Pozycjonowanie w Czechach – co musisz wiedzieć?

pozycjonowanie-w-czechach

Zasady SEO są z jednej strony bardzo uniwersalne i opierają się o podobny zestaw reguł i praktyk, z drugiej jednak, przyjęte strategie różnią w zależności od kraju, w którym pozycjonujemy. Tym bardziej, jeśli w danym państwie, nie tylko wyszukiwarka Google jest chętnie wybierana przez użytkowników. Dokładnie taka sytuacja ma miejsce u jednego  z naszych południowych sąsiadów. Przyjrzyjmy się zatem jak zabrać się za pozycjonowanie w Czechach.

…najdu tam co neznám – czyli gdzie Czesi wyszukują informacje?

W Europie wyraźnie zdominowanej przez Google, okazuje się, że istnieje państwo, w którym to inna wyszukiwarka jest równie często i chętnie wybierana przez użytkowników. Mowa o czeskiej stronie seznam.cz, którą używa około 40% czeskich internautów.

jak pozycjonować w czechach - seznam

Aby zrozumieć fenomen tego portalu warto sięgnąć do jego początków.  Seznam został założony przez Ivo Lukačovič w 1996 roku i był pierwszym tego typu portalem w Czechach. Początkowo strona była właściwie zbiorem linków w języku czeskim. Od tego czasu wiele się zmieniło. Z jednoosobowej firmy Sezam stał się olbrzymią marką, a strona została rozbudowana o szereg dodatkowych funkcji. Sezam to pierwsza przeglądarka w języku czeskim, co z pewnością przyczyniło się do jej znaczącego sukcesu i ciągłej popularności. Sam interface strony zdecydowanie różni się od tego, co prezentuje nam Google. Jest to strona bardziej przypominająca Yahoo!, która oprócz przeglądarki serwuje nam najświeższe informacje, gry, pogodę itp.

Pozycjonowanie w Czechach – Seznam

Budując strategię marketingu internetowego w Czechach zdecydowanie należy wziąć pod uwagę przeglądarkę Seznam. Tak jak i w przypadku Google, Seznam wprowadziło szereg algorytmów decydujących o pozycji strony na konkretne wyszukanie. Seznam nie podaje szczegółów i wszystkich czynników wpływających na pozycję strony, jednak pracownicy działu IT są otwarci na pytania webmasterów. Dla osób chcących bardziej zgłębić temat udostępniono przewodnik z wytycznymi dostępny w panelu pomocy na stronie, a w przypadku problemu z indeksowaniem stron można także zgłosić się bezpośrednio do centrum obsługi klienta (możliwość komunikowania języku angielskim).

pozycjonowanie w czechach - seznam

Czynniki wpływające na pozycję strony są w zasadzie bardzo podobne do tych używanych przez inne wyszukiwarki, w tym przede wszystkim Google. Główną zasadę można zawrzeć w stwierdzeniu, że “to, co jest dobre dla użytkowników, jest równie dobre dla wyszukiwarki”. Stosowana jest również skala i punktacja stron, nazwana S-rank, występująca w zakresie od 1 do 10.

Na co przede wszystkim zwrócić uwagę pozycjonując w Czechach?

Pozycjonowanie w Czechach posiada swoją specyfikę, z którą warto się zapoznać przed rozpoczęciem działań SEO. Tyczy się to zarówno działań w przeglądarce Seznam, ale z powodzeniem można przenieść na pozycjonowanie w czeskim Google. Niezależnie od wyszukiwarki na pewno trzeba wziąć pod uwagę preferencje i typowe zachowania użytkowników.

1. Bezpieczeństwo

Jedną z ważniejszych informacji jest bardzo restrykcyjne podejście do bezpieczeństwa w sieci. Czy wiedziałeś, że czeski internet według badań Eurostat został uznany za najbezpieczniejszy w Europie? W 2015 roku tylko 1 użytkownik na 10 zgłaszał problemy związane z bezpieczeństwem w sieci. Wynika to z innego podejścia do spamu oraz potencjalnie niebezpiecznych stron dla użytkownika. Warto o tym pamiętać zarówno pozycjonując z Seznam jak i Google.

pozycjonowanie w Czechach - bezpieczeństwo

źródło: Eurostat

2. Domena

Jak się okazuje, dla wyszukiwarki Seznam lokalna domena strony czy hosting nie jest aż tak istotny. Nie trzeba posiadać strony z rozszerzeniem .cz, by strona była wysoko w wyszukiwaniach. Akceptuje się bowiem także inne rozszerzenia domen, takie jak .com, .info, .ad itd.

