telewizyjnej reklamy, ale całe miesiące w wyszukiwarce.

2. Po co mi pozycjonowanie stron?

Dzięki niemu wzrasta prawdopodobieństwo tego, że klient, który wpisze konkretne słowo lub frazę w okienku wyszukiwania Google.pl, zobaczy naszą stronę i wejdzie na nią. Jeśli to zrobi i znajdzie na stronie poszukiwane dane lub produkty, rośnie także szansa na to, że coś kupi. Bez inwestycji w marketing internetowy sukces w sieci jest trudny do osiągnięcia – strona prawdopodobnie przepadnie wśród wielu innych.

 

3. Jakie słowa kluczowe wybrać?

Takie, które najlepiej opisują zawartość strony. Nie chodzi tu jednak o nazwę firmy, ale określenia opisujące jej usługi i produkty. Jeśli na przykład chcemy poprawić pozycjonowanie stron hipotetycznej firmy o nazwie Srebrna Łyżeczka, to wybierzemy takie słowa kluczowe, jak: zastawa stołowa, zestaw naczyń, srebrne sztućce czy komplet sztućców (zakładając, że firma zajmuje się sprzedażą takich właśnie produktów).

Poza ogólnymi słowami kluczowymi, warto dodać także kilka fraz bardziej szczegółowych, bo te zwykle są łatwiejsze do pozycjonowania, a ściągają klientów z okolicy. Jeśli więc Srebrna Łyżeczka ma swoją siedzibę w Krakowie, można pozycjonować ją na frazę zestaw naczyń Kraków. Dlaczego? Ponieważ jeśli ktoś z serca Małopolski będzie chciał znaleźć adres sklepu z takimi produktami, prawdopodobnie właśnie takie słowa wpisze w okno wyszukiwarki. O tym, jak wybrać słowa kluczowe pisaliśmy też w naszym artykule.

 

4. Ile fraz pozycjonować?

Generalnie zasada brzmi – im więcej, tym lepiej. Liczbę fraz najlepiej dostosować do potrzeb firmy. To od zakresu jej usług zależy, czy powinna pozycjonować się na dziesięć fraz, czy na kilkaset. Jeśli firma udziela przykładowo korepetycji z matematyki i nie zajmuje się niczym więcej, to wystarczy jej kilkanaście fraz związanych z zakresem czynności i nazwami miast, w których odbywają się lekcje. W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych, które oferują wiele produktów, liczba słów kluczowych powinna być znacznie wyższa.

Pozycjonowanie stron - 7 pytań

5. Ile za to zapłacę?

Cena za pozycjonowanie stron to indywidualna sprawa. Jej wysokość zależy od wielu czynników: między innymi metod pozycjonowania używanych przez agencję, trudności słowa kluczowego, konkurencji i kondycji strony.

 

6. Kiedy zobaczę efekty?

Na pewno nie z dnia na dzień. Pozycjonowanie stron jest czasochłonne i na pierwsze efekty trzeba nieraz poczekać nawet kilka miesięcy. Co prawda są metody, które mogą przyśpieszyć cały proces, jednak w praktyce polegają one głównie na tak zwanych metodach black hat SEO, które są ryzykowne i niezgodne z zaleceniami wyszukiwarki Google. Oczekiwanie na efekty dobrego i skutecznego pozycjonowania trwa niestety dłużej, ale zapewnia trwalsze i bezpieczniejsze rezultaty.

 

7. Czemu nie mogę kupić na stałe konkretnego miejsca na liście pozycji w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie stron przypomina wyścig. Przygotowujący się do niego zawodnicy wkładają wiele trudu i czasu w to, by stać się jak najlepsi i wyprzedzić swoich konkurentów. Wystawiają prognozy i podejrzewają, które miejsce zajmą, nie mogą jednak tego obiecać. Wyścig o pozycję stron nigdy się nie kończy, do zawodów wciąż przyłączają się nowi zawodnicy, inni zaś rosną w siłę lub wycofują się z rywalizacji. Właśnie przez te okoliczności, czyli pracę w ciągle dynamicznym, zmieniającym się środowisku, uczciwe agencje SEO nie obiecują swoim klientom zajęcia konkretnych pozycji w wyszukiwarce.

 

Mamy nadzieję, że powyższe odpowiedzi wprowadzą każdego nowicjusza w temat i sprawią, że pozycjonowanie stron, przynajmniej w teorii, wyda się wielu mniej zagmatwane. Zdajemy sobie sprawę z tego, że dotykamy tu tylko wierzchołka góry lodowej, dlatego jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zajrzyj do naszych innych, bardziej szczegółowych artykułów na temat pozycjonowania.

  • dodam:
    „Jakich konkretnie efektów oczekuję?”
    „Kiedy pozycjonowanie będzie dla mnie rentowne?”