.animate-view{opacity: 1 !important;}

Wpływ Google Ads (AdWords) na pozycjonowanie – obalamy mity

5min.

Komentarze:0

PPC
Wpływ Google Ads (AdWords) na pozycjonowanie – obalamy mity
09 czerwca 2022
Wpływ AdWords na pozycjonowanie - to mit, który niejednokrotnie wykorzystywany jest przez agencje marketingowe. W końcu możesz być JUŻ na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Przeczytaj, jak jest naprawdę.

5min.

Komentarze:0

W poprzednim artykule radziliśmy, co wybrać: SEO czy Adwords. Wspomniane zostały w nim kwestie wpływu AdWords na pozycjonowanie. Dzisiaj chcemy rozszerzyć ten temat, który jest kwestią wielu nieporozumień na płaszczyźnie klient – agencja oraz podzielił całą branżę na dwie frakcje.

Wpływ Google Ads na pozycjonowanie – jak jest naprawdę?

Płacę za kampanię Google Ads, a moja strona nadal jest na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Jeśli prowadzisz agencję interaktywną albo w niej pracujesz, zapewne nieraz spotkałeś się z takim stwierdzeniem ze strony klienta. Najczęstszą odpowiedzią, która wtedy pada, jest to, że jedno nie ma wpływu na drugie. Patrząc na poniższy wykres, możemy się z tym zgodzić. Nawet zatrzymanie na parę dni reklam Google Ads nie miało wpływu na spadek ruchu organicznego (okolice 15 listopada). Ale czy na pewno ruch płatny nie ma wpływu na organiczny? I jak to wszystko ma się do SEO?

Wykres: wpływ adwords na pozycjonowanie

Idąc dalej tym tokiem rozumowania, nasuwa się pytanie: „Czy ruch ma wpływ na pozycje?” – bo przecież, to co uzyskujemy prowadząc kampanię Google Ads, to właśnie ruch w obrębie witryny. Tutaj odpowiedź nie jest już taka prosta. Samo „tak” nie wystarczy. Owszem, ruch na stronie (z AdWords czy mediów społecznościowych)  ma wpływ na ruch organiczny w późniejszym czasie, ale NIE PODNOSI pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Te dwie kwestie wymagają rozgraniczenia.

Wpływ Google Ads na pozycjonowanie to mit, ale nie można pominąć kwestii, że reklamy wpływają na ruch w obrębie strony internetowej.
A ruch organiczny w obrębie witryny nie ma bezpośredniego wpływu na wyższe pozycje w wyszukiwarce
.

Po co w takim razie Google Ads, a po co pozycjonowanie? Czy one nawzajem kradną sobie ruch? Czy można prowadzić kampanie AdWords bez SEO? Wyjaśnimy najważniejsze kwestie.

Budowa świadomości marki z wykorzystaniem Google Ads

Na początku skupmy się na samym ruchu z AdWords. Klikając w reklamę linków sponsorowanych, nie każdy dokona zakupów czy innej interakcji (tzw. konwersji) w tym konkretnym momencie. Niejednokrotnie potencjalny klient doda stronę do zakładek czy pokaże stronę innej osobie. Tak budowany jest późniejszy ruch organiczny – jeśli byłeś zainteresowany produktem, ale nie kupiłeś go w momencie kliknięcia w reklamę, nie wracasz do ponownego wyszukiwania, tylko wchodzisz bezpośrednio na stronę. Powiedziałaś mężowi, że widziałaś super ekspres do kawy w sklepie internetowym? Wpływ Google Ads na pozycjonowanieTwoja druga połówka raczej nie przejdzie na stronę sklepu klikając w link sponsorowany, ale wpisze bezpośrednio adres witryny lub nazwę firmy w Google. Co zyskuje taki sklep:

  • na początku ruch z płatnych wyników wyszukiwania
  • późniejszy ruch organiczny
  • wzrost świadomości marki wśród konsumentów
  • tzw. ruch brandowy (wpisanie w Google nazwy firmy)
  • rozpoznawalność marki

Czym się różni SEO i Google Ads?

Google Ads (AdWords) jest świetnym rozwiązaniem dla młodych stron internetowych czy sklepów, które dzięki temu mają jakąkolwiek szansę, żeby konkurować z większymi graczami. Proces pozycjonowania jest długi i rozłożony w czasie o czym pisaliśmy niedawno w artykule na temat tego, ile trwa pozycjonowanie. Efekty SEO są bardziej trwałe niż kampanii AdWords opierającej się na zasadzie Pay Per Click. Wynika to z faktu, że reklamy wymagają ciągłego nakładu finansowego, a przerwanie wyświetlania się reklam jest równe ze spadkiem zainteresowania stroną internetową. Nie ma się co oszukiwać. Niewiele osób zapisze sobie Twoją stronę w zakładkach, albo będzie pamiętało nazwę firmy, żeby do niej wrócić. Dopiero długotrwała kampania przyczyni się do pewnej „samoczynnej” promocji firmy. Ale uwaga, nie mówimy tutaj o wpływie Google Ads na pozycjonowanie, a na budowę rozpoznawalności marki.

Pozycjonowanie, pomimo tego, że jest niejednokrotnie procesem długotrwałym i ciągłym, ale daje dużo stabilniejsze efekty. Oczywiście najlepiej znaleźć się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Wtedy mamy pewność, że nasza oferta dotrze do optymalnej liczby odbiorców.

Wpływ AdWords na pozycjonowanie – kiedy to może działać?

Możemy spotkać się z sytuacją, gdzie AdWords będzie miało wpływ na pozycjonowanie, są to jednak pojedyncze przypadki, gdzie marka jest bardzo popularna i ludzie o niej dyskutują. Wtedy następuje naturalny proces linkowania na forach, blogach itp. Nie jest to jednak częste zjawisko i rzadko jest ono wypadkową wejścia na stronę przez reklamy Google AdWords.

Można też rozważać jeszcze jeden przypadek, gdzie kampania AdWords może wpływać na pozycjonowania, jest to jednak mocno dyskusyjne i lepiej byłoby użyć określenia „wspieranie”. Zakładamy sytuację, gdzie prowadzimy kampanię AdWords, a jednocześnie nasza witryna pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Można powiedzieć, że taka reklama wzmacnia decyzję klienta dotyczącą kliknięcia w wynik organiczny. Wiele osób widząc kampanię linków sponsorowanych, a zajmuje ona czasem nawet 4 pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, po prostu je pomija. W grę wchodzi mentalność człowieka. Jeśli jednak strona Twojej firmy pojawia się zaraz pod reklamami, jest większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient kliknie w link do niej, bo już „gdzieś widział nazwę”. Są to jednak tylko domniemania i pewien aspekt psychologiczny w marketingu internetowym.

Wpływ AdWords na pozycjonowanie i wyniki w SERPach

 

Google Ads a pozycjonowanie: zalety i wady

AdWords nie ma wpływu na pozycjonowanie, jednak obie formy marketingu internetowego przynoszą korzyści dla przedsiębiorstwa.  Obie mają również swoje wady.

Pozycjonowanie zalety:

  • długotrwałe efekty
  • wzrost ruchu na stronie internetowej
  • generowanie dużego ruchu niewielkim kosztem (stopniowo)
  • większe zaufanie – użytkownicy klikają na strony, które są wysoko w wynikach wyszukiwania, ponieważ uważają je za liderów w branży

Reklamy Google Ads (Adwords) zalety:

  • generowanie ruchu już w momencie uruchomienia kampanii
  • natychmiastowy start kampanii po utworzeniu reklam i dokonaniu płatności
  • prosta optymalizacja kampanii – możliwość dodawania nowych słów kluczowych czy wyłączania nieefektywnych

Pozycjonowanie wady:

  • efekty widoczne stopniowo, najczęściej w długim okresie
  • proces pozycjonowania wymaga specjalistycznej wiedzy na temat zależności pomiędzy optymalizacją strony a algorytmem wyszukiwarki
  • duża podatność na zmiany algorytmu, co idzie w parze z przymusem bycia na bieżąco z trendami

Reklamy Google Ads (AdWords) wady:

  • ruch płatny, który opiera się na budżecie reklamowym – wykorzystanie budżetu wiąże się z automatycznym zatrzymaniem kampanii i spadkiem ruchu płatnego do zera
  • mniejsze zaufanie użytkowników do reklam

Co lepsze: Adwords czy pozycjonowanie? Podsumowanie

Wpływ Google Ads na SEO jest niewielki, a niejednokrotnie zerowe. Jednak kampanie reklamowe zdecydowanie poprawiają wizerunek firmy w sieci, podnoszą liczbę tzw. wyszukiwań brandowych, a przede wszystkim działają doraźnie. Inwestowanie w reklamy AdWords jest zasadne w momencie kiedy przychody są większe niż koszty, które generuje reklama (osiągany jest dodatni ROI – zwrot z inwestycji). Pozycjonowanie natomiast jest procesem długofalowych, które ma za zadanie podniesienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększenie ruchu w jej obrębie. To, czy postawisz na jedną lub drugą formę, albo skorzystasz z obu, zależy przede wszystkim od celów biznesowych firmy oraz cyklu życia przedsiębiorstwa.

Autor
Milena Fietko
Autor
Milena Fietko

SEO Strategy Manager

Specjalistka od branż specjalnych, które wymagają nieszablonowego podejścia do procesu, albo obejmują tematy, których inni by się nie podjęli. W Delante pracuje od 2016 roku. Prywatnie uwielbia taniec w karaibskich rytmach.

Autor
Milena Fietko
Autor
Milena Fietko

SEO Strategy Manager

Specjalistka od branż specjalnych, które wymagają nieszablonowego podejścia do procesu, albo obejmują tematy, których inni by się nie podjęli. W Delante pracuje od 2016 roku. Prywatnie uwielbia taniec w karaibskich rytmach.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM