42 sposoby na skuteczne pozyskiwanie linków zewnętrznych

Pozycjonowanie czynnikiGoogle niechętnie ujawnia informacje dotyczące czynników wpływających na pozycję w rankingu wyszukiwania.  Wiemy jednak, że obecnie jest ich co najmniej dwieście, a jednym z ważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie, jest liczba wartościowych linków zewnętrznych. Jeszcze nie tak dawno o sukcesie decydowała głównie ich liczba. Te czasy się skończyły!

Umieszczenie kilku odnośników do swojej strony na witrynie, którą Google darzy zaufaniem, wpłynie lepiej na pozycjonowanie stron, niż rozprowadzenie setek sznurków na mniej znaczących stronach www.

Pozycjonowanie: Jak skutecznie pozyskać linki zewnętrzne?

Wybraliśmy 42 skuteczne i oryginalne sposoby pozyskiwania wartościowych linków zewnętrznych w oparciu o aktualną wiedzę światowych ekspertów od pozycjonowania.

 

1. Tworzenie wartościowej („linkowalnej”) treści na swoim blogu

Jeśli jeszcze go nie założyłeś, warto to zrobić. Jak niemal jednogłośnie twierdzą eksperci od SEO, wysokiej jakości treść odgrywa kluczową rolę w budowaniu bazy linków zewnętrznych, content marketing wspomaga więc działania pozycjonujące. Celem Twojego bloga jest dostarczanie wartościowej treści – to znaczy takiej, do której użytkownicy będą chcieli linkować. Istnieje kilka sprawdzonych rodzajów tekstów o sprawdzonej sile przyciągania:

  • listicle, czyli “wymienianki”, takie jak “10 najlepszych produktów do X”, “12 rzeczy, których nie wiecie o Y”
  • “obalanie mitów”, czyli obiegowych i nieprawdziwych przekonań związanych z Twoją branżą
  • objaśnienia branżowych zwrotów fachowych, poszukiwane przez osoby nieznające znaczenia danych terminów

Pozycjonowanie - linkiPamiętaj, że treści publikowane na Twoim blogu powinna cechować wysoka jakość. Zadbaj więc o formę i stylistykę zamieszczanych artykułów oraz regularne, częste dodawanie aktualnych treści. Na prowadzonym przez Ciebie blogu powinien oczywiście znajdować się link do witryny Twojego przedsiębiorstwa, ale nie należy przesadzać z treściami otwarcie reklamowymi. To zamieszczana przez Ciebie wartościowa treść spowoduje, że linki do bloga będą pojawiać się także w innych miejscach internetu.

 

2. Wpisy gościnne na zewnętrznych blogach

Zakładając blog, już stałeś się częścią jakiegoś ekosystemu. Jeśli uda Ci się dodatkowo w nim odnaleźć, może stać się źródłem bardzo wartościowych linków ze względu na dopasowanie tematyczne oraz rosnącą popularność niektórych autorów internetowych. Jak to zrobić? Jednym z ciekawszych sposobów na pozyskiwanie linków są wpisy gościnne na blogach innych autorów. Są to okazje do dzielenia się posiadaną wiedzą specjalistyczną. Pamiętaj tylko, aby w takim gościnnym tekście znalazł się link do Twojej strony. Warto interesować się dużymi blogami, mającymi ugruntowaną pozycję wśród społeczności blogerów i “zaufanie” Google – wtedy link do naszej strony będzie bardziej wartościowy.

 

3. „Technika drapacza chmur”

Niestety, sama tylko, nawet najwyższej jakości, treść na naszym blogu nie jest w stanie zapewnić nam ani pokaźnej bazy linków zewnętrznych, ani znacznego ruchu. Sposobem na to jest “skycraper” – opisany przez Briana Deana. Jest to wprawdzie metoda pracochłonna, ale skutecznie promująca naszą stronę. Jak to zrobić?

  • Krok pierwszy to określenie, jaką treść powinniśmy umieścić na naszym blogu, aby wzbogacić się o kilka wartościowych linków. W tym celu należy sprawdzić, jakie rodzaje tekstów otrzymują wiele linków zewnętrznych już teraz. Narzędzia niezastąpione w takich sytuacjach narzędziem to Ahrefs i BuzzSumo. Prześwietl z jego pomocą domeny, która dzięki swojej treści otrzymuje mnóstwo linków zewnętrznych (np. najpopularniejsze blogi z Twojej branży). Narzędzie pokaże Ci podstrony z treścią, do której linkuje się najczęściej. Spośród nich wybierz ten content, który w następnym kroku będziesz chciał “przeskoczyć”.

Linki zewnetrzne w SEO

  • Krok drugi to “skok” – napisanie samemu jeszcze lepszego materiału. Jak? Zadbaj o trzy rzeczy: niech Twój tekst będzie bardziej wyczerpujący, najbardziej aktualny i nieskazitelnie napisany. Wszystkie trzy aspekty mają znaczenie. Poświęć odpowiednią ilość czasu na opracowanie doskonałego materiału. Jakość materiału jest tu sprawą kluczową.
  • Krok trzeci polega na poinformowaniu stron, które w przeszłości umieściły odnośniki do tekstów takich jak ten, który usiłujesz właśnie “przeskoczyć”, że oto opracowaliśmy dużo lepszy materiał. Zrób to, wysyłając maile do administratorów stron, które w przeszłości linkowały do tekstów tego samego typu, co Twój. Napisz wiadomość, w której poinformujesz, że temat jest Ci bliski, że zobaczyłeś link na stronie adresata i że sam napisałeś tekst jeszcze głębiej opracowujący temat. W ten sposób pozyskasz linki. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że jest ich niewiele. Być może spośród stu-kilku administratorów, do których napiszesz, tylko około dziesięciu umieści link na swojej stronie. To jednak nie ma znaczenia. Pozycjonując Twoją stronę, Google będzie zwracało uwagę na jakość linków. A ta będzie przednia.

 

4. Agregatory i wyszukiwarki blogów

Ich wykorzystanie jest bardzo proste. Wystarczy, że zgłosisz swój blog na takiej stronie w odpowiednim formularzu, po czym zwykle zostaniesz poproszony o wklejenie fragmentu kodu HTML potwierdzającego, że jesteś właścicielem strony. Po zakończonej sukcesem weryfikacji pozostaje Ci czekać, aż użytkownicy katalogów zauważą Twój blog, a na Twojej stronie wzrośnie ruch. Możesz wykorzystać te sprawdzone, bezpłatne agregatory blogów:

 

5. Pisanie recenzji

Na co dzień korzystasz zapewne z ogromnej liczby produktów, usług czy ofert. Wykorzystaj to, pisząc opinie na ich temat. W jaki sposób masz dzięki temu pozyskać dodatkowe linki? Jest na to kilka sposobów. Jednym z nich jest umieszczanie recenzji w specjalnie do tego przeznaczonych serwisach. Tego rodzaju witryny zwykle umożliwiają umieszczanie w treści recenzji linka lub podpisu z odsyłaczem do Twojej strony (z tym, że są to często linki opatrzone parametrem nofollow). Inną opcją jest recenzowanie produktów na swoim blogu. Dobrze napisaną, rzetelną i wnikliwą recenzję podeślij do firmy czy autora, którego produkt testujesz. Istnieje duże prawdopodobieństwo umieszczenia odnośnika do Twojej recenzji na ich stronie.

Linki zewnętrzne w SEO

6. Wideo

Ciekawym, nieco czasochłonnym, a przede wszystkim wymagającym kreatywnego podejścia sposobem na pozyskiwanie linków jest stworzenie własnego wideo i umieszczenie go na portalach typy YouTube czy Vimeo. Optymalizacja filmów zamieszczanych na tych kanałach również może wpłynąć na pozycjonowanie. Tematyka takiej produkcji zależeć będzie od Twojej branży, budżetu i użytkowników, do których chcesz dotrzeć. Niebanalne, przyciągające uwagę nagranie typu DIY, czy po prostu ciekawa prezentacja bardzo często rozchodzą się wiralnie w sieci. Nie zapomnij jednak umieścić linka do Twojej strony w opisie materiału filmowego. Dodatkowo rozpowszechniaj Twoją produkcję na dostępnych portalach społecznościowych, by dotrzeć do jeszcze większej grupy odbiorców.

SEO: pozyskiwanie linków zewnętrznych

 

7. Dziel się swoją specjalistyczną wiedzą

Możesz to robić na wiele różnych sposobów. nie tylko w formie wspomnianego już regularnie aktualizowanego bloga. Oto kilka możliwości:

  • Wykorzystując Slideshare do umieszczania pokazów slajdów online, możesz publikować prezentacje klarownie tłumaczące skomplikowane i/lub bieżące zagadnienia. W prezentacjach umieszczaj linki do swojej strony – algorytmy Google znajdą i wezmą pod uwagę przy pozycjonowaniu.
  • Poszukaj konferencji, spotkań i wydarzeń branżowych w Twojej okolicy. Doskonałym przykładem eventów mających wielką popularność są wykłady TED. W biogramie na stronie internetowej zamieszczany jest zwykle także link do witryny prelegenta.
  • Napisz dłuższy artykuł (lub wręcz e-booka, jeśli tylko czujesz powołanie…), poświęcony analizie fachowego zagadnienia, skierowany do mediów specjalistycznych, internetowych lub konwencjonalnych. Linki umieszczone w udostępnionych w sieci plikach PDF także wpływają na pozycjonowanie przez Google.

 

8. Tworzenie grafik

W szczególności infografik. Twórz sam (np. za pomocą Infograma) albo zlecaj tworzenie i umieszczaj w sieci ładne i przejrzyste zestawienia danych branżowych i nie tylko. Zanim zabierzesz się do tworzenia infografiki, należy zbadać, jakimi tematami obecnie żyje gałąź biznesu, w której działasz. Pamiętaj też, by wykorzystywać tylko najbardziej aktualne dane i zawsze wskazuj źródło. Efekt: osoby zainteresowane Twoim rynkiem będą je udostępniać na swoich profilach – oczywiście wraz z linkiem do Twojej strony.

