To już nie działa – 5 trików SEO, które kiedyś były modne, a dziś już nie działają

To już nie działa – 5 trików SEO, które kiedyś były modne, a dziś już nie działają

Kiedyś to było, teraz to nie ma. Co jeszcze kilka lat temu było standardem w branży SEO, a dziś jest absolutnie karygodne i niedopuszczalne dla algorytmów Google? Oto 5 trików black hat SEO, które dziś już nie pomogą, a raczej zaszkodzą Twojej stronie WWW. Sprawdź, czego nie robić w SEO w 2021 roku.

Ostatnio na naszym blogu: Jak porównać oferty agencji SEO?

Spis treści:

Black hat SEO to zbiór nieczystych zagrywek onsite i offsite, które stosują zarówno SEO-freelancerzy, jak i agencje SEO, które pozornie poprawiają wyniki w SERPach. “Pozornie” to słowo klucz. W rzeczywistości algorytmy Google w ostatnich latach dzięki machine learning naprawdę potrafią się zorientować, kiedy ktoś próbuje je okantować.

Domenom, które spróbują poniższych trików (często bez wiedzy Klienta, który po prostu zamówił usługę SEO), wręczy solidne filtry i kary, które będą stanowić problem w pozycjonowaniu strony przez długie lata. Wiemy to, bo często musimy “odkręcać” takie historie u naszych nowych Klientów, kiedy Ci wcześniej padli ofiarą SEO’wego oszustwa.

Na co zwrócić uwagę i czego NIE robić w SEO w 2021 roku?

czego nie robić w seo w 2021 roku

Czego nie robić w SEO w 2021 roku?

1. Cloaking & hidden texts

To triki największych SEO’wych kłamczuszków. Jeśli chodzi o cloaking, czyli pokazywanie innej treści użytkownikom, a innej robotom Google, pomoże Ci to w wygenerowaniu dodatkowego ruchu na stronie. W końcu okantujesz algorytm, który, przykładowo, być może przekieruje do Ciebie część użytkowników po frazie “najtaniej buty Nike”, a Ty w środku linku dorzucisz wyprzedaż akcesoriów i dekoracji do domu. Przebiegły plan. Tylko czy biegacze, szukający obuwia skuszą się na inny zakup?

Oczywiście, jakiś procent szans jest. Jednak większość wyjdzie od razu. Dlaczego? Bo ich oszukałeś i uwierz, że nie będą już chcieli wrócić na Twoją stronę. Dodatkowo możliwe, że na pożegnanie dodadzą jeszcze negatywną recenzję. Z perspektywy SEO wysoki wskaźnik wyjść i odrzuceń obniży średnią długość sesji na stronie, co negatywnie wpłynie na rating strony i… katastrofa gotowa.

Podobnie z hidden texts, czyli ukrywaniem tekstu. Niegdyś ukrywało się dodatkowy, niezwiązany z treścią strony tekst lub chociaż pakiety słów kluczowych (np. dodane małą czcionką, czy białym fontem, w komentarzach w HTML lub umieszczone pod grafikami). Może i sprowadzisz kogoś w ten sposób na stronę WWW, ale czy ten ktoś zamieni się w Twojego Klienta? A nawet jeśli w taki sposób wygenerowany ruch da Ci chwilowo zarobić, to za chwilę dostaniesz bana od Google i wszelkie dobre pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania szlag trafił.

Byle gdzie, byle jak, aby tylko zdobyć linki zewnętrzne. To już nie przejdzie. A jeszcze kilka lat temu farmy linków były świetnym narzędziem do pozycjonowania strony. Dziś to bezwzględnie negatywnie oceniane przez Google black-hat SEO, za które kary i filtry od algorytmów przeglądarki są praktycznie nieuniknione.

Pozyskiwanie linków zewnętrznych z niesprawdzonych źródeł to ogromne ryzyko dla Twojej domeny.

Skąd wiedzieć, czy oferowany Ci link building to fake? Niech Twoje podejrzenia wzbudzi cena za jeden link. Kiedy chcesz pozyskać link ze strony o wysokim prestiżu i rankingu Google np. za sprawą artykułu sponsorowanego, koszt takiej współpracy wyniesie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Jeśli otrzymasz ofertę, w której za kilkadziesiąt złotych masz pozyskać x linków, kierujących do Twojej domeny, coś tu jest nie tak.

To nie wszystko. Sprawdź nasz raport pt. “Najczęstsze błędy w link buildingu 2021” i przekonaj się, na co warto uważać podczas działań SEO w tym zakresie.

3. Keyword stuffing

Jak poprawić pozycje strony WWW w Google Polska? SEM, SEO i skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w Google plus kampanie PPC – Google Ads.

Tak wyglądałoby każde zdanie na naszym blogu, gdybyśmy chcieli stosować keyword stuffing. Może i nawet jest w tym jakiś przekaz, ale czyta się to tragicznie. Do tego upychanie słów kluczowych w każdym możliwym miejscu na podstronie lub landing page’u już od ponad dekady jest źle oceniane przez Google, a mimo to do dziś trafiamy na marketerów i copywriterów, którzy właśnie w taki sposób tworzą opisy produktów, usług i wpisy na blogu.

Dosyć! Nienaturalne mnożenie słów kluczowych musi odejść w niepamięć. W zamian daj swoim czytelnikom i robotom Google content, który naprawdę ma wartość, jest unikatowy i dobrze się czyta.

4. Content pod szyldem “byle by było”

No właśnie. Content marketing w wielu polskich firmach wciąż leży. Ostatni wpis na blogu sprzed roku. Albo nawet i sprzed tygodnia, ale na dwa/trzy akapity tekstu. E-book złożony przez grafika, który zatrzymał się w 2005 roku na WordArtach i nikt już do niego nie zagląda. Opisy produktów w stylu “najlepsze rozwiązanie na rynku wysokiej jakości, dostarczane przez wiodących liderów w branży od 20 lat”.

Kiedyś to działało. Wrzucało się, co się da, gdzie się da, pokopiowane z innych stron, bez ładu i składu, bez kropli formatowania tekstu, a roboty Google przymykały na to oko lub nawet windowały takie serwisy w górę. Dziś to nie przejdzie.

5. Strona WWW bez optymalizacji nie pojedzie

Nawet jeśli content będzie świetny, a wynajęty przez Ciebie lub etatowy specjalista SEO nie będzie kombinował i romansował z black hat SEO, a po prostu sumiennie robił dobrą robotę, to i tak to wszystko na nic, jeśli strona WWW lub sklep online nie będą dobrze zoptymalizowane.

Właśnie dlatego warto zainteresować się SXO. To połączenie pozycjonowania stron, optymalizacji konwersji i szlifowania UX i UI, zgodnie z nowymi oczekiwaniami i wskaźnikami od Google spod znaku Core Web Vitals. Jakość strony ma znaczenie. Skuteczne pozycjonowanie archaicznej, niedostosowanej do urządzeń mobilnych witryny, to o wiele trudniejsza praca, a często nawet niemożliwa do wykonania. Szczególnie, jeśli Twoi konkurenci odrobią pracę domową z SXO.

Nie kantuj w SEO

Jak w życiu, tak w SEO oszustwo nie popłaca. Nie ma tu dróg na skróty. Same suplementy diety nie sprawią, że schudniesz, a na pewno nie zdrowo i bezpiecznie.

Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron, zamiast poświęcać czas na triki, rób regularne treningi – dbaj o content, optymalizację strony WWW, zdrowy i rozsądny link building, zarówno wewnętrzny, jak i zewnętrzny, a Twoje SERP’owe muskuły i forma zostaną z Tobą na lata. Powodzenia!

P.S. Jeśli potrzebujesz w tym zakresie wsparcia trenera personalnego, chętnie pomożemy. Zespół Delante jest do Twojej dyspozycji. Bez czarnych kapeluszy. Napisz do nas i porozmawiajmy o tym, co możemy zrobić dla Twojej marki w zakresie SEO.

FAQ

Black hat SEO to zbiór nieczystych zagrywek specjalistów SEO, którzy za wszelką cenę chcą dowieźć wyniki, choćby tylko na chwilę, metodami, które są źle widziane przez Google i które mogą skutkować filtrem lub karą nałożoną przez przeglądarkę.

Przede wszystkim warto być fair, uczciwym zarówno wobec użytkowników, jak i algorytmów Google i, co najważniejsze, systematycznie pracować nad pozycjonowaniem swojej domeny. Nie warto inwestować w farmy linków, upychać słów kluczowych, gdzie się da, czy okłamywać algorytmu za sprawą hidden texts lub cloakingu. Więcej przykładów znajdziesz w naszym wpisie na blogu.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (7)
  1. Wiecie co? Tym Link building za 49,99 PLN + VAT to tak jak by nie do końca. Współpraca i link za kilka set złotych serio? Ok zgodzę się są klienci, których na to stać i przebijają się w ciężkich branżach. Jednak weźmy pod uwagę mniejsze biznesy z budżetem w granicach 1000 zł. Ile artykułów można za to pozyskać? Na jakich stronach? (już nawet pominę, że SEO to nie pozyskiwanie linków). Serio to wszystko pięknie wygląda na papierze, ale potem przychodzi koniec miesiąca i te tak wartościowe artykuły nie przynoszą spektakularnego skutku. Nie uwierzę, że w profil linków nie używacie katalogów firm, ogłoszeń, profili czy wpisów na forach. A jeśli tak i są tylko artykuły sponsorowane to również zaprzeczanie zasadzie „profil linków powinien być jak najbardziej różnorodny”. Serio nie popadajmy w skrajności. Wiem na rynku są złe oferty które psuja rynek. Jednak takim podejściem, że link musi kosztować set złotych i nie daje żadnej gwarancji. No to tylko się zachęca ludzi do szukania taniego pozycjonowania do 300 zł.

    1. Naszą intencją było zwrócenie uwagi na to, że pozyskiwanie linków skądkolwiek, “byle tylko dodać”, nie jest dobrą praktyką i może zaszkodzić witrynie. Oczywiście linkowanie powinno być różnorodne i absolutnie nie sugerujemy, aby strategia link buildingu opierała się tylko i wyłącznie na artykułach sponsorowanych (podaliśmy jedynie przykład) – jednak tak jak zaznaczyliśmy w treści wpisu, jeśli zależy nam na zdobyciu linka z artykułu sponsorowanego ze strony o dużym autorytecie i wysokich parametrach, to pozyskanie odnośnika w takim miejscu może wahać się od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

      Oczywiście w takie artykuły nie musi inwestować każdy – tutaj trzeba mieć na uwadze m.in. specyfikę czy konkurencyjność branży klienta i to, czego wymaga jego strona. Nie każdy link musi kosztować kilkaset złotych (choć są i takie), ale każdy link kosztuje. Często kosztem pracy są czas i narzędzia – każdy serwis, czy jest to np. katalog, czy forum, przed dodaniem odnośnika musi być zweryfikowany. Zdarza się też, że serwisy te również pobierają opłatę za pozostawienie linka.

      Przede wszystkim chcieliśmy zwrócić uwagę na jakość link buildingu i wyczulić na to, że pozyskiwanie jak największej ilości odnośników za jak najmniejszą cenę może skutkować tym, że linki będą pochodzić ze stron niskiej jakości. To z kolei nie pomoże w podniesieniu pozycji strony, a w dłuższej perspektywie czasu może nawet zaszkodzić.

    1. Panie Tomku, jeśli są to domeny z dobrą historią (aby ją sprawdzić, można skorzystać z narzędzia Wayback Machine: https://archive.org/web/web.php), z wysokimi parametrami (je z kolei można sprawdzić w Ahrefs czy MOZ) i, najlepiej, powiązane tematycznie z contentem, który chce Pan tworzyć to jest to jak najbardziej w porządku. Stawianie zaplecz na takich domenach w połączeniu z wartościowym contentem jest dobrą praktyką 😉

  2. Obecnie nie ma kar od Google. Trzeba sobie naprawdę na to zasłużyć ale przez ostatnie 5 lat naprawdę mało stron zostało ukaranych. Po prostu strony pozycjonerów którzy robią to nienaturalnie nie idą do góry.

    1. Linkowanie powinno być przede wszystkim naturalne – z tym nie da się dyskutować. Aby takie było, linki, które pozyskujemy, powinny być zdywersyfikowane (tj. dbajmy o przyrost zarówno linków na anchor – zachowując proporcje między rodzajami stosowanych anchorów – jak i na czysty URL, zdobywajmy odnośniki dofollow, ale też nofollow) . Jeśli np. linkujemy wyłącznie na anchory, nie jest powiedziane, że na stronę na pewno zostanie nałożony filtr, ale należy pamiętać, że Google może uznać taką praktykę za próbę manipulacji rankingiem i ukarać daną stronę spadkami pozycji w wyszukiwarce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej