Pozycjonowanie w Szwajcarii – co musisz wiedzieć?

Niezależnie od tego, czy świadczysz swoje usługi dla klientów biznesowych czy indywidualnych kluczem do sukcesu jest silna pozycja Twojej firmy w sieci. Nie od dzisiaj wiadomo, że klienci coraz chętniej przechodzą do trybu „online” i właśnie w taki sposób poszukują potencjalnych dostawców. Jest to szczególnie ważne w przypadku Szwajcarii, gdzie jest jeden z największych – jak podaje Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny – współczynników penetracji Internetu. Dane mówią o prawie 85% populacji. Pozycjonowanie w Szwajcarii będzie miało więc bardzo duże znaczenie w procesie kreowania własnej marki i budowania zaufania klientów.

Pozycjonowanie w Szwajcarii – najważniejszy jest język!

Sprechen Sie Deutsch?
Parli la lingua italiana?
Vous parlez français?

W Szwajcarii są aż 4 języki urzędowe: oprócz niemieckiego i włoskiego, są to francuski i romansz (inaczej zwany retoromańskim). Pozycjonowanie w Szwajcarii będzie mocno bazowało na języku używanym w kantonie, w którym firma się promuje. W Szwajcarii jest 26 kantonów (jednostek administracyjnych) i w zależności od tego, jakim językiem posługują się mieszkańcy danej jednostki terytorialnej, na nim będzie opierało się pozycjonowanie. Oczywiście największy odsetek Szwajcarów posługuje się językiem niemieckim – 65% w 19 kantonach. Francuskim posługuje się 23%, włoskim 8% (głównie mieszkańcy Ticino). Najciekawszy jest jednak język retoromański, który do oficjalnych języków narodowych Szwajcarii dołączył dopiero w 1996 roku – posługuje się nim ok. 40 000 osób, co stanowi 0,5% populacji Szwajcarii – osób zamieszkujących głównie Gryzonię. Tak wyglądało to w roku 2000:

Pozycjonowanie w Szwajcarii a podział językowy

źródło: Wikipedia

Języki urzędowe to jedno – Szwajcarzy i tak traktują je jako obce. Oficjalne teksty, książki itp. tworzone są w oryginalnej, znanej na całym świecie pisowni. Jednak obywatele kraju posługują się na co dzień wieloma dialektami, dlatego jeśli chcesz pozycjonować stronę w Szwajcarii musisz wiedzieć, że Twoje usługi mogą brzmieć zupełnie inaczej w tzw. Schwyzerdütsch niż w znanym nam niemieckim. Co ważne – Szwajcarzy nie będą dla Ciebie łaskawi – w oficjalnych sytuacjach posługiwanie się dialektem jest według nich odpowiednie i tylko dobrze wykształceni mieszkańcy będą posługiwać się „książkowym” językiem w mowie i piśmie.

Na co zwrócić uwagę rozwijając biznes w Szwajcarii

Myślisz nad założeniem biznesu w Szwajcarii? A może po prostu chcesz dostarczać produkty/usługi na jej teren? Zanim się zdecydujesz, zastanów się nad swoim biznesem. Poniżej prezentujemy trzy, najważniejsze punkty, które mogą Ci w tym pomóc.

  1. Zastanów się kto jest Twoim konkurentem – jedną z usług pozycjonowania w Szwajcarii jest audyt strony internetowej, który m.in. pokaże Ci, jak Twoi konkurenci przyciągają potencjalnych klientów, jak wyglądają ich strony internetowe i jak wyróżniają się na tle innych. Szwajcarski rynek jest jednym z najbardziej konkurencyjnych, dlatego kwestia budowania marki w Internecie jest bardzo ważna.
  2. Do jakiego segmentu odbiorców skierowane są Twoje usługi? Jaki jest ich język (przypomnijmy, że w Szwajcarii są 4 języki urzędowe)? Do jakiej społeczności kulturowej należą?
  3. Propozycja wartości – co możesz zaoferować właśnie Szwajcarom? Dobrze jest wspomnieć, że Twoja marka znana w innych krajach i ma tam szerokie grono odbiorców.

