Wpływ AdWords na pozycjonowanie – obalamy mity

W poprzednim artykule radziliśmy co wybrać SEO vs. Adwords. Wspomniane zostały w nim kwestie wpływu AdWords na pozycjonowanie. Dzisiaj chcemy rozszerzyć ten temat, który jest kwestią wielu nieporozumień na płaszczyźnie klient – agencja oraz podzielił całą branżę na dwie frakcje.

Wpływ AdWords na pozycjonowanie – jak jest naprawdę?

Płacę za kampanię AdWords, a moja strona nadal jest na odległych pozycjach w wynikach wyszukiwania.

Jeśli prowadzisz, albo pracujesz w agencji interaktywnej, zapewne nieraz spotkałeś się z takim stwierdzeniem ze strony klienta. Najczęstszą odpowiedzią, która wtedy pada, jest to, że jedno nie ma wpływu na drugie. Patrząc na poniższy wykres możemy się z tym zgodzić. Nawet zatrzymanie na parę dni reklam AdWords nie miało wpływu na spadek ruchu organicznego (okolice 15 listopada). Ale czy na pewno ruch płatny nie ma wpływu na organiczny? I jak to wszystko ma się do SEO?

Wykres: wpływ adwords na pozycjonowanie

Idąc dalej tym tokiem rozumowania nasuwa się pytanie: „Czy ruch ma wpływ na pozycje?” – bo przecież, to co uzyskujemy prowadząc kampanię AdWords to własnie ruch w obrębie witryny. Tutaj odpowiedź nie jest już taka prosta. Samo „tak” nie wystarczy. Owszem, ruch na stronie (z AdWords czy mediów społecznościowych)  ma wpływ na ruch organiczny w późniejszym czasie, ale NIE PODNOSI pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Te dwie kwestie wymagają rozgraniczenia.

Wpływ AdWords na pozycjonowanie to mit, ale nie można pominąć kwestii, że reklamy wpływają na ruch w obrębie strony internetowej.
A ruch organiczny w obrębie witryny nie ma bezpośredniego wpływu na wyższe pozycje w wyszukiwarce
.

Po co w takim razie AdWords, a po co pozycjonowanie? Czy one nawzajem kradną sobie ruch? Czy można prowadzić kampanie AdWords bez SEO? Wyjaśnimy najważniejsze kwestie.

Budowa świadomości marki z wykorzystaniem Google AdWords

Na początku skupmy się na samym ruchu z AdWords. Klikając w reklamę linków sponsorowanych, nie każdy dokona zakupów czy innej interakcji (tzw. konwersji) w tym konkretnym momencie. Niejednokrotnie potencjalny klient doda stronę do zakładek czy pokaże stronę innej osobie. Tak budowany jest późniejszy ruch organiczny – jeśli byłeś zainteresowany produktem, ale nie kupiłeś go w momencie kliknięcia w reklamę, nie wracasz do ponownego wyszukiwania, tylko wchodzisz bezpośrednio na stronę. Powiedziałaś mężowi, że widziałaś super ekspres do kawy w sklepie internetowym? Adwords a pozycjonowanie - wpływTwoja druga połówka raczej nie przejdzie na stronę sklepu klikając w link sponsorowany, ale wpisze bezpośrednio adres witryny lub nazwę firmy w Google. Co zyskuje taki sklep:

  • na początku ruch z płatnych wyników wyszukiwania
  • późniejszy ruch organiczny
  • wzrost świadomości marki wśród konsumentów
  • tzw. ruch brandowy (wpisanie w Google nazwy firmy)
  • rozpoznawalność marki

Czym się różni SEO i AdWords?

AdWords jest świetnym rozwiązaniem dla młodych stron internetowych czy sklepów, które dzięki temu mają jakąkolwiek szansę, żeby konkurować z większymi graczami. Proces pozycjonowania jest długi i rozłożony w czasie o czym pisaliśmy niedawno w artykule na temat tego ile trwa pozycjonowanie. Efekty SEO są bardziej trwałe niż kampanii AdWords opierającej się na zasadzie Pay Per Click. Wynika to z faktu, że reklamy wymagają ciągłego nakładu finansowego, a przerwanie wyświetlania się reklam jest równe ze spadkiem zainteresowania stroną internetową. Nie ma się co oszukiwać. Niewiele osób zapisze sobie Twoją stronę w zakładkach, albo będzie pamiętało nazwę firmy, żeby do niej wrócić. Dopiero długotrwała kampania przyczyni się do pewnej „samoczynnej” promocji firmy. Ale uwaga, nie mówimy tutaj o wpływie AdWords na pozycjonowanie, a na budowę rozpoznawalności marki.

Pozycjonowanie, pomimo tego, że jest niejednokrotnie procesem długotrwałym i ciągłym, ale daje dużo stabilniejsze efekty. Oczywiście najlepiej znaleźć się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania. Wtedy mamy pewność, że nasza oferta dotrze do optymalnej liczby odbiorców.

Wpływ AdWords na pozycjonowanie – kiedy to może działać?

Możemy spotkać się z sytuacją, gdzie AdWords będzie miało wpływ na pozycjonowanie, są to jednak pojedyncze przypadki, gdzie marka jest bardzo popularna i ludzie o niej dyskutują. Wtedy następuje naturalny proces linkowania na forach, blogach itp. Nie jest to jednak częste zjawisko i rzadko jest ono wypadkową wejścia na stronę przez reklamy Google AdWords.

Można też rozważać jeszcze jeden przypadek, gdzie kampania AdWords może wpływać na pozycjonowania, jest to jednak mocno dyskusyjne i lepiej byłoby użyć określenia „wspieranie”. Zakładamy sytuację, gdzie prowadzimy kampanię AdWords, a jednocześnie nasza witryna pojawia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Można powiedzieć, że taka reklama wzmacnia decyzję klienta dotyczącą kliknięcia w wynik organiczny. Wiele osób widząc kampanię linków sponsorowanych, a zajmuje ona czasem nawet 4 pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, po prostu je pomija. W grę wchodzi mentalność człowieka. Jeśli jednak strona Twojej firmy pojawia się zaraz pod reklamami, jest większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient kliknie w link do niej, bo już „gdzieś widział nazwę”. Są to jednak tylko domniemania i pewien aspekt psychologiczny w marketingu internetowym.

Wpływ AdWords na pozycjonowanie i wyniki w SERPach

 

Zalety i wady – AdWords a pozycjonowanie

AdWords nie ma wpływu na pozycjonowanie, jednak obie formy marketingu internetowego przynoszą korzyści dla przedsiębiorstwa.  Obie mają również swoje wady.

Pozycjonowanie zalety:

  • długotrwałe efekty
  • wzrost ruchu na stronie internetowej
  • generowanie dużego ruchu niewielkim kosztem (stopniowo)
  • większe zaufanie – użytkownicy klikają na strony, które są wysoko w wynikach wyszukiwania, ponieważ uważają je za liderów w branży

Reklamy AdWords zalety:

  • generowanie ruchu już w momencie uruchomienia kampanii
  • natychmiastowy start kampanii po utworzeniu reklam i dokonaniu płatności
  • prosta optymalizacja kampanii – możliwość dodawania nowych słów kluczowych czy wyłączania nieefektywnych

Pozycjonowanie wady:

  • efekty widoczne stopniowo, najczęściej w długim okresie
  • proces pozycjonowania wymaga specjalistycznej wiedzy na temat zależności pomiędzy optymalizacją strony a algorytmem wyszukiwarki
  • duża podatność na zmiany algorytmu, co idzie w parze z przymusem bycia na bieżąco z trendami

Reklamy AdWords wady:

  • ruch płatny, który opiera się na budżecie reklamowym – wykorzystanie budżetu wiąże się z automatycznym zatrzymaniem kampanii i spadkiem ruchu płatnego do zera
  • mniejsze zaufanie użytkowników do reklam

Podsumowanie

Wpływ AdWords na pozycjonowanie jest niewielki, a niejednokrotnie zerowe. Jednak kampanie reklamowe zdecydowanie poprawiają wizerunek firmy w sieci, podnoszą liczbę tzw. wyszukiwań brandowych, a przede wszystkim działają doraźnie. Inwestowanie w reklamy AdWords jest zasadne w momencie kiedy przychody są większe niż koszty, które generuje reklama (osiągany jest dodatni ROI – zwrot z inwestycji). Pozycjonowanie natomiast jest procesem długofalowych, które ma za zadanie podniesienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększenie ruchu w jej obrębie. To, czy postawisz na jedną lub drugą formę, albo skorzystasz z obu, zależy przede wszystkim od celów biznesowych firmy oraz cyklu życia przedsiębiorstwa.