Checklista SEO 2020 – spraw, aby Google pokochało Twoją stronę!

Checklista SEO 2020 – spraw, aby Google pokochało Twoją stronę!

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z SEO, ale nie wiesz od czego zacząć? SEO cały czas ewoluuje – to, co 5 lat temu mogło mieć wpływ na widoczność Twojej strony w wyszukiwarkach i zaowocowało pojawieniem się strony w TOP 3 wyników wyszukiwania, dziś może nie mieć żadnego znaczenia. W tym artykule przedstawię 20 kroków, które pokażą Ci, jak skutecznie zoptymalizować Twoją stronę internetową tak, aby Google ją pokochało!

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Przedstawione kroki zostaną podzielone na 3 kategorie: SEO on-site (działania SEO na stronie), content (treści) i SEO techniczne.

  1. On-Site
  2. Content
  3. SEO techniczne

Pomocna w sprawdzeniu Twojej witryny pod kątem wszystkich niezbędnych elementów SEO na stronie może być nasza checklista. Aby ułatwić Ci zadanie, stworzyliśmy checklistę zarówno dla każdej pojedynczej podstrony, jak i audytu całej witryny. Wystarczy kliknąć “get the spreadsheet” 😉

Free On-Page SEO 2020 Checklist

On-site

1. Przyjazne adresy URL

Zwróć uwagę na adresy URL podstron – czy na ich podstawie możesz odgadnąć, co jest na danej podstronie? Jeśli nie, oznacza to, że adresy URL na Twojej stronie nie są przyjazne dla użytkownika. Pamiętaj, że Google lubi opisowe, a zarazem krótkie adresy URL, które wyraźnie pokazują, jaką treść znajdziesz na danej podstronie:

https://delante.pl/analiza-slow-kluczowych-w-senuto/

https://delante.pl/obsluga-klienta-w-e-commerce/

Na podstawie adresów URL można łatwo stwierdzić, jakiej treści można się spodziewać klikając na link. Powinny one być przede wszystkim: zwięzłe, opisowe, bez dużych liter, polskich znaków, znaków specjalnych i podkreślników. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że poprawnie zoptymalizowane adresy URL są jednym z kluczowych elementów on-site SEO.

2. Element title

Title jest jednym z najważniejszych elementów każdej witryny. Może być to dla Ciebie zaskoczeniem, bo przecież element ten nie jest widoczny na stronie. Gdzie więc można go znaleźć?

Pojawia się:

  • w kodzie strony,
    Element title - kod strony
  • w górnej części przeglądarki (w nazwie zakładki),
    Element title - przeglądarka
  • w wynikach wyszukiwania (jako klikalny nagłówek danej podstrony).
    Element title - wyniki wyszukiwania

Jak powinien więc wyglądać odpowiednio zoptymalizowany element title? Przede wszystkim powinien zawierać słowa kluczowe ważne dla Twojego biznesu i pojawiające się na danej podstronie. Krótko mówiąc, powinien on (tak jak adres URL) opisywać to, co znajduje się na podstronie.

Znaczniki tytułowe muszą mieć odpowiednią długość – istnieją ograniczenia co do ilości znaków (a właściwie co do ilości pixeli) pojawiających się w tytule strony w SERP. Prawidłowy element title powinien mieć długość do 60 znaków. Należy jednak pamiętać, że ważna jest również szerokość liter – jeśli w wynikach Google pojawi się wiele szerokich liter takich jak w, m, a niewiele wąskich jak i, l, t, to w wynikach pojawi się automatycznie mniej znaków.

3. Meta description

Choć jakiś czas temu meta opisy stały się już mniej ważne dla Google, to nie zmienia to faktu, że wciąż wspierają one działania SEO i wpływają na ruch na stronie. Co to jest meta opis? Jest to krótki tekst pojawiający się w wynikach wyszukiwania, opisujący to, co znajdziesz na stronie. Jego głównym zadaniem jest zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link.

Meta description - SEO checklista 2020
Przykład odpowiednio zoptymalizowanego opisu meta

Zoptymalizowany meta opis powinien zawierać słowa kluczowe i mieć odpowiednią długość (maksymalnie 160 znaków). Prawidłowo napisany może skłonić użytkowników do wybrania Twojej strony, co z kolei wpłynie pozytywnie na ruch na niej – i tego właśnie chcemy!

