Drupal

Drupal

Popularność w Polsce i na świecie

Drupal to CMS open source wykorzystywany przez mniej więcej 2% istniejących stron internetowych. Postawione są na nim takie strony jak na przykład grammy.com, tesla.com, whitehouse.gov czy premier.gov.pl. W Polsce to trzeci (po WordPressie i Joomli) najpopularniejszy system zarządzania treścią, wciąż jednak z podobnym wynikiem jak na świecie (między 2 a 3%). Obecnie dostępna jest jego wersja nr 8.

Mówi się, że to właściwie nie CMS, a CMF – content management framework. Został napisany w języku PHP, którego znajomość bywa konieczna do zapanowania nad niektórymi jego opcjami. Świetnie radzi sobie ze stronami obsługującymi duży ruch i pełnymi różnorodnej i skomplikowanej treści. Dla sklepów internetowych ma platformę Drupal Commerce.

Krótka charakterystyka

Na oficjalnej stronie domowej Drupala znajdziemy tysiące wtyczek, możemy je też tworzyć samodzielnie. W Internecie dostępne są szablony WWW, także sklepów. Drupal obsługuje płatności online dzięki wtyczkom. Pozwala także na zaawansowane zarządzanie użytkownikami i katalogowanie różnorodnej zawartości (jak tekst, blog, podcasty, zdjęcia, video, ankiety i inne). Za pośrednictwem systemu BaseLinker można połączyć go z Ceneo czy Allegro.

Drupal ma opcje standardowe już w pozycjonowaniu: możemy zarządzać w nim meta tagami, ustawiać opisy alternatywne do zdjęć, tworzyć przyjazne URL-e, dodawać atrybut canonical i operować wersjami językowymi. Prężnie działa support, zarówno oficjalna pomoc techniczna na stronie głównej Drupala, jak i forum użytkowników moderowane przez administrację.

Co wyróżnia Drupal na tle innych CMS-ów?

Najprościej mówiąc: Drupal radzi sobie ze złożonymi i rozbudowanymi danymi, ale jego użytkownicy muszą… radzić sobie z kodem. Już jego instalacja wymaga wiedzy o działaniu tej platformy. Modyfikacja nie jest prosta i wymaga znajomości HTML, CSS i PHP. Z tego też powodu pozycjonowanie na Drupal będzie wymagało większej wiedzy i może okazać się trudniejsze.

Ze względu na to, że użytkownicy mogą uzupełniać system o własne wtyczki (co bywa też zaletą), znajduje się w nim wiele luk bezpieczeństwa. Oznacza to, że jest podatny na ataki hakerów (np. korzystających ze skryptu me0w.js, o którym było głośno w kwietniu 2018 roku i który służył do kradzieży mocy obliczeniowej).

Mimo tych wad Drupala można wskazać w nim też i liczne plusy: przede wszystkim daje użytkownikom nieograniczone możliwości tworzenia. Pozwala na zakładanie kont o dowolnej roli na stronie, którymi można sprawnie administrować. Ma narzędzia dostosowywania wyglądu strony.

Przykład sklepu

Przykładem sklepu zbudowanego na Drupalu jest RestLords.

Drupal - przykład sklepu

Dla kogo Drupal?

Ze względu na konieczność opanowania dużej wiedzy albo posiadania umiejętności programistycznych nadaje się albo dla tych, którzy mają czas i chęci na naukę, albo tych prowadzących duże sklepy i korzystających z usług programistów. Drupal nadaje się raczej dla dużych sklepów z setkami produktów. W przypadku tej platformy nie ma znaczenia rodzaj sklepu i jego profil.

(0)