3. Język

Gdyby skupić się na jednym wybranym aspekcie wpływającym na wysokie pozycje strony z pewnością byłby to język. Na tym w głównej mierze koncentrują się roboty Seznam przechodząc przez stronę. Czasem indeksowane są także strony w języku słowackim czy angielskim, jednak są to wyjątki. Budując Czeską stronę warto poświęcić chwilę na poprawne pod względem językowym i gramatycznym opisy. Nie najlepszym pomysłem są kalki językowe i bezpośrednie tłumaczenia, gdyż okazują się bardzo nienaturalne i zniechęcające użytkowników. Czesi nie zwykli wpisywać także zapytań w języku angielskim, nawet jeśli szukają produktów zagranicą. Okazuje się, także, że w czeskim SEO bardzo dobrze widziane są long-taile.

4. Lokalnie

Korzystaj z lokalnych narzędzi budując strategię pozycjonowania lokalnego. Czesi lubią korzystać z lokalnej oferty, nawet jeśli zamawiają produkty online. Dlatego warto uzupełnić największe katalogi firm, wizytówki itp. Pozycjonując w Seznam nie może Cię zabraknąć w www.firmy.cz.

5. Poznaj użytkowników

Dlaczego wyszukiwarka Seznam nadal wysoko plasuje się na scenie czeskiego internetu? Dlatego, że zna swoich użytkowników. Seznam nie pretenduje do bycia międzynarodową wyszukiwarką, gdyż jej założycielom zależy na rynku lokalnym. I ten właśnie doskonale rozumie. Rozumie w jaki sposób czescy użytkownicy szukają informacji oraz jakich produktów wyszukują. Bardzo dobrym przykładem jest porównanie google maps z mapy.cz. Pomimo przewagi technologicznej Google, czeski odpowiednik jest niezwykle chętnie wybierane przez użytkowników. Dlaczego? Ponieważ zawiera dobrze oznaczone trasy pieszych wędrówek – jednej z ulubionych rozrywek Czechów.

pozycjonowanie w czechach - seznam mapy

6. Co jeszcze?

Oczywiście to nie jedyne wytyczne, którymi należy się kierować pozycjonując stronę w Czechach. Takie aspekty jak unikalna treść czy intuicyjna nawigacja, to podstawa wszelkich działań SEO niezależnie od kraju w którym pozycjonujemy.  Z pewnością warto założyć profile na wszelkiego rodzaju portalach social media.

A może jednak Google?

Pomimo ciągłej popularności wyszukiwarki Seznam, nie zapominajmy, że Google „przechwytuje” coraz więcej użytkowników. Wyszukiwarka Google cieszy się powodzeniem przede wszystkim wśród ludzi młodych, zatem z roku na rok będzie przybywać jej zwolenników. Dlatego pozycjonowanie w Czechach tak naprawdę powinno być prowadzone zarówno dla wyszukiwarki Google jak i Seznam. Taka strategi przyniesie najwięcej korzyści. Być może za kilka, tak jak w większości państw Europy, Google nie będzie miało konkurencji w postaci strony Seznam. Jednak w chwili obecnej Seznam jest nadal ważnym graczem w czeskim internecie.

Czy warto?

Czechy to stale rozwijający się kraj, który może okazać się świetnym miejscem na pozyskanie nowych klientów. Dlatego zdecydowanie warto podjąć ten trud i spróbować odnaleźć się na ich rynku. Samo pozycjonowanie w Czechach niewątpliwie wymaga pewnego przygotowania i znajomości specyfiki SEO w tym kraju.  Warto poznać użytkowników oraz płynnie „poruszać się” nie tylko po wyszukiwarce Google, ale także Seznam. O ile zdobycie tej wiedzy jest czasochłonnym zajęciem o tyle korzyści płynące z pozycjonowania w Czechach mogą się okazać zdecydowanie warte tego przedsięwzięcia.