Pozycjonowanie: linki zewnętrzne

Źródło: 360interactive.pl autor: GoldenSubmarine

9. Twórz praktyczne narzędzie internetowe

Liczy się nie tylko content. Takimi zabawkami mogą być widgety, do których dodany będzie link do naszej strony (w takim przypadku należy jednak opatrzyć go parametrem nofollow), paski narzędzi, wtyczki i rozszerzenia do czołowych przeglądarek internetowych. Dobrym pomysłem jest także tworzenie rzeczy ładnych: zestawów ikon, szablonów do wykorzystania w systemach zarządzania treścią (CMS). Oczywiście nie musisz tego robić samemu – możesz wynająć kogoś, kto zrobi to za Ciebie i potraktować to jako inwestycję w marketing, której celem jest umieszczenie odnośników do Twojej strony w możliwie wielu miejscach w sieci.

10. Muzyka

… jako technika do pozycjonowania strony?

Zgoda, to może się to wydawać nieco dziwne. Ten sposób budowania bazy linków opiera się o popularne serwisy do udostępniania plików muzycznych. Potrzebujesz jednak swojego kawałka muzycznego. Wykorzystaj np. Vocaroo, nagraj kilkusekundowy fragment wokalny (możesz też melorecytować) jako tekst wykorzystując np. slogan Twojej firmy. Plik będziesz mógł zapisać w formacie .mp3. Następnie załóż sobie profil (jako “Artysta”) na serwisie do dzielenia się plikami z muzyką, wypełnij wymagane informacje (to może zapobiec skasowaniu konta przez moderatora) i udostępnij tam Twoją produkcję. Oczywiście – nie zapomnij o dodaniu linka do swojej strony oraz do swoich profili w mediach społecznościowych. Oto przykładowe serwisy:
Pozyskiwanie linków w SEO

 

11. Twitter

Zaledwie 140 znaków, jakie daje Ci ta usługa społecznościowa, otwiera znaczne możliwości zdobywania linków. Algorytmy Google rutynowo czytają zawartość postów umieszczanych na Twitterze (w przypadku Facebooka czytanie treści zostało wprowadzone niedawno i, póki co, zaledwie testowo). Pamiętaj jednak, że zbyt otwarte reklamowanie się nie jest dobrą strategią. Najważniejszy w TT jest kontakt z innymi oraz możliwość szybkiego reagowania. Z pomocą Twittera możesz prowadzić relacje na żywo z wydarzeń branżowych wystąpień cenionych ekspertów, wybierając kluczowe cytaty i natychmiast wysyłając je w sieć. Twitter daje również możliwość dyskutowania z innymi reprezentantami Twojej dziedziny albo wręcz uczestniczenie w spotkaniu na platformie TT (co nosi nazwę tweetup). Także pamiętaj: #możliwości.

Pozycjonowanie: jak skutecznie linkować?

12. Akcje promocyjne

Jeśli prowadzisz firmę, możesz zorganizować akcję promocyjną, przygotowując dla użytkowników np. kupony rabatowe w zamian za udostępnienie przez nich treści ogłoszenia wraz z linkiem na swoim blogu czy profilu w mediach społecznościowych. Innym dobrym pomysłem jest zamieszczenie informacji o organizowanej promocji na portalach specjalnie do tego przeznaczonych. Warto szczególną uwagę zwracać na te strony, które umożliwiają wstawienie linka pozycjonującego (dofollow), jednak  nie należy pomijać tych, z atrybutem nofollow. Przykładowe strony na których możesz działać to Mam Okazję czy Tak Tanio.

13. Konkurs

Większość z nas chętnie bierze udział w konkursach – w szczególności takich, które nie wymagają zbyt dużego zaangażowania i pracy. Przeprowadzenie konkursu nie musi łączyć się z dużymi kosztami, a oprócz zwiększania ruchu na naszej stronie czy profilu, jesteśmy w stanie wygenerować kilka linków zwrotnych. Można to zrobić na parę sposobów. Po pierwsze zamieść swój konkurs na jednej ze stron specjalizujących się w promowaniu najróżniejszych konkursów w sieci (np. nagrodobiorcy.pl). Wraz z treścią i regulaminem konkursu możesz dołączyć link prowadzący do Twojej strony. Innym rozwiązaniem jest sponsorowanie konkursów na blogach. W zamian za sfinansowanie nagród, zobliguj autora bloga do zamieszczenia linka do Twojej strony w notce konkursowej.

14. Fora internetowe

Wiele for internetowych dopuszcza tworzenie stopki, w której możesz swobodnie wkleić link do swojej strony. Ale uwaga – linki pozyskane w ten sposób są tym bardziej wartościowe, im bardziej Twój profil na forum jest “autentyczny”. Poza tym konta zupełnie nieaktywne lub publikujące wyłącznie treść reklamową mogą zostać przez administratorów usunięte. W związku z tym, jeśli rzeczywiście korzystasz z forum – czy to prywatnie, hobbystycznie, czy do prowadzenia dyskusji branżowych, warto wzbogacić swój profil o link.

