Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?

Czym właściwie jest pozycjonowanie szerokie? Aby uniknąć nieporozumień, zacznijmy od rzeczy podstawowej, czyli od samej nazwy. Pozycjonowanie szerokie zakłada, że pozycjonujemy wiele fraz, z których część określić można terminem long tail. Strategia ta zakłada, że użytkownik poszukiwać będzie konkretnego produktu. W naszym interesie jest więc, aby potencjalny klient odesłany został na podstronę, która najlepiej pasować będzie do jego wyszukiwania. Pozycjonowanie szerokie opiera się więc w pewnym stopniu na wyborze fraz rozszerzonych. Zamiast podawać ogólne parametry produktu, skupiamy się na cechach dokładniejszych.

Pozycjonowanie szerokie – czy rzeczywiście skuteczne?

W efekcie pozycjonowania szerokiego użytkownik ma więc możliwość znalezienia produktu dokładnie takiego, jakim jest zainteresowany lub maksymalnie do niego zbliżonego. Ale czy pozycjonowanie za pomocą long taili jest rzeczywiście skuteczne?

 Pozycjonowanie szerokie może pozytywnie wpłynąć na ruch na stronie oraz, w konsekwencji, na współczynnik konwersji. To jednak nie jest jedyna zaleta takiej strategii – w dzisiejszym artykule przywołamy ich znacznie więcej.

Założenie jest proste: jeśli użytkownik po wpisaniu ogólnej frazy nie jest usatysfakcjonowany wynikami wyszukiwań, precyzuje ją, dopisując do niej kolejne słowa. W ten sposób powstaje tzw. long tail, a więc fraza złożona z  co najmniej trzech słów. Używanie long taili posiada wiele zalet, które wpływają na to, że wiele właścicieli stron decyduje się na taką strategię pozycjonowania.

Autorem koncepcji long tail jest Chris Anderson. Pierwszy raz przywołał ją na łamach czasopisma Wired i to wcale nie w kontekście optymalizacji stron internetowych. Chodziło mu przede wszystkim o handel detaliczny, a dokładniej o wyeksponowanie faktu, że sprzedaż konkretnych, specyficznych produktów, wymykającym się powszechnym trendom może przynieść więcej korzyści niż sprzedawanie produktów cieszących się największą popularnością. Ale teraz skupimy się już tylko na SEO i zastanowimy się, jakie konkretne korzyści może przynieść nam pozycjonowanie szerokie.

Korzyści pozycjonowania za pomocą strategii long tail

Pozycjonowanie szerokie - wykres z zaletami

źródło: neilpatel.com

 

Zalety pozycjonowania szerokiego

 

  1. Zdecydowany klient = większa sprzedaż

Pozycjonowanie szerokie wpływa na to, że stronę odwiedza więcej klientów, którzy rzeczywiście poszukują oferowanego przez ciebie produktu. Jak już wspomniane było wyżej to pozytywnie wpływa na współczynnik konwersji, bo odwiedziny naszej podstrony wynikają ze świadomego, celowegego określenia parametrów produktu już na etapie wpisywania frazy w pole wyszukiwarki Google. Strategia long tail pozwala więc zauważyć realne wzrosty sprzedaży produktów.

Zakupy internetowe - zdecydowany klient jako zaleta pozycjonowania szerokiego

  1. Szybszy efekt

Aby zauważyć tę korzyść wystarczy uświadomić sobie, jak kształtuje się konkurencja na konkretne frazy. Te ogólniejsze cieszą się dużą popularnością. Chociaż często są one wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę, trudno wypromować swoją stronę na taką frazę na tyle efektywnie, żeby pojawiła się wysoko w SERPach. Znacznie mniej czasu zajmuje wypromowanie strony na mniej popularną frazę.

  1. Wreszcie pierwsze miejsca w wyszukiwarce!

Każdy właściciel firmy chciałby, aby strona internetowa jego biznesu znajdowała się na topowych pozycjach w wyszukiwarce. Wybór long taila, który opisuje konkretny produkt, pozwoli nam na zyskanie przewagi konkurencyjnej w SERPach. Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania wzmacnia autorytet strony i pozytywnie wpływa na zaufanie do niej. Jeśli ten efekt powtarzać się będzie przy innych frazach, tzn. konkretne long taile zapewnią nam pierwsze miejsca w takich sprecyzowanych wyszukiwaniach i do tego wdrożymy inne działania SEO, efekt może przerosnąć nasze oczekiwania!

