Czym są reklamy Google AdWords?

Czym są reklamy Google AdWords?

W dzisiejszym artykule wyjaśnię czym są reklamy Google AdWords, gdzie się wyświetlają, jakie mają możliwości i zastosowania. Przybliżę również najczęściej używaną terminologię oraz omówię najpopularniejsze typy kampanii.

Ostatnio na naszym blogu: Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Google AdWords to system reklamowy firmy Google wyświetlający reklamy tekstowe w wyszukiwarce Google oraz reklamy graficzne w sieci reklamowej. To najogólniejszy podział kampanii według typów reklamy. Według samej klasyfikacji Google należałoby ponadto uwzględnić jako osobne typy: reklamy aplikacjireklamy wideo oraz kampanie produktowe.

Diagram – Typy kampanii AdWords

diagram google adwords

 

System reklamowy Google AdWords a konkretnie linki sponsorowane wyświetlane nad wynikami organicznymi były pierwszym i podstawowym modelem biznesowym firmy Mountain View. Przybliżając trochę historii wyszukiwarka miała swoją premierę w 1998 roku a płatne wyniki wyszukiwania pojawiły się na przełomie 2000 roku i początkowo wyglądały jak na poniższym screenie.

W ramach ciekawostki w pierwszym okresie działania wyszukiwarki płatne linki nie cieszył się zainteresowaniem i nie było popytu na tego typu usługę. Nic nie wróżyło, że już wkrótce Google zrewolucjonizuje reklamę internetową.
Pierwszy panel administracyjny Google AdWords wyglądał jak na poniższym screenie:

Pierwszy Panel Google AdWords

System reklamowy AdWords jest cały czas rozwijany dając możliwość tworzenia zaawansowanych kampanii, umożliwiając szczegółowe targetowanie oraz dogłębne analizy. Wprowadzane na rynek są nowe rozwiązania jak np. popularne Google Shopping Ads czy promocja aplikacji. Wszystkie zmiany wprowadzane są w celu jeszcze lepszego realizowania celów przedsiębiorstwa. W 2017 roku panel administracyjny został całkowicie przebudowany i aktualnie wygląda jak na poniższym screenie:

Panel Google AdWords 2017

Narzędzie Google AdWords jest całkowicie darmowe (więcej o płatnościach AdWords przeczytasz w artykule: ile kosztuje reklama w Google AdWords). Aby móc wyświetlać swoje reklamy należy założyć i skonfigurować darmowe konto w platformie. Wszystkie pozostałe prace na koncie polegają na jego optymalizacji w celu lepszego realizowania celów biznesowych firmy. Jednym z celów może być optymalizacja ROAS czyli poprawienie współczynnika przychodu do generowanych kosztów. Kampanie optymalizuje się poprzez zwiększanie ilości konwersji, zwiększanie wartości zamówień czy zmniejszanie kosztów. ROAS jest jednym z kluczowych wskaźników na którym opiera się optymalizację kampanii dla e-commerce.

Wynik jakości reklam

Każda reklama aby mogła zostać wyświetlona bierze udział w licytacji z innymi reklamodawcami. Podczas aukcji pod uwagę brany jest m.in. maksymalny koszt kliknięcia jaki jesteśmy w stanie zapłacić oraz wynik jakości. W przypadku niskiego wyniku jakości nasza reklama może się nie wyświetlić lub jej wyświetlanie będzie ograniczone. Google przykłada dużą wagę do jakości reklam tak aby były trafne dla odbiorców. Każdą reklamę czy to graficzną czy tekstową możemy np. zgłosić jeśli uznamy, że nam nie odpowiada, zasłania treść witryny czy jej częstotliwość jest zbyt wysoka. W przypadku wysokiego wskaźnika wyniku jakości mamy natomiast możliwość wyświetlania się powyżej naszej konkurencji nawet przy potencjalnie niższym koszcie kliknięcia. Stałym elementem pracy Delante na koncie klienta AdWords jest ciągła optymalizacja wyniku jakości poprzez stosowanie autorskich rozwiązań, przeprowadzanie testów A/B stron docelowych, reklam i słów kluczowych. Wszystkie historyczne wyniki eksperymentów są dostępne do wglądu a zastosowanie zmian uzasadnione danymi statystycznymi przeprowadzonych wcześniej eksperymentów.

