Słowa Kluczowe – 11 narzędzi, które wspomagają keyword research

Słowa kluczowe – to pojęcie dobrze znane w branży SEO, bez niego nie byłoby pozycjonowania. Może się wydawać, że są to jedynie wyrazy lub zestawy słów, które zamieszczamy na stronie internetowej. Jednak to nie wszystko. Dzięki tym słowom, wpisanym w wyszukiwarkę internetową, potencjalny odbiorca/klient trafia na naszą witrynę. Odpowiednie rozmieszczenie, zagęszczenie, właściwy dobór słów kluczowych to elementy, o których nie możesz zapominać, kiedy pozycjonujesz swoją stronę. Dzisiaj opowiemy właśnie o nich i pokażemy Ci narzędzia, które pomogą w doborze fraz dla Twojej witryny.

Słowa kluczowe – definicja i typy

słowa kluczowe raporty z Google AnaliticsUżytkownik internetu wpisuje słowa kluczowe w wyszukiwarkę, aby odnaleźć interesujące go treści. Im wyżej w wynikach wyszukiwania pojawi się dana odpowiedź, tym większe prawdopodobieństwo, że internauta w nią kliknie. Kolejność wyników uzależniona jest m.in. od tego, jakie słowa kluczowe wybierzemy dla swojej strony.

Możemy wyróżnić m.in. brandowe słowa kluczowe (nazwy firmy), słowa ogólne (lub frazy dwuwyrazowe, nie opisują dokładnie poszukiwanego produktu) oraz słowa kluczowe long-tail (składają się z więcej niż dwóch słów i precyzują zapytanie).

Jakich błędów unikać podczas wybierania słów kluczowych?

Dobór słów kluczowych to obok audytu strony internetowej, pierwsze zadanie dla pozycjonera i właściciela witryny. Każda firma ma swoje metody i narzędzia, które pomagają w ich wyborze. Praktyka pokazała, jakie błędy są najczęściej popełniane przy tej czynności:

  • Za dużo słów kluczowych

Teoretycznie możemy wybrać dowolną liczę słów kluczowych, jednak nie jest to do końca opłacalne . Słów, które powtarzają się na stronie z największą częstotliwością jest najczęściej od 3 do 10 (na jednej podstronie). Jeśli wybierzemy ich zbyt wiele, automatycznie zmniejsza się ich waga (10 słów kluczowych = 10% wagi każdego z nich).

  • Dobór niewłaściwych słów kluczowych

Jeśli słowa kluczowe źle oddają treść, co prawda zdobędziemy czytelników, ale nie tych, na których nam zależy. Efektem będzie niski współczynnik konwersji.

  • Brak priorytetyzacji

Staraj się zawrzeć w słowach kluczowych te frazy, których użycie będzie rzeczywiście pomocne dla strony. Warto się zastanowić nad frazami najważniejszymi i dokonać priorytatyzacji – zdać sobie sprawę z tego, które słowa są niezbędne dla twojego biznesu, a które są tylko luźno z nim powiązane.

Jak dużo fraz wybrać?

słowa kluczowe gra scrabbleNa pytanie o to, jak dużo fraz kluczowych wybrać, nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. Każda strona jest inna, dlatego wymaga indywidualnej analizy pod kątem słów kluczowych. Bardzo wielu klientów, którzy zaczynają dopiero pozycjonować swoje strony uważa, że jeśli przypiszą jej dużo słów kluczowych to szybko osiągnie ona wysoką pozycję w SERP-ach. Nic bardziej mylnego.

Roboty Google nie są głupie i od razu wyłapią, że treści są przeładowane słowami kluczowymi i zamiast w górę, pozycja strony w wynikach wyszukiwania poleci znacznie w dół. Małe serwisy, których liczba podstron jest niewielka nie potrzebują 20 różnych słów kluczowych – wystarczy 5 fraz, na których klientowi najbardziej zależy – zagwarantują one znacznie lepsze rezultaty.

Jak wybrać najlepsze słowa kluczowe?

Ze wcześniejszej części artykułu dowiedziałeś się czym są słowa kluczowe i jak można je podzielić. Pozostaje pytanie, jak dobrać słowa kluczowe, żeby ich pozycjonowanie było opłacalne.

  • Zastanów się, co tak naprawdę robisz

Najbardziej skutecznym sposobem na stworzenie listy słów kluczowych jest zastanowienie się nad swoją działalnością – ofertą, usługami czy produktami, jakie proponujemy klientom. Istotny będzie także zakres naszej działalności – najlepiej zawęzić się do konkretnego obszaru, np. miasta – frazę “dentysta Kraków” dużo łatwiej pozycjonować niż po prostu “dentysta”. Oczywiście to, czy zdecydujemy się na frazę lokalną zależy od branży – sklep sprzedający akcesoria do telefonów może równie dobrze pozycjonować się globalnie.

  • Wykorzystaj podpowiedzi od samego Google

Wpisując frazę kluczową w wyszukiwarce uzyskujemy wyniki nie tylko idealnie do niej dopasowane, ale także podobne do niej. Wpisując “torba na laptopa”, Google sugeruje użycie zapytania “plecak na laptopa” – dzięki temu mamy nie jedną, a już dwie frazy, na które możemy pozycjonować stronę. Podpowiedzi dotyczące zapytania wyświetlają się także podczas bezpośredniego wpisywania frazy w wyszukiwarce Google – pod spodem rozwija się lista, która sugeruje najczęściej wyszukiwane słowa.

  • Skorzystaj z narzędzi wyszukiwania słów kluczowych

W Internecie znajdziesz sporo darmowych i jeszcze więcej płatnych narzędzi, które wspomagają dobór słów kluczowych. Najpopularniejsze z nich zestawiliśmy w dalszej części artykułu.

  • Unikaj fraz jednowyrazowych, złożonych i niegramatycznych

Wpisując samą frazę “samochody” Google zwraca 26 900 000 wyników – dużo, prawda? Przy takiej ilości ciężko wybić się na pierwszą stronę w SERPach. Z drugiej strony wpisując ”samochody używane Kraków” dostaniesz 575 000 wyników. Przytłaczająca różnica. Przy takiej konkurencji można już myśleć o wybijaniu strony na wyższe pozycje. Problem pojawia się , kiedy chcemy użyć zbyt długiej frazy. To, że ktoś wpisze “samochody używane sprowadzane z Niemiec Kraków Prądnik Biały” i znajdzie komis przy Alejach, jest mało prawdopodobne. Podobnie jest z frazami niegramatycznymi, bardziej naturalne jest wpisanie “samochody używane Kraków” niż “samochody Kraków używane”.

  • Wykorzystaj słowa kluczowe używane przez konkurencję.

W Internecie dostępne są darmowe narzędzia, np. SEMstorm, które przydają się do sprawdzenia na jakie frazy kluczowe pozycjonuje się konkurencja. Jeśli nie znasz swojej konkurencji, to w tym narzędziu masz możliwość podejrzenia, kto pozycjonuje się na frazy podobne do Twoich.

  • Dobieraj słowa kluczowe, które mają odzwierciedlenie w Twoich usługach.

Promowanie tego, czego nie ma na stronie, nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów. Wyobraźcie sobie dentystę z Krakowa, który pozycjonuje się na frazę “samochody używane”. Taka strona będzie miała dużo wyższy współczynnik odrzuceń, niż taka, której treści są adekwatne do słów kluczowych.

Top 11 narzędzi wspomagających dobór słów kluczowych

Keyword Tool to narzędzie niezbędne w pracy pozycjonera, dlatego dzisiaj prezentujemy Wam ranking 11 narzędzi, które są pomocne przy doborze słów kluczowych.

  1. Senuto (www.senuto.com)

Można powiedzieć, że jest to jedno z najbardziej dokładnych narzędzi służących do wyszukiwania słów kluczowych. Oprócz zwróconych long taili, dostajemy informację na temat potencjału pozycjonowania danego słowa, im wyższy potencjał, tym lepiej zarobimy na wysokich pozycjach naszej strony. Narzędzie pokazuje również sumę wyszukiwań w ciągu 12 miesięcy i CPC. Dostęp do narzędzi Senuto jest bezpłatny przez pierwsze 2 tygodnie, po tym czasie należy przedłużyć pakiet. Warto zwrócić uwagę na Senuto, ponieważ oprócz narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, dostaniesz szereg innych, które wspomogą pozycjonowanie Twojej witryny.

słowa kluczowe senuto podpowiedzi

 

  1. Übersuggest (ubersuggest.io)

Narzędzie jest darmowe, a wyniki, które dostajemy, nie są oparte jedynie na kampanii linków sponsorowanych. Übersuggest ma przede wszystkim za zadanie podpowiedzieć użytkownikowi, które ze słów kluczowych są wpisywane w wyszukiwarkę. Wyniki otrzymujemy w postaci alfabetycznej listy, którą możemy pobrać lub wyświetlić jako tekst. Klikając na strzałkę zamieszczoną obok słowa kluczowego możemy podejrzeć trendy wyszukiwania zaczerpnięte z Google Trends. Dużą zaletą narzędzia jest możliwość wyszukiwania fraz kluczowych w wielu językach, w tym polskim. Niezależnie od wybranego języka i frazy wyniki są bardzo dokładne.

słowa kluczowe - wyniki z Ubersuggest

 

  1. Planer słów kluczowych od Google (adwords.google.pl/KeywordPlanner)

W Polsce to najczęściej wybierane narzędzie do doboru słów kluczowych. Jednak ma ono jedną zasadniczą wadę – podaje wyniki oparte na liczbie kliknięć w reklamę utworzoną na dane słowo kluczowe. Obecnie, żeby uzyskać dostęp do Planeru musimy rozpocząć dowolną kampanię – płatności można zaniechać, ale dostęp pozostanie. Kiedy wpiszemy interesującą nas frazę otrzymamy informacje dotyczące średniej miesięcznej liczby jej wyszukiwań, sugerowaną stawkę za kliknięcie w reklamę oraz podpowiedź dotyczącą konkurencji. Pierwszy wynik zawsze dotyczy wpisanego słowa, pod spodem natomiast tworzy się lista podobnych fraz, które mają wysoki potencjał pozycjonowania. Narzędzie umożliwia także rozszerzanie listy słów kluczowych dla kampanii reklamowej już istniejącej oraz pozwala łączyć frazy z różnych list.

słowa kluczowe planer AdWords wyszukiwanie

słowa kluczowe adwords podpowiedzi

 

  1. SEMrush (www.semrush.com)

SEMrush jest darmowym narzędziem, które nie tylko pokazuje liczbę wyszukiwań słowa kluczowego oraz jego long taile, ale także podaje wartość frazy, konkurencję oraz CPC. Jeśli chcesz uzyskać dostęp do pełnych raportów, musisz zapłacić. Jednak narzędzie jest tego warte – oprócz wymienionych wcześniej korzyści, możemy wymienić także: obsługę wielu środowisk językowych oraz dostęp do ogólnego profilu linków. SEMrush to nie tylko aplikacja internetowa, ale także rozszerzenie dla przeglądarek, dlatego może być bardzo przydatne w codziennej pracy.

semrush - słowo kluczowe

 

  1. Google Trends (www.google.pl/trends)

Nie jest to typowe narzędzie, które pomaga w doborze słów kluczowych, jednak jest bardzo pomocne, ponieważ działa w czasie rzeczywistym i pozwala sprawdzić, co aktualnie jest na topie. Google Trends umożliwia zawężenie wyników do wybranego regionu, daty, a nawet wyszukiwarki. Możesz więc sprawdzić, jak kształtowały się trendy nawet kilka lat wstecz. Po wpisaniu interesującego słowa dostaniesz wykres trendu, a pod spodem zamienniki dla Twojej frazy, które możesz uszeregować na podstawie ich popularności. Ponadto możesz sprawdzić jakie czynniki mają wpływ na to, że użytkownik odwiedza Twoją witrynę.