4. Nagłówki

Najważniejsze dla SEO są nagłówki H1 i H2. Zwróć szczególną uwagę na nagłówki H2 – dzielą one tekst na logiczne bloki – dzięki nim Twoja treść jest bardziej przyjazna (w końcu nikt nie lubi długich i nieuporządkowanych bloków tekstowych). Co więcej, dzięki umieszczeniu kilku nagłówków i podzieleniu treści na logiczne akapity, ułatwisz użytkownikom nawigację po Twojej stronie.

Zazwyczaj na podstronie powinien znajdować się tylko jeden nagłówek H1. Jeśli chodzi o H2, to tutaj nie ma żadnych ograniczeń. Pamiętaj jednak, by nagłówki wyglądały naturalnie – unikaj używania tego samego słowa kluczowego w każdym z nagłówków H2 na danej podstronie.

5. Słowa kluczowe

Zawieranie słów kluczowych w treści na stronie jest kluczowe dla SEO – wiemy to nie od dziś. Ale co należy zrobić, aby Google zwracał na nie uwagę i wiedział, że są najważniejsze dla naszego biznesu? Przede wszystkim powinny być one odpowiednio zoptymalizowane. Aby to zrobić, należy umieścić słowa kluczowe w znacznikach <strong> i <em>dzięki temu Google będzie wiedział, że są to frazy, na których chcemy skupić się w szczególności.

Należy pamiętać, że istnieje różnica między znacznikami <strong> i <b> oraz <em> i <i>. Znaczniki <b> i <i> nie mają wpływu na SEO – pokazują one jedynie użytkownikom, które elementy treści są najważniejsze, Google natomiast je ignoruje.

6. Linkowanie wewnętrzne

Czym są linki wewnętrzne? Są to zazwyczaj umieszczone w tekście linki, prowadzące do innych podstron w obrębie Twojej witryny. Na przykład, jeśli masz opis jednej kategorii, to warto umieścić w jej treści link do innej kategorii. Pamiętaj jednak by zadbać o to, aby linki wewnętrzne wyglądały naturalnie, tak jak tutaj:

SEO Checklista 2020 - linkowanie wewnętrzne

Jak pokazuje ten przykład, linki wewnętrzne powinny prowadzić do powiązanej z danym tematem strony i być pomocne dla użytkowników. Link, który nie zainteresuje użytkowników, i nikt w niego nie kliknie, nie ma po prostu najmniejszego sensu.

7. Linki zewnętrzne

Używając zewnętrznych linków w swoich artykułach pokazujesz użytkownikom, że to, co piszesz, jest oparte na wiedzy merytorycznej i że wspierasz swoje słowa danymi pochodzącymi z wiarygodnych źródeł. Krótko mówiąc, pokazujesz, że Twoje treści są godne zaufania.

Checklista SEO 2020 - linki zewnętrzne

Zaleca się korzystanie z linków zewnętrznych na stronie, jednak należy pamiętać, że takie linki powinny być oznaczone atrybutem „nofollow„. Jak atrybut ten wpływa na SEO? Jak dowiadujemy się z witryny pomocy technicznej Google:

“Use the nofollow value when other values don’t apply, and you’d rather Google not associate your site with, or crawl the linked page from, your site.”

8. Zdjęcia

Zapewne masz wiele zdjęć na swojej stronie – zazwyczaj są one umieszczane na stronach produktów lub na blogu – również o ich optymalizacji należy pamiętać.  Każde zdjęcie powinno mieć tekst alternatywny. Opisuje on to, co znajduje się na obrazku – służy nie tylko robotom Google, ale i osobom niewidomym, czy w sytuacjach, kiedy obrazek nie ładuje się poprawnie. Opis zdjęcia powinien zawierać słowa kluczowe, które opisują produkt lub ogólnie to, co pojawia się na zdjęciu.