System reklamowy AdWords jest cały czas rozwijany dając możliwość tworzenia bardziej zaawansowanych kampanii, automatyzacji i targetowania.

Przydatna terminologia:

  • Konwersja: transakcja w sklepie, zapis na newsletter, wypełnienie formularza czy kliknięcie w button. Konwersje możemy podzielić na mikro i makro czyli te które realizują bezpośrednio cel biznesowy jak np. sprzedaż w sklepie ale także cele poboczne jak np. zaangażowanie, czas spędzony na stronie czy zapis na newsletter.
  • Współczynnik konwersji: Wyrażany procentowo iloraz ilości konwersji do ilości kliknięć. Współczynnik konwersji często informuje nas o jakości oferty prezentowanej za pośrednictwem serwisu internetowego oraz o jakości ruchu który prowadzi do serwisu. Możemy mierzyć średni współczynnik konwersji witryny czy średni współczynnik konwersji źródeł ruchu.
  • CTR: Click Through Rate – wyrażany procentowo iloraz ilości kliknięć do ilości wyświetleń. Współczynnik który informuje nas o skuteczności reklam (których celem jest maksymalizacja kliknięć)
    Przykład 100 (kliknięć) / 10000 (wyświetleń) * 100% = 1% CTR
  • CPC: Cost Per Click – koszt pojedynczego kliknięcia. Model rozliczenia Google AdWords w którym płacimy za pojedyncze kliknięcie. Max CPC to ustawiana w AdWords maksymalna wartość CPC która nie może zostać przekroczona. Rzeczywisty CPC który płacimy to minimalna kwota potrzebna do przelicytowania konkurenta którego reklama wyświetla się pod naszą.
  • CPM: Cost Per Mille – koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Model rozliczenia reklam AdWords najczęściej stosowany w sieci reklamowej (GDN)
  • CPV: Cost Per View – koszt wyświetlenia. Model rozliczenia reklam AdWords stosowany wyłącznie w przypadku reklam w YouTube.
  • ROAS: return on ad spend – wyrażany procentowa iloraz przychodu do kosztu.
    Przykład: 4000zł (przychód) / 1000zł (AdWords) * 100% = 400% ROAS
  • ROI: return on investment – zwrot z inwestycji. Wyrażany procentowo iloraz zysku po odliczeniu kosztu do kosztów
    Przykład: [4000zł(przychód)-1000zł (AdWords)-2000zł(koszty)] / [1000zł(AdWords)+2000zł (koszty)]*100%=33%
  • CPA: cost per action – koszt konwersji, koszt akcji. Przykład: kampania wygenerowała 10 transakcji przy koszcie 200zł. CPA wynosi 20zł.
  • GDN: Google Display Network czyli sieć reklamowa Google AdWords obejmująca swoim zasięgiem wydawców treści uczestniczących w programie Google AdSense (Onet, WP, Gazeta.pl, Interia.pl, blogi i strony tematyczne) oraz serwisy Google (Youtube, Bloger, Gmail).
  • PLA: Product Listing Ads – kampanie produktowe w wyszukiwarce (omówione poniżej)
  • GMC: Google Merchant Center – System zarządzania plikiem produktowym wykorzystywanym na potrzeby PLA oraz remarketingu dynamicznego.

Dlaczego warto zainwestować w AdWords?

  • Precyzyjne kierowanie reklam
  • Ścisła kontrola kosztów
  • Szczegółowy pomiar efektów
  • Precyzyjny wybór celów kampanii
  • Zasięg sieci reklamowej do 90% użytkowników internetu
  • Wysoko konwersyjny ruch
  • Efekty szybciej niż w SEO
  • Możliwość personalizacji treści
  • Dodatkowe rozszerzenia czy formaty
  • Reklama jest widoczna w mapach
  • Większe zaangażowanie dzięki wielu formatom
  • Reklama w serwisach Google: Gmail, YouTube czy Bloger
  • Możliwość analizy konkurencji

Typy kampanii

Na wstępie tego artykułu przedstawiłem ogólny podział na typy kampanii. Poniżej znajduje się znacznie bardziej rozbudowany schemat kampanii Google AdWords. Każdy z typów zostanie pokrótce omówiony.

Szczegółowy diagram Google AdWords

Czym są reklamy w sieci wyszukiwania?

