Pozycjonowanie zdjęć – jak podejść do tematu?

Jak podejść do tematu pozycjonowania zdjeć

Czy wiedziałeś, że aż 63,4% treści w internecie stanowią obrazy? Jest tak zapewne dlatego, że zdjęcia ludzi, jedzenia, ale także abstrakcyjne obrazy oddziałują na użytkowników zdecydowanie mocniej niż sam blok tekstu. To właśnie dzięki zdjęciom szybciej orientujemy się jaka jest tematyka danej strony lub pewniej podejmujemy decyzje zakupu danego produktu. Ale czy obrazy mogą poprawić pozycję naszej strony w wyszukiwarce i jak właściwie zabrać się za pozycjonowanie zdjęć?

 

To, że internet został “opanowany” przez obrazy dla większości z nas nie jest zaskoczeniem.  Nie lada zdziwieniem jest jednak fakt, iż 78% wszystkich problemów SEO powiązana jest z niewłaściwą optymalizacją zdjęć. O czym świadczą te dane? Przede wszystkim o tym, że zdjęcia w zasadniczy sposób wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Pamiętaj, że użytkownicy wyszukujący konkretnych obrazów bardzo często wchodzą na stronę skąd pochodzi dane zdjęcie, a tym samym zwiększają na niej ruch. Poniżej przyjrzymy się poszczególnym etapom optymalizacji zdjęcia.

Odpowiednie zdjęcie, czyli jakie ?

Wiemy już, że zdjęcia podniosą wartość Twojej strony, a ich pozycjonowanie zwiększy na niej ruch. Pierwszym krokiem, który przybliży Cię do sukcesu jest dobór odpowiednich fotografii. Najważniejszą i kluczową radą jest: “użyj zdjęć jak najlepiej dopasowanych do tematyki i treści na stronie”. Oczywiste, prawda? Nic bardziej mylnego! Wystarczy prześledzić losowo wybrane strony by dostrzec jak wiele z nich umieszcza nie wnoszące żadnej wartości, przypadkowe zdjęcia, tzw. “zapchaj dziury”. Co więcej, dzięki badaniom przy użyciu eye-trackera wiem, iż użytkownicy zupełnie ignorują takie obrazy, a ich wzrok śledzi jedynie nagłówki w tekście. W takim przypadku zdjęcia nie wnoszą nic poza dodatkowym i niepotrzebnym chaosem.

Od czego zacząć pozycjonowanie zdjęć

                                                                  Czy warto dodać opis pod zdjęciem?

Przy doborze zdjęcia warto także zwrócić uwagę na prawa autorskie. Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie własnych zdjęć, co do których mamy pełne prawo ich edycji i rozpowszechniania. Jeśli takich nie posiadasz, skorzystaj z bazy stron stockowych, oferujących zdjęcia na licencji creative commons. Z kolei w innych serwisach, takich jak pixabay.com czy pexels.com poszukaj zdjęć ze skrótem CC0.

Od czego zacząć pozycjonowanie zdjęć?

Pozycjonowanie zdjęć rozpocznij od kilku prostych działań poprzedzających jego publikację. Poniżej prześledzimy najważniejsze kroki.

1. Nazwa pliku. Ta prosta czynność, którą jesteś w stanie wykonać w mniej niż 10 sekund to pierwszy i kluczowy zabieg, umożliwiający robotom Google znalezienie i wyświetlenie Twojego zdjęcia w wyszukiwarce. Na co warto zwrócić uwagę wpisując nazwę? Skup się na jak najbardziej zwięzłym opisie, używając w tym celu fraz kluczowych. Pamiętaj, by zacząć od najważniejszego słowa oraz używaj znaku “” (minus, myślnik, ang. hyphen) aby rozdzielić wyrazy. Dzięki temu nazwy zdjęć, jak i linki do nich są czytelne dla botów i użytkowników. Unikaj stosowania “_” (podkreślnika, ang.underscore) gdyż w takim przypadku boty nie oddzielą wyrazów, czytając ciąg wyrazów jako całość. I tak zamiast pliku o nazwie: hjdsiufds23n.jpg stwórz przykładowo taki : fryzjer-krakow-pasemka-rude.jpg .

 

Pozycjonowanie zdjęć a nazwa pliku

 

2. Format JPG czy PNG? Czy zwracasz uwagę w jakim formacie zapisujesz obrazy? Większość zdjęć w internecie to te z rozszerzeniem jpg. Niemniej, coraz częściej wybiera się png ze względu na to, iż kompresując zdjęcie w tym formacie nie tracimy na jego jakości (tak, jak się dzieje w przypadku jpg). Warto jednak pamiętać, że w większości przypadków jpg lepiej sprawdzi się do wszelkiego rodzaju zdjęć, z kolei png stosuj do wykresów, diagramów, ilustracji, logo itp.

3. Wymiar i skalowanie. Czy komuś z tu obecnych nie przeszkadza długo ładująca się strona? Pozwolę sobie nie odpowiadać na to retorycznie zadane pytanie. Wiemy, że Google zwraca uwagę na czas ładowania się strony, co z kolei ma wpływ na jej pozycje w wyszukiwarce. Skalowanie, czyli zmniejszanie zdjęć z znaczący sposób przyspieszy ładowanie się strony. Pamiętaj jednak, iż nie powinno się to odbyć kosztem ich jakości. Najważniejsza rada to taka, by skalować zdjęcie do takiego rozmiaru, jakie chcemy by pojawiło się na stronie. W tym celu świetnie sprawdzi się takie narzędzie jak Photoshop czy strona zmniejszacz.pl.

Pozycjonowanie zdjęć - skalowanie

 

4. Rozmiar pliku. Zasada jest prosta – im mniejszy rozmiar tym lepszy, nie zapominając o maksymalnie dobrej jakości zdjęcia. Łączy się to także z czasem ładowania strony. Przykładowe narzędzia do zmiany rozmiaru zdjęć to jpegmini.com czy imageoptim.com.

Czas na publikację!

Jeśli przygotowałeś zdjęcie zgodnie z powyższymi wskazówkami czas na jego publikację. I na tym etapie mamy dla Ciebie kilka sugestii, których zastosowanie podniesie pozycję Twojego zdjęcia.

1. Opisy alternatywne. Skąd roboty Google wiedzą co jest na obrazku? Wiedzę tą „czerpią” z opisów alternatywnych. Ich niezwykle ważnym zastosowaniem jest także określenie zawartości zdjęcia dla osób niewidomych oraz w sytuacjach, gdy zdjęcie nie ładuje się poprawnie (wtedy zamiast obrazu wyświetla się opis alternatywny). Tekst w nim zawarty powinien zatem jak najlepiej wyrażać, to co  widzimy na zdjęciu. Długość altu kształtuje się  w przedziale od 5 do 15 słów. W przypadku notki na bloga alt pierwszego zdjęcia może być przykładowo taki sam jak tytuł posta. Używaj słów kluczowych, jednak nie przesadzaj, opis ten przede wszystkim musi być sensowny i dobrze charakteryzować zdjęcie.

Pozycjonowanie zdjęć - opis alternatywny

 

2. Title tag. Dla niektórych, ten etap optymalizacji zdjęcia zupełnie nie jest konieczny, a uzupełnienie tytułu  nie wpływa w żaden sposób na pozycjonowanie. Rzeczywiście, dopisz tytuł wyłącznie wtedy, gdy zdjęcie wymaga dodatkowego komentarza (np kontekst). Nie powielaj jednak opisu alternatywnego. W takim przypadku pozostaw po prostu to miejsce puste.

3. Podpis pod zdjęciem. Jeśli to możliwe warto dodać podpis pod zdjęciem. Okazuje się bowiem, iż użytkownicy bardzo często czytają opisy zdjęć, pomijając sam tekst na stronie. Dzięki temu nieco dłużej zatrzymasz ich u siebie, co jak wiadomo wpłynie na pozycję Twojej strony.

4. Rozmieszczenie zdjęć. Wiesz już jak ważna jest prawidłowa nazwa zdjęcia, uwzględniająca wybrane słowo kluczowe. Masz również świadomość tego, że fotografia powinna być jak najlepiej dopasowana tematycznie do strony. Niemniej istotne jest, by słowo kluczowe użyte w nazwie zdjęcia pojawiło się także w tekście na stronie (najlepiej w nagłówku). Co więcej, dobrze, jeśli sam obraz znajduje się w pobliżu tej frazy kluczowej.

Nie zawahaj się ich użyć !

Myślę, że nikogo nie trzeba już przekonywać do umieszczania wartościowych i dobrych jakościowo zdjęć na swojej stronie. Ciekawe obrazy nie tylko  wzbogacą Twoją stronę firmową, posta na blogu czy sklep internetowy ale także wpłyną na ich pozycje w wyszukiwarce. Wykorzystaj w praktyce wszystkie wyżej opisane kroki, a niewielkim kosztem pozycja Twojej strony wzrośnie!

  • Bielack

    Dopytam o interesujące mnie szczegóły: Co z ekranami o podwyższonej rozdzielczości i stronami „retina ready”, jak proponujesz przygotowywać zdjęcia na takie strony? Niestety, czasy gdy standardem i w sumie jedyną słuszną opcja było 72ppi minęły. Jak przygotować szybko ładujące się obrazki w wysokiej rozdzielczości? Jakieś sugestie, porady? Będę wdzięczny za każdy dobry pomysł.

    • pp

      Jest mnóstwo skryptów np. w php które skalują obrazy w locie

    • Dla mnie wszystko zależy od tego gdzie te obrazki są.
      Jeśli na podstronach / galeriach – to wykorzystuje skrypty i wtyczki, które tworzą osobny plik z miniaturą, a osobny z dużą grafiką. Dodatkowo często można skorzystać z ładowania zdjęć w tle (doładowują się zdjęcia gdy przesuwamy ekran) – kiedyś korzystałem z tego pluginu do WP: https://wordpress.org/plugins/advanced-lazy-load/

      Jeśli to główna strona to trzeba popracować nad wielkością zdjęć (maksymalna kompresja, przy stratach jak najmniej widocznych), odpowiednim formatem (jpg do zdjęć, png do grafik), dobieraniem odpowiedniej rozdzielczości do ekranu (skalowaniem) – na pewno pomoże jeśli włączysz też cachowanie: https://developers.google.com/speed/docs/insights/LeverageBrowserCaching

      Pokaż stronę to podpowiem Ci jak można było by podkręcić ładowanie zdjęć 😉
      Może być na: m.calik@delante.pl

  • Bardzo dobrze ujęte najpotrzebniejsze informacje dotyczące pozycjonowania zdjęć. Super artykuł, pozdrawiam.

  • pp

    OK to ja mam jeszcze pytanie. To wszystko co napisałeś tyczy się do . Co jeśli trzeba użyć fotki w background – czy to też się da pozycjonować

    • Jako background nie możesz dać opisów alternatywnych (alt) – screen readery nie czytają zdjęć w tle (bo to w końcu tylko zdjęcie w tle) – możesz spróbować nadać tytuł dla div, który obejmuje ten img background. A jeśli to duży i znaczący element strony to ja bym nie robił go jako background tylko wyeksponował jako normalny (zoptymalizowany pod seo) obrazek.

  • Andrzej Jarek

    witajcie czy opisując zdjęcia mogę zrobić tak :
    fotograf_ślubny-fotografia-fashion-fotografia_reklamowa-zdjęcia_weselne-modelka-fotograf-AndrzejJarekStudio
    dotychczas stosowałem tylko _ (ukosnik dolny)
    tak jak na stronie http://www.andrzejjarek.pl

    • Najlepiej stosować „‐” (hyphen) do rozdzielenia wyrazów w nazwach plików.
      Podkreślnik dolny „_” (underscore) dla botów będzie oznaczać znak zerowy, czyli wyrazy z takiego adresu się połączą.
      To samo tyczy się budowy linkowania wewnętrznego: lepiej stosować „-” niż „_”.

      • Andrzej Jarek

        dzięki za informacje 🙂

  • a czy np. dodawać lind do zdjęcia? bo wtedy jak najeżdżam na zdjęcie to już nie wyświetla mi się nazwa zdjęcia