OsCommerce
Popularność w Polsce i na świecie
OsCommerce to jeden z najstarszych CMS-ów obecnych na rynku, a jego korzenie sięgają już 2000 roku. Korzysta z niego około 330 000 sklepów internetowych. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim temu, że jego pobranie jest całkowicie darmowe.
Krótka charakterystyka
Nazwa OsCommerce pochodzi od Open Source Commerce, co od razu wskazuje, że to oprogramowanie, które jest pobierane, instalowane na naszym własnym serwerze i mamy możliwość dużej edycji systemu. Samo pobranie CMS-a jest darmowe, jednak należy liczyć się z tym, że muszą dojść do tego dodatkowe opłaty, takie jak hosting, domena, zaprojektowanie szablonu czy zainstalowanie dodatkowych wtyczek (np. do integracji z systemami płatności, portalami aukcyjnymi). Istnieje oczywiście szablon domyślny sklepu, jednak jest on bardzo prosty i nie wygląda już nowocześnie.
Właściciele sklepów opartych na OsCommece stworzyli społeczność, która wzajemnie dzieli się radami, stworzonymi wtyczkami czy nawet szablonami sklepów.
Co wyróżnia OsCommerce na tle innych CMS-ów?
To, co wyróżnia OsCommerce, to przede wszystkim możliwość znacznej integracji w CMS oraz duża społeczność, która dzieli się radami na forum. Jeśli chodzi o pozycjonowanie na OsCommerce, sklep ma podstawowe funkcje, które są potrzebne, aby poprawnie go zoptymalizować. Niewątpliwym plusem jest to, że CMS jest bezpłatny, jednak należy pamiętać o tym, że dodatkowo trzeba będzie zapłacić za niektóre opcje, które w przypadku innych systemów są w cenie. Moduł zarządzania sklepem jest dosyć intuicyjny, ale – podobnie jak domyślny szablon – nie wygląda nowocześnie i nie jest „przyjemny dla oka”. Dodatkowo przy skalowaniu biznesu i zwiększaniu sklepu internetowego może być problematyczny, ponieważ często generuje błędy, jeśli sklep jest duży.
Przykład sklepu
Przykładem sklepu opartego na OsCommerce jest e-Autoparts.
Dla kogo OsCommerce?
OsCommerce jest przeznaczony przede wszystkim dla mniejszych sklepów lub tych początkujących. Często dobrze sprawdza się w branżach technicznych, gdzie użytkownicy są przyzwyczajeni do interfejsu opartego o drzewa kategorii, wyszukiwarki symboli. Przy dużych sklepach internetowych, które są rozbudowane, OsCommerce może generować liczne błędy. Jego obsługa jest intuicyjna, jednak samo zbudowanie kompletnego sklepu wymaga zaprojektowania szablonu i wdrożenia dodatkowych wtyczek.