Pozycjonowanie w Hiszpanii – o czym pamiętać?

Hiszpania to jedno z największych państw w Europie. Żeby zaobserwować, jak szybko zwiększyła się w tym kraju liczba osób korzystających z internetu, wystarczy porównać dane: w 2000 roku było to 5.5 miliona osób, dziesięć lat później ponad 30 milionów. Dzisiaj ten kraj zamieszkuje prawie 38 milionów internautów. Pozycjonowanie w Hiszpanii sprawi, że strona internetowa naszego biznesu stanie się bardziej widoczna dla użytkowników, którzy tworzą tamtejszy rynek konsumentów produktów i usług. Na czym należy się skupić podczas planowania swojej strategii?

Zanim rozpoczniesz pozycjonowanie w Hiszpanii

  1. Czy Hiszpanie chętnie kupują online?

Aktywność użytkowników internetu w Hiszpanii w ciągu tygodnia (dane na rok 2016)

tygodniowa aktywność online - pozycjonowanie w Hiszpanii tygodniowa aktywność online - pozycjonowanie w Hiszpanii

 

źródło: Statista

W sieci Hiszpanie najczęściej używają wyszukiwarek internetowych, sprawdzają maile i odwiedzają platformy social media. Jeśli chcemy przeprowadzić pozycjonowanie w Hiszpanii i tym samym zwiększyć sprzedaż oferowanych przez nas produktów i usług, interesować może nas to, czy mieszkańcy tego kraju chętnie dokonują zakupów przez internet. Wymaga to oczywiście zbadania rynku pod kątem lokalnego popytu na konkretne dobra. Cenne, chociaż bardziej ogólne informacje, może przynieść zbadanie ogólnego stosunku mieszkańców danego kraju do zakupów online.

W ciągu tygodnia 5 procent hiszpańskich użytkowników internetu decyduje się na zakupy w sieci (dla porównania: we Francji jest to 6 proc., w Polsce 9 proc., a w Wielkiej Brytanii 19 proc. – źródło: Statista). Bardziej trafne dane można uzyskać, analizując wydatki na zakupy online w przeliczeniu na jednego konsumenta.

Handel elektroniczny w 2015 roku – uśrednione wydatki online na konsumenta

zakupy online w 2015 roku - pozycjonowanie w Hiszpanii

źródło: Statista Digital Market Outlook

Nabywanie dóbr przez internet z roku na rok jest coraz bardziej popularne. Takie zakupy powszechne są zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych czy w Wielkiej Brytanii. Coraz więcej zakupów online robi się też w takich krajach jak Niemcy, Japonia i, wreszcie, Hiszpania. Jak widać, mimo że na zakupach online mieszkańcy tego ostatniego kraju spędzają w ciągu tygodnia tylko 5 procent swojego czasu, to nabywają produkty warte więcej, niż te kupione przez internautów z Niemiec czy Chin.

  1. Media społecznościowe w Hiszpanii

Jeśli planujemy rozszerzyć swoją działalność i z sukcesem wejść na rynek hiszpański, podczas działań SEO nie możemy zapominać o mediach społecznościowych. W statystykach, w których procentowo określono, ile użytkowników internetu odwiedziło platformy social media w styczniu tego roku, Hiszpania plasuje się wyżej niż takie kraje jak Niemcy, Chiny czy Włochy.

Procentowy udział użytkowników platform social media

social media - pozycjonowanie w Hiszpanii

źródło: Stats Monkey

Nie jest zaskoczeniem, że użytkownicy mediów społecznościowych najczęściej korzystają z Facebooka. W kraju, na którym się skupiamy, jest t0 aż 90%. Pozycjonowanie w Hiszpanii powinno uwzględniać również działalność na Twitterze, Tumblerze czy Pintereście. Poniższe statystyki nie uwzględniają jednak jeszcze jednej ważnej strony.

tuenti - pozycjonowanie w hiszpanii

źródło: commons.wikipedia.org

Tuenti to platforma socialmediowa, o której nie należy zapominać podczas działań na hiszpańskim rynku. Jest dostępna po angielsku oraz w językach: kastylijskim, katalońskim i baskijskim.  Tuenti, zwana hiszpańskim Facebookiem, pozwala na stworzenie konta jedynie osobom, które otrzymały zaproszenie i ukończyły 14 lat. Zdjęcia profilowe i inne grafiki z Tuenti nie pokazują się w SERPach Google. Chociaż platforma ta nie jest w Hiszpanii aż tak powszechna jak chociażby VK w Rosji, to pominięcie jej podczas planowania działań związanych z pozycjonowaniem może nie być najlepszym pomysłem (więcej o mediach społecznościowych w Rosji przeczytacie w artykule pozycjonowanie po rosyjsku.