9. Share Buttons

Nie da się zaprzeczyć, że SEO i social media doskonale się uzupełniają. Im więcej masz profili (na różnych platformach społecznościowych), tym lepiej dla Ciebie i Twojego biznesu. Dzięki social mediom budujesz rozpoznawalność marki, a umieszczając linki na swoich profilach, w postach, sprawiasz, że więcej osób odwiedzi Twoją witrynę, co w rezultacie przeniesie się to na większy ruch na stronie.

Checklista SEO - share buttons

Świetnym pomysłem może być również dodanie share buttons na stronie – ułatwi to użytkownikom dzielenie się Twoją treścią z innymi. Zastanawiasz się, co to ma wspólnego z SEO? To proste. Jeśli wiele osób udostępnia Twój content, to daje to Google sygnał, że jest on wartościowy i godny uwagi.

Content

10. Odpowiednia długość treści

Częstym problemem, który dostrzegam na witrynach klientów na początku naszej współpracy, jest brak dobrej jakości treści – zarówno na stronie głównej, jak i na pojedynczych podstronach (stronach kategorii czy produktowych). Content jest jednym z kluczowych aspektów decydujących o widoczności strony w Google, dlatego jeśli na Twojej stronie nie ma wystarczającej ilości treści (oczywiście poprawnie zoptymalizowanej), to nie odniesiesz sukcesu w wyszukiwarkach.

Od czego zacząć? Stwórz wysokiej jakości treść dla strony głównej o objętości co najmniej 500 słów. Opisz, co robi twoja marka, jakie produkty lub usługi oferuje.

SEO Checklist 2020 - długość contentu
źródło: searchengineland.com

Im więcej wartościowej treści na Twojej witrynie, tym bardziej prawdopodobne jest, że Google ją pokocha. I to naprawdę działa! Pamiętaj, aby poprawnie optymalizować treści i zawierać w nich słowa kluczowe ważne dla Twojej firmy (zarówno w nagłówkach H2, jak i w akapitach, używając tagów <strong> i <em>).

11. Blog firmowy

Jedną z pierwszych rzeczy, które polecam naszym klientom jest założenie bloga firmowego – to idealne miejsce do zamieszczania treści związanych z działalnością firmy.

Checlista SEO - firmowy blog

Blog to świetny sposób na zwiększenie ruchu na Twojej stronie, a także pokazanie się jako ekspert w swojej dziedzinie. Dzielenie się ciekawymi, unikalnymi i angażującymi treściami zwiększy zaangażowanie użytkowników, a co więcej, sprawi że spędzą oni więcej czasu na Twojej stronie.

Są pewne rzeczy, o których warto pamiętać:

  • pisz regularnie (minimum 2 lub 3 posty miesięcznie);
  • optymalizuj treści pod kątem SEO;
  • podawaj informacje o autorze (imię, nazwisko i zdjęcie powinny wystarczyć);
  • wpisuj datę zamieszczenia (dzięki temu użytkownicy będą wiedzieć, że treść jest aktualna).

12. Multimedia

W ostatnich latach wiele marek zdecydowało się na umieszczenie na swoich stronach internetowych treści multimedialnych. Statystyki pokazują, że 62% ekspertów ds. marketingu uważa wideo za skuteczną formę treści (źródło: contentmarketinginstitute.com). Co więcej, bardziej prawdopodobne jest, że użytkownicy będą chcieli dzielić się multimediami (video lub obrazami) w mediach społecznościowych.

Wideo, jak każdy inny rodzaj treści, musi być zoptymalizowane pod kątem SEO. Należy zwrócić uwagę na następujące elementy:

  • tytuł wideo – tu zasady są takie same jak przy optymalizacji stron internetowych: krótki tytuł powinien wskazywać, jaka jest treść filmu, staraj się również używać słów kluczowych,
  • pełny opis – opisz, czego widzowie mogą się spodziewać po danym wideo, jaka jest jego tematyka; tutaj nie ma żadnych ograniczeń co do znaków,
  • miniaturka obrazu – wybierz odpowiednią miniaturkę obrazu, ponieważ jest to jeden z głównych czynników decydujących o tym, czy użytkownik włączy Twój film, czy nie,
  • napisy – jeśli platforma na to pozwala i ma taką opcję, dodaj napisy; często użytkownicy oglądają film z wyłączonym dźwiękiem (np. w komunikacji miejskiej), a dzięki napisom będą mogli zrozumieć treść Twojego filmu.

13. Sekcja FAQ

Okazuje się, że sekcja FAQ (Frequently Asked Questions) może w znacznym stopniu pomóc w zwiększeniu ruchu na stronie i ukazaniu się jako ekspert w danej dziedzinie. Jak to jest? Powiedz, czy kiedykolwiek słyszałeś o pozycji 0 (direct answer)? Są to odpowiedzi bezpośrednie, które pojawiają się po wprowadzeniu zapytania w Google – wyszukiwarka pokazuje najbardziej zaufaną i zalecaną odpowiedź na Twoje zapytanie.

Checlista SEO - FAQ

Jak widać, Google pokazuje również witrynę, z której pochodzi odpowiedź. Zwiększa to szanse na to, że użytkownicy wejdą na Twoją stronę, chcąc poznać rozbudowaną odpowiedź na zadane pytanie bądź po prostu zobaczyć, co jeszcze masz do zaoferowania.

Co zrobić, aby pojawić się w pozycji 0?

  • pisz krótko, dokładnie i konkretnie,
  • używaj słów kluczowych,
  • odpowiadaj na pytania ściśle związane z twoim sektorem,
  • używaj nagłówków H2 jako pytań.

14. Recenzje i komentarze

Wszyscy lubimy, gdy użytkownicy zostawiają na naszej stronie komentarze lub recenzje (szczególnie te pozytywne). Pokazuje to, że treści, którymi się dzielimy, są interesujące i przyciągają uwagę. Co więcej, dzięki pozytywnym komentarzom nasi potencjalni klienci będą mieli okazję przekonać się, że jesteśmy zaufaną i cenioną marką.

Dobrym rozwiązaniem jest również dodanie informacji o ocenie użytkowników do snippeta. Dzięki recenzji w formie gwiazdek zwiększysz współczynnik klikalności (CTR).

Techniczne SEO

15. Google Search Console

Bez wątpienia jest to jedno z najważniejszych narzędzi w SEO – dzięki Google Search Console jesteś w stanie śledzić wyniki Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Dzięki Google Search Console możesz:

  • dodać mapę strony,
  • usunąć błędy na stronie (404 i 5xx),
  • sprawdzić, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę i jak często pojawia się ona w wynikach wyszukiwania,
  • sprawdzić, które słowa kluczowe zwiększają ruch na Twojej stronie.

16. Google Analytics

Google Analytics jest drugim narzędziem, bez którego nie powinieneś rozpoczynać swojej przygody z SEO. Jeśli chcesz wiedzieć, ilu użytkowników odwiedza Twoją stronę, skąd pochodzą, ile mają lat itp., to powie Ci o tym właśnie Google Analytics.

Co ważne, dzięki Google Analytics będziesz również wiedział, z jakich kanałów użytkownicy wchodzą na Twoją stronę. A mogą być to kanały:

  • direct (bezpośrednie wejścia na stronę),
  • organic search (organiczne, bezpłatne wyniki wyszukiwania),
  • referral (wejścia na stronę przez linki udostępnione na innych witrynach),
  • social (portale społecznościowe),
  • e-mail,
  • paid search (wyszukiwania płatne).

Oczywiście, dla SEO najważniejsze jest wyszukiwanie organiczne, czyli to, ile użytkowników wchodzi na Twoją stronę z Google.

17. Yoast

WordPress jest zdecydowanie najbardziej popularnym i najczęściej wybieranym systemem CMS. Obecnie aż 27 milionów stron internetowych na świecie korzysta z WordPressa (51% całego rynku CMS-ów), z czego 9 milionów w USA (źródło: websitesetup.org).

Jeśli i Ty zbudowałeś swoją witrynę na WordPressie, musisz koniecznie zainstalować wtyczkę Yoast. Ten łatwy w użyciu plugin zdecydowanie wesprze Twoje działania SEO – pozwala m.in. szybko zmienić tytuł, meta opis lub adres URL.

Checklista SEO - Yoast

Nic dziwnego, że jest to jedna z najpopularniejszych wtyczek na świecie. Szczerze polecam!