Relacja między konkurencja a popularnością fraz

Zalety pozycjonowania szerokiego - Yoast

źródło: yoast.com

  1. Mniejsze koszty

Jeśli dobieramy frazę, która jest ogólna, musimy liczyć się z tym, że pozycjonuje się na nią wiele firm. Im konkurencja silniejsza, tym więcej wysiłku pozycjoner będzie musiał podjąć, aby ją pokonać, a to, jak możemy się domyślić, związane jest z kosztami. W przypadku pozycjonowania szerokiego ten problem nie ma już takiego znaczenia – znacznie łatwiej osiągnąć wysokie pozycje dla rozszerzonych fraz.

  1. Stabilny wzrost odwiedzin na stronie

Działanie tego mechanizmu jest dość proste. Jeśli skupiamy się tylko na kilku frazach i osiągną one wysokie pozycje, ruch na stronie ustabilizuje się. W przypadku pozycjonowania typu long tail mamy szersze pole do popisu – dodając kolejne frazy, zawierające dokładną specyfikację produktu, możemy generować coraz większy ruch na stronie. Wiąże się to nierozerwalnie z kolejną zaletą pozycjonowania szerokiego. Jeśli pozycjonujemy stronę na więcej fraz nie odczujemy pojedynczych spadków w pozycjach tak drastycznie, jak w przypadku pozycjonowania tradycyjnego. Podsumowując – umiejętnie przeprowadzone pozycjonowanie szerokie może zwiększyć liczbę gości na naszej stronie oraz zapewnić jej stabilną, wysoka pozycję w wyszukiwarce.

  1. Dobre rozwiązanie zwłaszcza dla sklepów internetowych i serwisów e-commerce

Dlaczego własnie w powyższych przypadkach najkorzystniej jest skorzystać z pozycjonowania szerokiego? Jeśli oferujemy klientom szeroki asortyment, jest dużo większe prawdopodobieństwo, że trafią do nasz produkt nie dzięki wyszukiwaniu np. „głośniki do komputera” ale „głośniki do komputera” plus miasto, producent, model, kolor. W takich sytuacjach dobrze więc, obok głównej frazy, zawrzeć słowa wskazujące na cechy produktu.

  1. Pozytywny wpływ long taili na frazy ogólne

Pozytywnym efektem „ubocznym” stosowania long taili jest wywindowanie w wyszukiwarkach naszej strony również na frazy ogólniejsze, które tworzą długi ogon.

Mimo tych wszystkich zalet, bywają sytuacje, kiedy pozycjonowanie szerokie się nie sprawdzi. Zaliczyć można do nich przypadki mało rozwiniętych stron internetowych, z mała liczbą podstron i oferowanych produktów.

Long taile to nie wszystko!

Pozycjonowanie szerokie, pod względem technicznym, nie różni się tak bardzo od innych strategii SEO. Sprawdzi się więc umiejętnie rozwijana baza linków zewnętrznych, wysokiej jakości content i działania na portalach społecznościowych. Long tail, od tradycyjnego pozycjonowania, różni jednak skala działania – skupiamy się na wielu frazach, dotyczących konkretnych produktów. Jeżeli posiadamy szeroki asortyment i zależy nam na tym, aby zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie, pozycjonowanie szerokie może pomóc nam osiągnąć te cele.

Nie należy jednak popadać ze skrajności w skrajność i pozycjonowania szerokiego traktować jako wyłącznej recepty na sukces. W końcu klient, który zostanie odesłany na naszą podstronę, nie zostanie na niej długo, jeśli content nie będzie zachęcający. Jeśli strona będzie ładowała się zbyt długo użytkownik może znudzić się, jeszcze zanim pozna dokładne informacje o produkcie. Pozycjonowanie szerokie, tak jak inne strategie SEO, najlepiej działają, jeśli są tylko elementem szerzej zakrojonych działań, które łączy jeden cel: zwiększenie widoczności strony w przeglądarkach.