Co wybrać: SEO vs AdWords?

Płatne reklamy AdWords i SEO są głównymi elementami SEM – Search Engine Marketing. Wiele firm podjęło już temat odpowiedzi na pytanie, która forma promocji w Internecie jest lepsza dla przedsiębiorstwa. SEO vs AdWords – obserwując blogi specjalistów z branży SEO/SEM ten temat jest jednym z czołowych. Na postawione w tytule posta pytanie nie da się jednak udzielić jednoznacznej odpowiedzi, dlatego dzisiaj postaramy się przedstawić fakty odnośnie jednej i drugiej formy marketingu internetowego.

SEO vs AdWords – jaki mają na siebie wpływ?

Google od początku podkreśla, że organiczne i płatne wyniki wyszukiwania są całkowicie odrębnymi kwestiami. Reklamy Składowe SEM - SEO i AdWordsAdWords mają zupełnie inne algorytmy wyszukiwania niż SEO. Jeśli więc liczysz na to, że uruchamiając kampanię PPC osiągniesz wyższe pozycje w wynikach organicznych, nic bardziej mylnego! Reklamy AdWords nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron internetowych. Ciekawe jest tutaj pozycja samego Google. Pewnie większość z nas ma podobnie: widząc wyświetlające się reklamy, nawet ich nie czytamy, tylko od razu przechodzimy do wyników organicznych. Niektórzy wysuwają dość śmiałe stwierdzenie, które mówi, że wyniki organiczne działają jak pewnego rodzaju przynęta, która przyciąga masy, a reklamy są pożywieniem, które wspomaga ten proces. Co to oznacza? Pokazanie witryny firmy w więcej niż jednym miejscu (reklama + wyniki organiczne) zwiększa jej ekspozycję w SERPach.

Czy warto łączyć PPC i SEO?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – oczywiście! Są różne strategie łączenie kampanii SEO oraz reklam AdWords, ponieważ są to bardzo szerokie kanały, które docierają do wielu klientów. Pomimo tego, że PPC nie ma bezpośredniego wpływu na pozycje witryny internetowej w SERPach, dzięki połączeniu obu kanałów dostajemy efekt synergii – obie formy marketingu internetowego uzupełniają się wzajemnie. Najpopularniejszą strategią prowadzenia równoległych działań SEO i PPC jest kierowanie obu kampanii na te same słowa kluczowe. Zwiększa to szanse kliknięcia w link prowadzący do witryny. Jeśli reklama nie zachęci potencjalnego klienta do kliknięcia, równie dobrze mogę to zrobić organiczne wyniki wyszukiwania. Efekt synergii bardzo często przejawia się zwiększonym ruchem na stronie internetowej, co w przypadku bardzo wielu firm, jest ważniejsze niż wysoka pozycja strony w Google na konkretną frazę kluczową. Drugim sposobem łączenia kampanii AdWords i pozycjonowania jest prowadzenie działań SEO na konkurencyjne frazy kluczowe, które mają duży wolumen wyszukiwania przy jednoczesnym kierowaniu reklam AdWords na tzw. long taile lub frazy niszowe i brandowe.

SEO vs AdWords różnice w wyświetlaniu w google

Może zamiast obserwować i czytać o batalii SEO vs AdWords, warto pomyśleć nad połączeniem obu metod? Dla tych jednak, którzy nie są przekonani do takiej synergii postaramy się przybliżyć plusy i minusy pozycjonowania stron internetowych oraz reklam AdWords.

Pozycjonowanie kontra AdWords – porównujemy!

Subiektywne porównanie SEO i AdWords nie jest prostą sprawą. Trzeba ją rozważyć na paru płaszczyznach. To co będzie nas najbardziej interesowało to odpowiedź na pytania:

  1. Jak szybko uzyskam efekty i jak trwałe będą?
  2. Jakie są koszty?
  3. Jak długo pozycjonować/prowadzić kampanię?
  4. Jak monitorować postęp działań?
  5. Jak uzyskać najlepszą widoczność?
  6. Jakie frazy kluczowe wybrać?
  7. Czy wybór zależy od branży?
  8. Czy sam Google może zamieszać?

Tak więc bitwę czas zacząć! SEO vs AdWords

Jak szybko uzyskam efekty i jak trwałe będą?

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że dominatorem w tej kwestii jest kampania AdWords. Efekty są niemal od razu widoczne – no dobra, po uruchomieniu kampanii rano pierwsze wykresy pojawią się wieczorem :). To, czy Twoja reklama pojawi się od razu na pierwszej stronie wyników wyszukiwania czy gdzieś dalej, zależy tylko od Ciebie i oczywiście Twojego budżetu – to Ty decydujesz (a bardziej osoba, która prowadzi kampanię) jako kwotę jesteś w stanie zaproponować za kliknięcie w reklamę. Oczywiście działa to tak, że im więcej proponujesz, tym więcej zyskasz – w tym przypadku wyższe pozycje. To coś w rodzaju licytacji. W ekonomii mamy do czynienia z celami długo i krótko falowymi, działania SEM mają nie tylko takie cele, ale także efekty. I niestety, tutaj AdWords traci w porównaniu do SEO. Kończące się środki na koncie kampanii powodują automatyczne wyłączenie reklam. To może oznaczać koniec dodatkowego ruchu na stronie. Jest jednak jedno ALE, jeśli faktycznie jesteś dobry w tym co robisz i pozyskałeś klientów przez reklamy AdWords, możesz liczyć na to, że powrócą do Ciebie wpisując adres witryny bezpośrednio lub szukając w organicznych wynikach wyszukiwania.

efekty kampanii AdWords vs SEO

A co z SEO? Pozycjonowanie jest dużo bardziej skomplikowanym i długofalowym procesem. Tym bardziej, jeśli Twoja witryna w ogóle nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Czynników wpływających na pozycjonowanie według niektórych jest 200, a nawet ponad(!), a od momentu ich opracowania pewnie liczba ta jeszcze wzrosła, dlatego efekty mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach. Branża, content, on-site, off-site, konkurencyjność strony, umiejętności pozycjonera – to tylko niektóre czynniki wpływające na pozycję strony w SERPach. Ale EFEKTY (!), a dokładnie ich trwałość są zdecydowanie na korzyść SEO. Wiadomo, można się kłócić – w końcu Google ciągle coś majstruje, ale jedna prawda jest niezaprzeczalna – dobrze zrobione SEO, mocne linki prowadzące do witryny dają wysokie pozycje i długotrwałe efekty.

Jakie są koszty?

O cenie pozycjonowania stron internetowych pisaliśmy w odrębnym blogpoście. Od jej wysokości zależy wiele czynników, konkurencyjność branży i sposób pozycjonowania. W przypadku kampanii AdWords sprawa wygląda nieco prościej. Sam decydujesz, jak dużo chcesz wydać na kampanię i jak długo będzie ona prowadzona. Nie możemy tutaj podpowiedź dokładnie, jak dużo to powinno być. Tak samo jak w przypadku SEO, każda branża powinna mieć indywidualnie dopasowaną stawkę, która przyniesie najlepsze efekty. Dla jednej będzie to 80 zł dziennie dla innego 1000 zł. Nie tylko branża ma tu znaczenie, ale także konkurencyjność fraz, ich wolumen wyszukiwania oraz ilość słów kluczowych, na które kierowane jest kampania.

Jak długo pozycjonować/prowadzić kampanię?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy w kampanii AdWords to, jak długo reklamy będą generować ruch na stronie internetowej zależy od środków na koncie. Kończą się = kampania wstrzymana = brak ruchu. To jak długo chcesz prowadzić kampanię AdWords zależy tylko od Ciebie i od środków, jakie możesz na to przeznaczyć. Oczywiście może to być 1000 zł miesięcznie czyli jakieś 34 zł dziennie. W takim przypadku jednak nie masz gwarancji, ze reklama przyniesie znaczące efekty. Oczywiście, ktoś może się przyczepić, że nie jest to do końca prawda, bo to zależy od branży, ilości fraz itp. – tak jest, to tylko uśredniony przykład.

Co do pozycjonowania – skuteczne i długotrwałe działania będą podnosić ruch sukcesywnie. Tutaj należy zaznaczyć, że wyższa pozycja wcale nie musi mieć bezpośredniego wpływu na ruch na stronie. Oczywiście, wtedy łatwiej go osiągnąć, jednak pozycjonowanie szerokie tego nie wymaga. Nawet jeśli przestaniesz prowadzić działania SEO na swojej stronie, to co już zostało osiągnięte będzie w miarę trwale przynosiło wciąż nowy ruch w obrębie witryny.

Wzrost liczby wyświetleń - efekty SEO

Jak monitorować postęp działań?

Prowadząc kampanię AdWords masz dostęp do panelu administracyjnego. W tym przypadku wszystkie informacje masz w jednym miejscu i możesz łatwo monitorować postęp kampanii. To, co możesz podejrzeć w panelu to przede wszystkim słowa kluczowe, teksty reklam, ilość wyświetleń i kliknięć, koszt kliknięcia i koszt reklamy. Najważniejszym współczynnikiem, do którego optymalizacji dąży się prowadząc kampanię AdWords jest CTR – Click Through Rate. Jest to odsetek użytkowników, którzy oprócz tego, że wyświetlili reklamę, kliknęli w nią. Prostsze są także działania optymalizujące kampanię, ponieważ pojawiają się czytelne komunikaty na temat tego, co jest nie tak i co można poprawić.

Monitorowanie postępu kampanii AdWords

W przypadku pozycjonowania sprawa jest trochę bardziej skomplikowana. Jeśli chcesz monitorować pozycję swoich fraz to masz dwa wyjścia. Albo inwestujesz w program, który nadzoruje ten proces, albo opierasz się na raportach dostarczanych przez firmę zajmującą się pozycjonowaniem. Oczywiście jest jeszcze inny sposób: możesz ręcznie wpisywać każdą frazę w Google i liczyć jej pozycję, OSTRZEGAMY to jednak nieco czasochłonne, a przede wszystkim nie jest miarodajne. Na wyświetlanie pozycji w Google mają bowiem wpływ takie czynniki jak Twoja indywidualna historia wyszukiwania, lokalizacja czy cookies.

Monitorowanie fraz - seo - serplab

Jak uzyskać najlepszą widoczność?

Tutaj nie będziemy już wspominać o optymalizacji kampanii czy działań SEO, ale skupimy się na tym, gdzie wyświetlają się wyniki w obu przypadkach. Organiczne wyniki pokazuję się jedynie w wyszukiwarce Google.W przypadku kampanii AdWords można kierować reklamy na „sieć wyszukiwania” (Google i inne jego produkty) i „sieć reklamową”. Sieć reklamowa, obok produktów Google, składa się ze stron, które wewnątrz siebie mają zaimplementowaną wyszukiwarkę Google. Pojawia się pytanie, jak dużo jest takich stron? BARDZO DUŻO! Co ważniejsze, reklamy można kierować na serwisy, które mają określoną tematykę. Minusem jest to, że reklamując się na sieć partnerską Google zwiększasz koszty reklamy.

Jakie frazy kluczowe wybrać?

Wspominając o synergii SEO i reklam PPC mówiliśmy o strategiach tego jak można to robić. Rozwiniemy trochę temat. Odpowiedź na pytanie jakie frazy kluczowe wybrać w obu przypadkach to kwestia sporna, jednak jeśli chodzi o ilość sprawa wygląda zgoła odmiennie. Jeśli chodzi o pozycjonowanie (wyjątkiem jest tutaj pozycjonowanie szerokie) zaleca się prowadzenie kampanii na mniejszą ilość fraz kluczowych – często są to słowa konkurencyjne, które mają duże znaczenie dla firmy.

Jeśli chodzi o kampanię AdWords tych słów może być nieskończenie wiele. UWAGA. Im więcej słów w kampanii tym koszty mogą być większe. Kolejną kwestią, którą trzeba podkreślić jest to, że reklama pojawi się użytkownikowi, który wpiszę tylko konkretną frazę. Od razu prostujemy – przy określaniu słów kluczowych można je ująć w specjalne oznaczenia, np: +słowo czy „słowo”, dzięki temu wpisując podobną frazę, np. „słowa” użytkownikowi i tak wyświetli się reklama.

wybór słów kluczowych w Plenerze AdWords

Czy wybór zależy od branży?