Search, płatne wyniki wyszukiwania, płatne linki reklamowe, płatne linki, linki sponsorowane, reklama w wyszukiwarce to najpopularniejsze określenia dla tej formy reklamy. Reklamy wyświetlają się w formie tekstowej zawierają Nagłówek, Opis, Wyświetlany adres URL, rozszerzenia. Reklamy wyświetlają się w wyszukiwarce Google na zdefiniowane w panelu administracyjnym słowa kluczowe.

Reklamy w sieci wyszukiwania

Reklamy mogą się również wyświetlać u partnerów sieci wyszukiwania (setki serwisów a w tym takie jak wyszukiwarka: Onet, Interia, WP czy YouTube).

Dlaczego warto uruchomić kampanie w sieci wyszukiwania:

  • Dotarcie do użytkowników szukających twoich produktów lub usług
  • Elastyczne budżety
  • Rozliczenie w oparciu o koszt pojedynczego kliknięcia
  • Rozbudowany system optymalizacji kampanii
  • Możliwość tworzenia rozszerzeń reklam
  • Reklamy typu tylko połączenie telefoniczne
  • Wyświetlanie reklam w mapach Google
  • Wyświetlanie reklam u partnerów wyszukiwania
  • Zaawansowane opcje dopasowania słów kluczowych
  • Zaawansowane ustawienia społecznościowe
  • Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
  • Przeprowadzanie eksperymentów
  • Zaawansowane opcje lokalizacji
  • Rozszerzenia lokalizacji
  • Rozszerzenia połączeń
  • Rozszerzenia cen i rozszerzenia promocji
  • Rozszerzenia automatyczne
  • Wykluczanie adresów IP
  • Możliwość wykorzystania list remarketingowych RLSA
  • Zaawansowane funkcje tworzenia reklam tekstowych (Funkcja IF, KeyWord Insertion Tool, Funkcja CountDown, korzystanie z danych zewnętrznych)

Czym są reklamy w produktowe?

Kampanie produktowe, reklamy produktowe, PLA, GMC, merchant center to najpopularniejsze określenia dla tej formy reklamy. Reklamy zawierają zdjęcie produktu, nazwę produktu, adres sklepu, cenę, opis czy formę dostawy. Reklamy produktowe wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google, podobnie jak reklamy tekstowe. Różnica polega na tym, że nie dobieramy ręcznie słów kluczowych na które chcemy się wyświetlić – są one generowane automatycznie na podstawie przesłanego do osobnej usługi GMC (Google Merchant Center) pliku produktowego. Plik produktowy zawiera listę produktów a w tym opis i tytuł na podstawie którego generowane są słowa kluczowe. Reklamy dodatkowo wyświetlają się w sieci partnerów wyszukiwania, w tym na Youtube czy w zakupach Google.

Reklama w zakupach google

Jako, że reklamy wyświetlają się na automatycznie zdefiniowane słowa kluczowe, istnieje potrzeba optymalizacji kampanii poprzez stosowanie wykluczeń czy odpowiednie dostosowanie pliku produktowego. Plik jest optymalizowany przez agencję poprzez dodanie etykiet niestandardowych, optymalizację opisów czy tytułów produktów.

Dlaczego warto uruchomić kampanie produktowe:

  • Większy zasięg reklamy w sieci wyszukiwania
  • Wyższe wskaźniki efektywności w tym często wyższa konwersja
  • Wyświetlanie produktów w Google zakupy, YouTube oraz sieci partnerów Google
  • Łatwość prowadzenia i optymalizacji kampanii
  • Zaawansowane możliwości konfigurowania plików produktowych
  • Skuteczne metody optymalizacji ROAS
  • Możliwość ustawiania stawek na poziomie pojedynczego produktu
  • Wykluczanie adresów IP
  • Możliwość wykorzystania list remarketingowych RLSA
  • Zaawansowane ustawienia społecznościowe
  • Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
  • Zaawansowane raportowanie i konkurencyjne dane

Czym są reklamy w sieci reklamowej?

Reklamy w sieci GDN to reklamy tekstowe, graficzne, wideo, html5 wyświetlane w sieci Google oraz na stronach partnerów Google. Wewnętrzna sieć Google to m.inn YouTube, Gmail, Bloger czy Google Play. Sieci partnerów obejmują swoim zasięgiem ponad 90% użytkowników internetu i są to zarówno serwisy największych wydawców jak Onet, WP, gazeta.pl czy Interia ale również serwisy dowolnego właściciela strony internetowej który chce zarabiać na pozyskanych odwiedzinach. Osoba taka najczęściej uczestniczy w programie AdSense.

