Wykorzystanie zasad UX w pozycjonowaniu

Jak wykorzystać ux w pozycjonowaniu

User Experience, czyli w skrócie UX jest terminem będącym na ustach wszystkich tych, którzy zajmują się nowymi technologiami, psychologią czy designem. Swoją popularność zdobył wraz z rozwojem kognitywistyki, a grono osób zafascynowanych UX’em stale się poszerza. Nie tylko wśród projektantów, ale także specjalistów seo. Jakie zastosowanie znajduje UX w pozycjonowaniu?

 

 

Czym jest User Experience?

W dużym uproszczeniu termin ten odnosi się do wszystkich wrażeń i doświadczeń użytkownika podczas korzystania z produktów interaktywnych. UX przede wszystkim znajduje swoje zastosowanie w przypadku serwisów internetowych czy aplikacji. Często używanym zamiennikiem tego terminu jest usability, czyli użyteczność. Na dobrą sprawę, jest to sporę uogólnienie, gdyż ux jest szerszym terminem, a użyteczność jest tylko jednym z jego komponentów. Warto dodać, że User Experience nie jest czymś “dodanym” do strony. Doświadczenia użytkownika są zawsze, pytanie tylko czy pozytywne czy negatywne.

 

Dawno dawno temu… czyli kiedy UX wszedł na salony?

Mając na uwadze nieco szerszą perspektywę niż serwisy internetowe czy aplikacje historia użyteczności jest zdecydowanie dłuższa niż mogłoby się wydawać. W 1911 roku Fredrick Taylor opublikował The Principles of Scientific Management, czyli pracę poświęconą badaniom, które wraz z Tomem Fordem przeprowadzili wśród pracowników fabryki. Ich podejście było o tyle innowacyjne, iż jako jedni z pierwszych zastosowali swoje obserwacje w celu podniesienia efektywności pracy.

Historia User Experience w aktualnym tego słowa znaczeniu jest nieco krótsza, a jej początków  można doszukiwać się wraz z rozwojem nauk kognitywnych (cognitive science) oraz badań human–computer interaction. Jednak UX jako nowa dziedzina rozkwitła przede wszystkim wraz z publikacjami i badaniami przeprowadzonymi przez Jakoba Nielsena oraz Dona Normana.

Nielsen Norman Group - pozycjonowanie a ux

 

Pod koniec lat 80-tych powstała niezwykle popularna książka Dona Normana “Design of everyday things”, w której autor zwrócił uwagę na kwestię użyteczności zaprojektowanych rzeczy, a także problemów jakie mogą wyniknąć w przypadku jej braku.  Założona w połowie lat 90-tych firma consultingowa Nielsen Norman Group okazała się strzałem w dziesiątkę i do dzisiejszego dnia wyznacza trendy.

Czy UX ma bezpośredni wpływ na pozycję strony?

To, jakie czynniki wpływają na pozycje strony nie jest kwestią stałą, a raz przyjęta strategia może zupełnie się nie sprawdzić za kilka lat (a nawet miesięcy). Czynników rankingowych jest ponad 200, przy czym Google zostawia sporo niedomówień co w jakim stopniu wpływa na pozycje. Posiadając jednak odpowiednie doświadczenie oraz będąc na bieżąco z aktualnymi trendami nie trudno zauważyć, iż dla Google najważniejsza stała się satysfakcja użytkownika.

Wyszukiwarka Google – dla użytkowników czy robotów?

Na doświadczenie użytkowników składa się wiele czynników takich jak użyteczność, design czy dostępność strony www. Ostatnie lata pokazały, iż UX w pozycjonowaniu jest nie tylko dodatkiem, co wiodącym trendem. Potwierdza to oficjalne stanowisko Google. Wyszukiwarka Google jest przede wszystkim dla użytkowników, zatem naturalną koleją rzeczy jest wzięcie pod uwagę ich doświadczeń i związanych z nimi potrzeb. Na potwierdzenie tych słów warto przytoczyć publikację powstałą po przeanalizowaniu kilkuset tysięcy stron internetowych wyświetlających się na popularne słowa kluczowe. Analiza potwierdziła znaczenie UX’a w pozycjonowaniu, czemu dowodzi także wiele innych badań.

User experience w pozycjonowaniu

Fakt ten nie powinien nikogo dziwić, gdyż każdy z nas jest użytkownikiem i dobrze wie, jak frustrujące jest poruszanie się po mało intuicyjnej stronie, której czas ładowania sięga kilkadziesiąt sekund. W większości przypadków reakcją jest bardzo szybkie kliknięcie przycisku „wstecz”, co jak wiemy negatywnie wpływa na pozycję samej witryny.

Czy Twoja strona angażuje użytkowników?

Ważną informacją dla robotów Googla świadczącą o wysokiej jakości strony internetowej jest fakt, iż użytkownik ma ochotę na niej pozostać i ją eksplorować. Dodatkowo, ważnym wyznacznikiem jest zaangażowanie użytkownika na stronie. Realne zainteresowanie użytkownika naszymi produktami czy usługami, prawidłowo zlokalizowany przycisk CTA (Call To Action) to podstawa dobrze działającej i przynoszącej zyski strony internetowej. Pamiętajmy bowiem, iż wysokie pozycje wybranych słów kluczowych nie jest celem samym w sobie. Pozycjonowanie dobrze dobranych fraz powinno generować ruch na stronie, przynosząc wysokie konwersje. Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której strona wyświetla się na pierwszej pozycji, jednak sama w sobie jest mało intuicyjna, nieciekawa i w żadnym stopniu nie zachęca użytkownika do podjęcia zakupów czy innych aktywności. Konsekwencją takiego stanu rzeczy jest fakt, iż użytkownik już po chwili klika “cofnij” i przechodzi do kolejnych pozycji na liście wyszukiwania. Takie „przeklikiwanie się” przez kolejne strony w wyszukiwarce nazwano “pogosticking”. Dla robotów Google oznacza to tyle, że nasza strona jest mało wartościowa skoro użytkownik nie znalazł na niej szukanych informacji. Dlatego tak ważne jest uwzględnienie ux w pozycjonowaniu.

UX w pozycjonowaniu – jak wykorzystać?

Myślę, że nikogo nie trzeba już przekonywać jak ważny jest UX w pozycjonowaniu. Warto zatem wykorzystać wiedzę i zasady User Experience w budowaniu strategii SEO. Poniżej kilka przykładów na co szczególnie zwrócić uwagę.

1. Nawigacja

To, gdzie umieścimy menu na stronie i jak będzie wyglądało  powinno być przede wszystkim podyktowane tym jaką funkcję spełnia dany serwis. Położenie i kwestia wizualna jest bardzo istotna, niemniej najważniejszym aspektem jest jej zawartość. Menu jak i cała nawigacja ma za zadanie pomóc użytkownikowi w odnalezieniu szukanych informacji oraz pokazaniu gdzie aktualnie znajduje się na stronie. Poprawnie skonstruowana nawigacja nie tylko ułatwia poruszanie się po naszej stronie użytkownikom, ale także robotom Google, przyspieszając indeksowanie się podstron. Zbudowanie prawidłowej i intuicyjnej nawigacji to temat zdecydowanie na osobny artykuł, dlatego w tym miejscu podkreślamy tylko jej znaczenie.

Nawigacja w pozycjonowaniu i ux

 

2. Design

Dobrze zaprojektowany interface strony internetowej, to kolejny czynnik budujący pozytywne doświadczenia użytkownika, a także pozytywne skojarzenia z samą marką. Tak, jak lubimy otaczać się ładnymi przedmiotami na co dzień, tak atrakcyjnie wizualna strona zdecydowanie bardziej i na dłużej przyciągnie nasz wzrok. Co więcej, również przyjemność korzystania z niej będzie większa (fenomen “ładnych rzeczy” bardzo dobrze opisany jest w książce Donalda Normana “Wzornictwo i emocje. Dlaczego kochamy niektóre przedmioty”). Nie należy jednak utożsamiać użyteczności z estetyką. W gruncie rzeczy bardzo łatwo możemy wyobrazić sobie sytuację, w której odczuwamy większą satysfakcję przebywając na stronie o przeciętnym designie niż wspaniale zaprojektowanej, jednak o  marnej nawigacji czy długo ładującej się (np ze względu na animowane tło).

3. Responsywność

Responsywność strony jest niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym. Dla użytkowników strony niedopasowane do rozdzielczości ekranu są mało czytelne bądź w ogóle niemożliwe do eksplorowania. W chwili obecnej responsywność strony to must-have zarówno jeśli zależy nam na dobrych pozycjach jak i komforcie poruszania się na stronie przez użytkowników.

Responsywność strony a pozycjonowanie

 

4. Czas ładowania się strony

Tak jak w przypadku responsywności czas ładowania się strony ma spory wpływ na jej pozycje. Długo ładująca się strona jest przyczyną wielu odrzuceń, zarówno w przypadku korzystania z komputerów jak i telefonów czy tabletów. Bardzo często za taki stan rzeczy odpowiadają duże rozmiary zdjęć, a samo ich zmniejszenie już znacząc obniża czas ładowania się strony. Z reguły użytkownicy są bardzo niecierpliwi, a styczność z wolno ładującą się stroną jest niezwykle frustrującym i mało pozytywnym doświadczeniem. Myślę, że każdy z nas był w takiej sytuacji i co do tego nie trzeba nikogo przekonywać.

5. Content

Odpowiednio długa i dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO treść na stronie to podstawa gdy zależy nam na wysokich pozycjach. Jednak nie można zapominać, że treści tworzymy przede wszystkim dla użytkowników, a więc być może naszych potencjalnych klientów. Treści powinny wyrażać najważniejsze informacje, napisane poprawnym i zwięzłym językiem. Blok tekstu z powtarzającymi się słowami kluczowymi nie spodoba się ani robotom Google ani użytkownikowi. Dobrze skonstruowany tekst z nagłówkami, pogrubieniami będzie łatwy i w szybki w czytaniu, a właściwie skanowaniu (co większość użytkowników ma w zwyczaju). W przypadku treści, które chcemy by użytkownicy udostępniali na kanałach social media bardzo cenną wskazówką jest to, by nie dodawać zbyt wielu przycisków do „szerowania”. Może to przynieść odwrotny efekt. Paradoks wyboru polega na tym, iż zbyt duża liczba opcji bardzo często kończy się brakiem wyboru żadnej.

6. Słowa kluczowe

Dobre praktyki UX w pozycjonowaniu powinno się wdrożyć już podczas rozpatrywania słów kluczowych. Czy wybrane słowo kluczowe na pewno oddaje treść na naszej stronie internetowej? Innymi słowy czy użytkownik wchodząc na naszą stronę, na pewno otrzyma informacji których szukał? Kolejne wprowadzane przez Google algorytmy zdecydowanie weryfikują czy słowa kluczowe są adekwatne do zamieszczonej na podstronie treści. W tym artykule podpowiadamy jak wybrać frazy do pozycjonowania.

Czy da się mierzyć UX? Pomocne narzędzia

Gdyby wyróżnić jedną radę związaną z badaniami User Experience zdecydowanie byłaby to uwaga, iż naprawdę warto je robić. I to jak najwcześniej! Najlepiej zanim wydamy dużą kwotę na stworzenie strony internetowej. Czasem wystarczy zwykły prototyp na kartce papieru, czasem makieta stworzona na przykład za pomocą Lucidchart czy bardziej zaawansowanego Axure. Im więcej błędów dostrzeżemy i wyeliminujemy na początku, tym bardziej zminimalizujemy koszty związane ze zmianami na stronie w późniejszym czasie. Pamiętaj, dużo łatwiej zmienić coś na kartce papieru, niż angażować kosztowną pomoc techniczną w przypadku przebudowy strony już istniejącej.

pozycjonowanie-ux

 

Druga rada to taka, by w badania angażować potencjalnych użytkowników naszej strony. Część osób może wpaść w pułapkę polegającym na myśleniu, że skoro oni również są użytkownikami to ich doświadczenie ze stroną będzie podobne do innych użytkowników. Jest to bardzo duży błąd. Przede wszystkim dlatego, że w przypadku gdy sami tworzyliśmy stronę najzwyczajniej w świecie nie dostrzegamy błędów. Tak bardzo skupiamy się na naszych rozwiązaniach, że nie dostrzegamy alternatywy. Poza tym poruszanie po stronie nie będzie dla nas żadnym wyzwaniem w przypadku, gdy znamy ją od podszewki. Obie rady wydają się oczywiste, jednak są to niezwykle powszechnie popełniane błędy.

Świetnym rozwiązaniem jest zatrudnienie firmy, która przeprowadza profesjonalne badania naszej strony. Jednak jest to rozwiązanie dosyć kosztowne. Nie powinniśmy się jednak poddawać i spróbować przeprowadzić takie badania na własną rękę. Na rynku istnieje wiele pozycji książkowych jak i publikacji dotyczących przeprowadzania badań UX. Do wyboru mamy wywiady, ankiety, eye-tracking i wiele wiele innych.

ux w pozycjonowaniu

Dane jakościowe są niezwykle istotne w przypadku UX’a. Niemniej, równie ważne są dane ilościowe, które można zbierać za pomocą wielu ogólnodostępnych programów. Bez wątpienia najbardziej znanym i popularnym jest Google Analytics czyli jedno z częściej wybieranych narzędzi do mierzenia ruchu na stronie, współczynnika odrzuceń czy czas trwania wizyty.

Czy UX jest przyszłością SEO?

Z pewnością UX w pozycjonowaniu jest jedną z kluczowych obecnie kwestii. Osoby niedostrzegające mocy budowania użytecznych i przyjemnych dla użytkownika serwisów bardzo szybko odczują to na pozycjach strony. W chwili obecnej UX jest jednym z wielu czynników, ale jego znaczenie z roku na rok rośnie. W branży zdecydowanie słychać głosy, iż UX jest przyszłością SEO, a algorytmy Google coraz bardziej będą uwzględniały doświadczenia użytkowników. Na dzień dzisiejszy UX nie zawsze jeszcze idzie w parze z pozycjonowaniem, o czym w ciekawy sposób pisze Rand Fishkin, autor tego artykułu. Wydaje się to jednak tylko kwestią czasu.

 

  • Często niestety zdarza się taka sytuacja, że strona już istnieje i wtedy zabieramy się za jej pozycjonowanie czy optymalizacje pod kątem UX. W takich przypadkach najlepiej „mierzyć UX” z podziałem na różne elementy, np. istnieje wiele narzędzi do dokładnego badania szybkości strony, polecam zapoznać się ze szczegółami: https://widoczni.pl/blog/test-szybkosci-strony/