18. HTTPS

Jeśli chcesz, aby Twoja strona była bezpieczna, musisz ją odpowiednio chronić. Pomoże Ci w tym protokół HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Jest to nowa wersja protokołu (zastępująca HTTP), która zapewnia lepsze bezpieczeństwo Twojej strony internetowej. Protokół HTTPS z certyfikatem SSL jest w stanie zaszyfrować wszystkie informacje wymieniane między przeglądarką a Twoją stroną internetową, dzięki czemu zapobiega niepożądanemu przechwytywaniu danych.

Wybór protokołu (HTTP lub HTTPS) ma również wpływ na SEO – Google preferuje certyfikowane i niezawodne strony internetowe. Certyfikat SSL jest jednym z czynników rankingowych Google.

Wskazówka: Polecam narzędzie httpstatus.io, które pozwoli Ci sprawdzić, czy przekierowania pomiędzy protokołami są poprawne.

19. Szybkość strony

Okazuje się, że szybkość ładowania strony jest jednym z głównych czynników wpływających na zadowolenie (lub jego brak) użytkownika. Nawet Google oficjalnie potwierdza, że prędkość strony jest jednym z aspektów, które decydują o pozycji strony w rankingu wyszukiwania.

Jakie elementy witryny należy więc zoptymalizować, aby przyspieszyć ładowanie strony? Zwróć uwagę na takie kwestie jak:

  • zmniejszenie rozmiaru strony,
  • kompresja obrazów,
  • redukcja przekierowań,
  • redukcja wtyczek do CMS,
  • minimalizacja plików CSS, HTML i Javascript,
  • poprawa czasu reakcji serwera.

20. Robots.txt i Sitemapa

Robots.txt jest plikiem tekstowym, którego głównym zadaniem jest poinstruowanie wyszukiwarek, które elementy serwisu powinny być czytane, a które pomijane. Użytkownicy WordPressa mogą łatwo zoptymalizować plik robots.txt dzięki wtyczce Yoast (o której pisałem już wyżej).

Przykład poprawnie zoptymalizowanego pliku robots.txt:

On-page SEO Checklist - robot.txt file

Sitemapa z kolei zawiera listę stron zawierających się w danej witrynie. Mówi ona wyszukiwarkom, które treści na stronie są najważniejsze, tzn. które należy przeszukiwać i zindeksować. Podobnie jak w przypadku robots.txt, jeśli chcesz stworzyć plik z mapą strony, wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę Yoast.

Podsumowanie

Powyżej przedstawiłem 20 najważniejszych elementów, które musisz wziąć pod uwagę, jeśli planujesz rozpocząć swoją przygodę z SEO. Pamiętaj jednak, że samodzielne działania SEO mogą być trudniejsze niż może się to wydawać. Jak wspomniałem na wstępie, SEO ewoluuje cały czas – 20 wymienionych powyżej elementów może wkrótce stracić na ważności z powodu zmian w algorytmach Google.

Free On-Page SEO 2020 Checklist

Dlatego polecam nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją SEO, która pomoże Ci odpowiednio i stale optymalizować stronę. W efekcie, z czasem Google pokocha Twoją witrynę, pojawisz się w TOP10 wyników wyszukiwania i zwiększysz ruch na stronie. A wszystko to dzięki SEO!

(14)
Autor
Head of SEO & SEM - Matt Calik

Head of SEO & SEM

Head of SEO/SEM, od 5 lat buduje Delante. Odpowiedzialny za międzynarodowe strategie SEO. Posiada mocno analityczne podejście do marketingu internetowego poparte ponad 12-letnim doświadczeniem. Wcześniej związany z branżą IT, a także rynkiem motoryzacyjnym, tytoniowym i finansowym. Ma doświadczenie w tworzeniu skalowanych procesów opartych na metodologii agile.
Komentarze (3)
  1. Bardzo dobra lista i przydatny excel do robienia audytu strony. Podejrzewam, że jak firma SEO robi audyt to jest on jeszcze bardziej szczegółowy, ale do własnego użytku i sprawdzenia najważniejszych elementów jest jak najbardziej ok. Na pewno wypróbuję na mojej stronie 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.