Reklama w sieci GDN

Sieć reklamowa Google AdWords daje możliwości bardzo szczegółowego kierowania reklam. W zależności od przyjętej przez nas strategii, reklamy możemy kierować biorąc pod uwagę kontekst tematykę czy słowa kluczowe witryn oraz behawioralnie koncentrując się na danych demograficznych czy zainteresowaniach i aktywnościach odbiorców. Zakres możliwości jest bardzo duży a same metody kierowania możemy między sobą łączyć wybierając sposób kierowania zawężający zasięg lub modyfikując stawki dla poszczególnych typów.

Dlaczego warto uruchomić kampanie w sieci reklamowej:

  • Zasięg ponad 90% internetu – idealne narzędzie do budowania rozpoznawalności marki
  • Zaawansowane możliwości kierowania reklam
  • Tworzenie reklam remarketingowych w tym remarketingu dynamicznego
  • Wykluczanie adresów IP
  • Zaawansowane ustawienia społecznościowe
  • Zaawansowane możliwości ustawienia harmonogramów
  • Zaawansowane raportowanie i konkurencyjne dane
  • Rozszerzenia lokalizacji
  • Rozszerzenia połączeń
  • Reklamy w aplikacjach, Gmailu, Youtube
  • Możliwość tworzenia reklam z wykorzystaniem gotowych szablonów
  • Łączenie różnych typów kierowania
  • Konkurencyjne stawki

Czym są reklamy aplikacji?

Reklamy aplikacji AdWords są usługą polegającą na promowaniu pobrania aplikacji. Reklamy wyświetlają się w: sieci wyszukiwania (wezwanie do działania i akcja pobierz aplikację), sieci reklamowej oraz w aplikacjach.

Dlaczego warto uruchomić kampanie promocji Aplikacji:

  • Skuteczna forma promocji aplikacji
  • Możliwość tworzenia zaawansowanych list remarketingowych
  • Łatwość mierzenia celu – pobranie aplikacji
  • Promocja w Google Play

Czym są reklamy wideo?

Reklamy wideo są formą promocji materiałów wideo opublikowanych w serwisie Youtube. Podstawowe formaty to reklama w przerywniku, możliwa do pominięcia po 5sec oraz promocja filmu w wyszukiwarce serwisu. Reklamy w przerywniku, zwane In-Stream, posiadają dodatkowo możliwość konfigurowania baneru towarzyszącego lub promocji produktów. Kampanie wideo rozliczane są w modelu CPV – Cost Per View.

Dlaczego warto uruchomić kampanie wideo:

  • Generowanie odwiedzin z drugiej największej wyszukiwarki na świecie
  • Niski koszt wyświetlenia filmu
  • Duże możliwości kierowania
  • Baner towarzyszący, promocja produktów

Czym są reklamy remarketingowe?

Kampanie remarketingowe mogą być wyświetlane zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. W sieci wyszukiwania zwane są RLSA i polegają na dostosowaniu stawek dla określonych grup, wykluczeniu grup odbiorców lub kierowaniu reklam wyłącznie na określone grupy. Możemy również modyfikować treści reklam dla odpowiednich list remarketingowych. W przypadku reklam w sieci reklamowej możemy kierować reklamy tylko na określone listy lub dostosować dla nich stawki.

Remarketing Google AdWords

Dodatkową funkcją w sieci reklamowej są reklamy dynamiczne wyświetlające produkty z przekierowaniem na konkretne strony produktów przeglądane przez odbiorców.

remarketing dynamiczny google adwords

Dlaczego warto uruchomić kampanie remarketingowe:

  • Personalizacja komunikatów
  • Wysoka skuteczność
  • Duże możliwości tworzenia list remarketingowych z poziomu Google Analytics
  • Możliwość wygenerowania list podobnych odbiorców do naszych list remarketingowych

Podsumowanie

W dzisiejszym artykule zostały przedstawione podstawowe metody kierowania reklam AdWords z krótkim ich omówieniem. Na etapie planowania działań marketingowych ważna jest znajomość poszczególnych metod oraz możliwości ich praktycznego wykorzystania tak, aby kampania jak najlepiej realizowała cele biznesowe przedsiębiorstwa.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.