Rozdarcie między SEO vs AdWords nie będzie potrzebne w przypadku niektórych branży. Przede wszystkim musimy podkreślić, że jeśli chodzi o pozycjonowanie to niezależnie od branży jest ono możliwe. Nie w każdym przypadku będzie jednakowo długotrwałe, ale praktycznie nie ma branż, których nie da się pozycjonować. Inaczej jest w przypadku Google AdWords. Są tematy ujęte w regulaminie, na które nie można prowadzić kampanii, m.in. wyroby tytoniowe, pożyczki krótkoterminowe czy strony o charakterze erotycznym. Oczywiście większość przypadków jest do przejścia. Można używać innych słów kluczowych i nie mówić bezpośrednio, co się reklamuje. Czasem może skończyć się to na grze w kotka i myszkę z Googlem, ale da się!

Jeszcze jedną kwestią są frazy, które mają bardzo wysoki koszt kliknięcia. Są to frazy takie jak: helpdesk (za kliknięcie płaci się ponad 30 zł), czy pozycjonowanie stron (ok. 15 zł). Prowadzenie kampanii na takie frazy będzie zazwyczaj mniej opłacalne niż robienie pod nie SEO.

Czy sam Google może zamieszać?

Jak już wcześniej wspominaliśmy AdWords i SEO działają na osobnych algorytmach. Błędnym przekonaniem jest, że zmiany, które wprowadza Google nie dotykają płatnych wyników wyszukiwania. Ok, te które dotyczą algorytmów wyszukiwania nie, ale te które odnoszą się do płatnych wyników jak najbardziej. Algorytm AdWords i jego zmiany nie mają istotnego wpływu na pozycje reklam – zazwyczaj są to drobne niuanse. Inną kwestią są zmiany dotyczące algorytmu, na którym oparte jest działanie wyszukiwarki Google (a raczej algorytmów). Tylko w przeciągu ostatnich dwóch miesięcy światem SEO wstrząsnęły dwa algorytmy Pingwin 4.0. i Opos. Wcześniej oczywiście był cały zwierzyniec: Panda, Koliber, Gołąb. Każda poprawa algorytmu wstrząsa pozycjami, tasuje wyniki. Praca SEOwców to właśnie walka z tymi zmianami i pokazanie Google, że działania na stronie są zgodne z jego nową polityką i oczywiście „całkowicie” naturalne. Reklam AdWords to nie dotyczy.

Walka z pingwinem - skuteczne SEO

W AdWordsie problemem mogą być niektóre, specyficzne branże, do których należy stosować jasno określone reguły reklam. Sprawa dotyczy m.in. kredytodawców. Z ostatnich, wprowadzonych zmian najważniejszą jest, że każda strona, która mówi o pożyczkach musi mieć umieszczony model reprezentatywny pożyczki. W regulaminie Google AdWords są wyróżnione słowa kluczowe, na które nie można prowadzić kampanii, jest to m.in. „kwas hialuronowy” i „botoks”. Jeśli Google AdWords uzna, że Twoja reklama nie jest zgodna z ich polityką, może ją po prostu zawiesić bez żadnego ostrzeżenia, a odwieszenie takiej reklamy może być nieco kłopotliwe.

SEO vs AdWords – czy da się znaleźć złoty środek?

Badanie ruchu na stronie seo vs adwordsWidoczność w organicznych wynikach wyszukiwania jest zawsze dobra dla witryny internetowej, natomiast nie każdy musi ufać płatnym wynikom wyszukiwania. Jedno jest pewne – wszystkie te czynniki wpływają na ruch na stronie. Śledząc go zauważysz nie tylko określenia „organic” czy „direct”, ale również „paid search” czy „social media”.

Tak więc SEO vs AdWords to dyskusja, która będzie się toczyć cały czas i nie jest ważne, ile artykułów na ten temat powstanie – nie ma złotego środka, każdy ma własne stanowisko, naszym jest  SYNERGIA.