google trends - słowa kluczowe

google-trends-slowa-kluczowe

  1. Keyword Combination Tool (www.internetmarketingninjas.com)

Jak sama nazwa wskazuje jest to narzędzie do kombinacji słów kluczowych. Do wpisania fraz wykorzystujemy dwa pola – w jednym podajemy główne słowo, np. dentysta, w drugim słowa, z którymi chcemy połączyć główną frazę, np. Kraków, Małopolska. W odpowiedzi otrzymujemy listę fraz najczęściej wyszukiwanych w Google, Yahoo oraz Bing.

search combination tool - słowa kluczowe

  1. AnswerThePublic (answerthepublic.com)

To narzędzie zasługujące na dużą uwagę, chociażby ze względu na specyficzny sposób prezentacji wyników. Wpisując słowo kluczowe, otrzymujemy okrąg stworzony z long taili. Sposób prezentacji jest o tyle ciekawy, że frazy są pełnymi zdaniami, zaczynającymi się od słów takich jak: który, jak, kto, np. jak dentysta usuwa ropę? Dzięki temu możemy dowiedzieć się dosłownie o co użytkownicy pytają Google. AnswetThePublic pozwala na wyszukanie frazy w 10 językach, w tym polskim, najdokładniejsze jednak wyniki otrzymamy w języku angielskim. Obok prezentowanego poniżej okręgu, słowa kluczowe zebrane są także w alfabetyczną listę.

answer the public - słowa kluczowe

  1. SEO Book Keyword Tool (www.seobook.com)

To narzędzie, do którego dostęp uzyskujemy poprzez bezpłatną rejestrację. Przechodząc do zakładki SEO Tools mamy do wyboru wiele różnych narzędzi, które wspomagają pozycjonowania. To, które dotyczy doboru słów kluczowych nazywa się po prostu Keyword Tool. Wadą tego narzędzia jest niewątpliwie to, że wyszukuje jedynie słowa w języku angielskim. Kiedy wpiszemy interesujące nas słowo, dostajemy wyniki dotyczące ilości wyszukań danej frazy w miesiącu w trzech wyszukiwarkach: Google, Yahoo i Bing. Ponadto otrzymujemy informację ile będzie kosztowało, jeśli ktoś kliknie w reklamę – CPC (Cost per click). Narzędzie podpowiada również long taile i inne słowa kluczowe, na które warto pozycjonować. Uzyskane wyniki można eksportować do pliku CSV.

 

panda - słowa kluczowe

  1. WordStream’s Keyword Research Tool ( www.wordstream.com)

To narzędzie, które umożliwia sprawny dobór słów kluczowych oparty na reklamach linków sponsorowanych (model PPC). Dostęp uzyskujemy poprzez rejestrację na stronie, jednak, żeby korzystaj z pełnych możliwości WordStream musimy zapłacić. W zamian za to mamy do dyspozycji narzędzie, które pomoże w budowie kampanii w języku angielskim. Wpisując interesujące nas słowo, otrzymujemy informację na temat jego potencjału, a dodatkowo dostajemy listę long taili – wyniki wysyłane są na adres mailowy. W trakcie przeglądania możesz usuwać słowa, które Cię nie interesują, zostawiając te, które będą przydatne w pozycjonowaniu Twojej witryny.

wordstream - słowa kluczowe

  1. Yippy (yippy.com)

Yippy to darmowe narzędzie, które pomimo opcji wyboru języka, najlepiej spisuje się przy doborze słów kluczowych w języku angielskim. Wpisując interesującą nas frazę nie otrzymamy listy słów wraz z ich wolumenami, ale po lewej stronie wyświetlą się podpowiedzi z jakimi innymi słowami, można powiązać frazę nas interesującą. Ponadto wyniki mogą być przedstawiane według kategorii tematycznych, źródeł, domen, a nawet przedziału czasowego. Może być to pomocne przy tworzeniu fraz typu long tail.

słowa kluczowe - narzędzie Yippy

  1. Google Auto Suggest Keyword Tool

Możesz uzyskać podpowiedzi dotyczące doboru słów kluczowych bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Jak każdy z nas wie, wpisując interesującą nas frazę, Google próbuje zgadnąć o co dokładnie nam chodziło i podpowiada long taile. Tego sposobu jednak nie polecamy – nie pokazuje on jaki potencjał ma dana fraza, a podpowiedzi nie są często podparte liczbą wyszukań.

