Drupal
Popularność w Polsce i na świecie
Drupal to CMS open source wykorzystywany przez mniej więcej 2% istniejących stron internetowych. Postawione są na nim takie strony jak na przykład grammy.com, tesla.com, whitehouse.gov czy premier.gov.pl. W Polsce to trzeci (po WordPressie i Joomli) najpopularniejszy system zarządzania treścią, wciąż jednak z podobnym wynikiem jak na świecie (między 2 a 3%). Obecnie dostępna jest jego wersja nr 8.
Mówi się, że to właściwie nie CMS, a CMF – content management framework. Został napisany w języku PHP, którego znajomość bywa konieczna do zapanowania nad niektórymi jego opcjami. Świetnie radzi sobie ze stronami obsługującymi duży ruch i pełnymi różnorodnej i skomplikowanej treści. Dla sklepów internetowych ma platformę Drupal Commerce.
Krótka charakterystyka
Na oficjalnej stronie domowej Drupala znajdziemy tysiące wtyczek, możemy je też tworzyć samodzielnie. W Internecie dostępne są szablony WWW, także sklepów. Drupal obsługuje płatności online dzięki wtyczkom. Pozwala także na zaawansowane zarządzanie użytkownikami i katalogowanie różnorodnej zawartości (jak tekst, blog, podcasty, zdjęcia, video, ankiety i inne). Za pośrednictwem systemu BaseLinker można połączyć go z Ceneo czy Allegro.
Drupal ma opcje standardowe już w pozycjonowaniu: możemy zarządzać w nim meta tagami, ustawiać opisy alternatywne do zdjęć, tworzyć przyjazne URL-e, dodawać atrybut canonical i operować wersjami językowymi. Prężnie działa support, zarówno oficjalna pomoc techniczna na stronie głównej Drupala, jak i forum użytkowników moderowane przez administrację.
Co wyróżnia Drupal na tle innych CMS-ów?
Najprościej mówiąc: Drupal radzi sobie ze złożonymi i rozbudowanymi danymi, ale jego użytkownicy muszą… radzić sobie z kodem. Już jego instalacja wymaga wiedzy o działaniu tej platformy. Modyfikacja nie jest prosta i wymaga znajomości HTML, CSS i PHP. Z tego też powodu pozycjonowanie na Drupal będzie wymagało większej wiedzy i może okazać się trudniejsze.
Ze względu na to, że użytkownicy mogą uzupełniać system o własne wtyczki (co bywa też zaletą), znajduje się w nim wiele luk bezpieczeństwa. Oznacza to, że jest podatny na ataki hakerów (np. korzystających ze skryptu me0w.js, o którym było głośno w kwietniu 2018 roku i który służył do kradzieży mocy obliczeniowej).
Mimo tych wad Drupala można wskazać w nim też i liczne plusy: przede wszystkim daje użytkownikom nieograniczone możliwości tworzenia. Pozwala na zakładanie kont o dowolnej roli na stronie, którymi można sprawnie administrować. Ma narzędzia dostosowywania wyglądu strony.
Przykład sklepu
Przykładem sklepu zbudowanego na Drupalu jest RestLords.
Dla kogo Drupal?
Ze względu na konieczność opanowania dużej wiedzy albo posiadania umiejętności programistycznych nadaje się albo dla tych, którzy mają czas i chęci na naukę, albo tych prowadzących duże sklepy i korzystających z usług programistów. Drupal nadaje się raczej dla dużych sklepów z setkami produktów. W przypadku tej platformy nie ma znaczenia rodzaj sklepu i jego profil.