Pozycjonowanie: skuteczne pozyskiwanie linków

15. Linki od liderów opinii

Jest to pewien sposób na pozyskiwanie linków w trakcie budowania profesjonalnych relacji w internecie. Prowadząc naszego bloga, możemy dostarczać użytkownikom ciekawej treści, wykorzystując wiedzę ekspercką posiadaną przez przedstawicieli organizacji, przedsiębiorstw, liderów opinii – jednym słowem ekspertów posiadających własne, darzone przez Google “zaufaniem” strony internetowe. W momencie, gdy opublikujemy taką treść, należy wysłać do autora treści e-mail z informacją o publikacji i prośbą o podlinkowanie do materiału znajdującego się w naszej domenie.

16. Profile Social Media

To jeden z najprostszych sposobów pozyskania linków – poczynając od Google+, Facebook czy Goldenline, po Instagrama czy Pinteresta (w zależności od branży). Zarejestrowanie się na takiej stronie internetowej oznacza stworzenie profilu użytkownika. Informacje, jakie tam umieszczamy zwykle obejmują także link do naszej witryny www. Problem w tym, że niektóre serwisy (jak np. Twitter) wprawdzie pozwalają nam na umieszczenie naszego linka w profilu, ale opatrują go parametrem nofollow, co oznacza, że Google nie będzie wprost uwzględniało tego linka przy określaniu pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Niemniej jednak, sami użytkownicy mogą link zobaczyć i kliknąć w niego. Warto poszukać specjalistycznych serwisów i tam założyć swój profil. Zdecydowanie warto też zwrócić uwagę na Tumblr, w którym umieszczone linki są “dofollow”.

linkowanie zewnętrzne w SEO

 

17. Sieci uniwersyteckie

Również funkcjonują w oparciu o profile, ale dostęp do nich mają tylko określone osoby: studenci lub pracownicy danej instytucji naukowej. W Polsce doskonale znany studentom jest Uniwersytecki System Obsługi Studiów, czyli USOS. Jeśli my sami lub nasi współpracownicy, oprócz prowadzenia działalności, wykonujemy również pracę naukową lub dydaktyczną, warto umieścić nasz link w profilu takiej strony. Linki pozyskane z takiej strony są bardzo wartościowe, gdyż platformy uniwersyteckie cieszą się dużym zaufaniem w oczach Google.

18. Katalogi firm

Jeśli jeszcze nie założyłeś profilu swojej firmy w internetowym katalogu, zrób to jak najszybciej! W Polsce taki sposób promocji i pozyskiwania linków zwrotnych nadal bardzo dobrze się sprawdza (przykłady: Onet, Wirtualna Polska, Zumi). Warto wybierać katalogi moderowane, a jeśli Twój budżet na to pozwoli, to nawet te płatne. Korzystanie z takich stron jest dużo bardziej efektywne, niż dodawanie ogromnej liczby linków do podejrzanych i mało wartościowych katalogów. Nie jesteś pewny, który z katalogów wybrać? Poszukaj stron z listami katalogów. Wyszukasz dzięki nim nie tylko listę katalogów, które najbardziej spełniają Twoje wymagania, ale także sprawdzisz ich PageRank i podstawowe informacje. Budując naszą własną listę najbardziej priorytetowych katalogów, należy wybierać takie, które umożliwiają osadzenie linków z parametrem dofollow, które wpłyną na pozycje naszej strony.

Pozycjonownaie: Link building

19. Listy specjalistycznych witryn internetowych niebędące katalogami

Chodzi o witryny stowarzyszeń i organizacji zajmujących się działalnością społeczną o rozmaitym charakterze. Znalezienie takich stron, odpowiadających profilowi działalności naszej firmy, może wymagać pewnej kreatywności. Dla wartościowego linka warto się jednak postarać. I tak jeśli przykładowo prowadzimy działalność polegającą na produkcji sprzętu ułatwiającego funkcjonowanie osobom niepełnosprawnym, to w sieci można znaleźć witryny towarzystw pomagających takim osobom na co dzień. Często w takich domenach można znaleźć podstrony nazwane “przydatne strony internetowe” lub “przydatne linki” itp. Doprowadzenie do osadzenia naszego linka na takiej stronie może jednak wymagać osobistego kontaktu z osobą zajmującą się administracją takiej strony. Ponieważ jednak są to strony odwiedzane przez osoby, do których chcemy dotrzeć, to warto ten wysiłek podjąć.

20. Sponsorowanie organizacji

Oczywiście jest to świetny pomysł nie tylko ze względu na pozyskiwanie linków, ale również w tym kontekście możemy osiągnąć całkiem spory sukces. Wybór organizacji zależy wyłącznie od Ciebie: może to być placówka charytatywna, organizacja pozarządowa, muzeum czy klub piłkarski. Zauważ, że strony internetowe takich organizacji cieszą się sporym zaufaniem, zatem linki na nich umieszczane są wyjątkowo wartościowe. Niektóre organizacje umieszczają linki do wszystkich swoich większych  i regularnych sponsorów, do innych możesz wystosować pytanie, czy taka “współpraca” jest możliwa.