  1. Jakich wyszukiwarek używają Hiszpanie?

Z punktu widzenia pozycjonera ważną informacją jest to, jaka wyszukiwarka cieszy się największą popularnością. W Hiszpanii, tak jak w wielu innych krajach, najczęstszym wyborem jest Google. Na kolejnych miejscach plasują się m.in.  Bing i Yahoo.

Wyszukiwarki w Hiszpanii – top 5 (dane: lipiec 2015 – lipiec 2016)
top 5 wyszukiwarek - pozycjonowanie w Hiszpanii

źródło: StatCounter Global Stats

Warto wspomnieć również o wyszukiwarce Terra, bazującej na SERPach Google. Jest to dość znaczne ułatwienie dla pozycjonera – może on trafić do osób korzystających z lokalnej wyszukiwarki, skupiając się na pozycjonowaniu w Google.

Pozycjonowanie w Hiszpanii – wskazówki

  1. Kwestie językowe

Aby strona stała się widoczna w Google dla osób posługujących się konkretnym językiem, należy w jej treści zawrzeć konkretne sygnały, dzięki którym wyszukiwarka zidentyfikuje nasz target. Pozycjonowanie w Hiszpanii musi uwzględnić różnorodne odmiany języka, którymi posługują się mieszkańcy tego kraju (podobne kwestie podejmowaliśmy w tekście poświęconym pozycjonowaniu we Francji).

W Hiszpanii używa się kastylijskiego (to ten język większość ma na myśli, gdy mówi „język hiszpański”) oraz katalońskiego, baskijskiego i galicyjskiego. Każdy z regionów posiada silną identyfikację lokalną oraz różnice kulturowe.

Przykłady różnic między językiem kastylijskim a katalońskim

różnice między katalońskim a kastylijskim - pozycjonowanie w Hiszpanii

Dodatkowo warto pamiętać nie tylko o różnicach językowych w samej Hiszpanii, ale również o różnicach językowych między hiszpańskojęzycznymi krajami. Doświadczenie na rynku np. meksykańskim lub korzystanie pomocy native speakera pochodzącego z Meksyku nie są gwarantem sukcesu na rynku w Hiszpanii, bowiem języki te różnią się od siebie na tyle, że traktowanie ich na równi może spowodować wiele wpadek. Warto zastanowić się również nad tym, jakie skojarzenia mogą wywoływać nazwy oferowanych przez nas produktów i usług. Dzięki temu można uniknąć sytuacji podobnych do tych, które spotkały Mazdę Laputa. Nazwa samochodu, która nawiązywała do Podróży Guliwera Jonathana Swifta, w mieszkańcach Hiszpanii czy Chile wzbudziła jednoznacznie negatywne konotacje.

  1. Link building

Jeśli rozpoczynamy budowę bazy linków warto skorzystać z funkcji, które oferuje otwarty katalog stron internetowych DMOZ. Pomoże on nam znaleźć strony powiązane tematycznie z ofertą, którą proponujemy klientom.

Jeden z etapów wyszkiwania przez DMOZ dla kategorii związanej z oprogramowaniami

dmoz - pozycjonowanie w Hiszpanii

źródło: dmoz.org

Jeśli chodzi o lokalne źródła linków, to miejscem, z którego można je pozyskać jest m.in. linkadoo.es (bezpłatny katalog firm).

Przykładowe strony znalezione za pośrednictwem linkadoo (tematyka: dieta i odżywianie)

linkadoo - pozycjonowanie w Hiszpanii

źródło: linkadoo.es

Aby firma stała się bardziej widoczna dla zagranicznych klientów warto zatroszczyć się o konkretne sygnały określające miejsce, do którego kierujemy swoją ofertę. Językiem hiszpańskim, w różnych odmianach, posługują się mieszkańcy wielu krajów. Pozycjonowanie w Hiszpanii powinno obejmować działania, które wpłyną na podniesienie widoczności naszego biznesu konkretnie wśród mieszkańców tego państwa.

Przed przystąpieniem do tworzenia contentu dobrze jest dokładnie zastanowić się nad grupą docelową, do której kierujemy swoją stronę i wybrać odpowiedni język, którym posługują się mieszkańcy Hiszpanii. Trzeba zadbać również o rozszerzenie .es dla swojej domeny oraz o zbudowanie silnej bazy linków, na którą składać się będą strony z domeną .es. lub te, które przynajmniej zawierają treść napisaną po hiszpańsku.

W pozycjonowaniu, tak jak w każdej innej dziedzinie, panuje prosta zasada: miejscowy biznes nie pozwoli obcemu biznesowi stać się poważnym konkurentem w danej branży, o ile firma ta nie pozna lokalnych trendów, kultury i niuansów językowych. Dokładne zbadanie tych różnic oraz uwzględnienie ich podczas planowania działań pozycjonerskich w Hiszpanii pozwoli na zmaksymalizowanie sukcesu.