To już nie działa – 5 trików SEO, które kiedyś były modne, a dziś już nie działają

To już nie działa – 5 trików SEO, które kiedyś były modne, a dziś już nie działają

Kiedyś to było, teraz to nie ma. Co jeszcze kilka lat temu było standardem w branży SEO, a dziś jest absolutnie karygodne i niedopuszczalne dla algorytmów Google? Oto 5 trików black hat SEO, które dziś już nie pomogą, a raczej zaszkodzą Twojej stronie WWW. Sprawdź, czego nie robić w SEO w 2021 roku.

Spis treści:

Black hat SEO to zbiór nieczystych zagrywek onsite i offsite, które stosują zarówno SEO-freelancerzy, jak i agencje SEO, które pozornie poprawiają wyniki w SERPach. “Pozornie” to słowo klucz. W rzeczywistości algorytmy Google w ostatnich latach dzięki machine learning naprawdę potrafią się zorientować, kiedy ktoś próbuje je okantować.

Domenom, które spróbują poniższych trików (często bez wiedzy Klienta, który po prostu zamówił usługę SEO), wręczy solidne filtry i kary, które będą stanowić problem w pozycjonowaniu strony przez długie lata. Wiemy to, bo często musimy “odkręcać” takie historie u naszych nowych Klientów, kiedy Ci wcześniej padli ofiarą SEO’wego oszustwa.

Na co zwrócić uwagę i czego NIE robić w SEO w 2021 roku?

czego nie robić w seo w 2021 roku

Czego nie robić w SEO w 2021 roku?

1. Cloaking & hidden texts

To triki największych SEO’wych kłamczuszków. Jeśli chodzi o cloaking, czyli pokazywanie innej treści użytkownikom, a innej robotom Google, pomoże Ci to w wygenerowaniu dodatkowego ruchu na stronie. W końcu okantujesz algorytm, który, przykładowo, być może przekieruje do Ciebie część użytkowników po frazie “najtaniej buty Nike”, a Ty w środku linku dorzucisz wyprzedaż akcesoriów i dekoracji do domu. Przebiegły plan. Tylko czy biegacze, szukający obuwia skuszą się na inny zakup?

Oczywiście, jakiś procent szans jest. Jednak większość wyjdzie od razu. Dlaczego? Bo ich oszukałeś i uwierz, że nie będą już chcieli wrócić na Twoją stronę. Dodatkowo możliwe, że na pożegnanie dodadzą jeszcze negatywną recenzję. Z perspektywy SEO wysoki wskaźnik wyjść i odrzuceń obniży średnią długość sesji na stronie, co negatywnie wpłynie na rating strony i… katastrofa gotowa.

Podobnie z hidden texts, czyli ukrywaniem tekstu. Niegdyś ukrywało się dodatkowy, niezwiązany z treścią strony tekst lub chociaż pakiety słów kluczowych (np. dodane małą czcionką, czy białym fontem, w komentarzach w HTML lub umieszczone pod grafikami). Może i sprowadzisz kogoś w ten sposób na stronę WWW, ale czy ten ktoś zamieni się w Twojego Klienta? A nawet jeśli w taki sposób wygenerowany ruch da Ci chwilowo zarobić, to za chwilę dostaniesz bana od Google i wszelkie dobre pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania szlag trafił.

Byle gdzie, byle jak, aby tylko zdobyć linki zewnętrzne. To już nie przejdzie. A jeszcze kilka lat temu farmy linków były świetnym narzędziem do pozycjonowania strony. Dziś to bezwzględnie negatywnie oceniane przez Google black-hat SEO, za które kary i filtry od algorytmów przeglądarki są praktycznie nieuniknione.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych z niesprawdzonych źródeł to ogromne ryzyko dla Twojej domeny.

Skąd wiedzieć, czy oferowany Ci link building to fake? Niech Twoje podejrzenia wzbudzi cena za jeden link. Kiedy chcesz pozyskać link ze strony o wysokim prestiżu i rankingu Google np. za sprawą artykułu sponsorowanego, koszt takiej współpracy wyniesie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Jeśli otrzymasz ofertę, w której za kilkadziesiąt złotych masz pozyskać x linków, kierujących do Twojej domeny, coś tu jest nie tak.