Pozycjonowanie: Pozyskiwanie linków zewnetrznych

21. Zadowoleni klienci

Jeśli zajmujesz się produkcją, sprzedażą lub usługami, dobrą praktyką w kontekście budowania zaplecza linków zewnętrznych jest utrzymywanie relacji z klientami. W zależności od branży, część z nich może mieć swoje blogi osobiste albo może sami są przedsiębiorcami i prowadzą blog swojej firmy. Poznaj pod tym kątem swoich klientów, a finalizując udaną transakcję z kimś takim, zwróć się do niego z prośbą o umieszczenie odnośnika do Twojej domeny na ich stronie/blogu. Będzie jeszcze lepiej, znakomicie, jeśli do tego napiszą parę słów na temat produktu lub usługi. Jest bardzo możliwe, że Twoim klientom również będzie zależało na budowaniu bazy linków, więc możliwe będą swoiste “transakcje”: link za link.

22. Informacje prasowe

Notkę prasową można przygotować samodzielnie lub zlecić jej opracowanie agencji PR (zwykle wiąże się to jednak z dość wysokim kosztem). Tematów, które możesz poruszyć jest wiele i zależą głównie od branży, w jakiej się poruszasz (wyniki badań, wywiad z ekspertem). Chociaż głównym celem informacji prasowej nie jest pozyskiwanie linków, to jednak wykorzystując taki rodzaj promocji warto zadbać, by w tekście pojawiło się kilka linków pozycjonujących (np. do innych artykułów, czy produktów, o którym wspominasz we wpisie). Warto także pamiętać o zamieszczeniu pełnego adresu w podsumowaniu notki. Bardzo ciekawym pomysłem jest też skorzystanie ze strony, na której dziennikarze zadają pytania ekspertom w swojej dziedzinie, a w zamian za pomoc umieszczają link do strony takiej osoby w swoim artykule. W ten sposób działa HARO. Wprawdzie takie rozwiązanie nie jest jeszcze dostępne w polskiej internetowej prasie, jednak warto o tym pamiętać, szczególnie jeśli działasz na rynkach zagranicznych. Poza tym, link umieszczony na stronie dobrego medium zagranicznego również przyczyni się do wzrostu pozycji Twojej strony.

Pozycjonowanie: pozyskiwanie linków

23. Social news

Upowszechniaj swoje artykuły, filmy czy infografiki na społecznych portalach bookmarkingowych, takich jak Wykop, Reddit czy Digg. Jest to sposób, który wymaga odpowiedniego podejścia, gdyż wrzucanie przypadkowych, mało ciekawych treści skończy się zapewne szybkim “zakopaniem” tych wpisów. Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie dają serwisy bookmarkingowe, dziel się nowinkami branżowymi, ciekawostkami i aktualnie gorącymi tematami. Pamiętaj, by promować swoje wpisy wybiórczo, wyróżniając te, które uważasz za szczególnie warte uwagi użytkowników. W sieci można znaleźć  wtyczkę Sociable Polska Edycja, ale ponieważ nie była aktualizowana od dwóch lat, ze względów bezpieczeństwa odradza się jej instalowanie.

24. Broken Link Building

Zasada aktualizacji błędnych linków w sieci jest stosunkowo prostą i bardzo efektywną strategią pozyskiwania linków zewnętrznych. Na początku poszukaj stron, na których przypuszczalnie mógłbyś podać odnośnik do swojej strony. Następnie prześledź zamieszczone na niej treści pod kątem niedziałających linków (np. prowadzących do podstron zwracających błąd 404). Aby odnaleźć te wadliwe odnośniki, możesz wykorzystać narzędzie OSE czy Check My Links. Dokładną lokalizację niedziałających linków zgłoś administratorowi strony i – co jest najważniejsze – zaproponuj mu swój link w miejsce nieaktywnego. Szanse, że administrator zgodzi się na umieszczenie linka do Twojej domeny rosną wraz z jakością treści, jaką tam udostępniasz.

 

25. Nieaktywne linki do własnej strony

Budując bazę linków, warto zbadać, czy wszystkie linki zewnętrzne przekierowujące do naszej strony działają odpowiednio i są aktualne. Dopilnuj tego przede wszystkim wtedy, gdy lokalizacja Twojej strony została zmieniona, strona została odnowiona czy przeniesiona do innej domeny. Również błędy webmasterów mogły spowodować sytuację, w której teoretycznie w internecie jest wiele linków prowadzących do Twojej strony, ale w praktyce są one wadliwe. Warto zatem poświęcić czas na wychwycenie takich niedziałających odnośników. Łatwym i pomocnym narzędziem do tego jest Link Juice Recover, z którego pomocą najpierw odszukasz niedziałające linki, a następnie odzyskasz nad nimi kontrolę.

26. Wykorzystywanie przestarzałych linków

Sposób ten jest póki co mało popularny – korzystając z niego, można dotrzeć do wielu potencjalnych linków, których nie poszukiwała konkurencja. Jak to zrobić? Poszukujesz stron, które niedawno przestały funkcjonować, ale dostęp do domen jest jeszcze możliwy. Możesz do tego celu wykorzystać np. Expired Domains. Następnie należy użyć aplikacji Ahrefs, żeby sprawdzić, jakie inne witryny umieszczały odnośniki prowadzące do obecnie niedziałających podstron w tej domenie. Kolejnym krokiem jest dowiedzenie się, jaka treść była publikowana na tych stronach. Pomocna będzie tutaj “maszyna czasu”, dostępna na stronie Archive.org. Trzeci krok to wykorzystanie wykrytej w internecie luki i zamieszczenie na naszej własnej stronie takich samych lub jeszcze lepszych treści. Teraz pozostaje tylko nawiązać kontakt z administratorami stron linkujących do niedziałającej domeny, poinformować ich o prowadzących donikąd linkach na ich stronach oraz o tym, że na naszej witrynie znajdą takie same, a nawet lepsze treści.

27. Ułatwienie linkowania

Może się zdarzyć, że osoby zarządzające stronami internetowymi będą chciały zamieścić link na naszej stronie, ale, nie dysponując umiejętnościami programistycznymi, nie będą umiały tego zrobić. Warto im to ułatwić, przygotowując gotowe do wklejenia fragmenty kodu wraz z podglądem, jak będzie się prezentował przycisk linkujący. Informacje takie możesz umieścić na osobnej podstronie nazwanej “Linkuj do nas”. Zobacz zaskakujący przykład wykorzystania tej metody.

Pozycjonowanie: sposoby na pozyskiwanie linków

28. Daj się ocenić

Chcąc za jednym zamachem zyskać wartościowe linki, warto udostępnić swój produkt lub usługę blogerom oraz serwisom specjalistycznym do recenzowania. Nie chodzi w tym przypadku o treści sponsorowane, ale o autentyczne opinie pochodzące od osób, które zdążyły wypracować sobie w sieci markę. W pierwszym kroku musisz więc zrobić gruntowny research, aby wyłonić liderów opinii posiadających zaufane strony internetowe. Pamiętaj, że i w tym przypadku liczy się także jakość pisanych recenzji. Krótkie, niepoprawnie napisane recenzje mogą Ci tylko zaszkodzić. Oczywiście nie masz bezpośredniego wpływu na to, czy recenzja się pojawi, jednak przy odpowiednim wyborze adresatów Twojego produktu oraz przyjaznej komunikacji, istnieje duże prawdopodobieństwo. Kiedy opinia na temat Twojego produktu się pojawi, nie zapomnij sprawdzić, czy recenzent umieścił przy niej link zwrotny.

29. Obserwuj konkurencję

Dla osób zajmujących się SEO istnieją specjalistyczne narzędzia, pozwalające na monitorowanie, z jakich linków korzystają nasi rywale na rynku. Godną polecenia wtyczką jest Ahrefs. Innym narzędziem jest Common Backlinks Tool. Warto pobawić się trochę tym narzędziem, eksperymentując i nie ograniczając się tylko do sprawdzania naszych bezpośrednich konkurentów. Jeśli prowadzimy produkcję z wykorzystaniem półproduktów, to warto sprawdzić, skąd pozyskują linki nasi dostawcy (albo na odwrót – dystrybutorzy naszych wyrobów). Jeśli zaś naszym celem jest zaistnienie na rynku lokalnym, warto podejrzeć, z jakich linków korzystają inni lokalni gracze. W takim przypadku branża będzie mniej znacząca. Kiedy już wiemy, jakie są źródła linków naszych konkurentów, możemy stosować strategie takie, jak “technika drapacza chmur” czy broken link building.

30. Niech Twoja konkurencja linkuje do Twoich stron

W sposób niebezpośredni – zgoda. Ale to i tak świetnie. Za pomocą Ahrefsa lub CBLT możesz sprawdzić, dokąd prowadzą odnośniki na stronach Twoich rywali. Prawdopodobnie część z nich będzie linkowała do pewnych stron i prawdopodobnie będą to znane i duże portale i witryny, takie jak Facebook. Istnieje jednak też możliwość, że wielu Twoich konkurentów branżowych będzie wspólnie linkowało do jakiejś jednej domeny, co do której istnieje realna szansa umieszczenia na niej linka. Może to nie być łatwe lub tanie, ale w pewnych warunkach może okazać się bardzo efektywne. Określenie, do jakich stron linkują Twoi konkurenci, może być również przydatne podczas planowania kampanii linków płatnych PPC.

31. Wzmianki na temat Twojej firmy

Niezależnie od tego czy działasz na rynku od dobrych kilku lat, czy dopiero niedawno rozpocząłeś swoją działalność, na pewno ktoś pisał już w sieci na Twój temat. Użytkownicy uwielbiają dzielić się opiniami i nowościami z branży, zatem koniecznie poszukaj istniejących już w sieci wzmianek na temat swojej firmy. Po odszukaniu takich wpisów zwróć uwagę, czy ich autorzy oprócz opinii umieścili także odnośnik do Twojej strony. Jeśli odszukałeś wpisy pozbawione linka, poproś administratora strony o jego dodanie. W jaki sposób sprawnie odszukać wszystkie wzmianki o swojej firmie? Użyj raportu Backlink Profiler, w którym możesz filtrować wyniki w oparciu o to, czy dana wzmianka posiada odnośnik do Twojej strony. Tę samą funkcję spełniają narzędzia online Freshweb oraz Brand24.

32. Wikipedia

… no co?
Linki z Wikipedii są bardzo cenne pod względem ich trust flow (wyliczany przez poświęcony problematyce SEO serwis Majestic.com współczynnik określający wiarygodność strony, co przekłada się na jakość linków, które z danej strony prowadzą do naszej), a ich zdobycie może okazać się całkiem możliwe. Jak to zrobić? Po pierwsze, należy przeszukać Wiki pod kątem stron tematycznie zbieżnych z profilem naszej działalności, wykorzystując Google i słowa kluczowe. Wpisz w wyszukiwarce: site:wikipedia.org [słowo kluczowe] + „martwy link”. Kiedy już znajdziesz kilka takich martwych linków, użyj Wayback Machine, za pomocą którego dowiesz się, jaka treść zamieszczona była na obecnie niedziałających stronach. Potem uzupełnij lukę w bibliografii Wikipedii, publikując na swojej stronie/blogu wysokiej jakości tekst, w którym zawarte będą informacje obecnie niedostępne (oczywiście możesz je uaktualnić, dbając w ten sposób o wartość merytoryczną, co jest pożądane, biorąc pod uwagę, że Wikipedia to encyklopedia). Na koniec logujesz się do Wiki jako redaktor i podmieniasz martwy link na link do swojej strony. Genialne!

skuteczne pozyskiwanie linków zewnętrznych w seo

33. Witryny stowarzyszeń branżowych

To kolejny rodzaj nieoczywistych miejsc w sieci, w których warto mieć swój link. Chodzi o stowarzyszenia, w których członkostwo jest zarezerwowane dla osób wykonujących określoną profesję. Istnieje możliwość, że członkostwo w takich organizacjach wiąże się z koniecznością uiszczania składki, ale umieszczanie odnośnika na takiej stronie daje nam aż dwie korzyści. Po pierwsze, jest to link wysokiej jakości umieszczony na dopasowanej tematycznie stronie. Po drugie zaistnienie w takim miejscu stwarza szereg okazji do zawarcia nowych kontaktów w branży. Spróbuj przeszukać internet pod kątem różnych stowarzyszeń powiązanych z obszarem Twojej działalności. Przykładem skorzystania z takiego sposobu pozyskiwania linków jest lista certyfikowanych terapeutów Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

34. Linki pochodzące z domeny rządowej .gov

Umieszczenie linka na stronie w zarezerwowanej dla instytucji rządowych domenie .gov jest nie lada gratką. Poniżej znajdziesz przykłady trzech stron, w których przedsiębiorcy mogą się rejestrować (podając swoje prawdziwe dane), zyskując możliwość umieszczenia linku do swojej strony:

  • prod.ceidg.gov.pl – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • trade.gov.plpl – rządowy portal promocji eksportu
  • web.gov.pl – witryna wspierająca małych, średnich i dużych przedsiębiorców do aktywności biznesowej w internecie. Start-upowcy też znajdą tu coś dla siebie.

 

35. Ogłoszenia o pracę

Szukasz właśnie nowych pracowników? Dodając ofertę pracy na sprawdzonych portalach zawsze uzupełniaj swój profil i ogłoszenie o link do strony firmowej. Oczywiście nie wszystkie serwisy zgadzają się na takie praktyki, jednak wystarczy kilka minut by odnaleźć strony umożliwiające wklejenie linka (np. praca.pl). Wprawdzie jest to sposób, który wykorzystasz jedynie w odpowiednich okolicznościach, jednak jest wyjątkowo prosty i skuteczny, dlatego warto o nim pamiętać przy kolejnej rekrutacji.

36. Serwisy aukcyjne

Jeśli posiadasz sklep internetowy, ale równie chętnie oferujesz swoje produkty na portalach aukcyjnych typu Allegro czy Ebay, wykorzystaj to w pozyskaniu kilku dodatkowych linków. Sprawa nie jest taka prosta, gdyż większość z tych serwisów nie zgadza się na umieszczanie odnośników bezpośrednio do sklepów internetowych. Jednak ograniczenie to możesz obejść, jeśli zastosowałeś się do kilku wcześniejszych punktów. Przede wszystkim, jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie bloga (np. opisujesz na nim trendy związane z produktami, które posiadasz w swojej ofercie), podlinkuj go w opisie na portalu aukcyjnym. Dotyczy to również stworzonych filmików czy grafik. Jest to droga nieco na około, ale jeśli dysponujesz odpowiednim zapleczem (blog czy wideo), warto to wykorzystać.

37. Współpraca partnerska

Jeżeli posiadasz sklep internetowy, w którym sprzedajesz produkty innej firmy, koniecznie wystosuj wiadomość do producenta z prośbą o umieszczenie w katalogu partnerów handlowych linka do Twojej strony i sklepu. Ponieważ on także czerpie z tego korzyści, nie powinno to stanowić większego problemu. Z reguły wystarczy jedna wiadomość, by pozyskać kilka dodatkowych linków.

38. Prawa autorskie

Sprawdź czy autorskie treści z Twojej strony nie są bezprawnie wykorzystywane przez innych użytkowników bez wskazania autora treści. W tym celu użyj po prostu wyszukiwarki Google bądź bardziej zaawansowanego programu do wykrywania plagiatów treści umieszczonych w internecie. Jeśli rzeczywiście odnajdziesz takie wpisy koniecznie skontaktuj się z administratorem strony, zobowiązując go do podania linka do tekstu źródłowego. Oczywiście to samo tyczy się grafiki czy wideo.

39. Presell page

Tak zwane precle to nic innego, jak specjalne witryny internetowe, na których możemy umieszczać swoje krótkie artykuły, dołączając do nich kilka linków (przykład). Zarówno autor takiej strony czerpie korzyści (rozbudowujemy jego stronę o dodatkowe materiały), jak i my zyskujemy kilka dodatkowych backlinków. Warto przejrzeć ofertę przynajmniej kilku takich serwisów i dobrze zapoznać się z regulaminem. W zależności od strony różni się bowiem ilość odnośników, które możemy zamieścić w tekście.

40. Strony typu pytanie-odpowiedź

One również mogą być źródłem linków. Należy jednak zwrócić uwagę na to, co sama strona robi z linkami, które zamieszczamy w wypowiedziach. Przykładowo: Quora dopuszcza stosowanie linków, ale już jej polski odpowiednik w domenie Onetu – nie (linkowane witryny są wyświetlane w ramce Onetu, co sprawia, że tracą wszelką wartość pozycjonującą). Z kolei analogiczny serwis Yahoo pozwala na wklejanie linków do wypowiedzi. W celu pozyskania linków, należy odnaleźć wątki, w których użytkownicy serwisu szukają porad w kwestii produktu lub usługi. Odpowiadając na ich pytania, możemy wklejać linki do naszej witryny.

41. “Żyła złota” i jak jej szukać

To kolejny sposób wykorzystywania istniejących w internecie luk w dostarczanej przez konkurencję treści, ale zawiera jedną istotną modyfikację. Wykorzystaj swoją znajomość branży i cenionych ekspertów. Po pierwsze, wyszukaj taką osobę. Najlepiej, by był to ktoś rozpoznawalny, kogo opinie są cenione i chętnie cytowane w sieci. Następnie sprawdź, w jakich tematach osoba ta już się wypowiedziała i postaraj się określić, jakiego ważnego, ciekawego tematu jeszcze nie poruszyła. Najlepiej to sprawdzić, wykorzystując narzędzie SearchMetrics, pokazujące, dla jakich słów kluczowych strona jest pozycjonowana wysoko, a dla jakich bliskich znaczeniowo ta konkretna strona jeszcze nie jest pozycjonowana. Następnie – klasycznie – stwórz wysokiej jakości treść i opublikuj ją na swojej stronie, po czym skontaktuj się z ekspertem, informując go o tym, co stworzyłeś. Twoim celem jest nakłonienie go do linkowania do Twojej strony. W ten sposób skorzystasz ze zbudowanej przez eksperta bazy odbiorców ceniących jego opinie i – prawdopodobnie – linkujących do materiałów udostępnianych przez niego. W tym przypadku będzie to jednak Twoja strona.

42. Twórz angażujące quizy dotyczące Twoich produktów

Prostym programem (dostępnym zarówno w wersji darmowej, jak i rozszerzonej, płatnej), z pomocą którego stworzysz quizy, jest WP Suggester. W tworzeniu quizów warto wykazać się kreatywnością i zrozumieniem, kim są klienci, do których masz za zadanie dotrzeć. Przykładowy quiz “Jakim napojem alkoholowym jesteś” przeprowadza użytkownika przez kilka zaskakujących pytań, udzielając mu na koniec odpowiedzi, którą na pewno chce poznać. Jak zapewnia opisujący tę technikę Yaro Park, taki quiz rozprzestrzenia się po sieci wiralnie, zwiększając zarówno ruch, jak i owocując linkami na stronach internetowych.

Pozycjonowanie: Budowanie linków zewnętrznych

 

To wszystko. Jeśli wypróbujecie wymienione wyżej techniki w Waszej pracy, koniecznie podzielcie się wrażeniami. Algorytmy wyszukiwania Google zmieniają się często, co wpływa na zmianę technik pracy pozycjonerów. Być może niektóre z tych technik dziś jeszcze przynoszą naszej stronie duży ruchy, by za miesiąc stać się przestarzałe i nieskuteczne
Może znacie jakieś inne sposoby budowania bazy linków zewnętrznych?

  • Bardzo treściwe 42 sposoby! cenna wiedza zawsze inspiruje 🙂

  • Jeśli wpis natchnie mnie do jakiegoś działania to jest to dobry wpis:) Dzięki

  • Wśród ogromu podręczników jak wypromować bloga, jak go wypozycjonować – moim zdaniem ta propozycja najbardziej rozwija temat., Tylko, że… przeczytać i zrozumieć to jedno, a wykorzystać i implementować to drugie.

    pozdr dla autora