Pozycjonowanie w Szwajcarii – Suchmaschinenoptimierung Tipps

Pozycjonowanie w Szwajcarii jest podobne do niemieckiego oraz anglojęzycznego. Oczywiście, tak jak w innych krajach europejskich liczy się pierwsza strona w wynikach wyszukiwania, a dostanie się w jej obręb nie jest wcale proste. Szwajcarzy w Internecie zachowują się niecierpliwie i wyjątkowo spontanicznie – aż 90% internautów klika jedynie w 1 – 3 miejsce w wynikach wyszukiwania. Na drugą stronę wyników docierają jedynie jednostki. Co więc jest celem w pozycjonowaniu w Szwajcarii? Oczywiście co najmniej TOP 10.

Na początku przyjrzyjmy się wykresowi, który pokazuje z jakich wyszukiwarek najczęściej korzystają Szwajcarzy.

Statystyki: z jakich wyszukiwarek korzystać podczas pozycjonowania w Szwajcarii

źródło: StatCounter Global Stats

Google.ch jest niezaprzeczalnym liderem i to właśnie na tej wyszukiwarce skupi się pozycjonowanie. Kolejne miejscówki zajmuje Bing i Yahoo. Ciekawą odmianą w statystykach jest DuckDuckGo, który w celu poprawy wyników wyszukiwania wykorzystuje także serwisy tworzone przez użytkowników.

W celu skutecznego pozycjonowania stron internetowych na rynku szwajcarskim musisz pamiętać o link buildingu. Jest on podobny do niemieckiego, jednak nie tak łatwo znaleźć silne linki z domeną .ch. Do typowych działań w zakresie SEO w Szwajcarii będzie należeć:

Pozycjonowanie w Szwajcarii przykład katalogu

  • Zamieszczanie linków i wypowiedzi na szwajcarskich forach internetowych – na niemieckojęzycznych forach jednak bardzo dobrze funkcjonuje moderacja wpisów, dlatego dodanie linka w tematach niezwiązanych z branżą jest praktycznie niemożliwe.
  • Tworzenie wysokiej jakości treści w języku, którym posługuje się największy procent odbiorców witryny.
  • Działania lokalne – najlepiej związane z miastem, gdzie firma się znajduje, albo na jakie chce prowadzić swoją działalność. Mogą być to linki umieszczane pod artykułami, katalogi firm z konkretnego miasta. Można pójść o krok dalej – warto rozważyć sponsorowanie wydarzeń lokalnych. Logo Twojej firmy z linkiem do strony zostanie umieszczone na stronie wydarzenia lub miasta.
  • Jeśli prowadzisz wartościowego bloga możesz zarejestrować go w specjalnym katalogu blogów, np. www.blog-webkatalog.de/ (jeśli posiadasz niemieckojęzyczne wpisy).

Katalogi blogów w pozycjonowaniu w Szwajcarii

  • Komentarze na blogach chociaż nie mają już dużego znaczenia, to ciągle mogą pomóc w początkowym link buildingu  – tym bardziej jeśli są dofollow. Najlepiej komentować wpisy związane z konkretną branżą – istnieje większe prawdopodobieństwo, że kogoś zainteresuje Twoja witryna.
  • Korzystaj z portali prasowych, które oferują umieszczanie informacji na temat nowych usług czy zrealizowanych projektów
  • Na szwajcarskim rynku niewielkie – ale jednak jakieś znaczenie – mają tzw. katalogi artykułów – dodając wpis na blogu/stronie wysyłasz go razem z linkiem do opublikowania w takim katalogu.
  • Dużą popularnością zarówno na rynku szwajcarskim, jak i niemieckim cieszy się kupowanie linków – za niewielkie pieniądze możesz dostać, np. 300 dofollow linków z blogów. To nie jest jednak zalecana praktyka, ponieważ Google, źle patrzy na masowe dodawanie linków oraz na linki pochodzące ze słabych źródeł.

Wskazówek ciąg dalszy – odkrywamy szwajcarskie SEO

Tak, jak w przypadku innych krajów europejskich, największe znaczenie mają strony internetowe z domeną szwajcarską czyli .ch. Nie jest jednak powiedziane, że mając stronę z .com nie możesz pozycjonować w Szwajcarii. Użytkownicy mogą mieć jedynie większy problem z jej znalezieniem, ale nie jest to niemożliwe. Ważne natomiast są kwestie prawne – od 2012 roku każda szwajcarska witryna musi mieć wewnątrz umieszczone szczegóły dotyczące firmy: nazwę, formę prawną, adres, dane kontaktowe (tzw. impressum).

Szwajcarzy są specyficzną grupą docelową. Bardziej będą interesowały ich dane liczbowe, takie jak wymiary produktu, niż na przykład misja Twojej firmy. Praktycznie każda, szwajcarska strona internetowa będzie więc miała formularz kontaktowy, gdzie klienci chętnie pytają o interesujące ich dane.

Oczywiście tak jak w przypadku, np. pozycjonowania w Hiszpanii duże znaczenie mają Social Media. To właśnie dzięki nim możesz budować swoją markę i zwiększać ruch na stronie. Poniżej przedstawiamy wykres mediów społecznościowych, z których najchętniej korzystają Szwajcarzy.

Pozycjonowanie w Szwajcarii - rozkład korzystania z Social Media

źródło: StatCounter Global Stats

Tak, jak w większości krajów najwięcej użytkowników korzysta z Facebooka. Ciekawe jest natomiast, że drugie miejsce nie zajmuje Twitter czy Google+, ale właśnie Pinterest. Dla pozycjonowania w Szwajcarii ważne będzie miejsce 4. – Tumblr, na którym regularne zamieszczanie wpisów może znacznie poprawić ruch w obrębie witryny internetowej.

Bonus: jakie branże najlepiej radzą sobie z kryzysem franka?

Obserwując dzisiaj rynek szwajcarski i słuchając informacji na temat kryzysu gospodarczego i frankowiczów, na pewno zastanawiasz się, czy dobrym pomysłem jest inwestowanie w ten rynek. Owszem, Szwajcaria jest obecnie w momencie stagnacji, ale o tym, jak silna jest jej gospodarka świadczy to, że wyszła spod groźby recesji. Spadek kursu franka spowolnił rozwój szwajcarskiej gospodarki, ale go nie Pozycjonowanie w Szwajcarii a kurs frankazatrzymał. Szwajcarskie firmy po tzw. „czarnym czwartku” także zaczęły mieć problemy i obecnie nie jest prosto utrzymać się na rynku. Najłatwiej maja firmy farmaceutyczne, dobrze stoi też branża edukacji, trochę gorzej, ale nadal bardzo dobrze wiedzie się producentom towarów luksusowych – popularnych, szwajcarskich zegarków. Z drugiej strony duże znaczenie nabiera sektor usług, m.in. usługi medyczne. Spore kłopoty ma dzisiaj branża turystyczna w Szwajcarii – przez słaby kurs franka liczba zagranicznych klientów się zmniejszyła.

Podsumowanie

Szwajcaria pomimo kryzysu jest ciągle stabilnym państwem do otworzenia własnego biznesu lub rozszerzenia rynku. Pozycjonowanie w tym kraju to warte uwagi przedsięwzięcie, które nie tylko pozwoli Ci wybić się przed konkurencję, ale także zbudować silną pozycję marki. Pamiętaj jednak, że tylko przemyślane i długofalowe działanie może skutecznie podnieść pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania i ugruntować pozycję Twojej firmy na szwajcarskim rynku.

  • kaspar

    serio, rzygać się chce, piszcie chociaż tak, żeby dało się czytać a nie tylko pod bota googlowego, „pozycjonowanie w…” aż się prosi, żeby zgłosić!

  • kaspar

    za usuwanie komentów poszło zgłoszenie 😉 nie pozdrawiam