Pozycjonowanie w Holandii – od czego zacząć?

Kraj tulipanów, wiatraków i sera – w ten sposób określa się Holandię, 24 najgęściej zaludniony kraj na świecie. Turyści z pewnością docenią średniowieczne zamki, parki rozrywki i różnorodność kulturalną tego państwa. Holandia oferować może wiele również przedsiębiorcom. Tamtejszy rynek zachęcić może nie tylko hodowców kwiatów, producentów ogromnych turbin wiatrowych czy amatorów takich mlecznych przysmaków jak gouda czy edam. Holandia posiada też aktywną społeczność internetową, która chętnie dokonuje zakupów online. W 2013 roku była piątym najbardziej rozwiniętym rynkiem handlu internetowego. Z kolei w roku 2015 odnotowała ponad 18 procentowy wzrost wydatków online w stosunku do roku poprzedniego. Holendrzy nie tylko czynnie wyszukują produkty w internecie, ale też często dokonują zakupów. To wszystko wpływa na to, że pozycjonowanie w Holandii może być bardzo opłacalne.

Pozycjonowanie w Holandii – media społecznościowe

Holendrzy na dobre zżyli się z mediami społecznościowymi i to jeszcze przed eksplozją popularności portalu Marka Zuckerberga. Również teraz jest to jedna z głównych aktywności podejmowanych w internecie. Pozycjonowanie w Holandii powinno więc obejmować działania na social mediach.

 

Aktywności online, którym czas poświęcali Holendrzy w ciągu 3 badanych miesięcy

Pozycjonowanie w Holandii

źródło: Statista

Do roku 2011 wśród serwisów społecznościowych królował Hyves, którego porównać można do polskiej strony nasza-klasa. Strona umożliwiała dodatkowo robienie zakupów, zamieszczanie ogłoszeń kupna i sprzedaży oraz poszukiwanie pracy. W walce o popularność internautów przegrała jednak w starciu z coraz bardziej popularnym Facebookiem. Obecnie w kraju mieszka prawie 17 milionów ludzi, a przeważająca większość jest aktywna na kanałach social media. Statystyki dają nam więc dość jasną wskazówkę – jeśli zależy ci na tym, aby pozycjonowanie w Holandii zostało właściwie przeprowadzone, należy zwiększyć widoczność firmy na tego typu portalach.

Liczba użytkowników social mediów w Holandii (2014-2018)

Użytkownicy social mediów 2014-2018 - pozycjonowanie w Holandii

źródło: Statista

Wnioski te potwierdzają również dane przedstawiające odsetek osób korzystających z Facebooka wśród wszystkich osób mających dostęp do Internetu. Według prognoz w 2018 roku ponad 70 procent będzie posiadało profile na tej stronie. Ale Facebook to zdecydowanie nie jedyne miejsce, w którym warto być widocznym, jeśli zależy nam na zwiększeniu popularności naszej strony.

Odsetek użytkowników internetu korzystających z Facebooka

SEO w Holandii - Facebook penetration 2014-2018

źródło: Statista

 

W Holandii bardzo dużą popularnością cieszą się Twitter i LinkedIn. W dodatku okazało się, że zainteresowania użytkowników tych portali różnią się od tych, które przejawiają użytkownicy Facebooka. Holendrzy obecni na Twitterze i LinkedIn celują bowiem w stan Ohio w USA. Dlaczego tak się dzieje? Specjaliści twierdzą, że tamtejsi mieszkańcy z holenderskim rodowodem to pokłosie przetasowań terytorialnych w XVIII i XIX wieku, kiedy to wielu Holendrów przeprowadzało się na terytoria Ohio. Obecnie znaczna część społeczności obecnej na social mediach używa Twittera i LinkedIna, aby utrzymywać kontakt ze swoimi bliskimi zza Oceanu.

Gdzie warto być widocznym w Holandii?

Nie tylko media społecznościowe pomogą nam zwiększyć widoczność w Holandii. Żeby stać się widocznym dla tamtejszych użytkowników internetu warto zadbać o obecność na portalach, które będą posiadać bezpośrednie odnośniki do naszej strony.

W Holandii najczęściej używa się Google, Bing i Yahoo. Aby wypozycjonować stronę w Holandii nie musimy więc poznawać działania nowej wyszukiwarki (tak jak w przypadku Yandexa w Rosji). Powinniśmy się za to skupić na miejscach, w których opłaca się być widocznym z punktu widzenia Google.

Top 5 przeglądarek w Holandii (sierpień 2015 – sierpień 2016)

Pozycjonowanie stron po niderlandzku - top 5 przeglądarek

źródło: StatCounter Global Stats

Aby sprawdzić, które strony cieszą się największą popularnością w danym kraju, dobrze posłużyć się narzędziami, które monitorują ruch na stronach i na tej podstawie tworzą rankingi. Jedną z nich jest Woorank.com. Oto kilka z darmowych portali, które proponuje.

  1. Google Netherlands

Aby strona twojej firmy pojawiała się w wynikach lokalnych wyszukiwań, musisz być widoczny w m.in. Google Business.

  1. Yelp

Strona w Holandii pojawiła się pod koniec 2010 roku. Jej prosta struktura i system ocen pozwala nie tylko na promowanie swojego biznesu, ale również na stały kontakt  z klientami i monitorowanie ich opinii (wystawiać je można również za pomocą mobilnej aplikacji).

  1. FourSquare

Na stronce znajdują się rekomendacje miejsc, które warto odwiedzić, i które zlokalizowane są blisko użytkownika. Znajdziemy tu więc teatry, muzea, biura, ale również supermarkety, restauracje i wiele innych.

  1. Marktplaats

To jedna z największych stron z ogłoszeniami w Holandii. Podobna jest nieco do polskiego Allegro, a jej nazwa oznacza po prostu market/baza. Portal cieszy się dużą aktywnością użytkowników.

  1. Telefoonboek

Strona jest swoistą książką telefoniczną dla firm. Z punktu widzenia SEO korzystne jest to, że obecność na tej stronie wiąże się również z obecnością na jej siostrzanych witrynach (takich jak np. peningstijden.com), co rzecz jasna zwiększy liczbę linków do naszej strony i pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie w Holandii.

  1. Expatica Netherlands

Strona reklamuje się trzema słowami: live, work, love. Dobrze opisują one to, co można na niej znaleźć: Expatica pozwala zarówno dokonać zakupu nieruchomości czy zorientować się w bieżących lokalnych wydarzeniach, ale też korzystać z portalu randkowego. Dla pozycjonera niewątpliwie kusząca będzie możliwość dodania firmy do bezpłatnego katalogu (istnieje również bardziej rozbudowana, płatna wersja).

Holandia - miejsca istotne dla pozycjonowania. Expatica.

  1. B9 – ręcznie edytowany

To całkowicie bezpłatny ręcznie edytowany katalog, który oprócz podstawowych informacji o firmie, pokazuje jej lokalizację na mapie Google.

  1. De Telefoongids

Zawiera spis firm, jednak posiada bardzo dużą wadę: jeśli chcemy dołączyć do listy musimy zgłosić się na tydzień przed rozpoczęciem działalności firmy lub jeden tydzień po.

  1. Markt

Skierowany jest tylko do firm, które posiadają swoją siedzibę w krajach Beneluxu. Jedno konto umożliwia zarejestrowanie w bazie aż trzech działalności.

Oprócz tych stron warto założyć profil również na niderlandzkiej wersji Goldenline (Goudengids) czy Infobel Holandia – płatna wersja strony pozwala na dodanie materiałów video. Dla firm anglojęzycznych, które działają w Południowej Holandii dobrą opcją może być też SeNetherlands AngloInfo – baza sprawdzana jest ręcznie, więc prezentuje wysoką jakość informacji.

O czym jeszcze nie zapomnieć?

W dzisiejszym artykule zwróciliśmy uwagę na kilka aspektów, od których warto zacząć poznawanie rynku tego kraju. Przydatną informacją mogą się okazać fakty dotyczące języka niderlandzkiego (na terenie Fryzji obowiązuje fryzyjski) oraz to, że aż 90% mieszkańców Holandii posługuje się językiem angielskim.

Pozycjonowanie w Holandii nie różni się tak bardzo od pozycjonowania w innym kraju, w którym dominuje wyszukiwarka Google. To dość znaczące ułatwienie dla pozycjonera. Nie zmienia to jednak faktu, że zanim przystąpi on do działania, powinien zapoznać się bliżej ze specyfiką internetowych nawyków Holendrów. Przed rozpoczęciem pracy warto więc zrobić gruntowny research – sprawdzić, które strony są najczęściej odwiedzane przez tamtejszą ludność, zapoznać się z jej stosunkiem do mediów społecznościowych czy elektronicznych zakupów.