Autosugestia słów kluczowych w Google

Jak sprawdzić czy na dane słowo łatwo się pozycjonować?

W celu sprawdzenia, czy dane słowo łatwo pozycjonować, należy sięgnąć do narzędzi, które analizują ruch generowany przez dane słowo kluczowe i ilość jego wyszukań przez internautów. O tym, czy na frazę kluczową będzie ciężko pozycjonować wpływa klika czynników.

  • Liczba wyszukań frazy kluczowej w miesiącu,
  • branża (im bardziej niszowa, tym prościej pozycjonować frazę),
  • konkurencja (oraz to czy się pozycjonuje),
  • region (im węższy, tym lepiej),
  • słowo kluczowe jako long tail (większy zbiór słów, np. dentysta Kraków Prądnik Czerwony),
  • grono odbiorców.
Co wpływa na konkurencyjność słów kluczowych?

Nie opracowano jeszcze idealnego algorytmu, który badałby konkurencyjność słów kluczowych. Co pozycjoner, to inna metoda. Można jednak wyciągnąć pewne ogólne wskazówki, które mogą być pomocne. Przy badaniu konkurencyjności fraz powinno brać się pod uwagę m.in.:

  • ilość oraz jakość backlinków, które prowadzą do stron z TOP 10 dla badanej frazy,
  • ilość kliknięć w reklamy oraz koszt za pojedyncze kliknięcie, tzw. cost per click (CPC),
  • ilość reklam wyświetlanych w wynikach wyszukiwania,
  • sezonowość badanej frazy kluczowej, np. narty Kraków – takie słowo kluczowe częściej będzie “wygooglowane” w sezonie zimowym.

Gdzie umieszczać słowa kluczowe?

Odpowiednie zagęszczenie słów kluczowych jest istotne w procesie pozycjonowania stron internetowych. Czy wiesz jednak, gdzie najlepiej je umieszczać? Jeśli nie, przygotowaliśmy dla Ciebie listę, najczęściej wybieranych miejsc ich umieszczania.

  1. Tytuł strony – umieszczony w kodzie html w znaczniku <title>Tu wstaw tytuł</title>
  2. Metatagi description i keywords  – o ile pierwszy ma znaczny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, drugi nie jest szczegółowo analizowany przez roboty Google.
  3. W nagłówkach strony – umieszczone w nagłówkach <h1> do <h6>.
  4. W treści strony – ich zagęszczenie nie powinno być za duże – zaleca się umieszczanie od 3 – 5 słów kluczowych w treści podstrony/wpisu.
  5. Zwiększenie mocy słów kluczowych zdobędziemy umieszczając je pomiędzy znacznikami <strong> i <em>.
  6. Idealnym miejscem do umieszczenia głównego słowa kluczowego, na które pozycjonowana jest strona, jej jej domena – jednak zazwyczaj nie jest to możliwe, ponieważ firmy wybierają nazwy domen będące jednocześnie nazwą firmy.
  7. W nazwach obrazków. Ważne jest, żeby słowo kluczowe było oddzielone “-”, a nie “_” lub “.”, ponieważ Google interpretuje brak znaku i zamiast “dentysta Kraków”, zinterpretuje frazę kluczową jako “dentystakraków”. Warto także umieścić słowo kluczowe w opisie alternatywnym do zdjęcia, który wyskakuje w przypadku jego niezaładowania, albo jest odczytywany przez programy dla niewidomych.
  8. W anchorach – tekst, pod którym ukrywa się link, przekierowujący na stronę, której anchor dotyczy.

Podsumowanie

Dobór optymalnych słów kluczowych to niezwykle ważny element działań związanych z pozycjonowaniem. Obecnie w internecie znajdziemy wiele narzędzi, które wykorzystać możemy do poprawy widoczności naszej strony w przeglądarce. Wypróbuj zaproponowane przez nas rozwiązania,  sprawdź, które najbardziej przypadną ci do gustu i wykorzystaj je do swoich celów.