To nie wszystko. Sprawdź nasz raport pt. “Najczęstsze błędy w link buildingu 2021” i przekonaj się, na co warto uważać podczas działań SEO w tym zakresie.

3. Keyword stuffing

Jak poprawić pozycje strony WWW w Google Polska? SEM, SEO i skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google plus kampanie PPC – Google Ads.

Tak wyglądałoby każde zdanie na naszym blogu, gdybyśmy chcieli stosować keyword stuffing. Może i nawet jest w tym jakiś przekaz, ale czyta się to tragicznie. Do tego upychanie słów kluczowych w każdym możliwym miejscu na podstronie lub landing page’u już od ponad dekady jest źle oceniane przez Google, a mimo to do dziś trafiamy na marketerów i copywriterów, którzy właśnie w taki sposób tworzą opisy produktów, usług i wpisy na blogu.

Dosyć! Nienaturalne mnożenie słów kluczowych musi odejść w niepamięć. W zamian daj swoim czytelnikom i robotom Google content, który naprawdę ma wartość, jest unikatowy i dobrze się czyta.

4. Content pod szyldem “byle by było”

No właśnie. Content marketing w wielu polskich firmach wciąż leży. Ostatni wpis na blogu sprzed roku. Albo nawet i sprzed tygodnia, ale na dwa/trzy akapity tekstu. E-book złożony przez grafika, który zatrzymał się w 2005 roku na WordArtach i nikt już do niego nie zagląda. Opisy produktów w stylu “najlepsze rozwiązanie na rynku wysokiej jakości, dostarczane przez wiodących liderów w branży od 20 lat”.

Kiedyś to działało. Wrzucało się, co się da, gdzie się da, pokopiowane z innych stron, bez ładu i składu, bez kropli formatowania tekstu, a roboty Google przymykały na to oko lub nawet windowały takie serwisy w górę. Dziś to nie przejdzie.

5. Strona WWW bez optymalizacji nie pojedzie

Nawet jeśli content będzie świetny, a wynajęty przez Ciebie lub etatowy specjalista SEO nie będzie kombinował i romansował z black hat SEO, a po prostu sumiennie robił dobrą robotę, to i tak to wszystko na nic, jeśli strona WWW lub sklep online nie będą dobrze zoptymalizowane.

Właśnie dlatego warto zainteresować się SXO. To połączenie pozycjonowania stron, optymalizacji konwersji i szlifowania UX i UI, zgodnie z nowymi oczekiwaniami i wskaźnikami od Google spod znaku Core Web Vitals. Jakość strony ma znaczenie. Skuteczne pozycjonowanie archaicznej, niedostosowanej do urządzeń mobilnych witryny, to o wiele trudniejsza praca, a często nawet niemożliwa do wykonania. Szczególnie, jeśli Twoi konkurenci odrobią pracę domową z SXO.

Nie kantuj w SEO

Jak w życiu, tak w SEO oszustwo nie popłaca. Nie ma tu dróg na skróty. Same suplementy diety nie sprawią, że schudniesz, a na pewno nie zdrowo i bezpiecznie.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron, zamiast poświęcać czas na triki, rób regularne treningi – dbaj o content, optymalizację strony WWW, zdrowy i rozsądny link building, zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny, a Twoje SERP’owe muskuły i forma zostaną z Tobą na lata. Powodzenia!

P.S. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia trenera personalnego, chętnie pomożemy. Zespół Delante jest do Twojej dyspozycji. Bez czarnych kapeluszy. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym, co możemy zrobić dla Twojej marki w zakresie SEO.

FAQ

Black hat SEO to zbiór nieczystych zagrywek specjalistów SEO, którzy za wszelką cenę chcą dowieźć wyniki, choćby tylko na chwilę, metodami, które są źle widziane przez Google i które mogą skutkować filtrem lub karą nałożoną przez przeglądarkę.

Przede wszystkim warto być fair, uczciwym zarówno wobec użytkowników, jak i algorytmów Google i, co najważniejsze, systematycznie pracować nad pozycjonowaniem swojej domeny. Nie warto inwestować w farmy linków, upychać słów kluczowych, gdzie się da, czy okłamywać algorytmu za sprawą hidden texts lub cloakingu. Więcej przykładów znajdziesz w naszym wpisie na blogu.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej