Pozycjonowanie stron – poradnik dla początkujących

Pozycjonowanie stron - poradnikKiedy wpadasz na pomysł, że chcesz samodzielnie zająć się pozycjonowaniem stron, w Twojej głowie może pojawić się tysiące pytań albo może pojawić się też… pustka. Wszystko jedno. Potrzeba Ci wiedzy, odpowiedzi, czegoś, co pomoże Ci sprawić, że szalony pomysł, stanie się rzeczywistością, a Twoja strona znajdzie się na topowych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Od czego zacząć? W jaki sposób? Za pomocą jakich narzędzi? Co warto wiedzieć, by samodzielnie zoptymalizować swoją stronę, a czego absolutnie się wystrzegać?
To tylko niektóre z pytań, które mogą nasunąć się Tobie i osobom, które zaczynają swoją przygodę z SEO. Jednak to, co ważne, to także fakt, że nie wiesz, gdzie zacząć…
A co, jeśli w jednym miejscu znajdziesz wiedzę, która pomoże Ci stawiać pierwsze samodzielne kroki?

Z czym jeść pozycjonowanie stron? – poradnik

By ułatwić Ci to zadanie, od pewnego czasu publikujemy artykuły, które poruszają różne zagadnienia związane z tym tematem. Poniższy artykuł, to, co jakiś czas aktualizowane podsumowanie, w którym znaleźć można odnośniki do poszczególnych tekstów. Stanowi on więc swego rodzaju mini-poradnik czy też tutorial dotyczący pozycjonowania stron internetowych. Chcesz dowiedzieć się więcej? Idź po kolei!

 

Zacznijmy od teorii

Swoją przygodę z SEO należy rozpocząć przede wszystkim od poznania podstawowych pojęć, czyli… let’s start from the beginning. Tak, by wszystko miało ręce i nogi na początek powinieneś wiedzieć, czym jest pozycjonowanie stron, czym się charakteryzuje, czym różni się od reklam płatnych oraz jakie zwierzątka musisz poznać, by skutecznie działać w SEO. Chcąc znać odpowiedzi na te pytania, przeczytaj artykuł: Pozycjonowanie stron www.Swoją drogą, skąd wiedzieć czy wybrać reklamy PPC czy zainwestować w SEO? Wszystko zależy od Twoich preferencji. Oba przypadki opisujemy w naszym artykule: Pozycjonowanie czy Adwords – co wybrać?

Każdy właściciel strony internetowej w pewnym momencie zadaje sobie pytania, które mogą mu pomóc w optymalizacji jego www. Swego czasu na blogu umieściliśmy artykuł, w którym prezentujemy 7 podstawowych pytań dotyczących pozycjonowania.

Po przeczytaniu tego artykułu zaczniesz zastanawiać się nad tym, że być może wiesz, czym jest pozycjonowanie, ale skąd masz wziąć frazy, na które będziesz optymalizował swoją stronę? Na to też znamy odpowiedź. Jak je dobrać? Podpowiadamy w artykule Jak wybrać słowa kluczowe? Co może ułatwić nam pracę przy wyborze słów kluczowych? Na pewno narzędzia, które zostały do tego stworzone. Jakie? O tym piszemy w artykule: Słowa kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research.

Ile słów kluczowych wybrać? Temat ten rozwinęliśmy w tekście: Pozycjonowanie 5, 10, 20 fraz – ile wybrać? Liczba to jednak nie wszystko, liczy się także kształt. O tym, jaką formę mogą przyjmować słowa kluczowe i które będą najodpowiedniejsze, dowiesz się z tekstu o tak zwanym długim ogonie, gdzie za pomocą infografiki zilustrowaliśmy czym jest SEO typu longtail.
Longtail SEO - poradnik infografika

Pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie, za granicą – które wybrać?

Przy pozycjonowaniu strony należy też określić sobie, w której wyszukiwarce będziemy pozycjonować i na jaki kraj będziemy kierować swoje działania.

Poradnik SEO: Pozycjonowanie we FrancjiJeżeli chcesz, by Twoja strona wyświetlała się w wynikach lokalnych wyszukiwania: zainwestuj w SEO na terenie Twojego miasta czy województwa. My, na przykładzie Krakowa pisaliśmy o tym, jak pozycjonować firmę w Twoim mieście. Przy pozycjonowaniu lokalnym sporą rolę odgrywa Pozycjonowanie w Google Maps, gdzie optymalizacja wizytówki pozwoli Ci zwiększyć ruch i pozycję strony. Chcesz być wysoko w mapach a nie wiesz jak to zrobić? My wiemy – i pokazujemy to  w powyższym artykule.

Coraz bardziej popularne wśród firm jest także pozycjonowanie za granicą, o czym stworzyliśmy osobny artykuł. Z niego dowiesz się na co zwrócić uwagę, jak zapewnić sobie większy ruch oraz jak sprawić, by w bezpieczny sposób zapewnić sobie wzrost pozycji w danym kraju.
Wiemy również, że pozycjonowanie różni się w zależności od kraju, w którym chcemy je wykonywać. By SEO za granicą było skuteczne, należy przede wszystkim poznać specyfikę kraju, rynku pozycjonowania w danym państwie a także znać język danego kraju.Dotychczas na naszym blogu ukazały się artykuły dotyczące takich tematów jak:

  1. Pozycjonowanie w Niemczech
  2. Pozycjonowanie w Anglii
  3. Pozycjonowanie w Norwegii
  4. Pozycjonowanie we Francji
  5. Pozycjonowanie w Rosji
  6. Pozycjonowanie w Czechach

Przejdźmy do praktyki!

Poradnik SEO: PozycjonowaniePo wyborze fraz i zapoznaniem się z podstawowymi pojęciami z tematyki SEO, czas na… praktykę.
By rozpocząć pozycjonowanie stron, najpierw należy wykonać audyt SEO. Na co zwrócić przy nim uwagę? Jak sprawdzić, czy nasza strona jest dobrze zoptymalizowana?O tym, piszemy w naszym artykule: Audyt SEO: co powinien zawierać? Kiedy zbadasz poszczególne elementy, będziesz wiedział, w którym miejscu Twoja strona potrzebuje poprawy. Masz plan i możesz działać!

Większość stron opartych jest obecnie na WordPressie, czyli systemie zarządzania treścią, który jest prosty, intuicyjny i pozwala na bardzo wiele swoim użytkownikom. Wtyczka SEO dedykowana dla tego CMS’a to Yoast, który w prosty sposób pozwoli Ci podnieść poziom optymalizacji SEO Twojej strony. O tym jak pozycjonować stronę na WordPressie przeczytasz w naszym kolejnym artykule. Często pomocnym elementem przy optymalizacji stron jest pozycjonowanie zdjęć, gdzie jeśli spełnimy poszczególne zasady jesteśmy w stanie podnieść pozycję naszej strony.

Coraz częściej spotykana jest także optymalizacja filmów na popularnym kanale YouTube, jak poprawnie wgrać filmik i sprawić, że będzie wyszukiwany piszemy tutaj: Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak je optymalizować?
Warto także wspomnieć o wtyczkach, które pomogą Ci zwiększyć ruch na stronie czyli share buttons.

Gdy pozycjonujesz stronę nie możesz zapominać o off-site, czyli o budowaniu wartościowych wzmianek do Twojej strony internetowej, które tworzą Twoją markę w internecie. Jakiś czas temu na naszym blogu pojawił się artykuł o tym, jak pozyskiwać linki czyli  zapraszamy na lekturę tekstu pod tytułem: 42 sposoby na pozyskiwanie linków zewnętrznych Jeżeli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie pracować nad optymalizacją strony, możesz zlecić je osobie, która wykona taką usługę za Ciebie. Są jednak pewne rzeczy, na które warto zwrócić uwagę: dlatego w naszym artykule zdradzamy, co powinieneś wiedzieć przed wyborem pozycjonera.

 

Czego unikać w procesie SEO?

Z pozycjonowaniem stron jest jak ze wszystkim – można coś robić w dobry sposób lub nie przyłożyć się i odstawić fuszerkę. Istnieją metody, których dobry pozycjoner się wystrzega. O tym, czego unikać, piszemy w tekście: Tanie pozycjonowanie stron – na co uważać.
Nie jest to jednak jedyne zagrożenie. Inne mogą stanowić ukryte koszty, które czają się za tą usługą. Więcej o nich znajdziesz w artykule: Ile kosztuje pozycjonowanie – koszt którego nie widać. Jako początkujący pozycjoner powinieneś wiedzieć, też czego nie robić w procesie SEO.

 

Firma, sklep, a może blog: jak je pozycjonować?

Firma, sklep czy blog: poradnik pozycjonowaniaO wyborze technik najlepszych w danej sytuacji decyduje to, co pozycjonujemy. Z jakich metod powinien skorzystać przedsiębiorca chcący zawojować rynek internetowy? Odpowiedź znajdziesz w tekście Pozycjonowanie firmy w internecie – na co zwrócić uwagę? Jeśli Twoim celem jest zwiększenie popularności nie samej strony, ale sklepu, w którym sprzedajesz swoje produkty.
Na pytanie jak pozycjonować sklep internetowy odpowiadamy w artykule, w którym dowiesz się także o sile content marketingu oraz mediów społecznościowych. Dodatkowo, tę tematykę poruszamy także w artykule: Pozycjonowanie sklepu internetowego – co jest ważne?
Nie pominęliśmy także tematyki firmowych i tematycznych, sieciowych pamiętników, o których więcej w artykule: Pozycjonowanie bloga w Google – wskazówki dla początkujących. jeżeli prowadzisz bloga, jego optymalizację możesz zacząć małymi kroczkami. Na naszym blogu pisaliśmy, jak zrobić to na poziomie pojedynczego wpisu w Pozycjonowanie – jak zacząć optymalizować posty na blogu

 

Jak zmierzyć efekty?

Załóżmy, że sam pozycjonujesz lub korzystasz z usług agencji. To naturalne, że po jakimś czasie chciałbyś zobaczyć efekty takich działań. Tu z pomocą przychodzą narzędzia do badania ruchu na stronie i pozycji w Google. Więcej na ten temat w tekście: Skuteczne pozycjonowanie – jak mierzyć efekty?

 

Jak się rozliczać za SEO?

No dobrze, ale od czego zależy cena pozycjonowania? To składowa wielu elementów, które opisaliśmy w osobnym artykule. W SEO od lat panuje dyskusja czy rozliczać się za efekt czy za abonament. Każda z metod ma swoich zwolenników, pojawiają się także metody hybrydowe łączące w sobie dwa powyższe podejścia. Na naszym blogu pojawiły się dwa artykuły na ten temat: Pozycjonowanie za efekt czy abonament oraz Pozycjonowanie: abonament czy za efekt?

 

Bądź zawsze na bieżąco

Branża pozycjonowania stron jest bardzo dynamiczna. Warto znać aktualności i wiedzieć, co obecnie przynosi najlepsze efekty. O głównych nurtach branżowych w roku 2015 pisaliśmy w artykule: Pozycjonowanie 2015 – 7 najważniejszych trendów SEO. Warto śledzić grupy i fora, a także czytać artykuły polskich i zagranicznych pozycjonerów.

 

Warto Wiedzieć Więcej

Na czym polega dobre pozycjonowanie: poradnikBez względu na to, czy wpadłeś tu tylko na chwilkę po drobną odpowiedź, czy też pozycjonowanie stron interesuje Cię na tyle, że chcesz głębiej zbadać temat – mamy nadzieję, że znajdziesz tu to, czego szukasz. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że zagadnienie jest szerokie i na pewno nie wyczerpaliśmy go w przywołanych kilkunastu tekstach. Mamy nadzieję, że niniejszy poradnik czy też inaczej mówiąc niewielki tutorial w jednym miejscu zbiera wiedzę na temat pozycjonowania stron internetowych. Oczywiście jest to jedynie kropla w morzu wiedzy o SEO, jednak co jakiś czas będziemy aktualizować ten artykuł tak, by stanowił on solidne źródło wiedzy o pozycjonowaniu. Stay tunned!

  • Elena Estrella

    Fajne napisany tekst 😉 Jednak dla początkującego pozycjonowanie to wbrew pozorom bardzo trudna sprawa, sama się o tym przekonałam. Lepiej czasem powierzyć takie rzeczy profesjonalistom, którzy siedzą w tym na co dzień. Sama zleciłam optymalizaję i pozycjonowanie firmie z Gdyni, Seofabryka. Póki co jestem zadowolona 😉