.animate-view{opacity: 1 !important;}

Ile kosztuje reklama Google Ads?

6min.

Komentarze:5

PPC
Ile kosztuje reklama Google Ads?
19 grudnia 2018
Ile kosztuje reklamowanie się w Google i jakie modele rozliczeń są dostępne? Jak dobrze zarządzać budżetem i wybrać odpowiednią formę płatności? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania i dowiesz się, jakie czynniki wpływają na koszt reklamowania się w Google Ads!

6min.

Komentarze:5

Spis treści: Marketing internetowy nieustannie się rozwija. Reklamy Google Ads będące jego lwią częścią z roku na rok również rosną w siłę. Bez cienia wątpliwości są jedną z najskuteczniejszych metod na promowanie swoich produktów czy usług w Internecie. Ile jednak trzeba za nie zapłacić? Jakim budżetem musisz dysponować, żeby móc myśleć o promowaniu się w Google? Przy jakich kosztach kampanie Google Ads są efektywne i przynoszą dobry zwrot z inwestycji? O tym wszystkim dowiesz się z mojego wpisu. [text-frame]Czytaj także: Zalety Google Ads[/text-frame]

Modele rozliczeń w Google Ads

Zacznijmy od tego za co właściwie płacimy. Jeżeli chodzi o koszt reklam to jest on definiowany jako koszt wszystkich kliknięć lub wyświetleń uzyskanych przez daną kampanię. Google oferuje jednak kilka różnych modeli rozliczeń. Do najbardziej podstawowych należą CPC, CPM, CPV. Co oznaczają te skróty i czym się od siebie różnią?
  • CPC (cost per click) – oznacza koszt kliknięcia. Model ten polega na naliczaniu opłaty za pojedyncze kliknięcie reklamy. W niektórych kampaniach mamy możliwość określenia maksymalnej stawki za kliknięcie dla danego słowa kluczowego (w sieci wyszukiwania) czy reklamy (w sieci reklamowej). Rzeczywisty koszt kliknięcia jest najczęściej niższy od naszego maksymalnego CPC i wynosi odpowiednio minimalny koszt potrzebny do przelicytowania konkurenta. Wpływ na rzeczywisty koszt kliknięcia ma wynik jakości, trafność reklamy czy oczekiwany współczynnik klikalności. Więcej o wyniku jakości możesz przeczytać w dedykowanej definicji.
  • CPM (cost per mille) – oznacza koszt tysiąca wyświetleń. Ustalając stawkę CPM płacimy za dokładnie 1000 wyświetleń naszej reklamy. Jakiś czas temu Google zmienił jednak zasady działania tego modelu. Reklamodawcy płacą mianowicie tylko za wyświetlenia widoczne. Co to oznacza? Opłata jest naliczana wyłącznie w przypadku gdy reklama była widoczna w minimum 50% i przez przynajmniej 1 sekudne. Ta strategia ustalania stawek nie jest dostępna tylko w reklamach kierowanych na sieć wyszukiwania. Rozliczenie rekomendowane szczególnie w przypadku reklamodawców którym zależy na maksymalizacji zasięgu swoich reklam.
  • CPV (cost per view) – Koszt obejrzenia filmu w YouTube. Płacimy tylko za obejrzenie naszego filmu. W przypadku reklam In-Stream zapłacimy tylko wówczas gdy użytkownik obejrzy 30 sekund naszego filmu lub obejrzy film do końca jeśli jest krótszy. Opłata zostanie również naliczona jeśli użytkownik wejdzie w interakcję z materiałem wideo. Czym jednak jest interakcja? W tym wypadku to działania obejmujące kliknięcie nakładek z wezwaniem do działania, kart lub banerów towarzyszących filmowi.
[text-frame] Czytaj także: Cele w kampaniach Google Ads[/text-frame]

Budżety w Google Ads

Budżety w Google Ads są niezwykle istotnym zagadnieniem. Dobre zarządzanie nimi znacząca ułatwia kontrolę nad kosztami reklam, a co za tym idzie, maksymalizację zwrotu z inwestycji. Jakie są kluczowe zagadnienia, w jaki sposób są ze sobą powiązane i jak ustawić pożądany budżet reklam?
  • Średni dzienny budżet - to wyznaczona, średnia kwota dziennych wydatków na kampanię reklamową. Określa wartość, którą w przybliżeniu chcesz przeznaczać na reklamy z danej kampanii w ciągu jednego dnia.
  • Dzienny limit wydatków - to maksymalny koszt, jaki możesz zapłacić za kampanię w ciągu jednego dnia. Jest obliczany przez pomnożenie średniego dziennego budżetu przez 2.
  • Miesięczny limit wydatków - to maksymalna kwota, jaką możesz zapłacić za daną kampanię w ciągu jednego miesiąca. Czas trwania określany jest w zależności od tego, czy jest to pierwszy czy kolejne miesiące działania kampanii. W przypadku pierwszego, okres liczony jest od dnia rozpoczęcia działania do ostatniego dnia miesiąca. Z kolei w kolejnych, to czas od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca. Miesięczny limit wydatków liczony jest poprzez pomnożenie średniego budżetu dziennego przez 30,4. Wartości “30,4” określa średnia liczbę dni w miesiącu.
Dlaczego to takie skomplikowane? Dla większej efektywności działań. Google optymalizuje wydatki na reklamy pod kątem dni, w których prawdopodobieństwo kliknięcia czy doprowadzenia do konwersji jest większe. Średni budżet dzienny może zatem zarówno zostać niewykorzystywany, jak i przekraczany. Pewnymi są natomiast limity wydatków. Miesięczny, podobnie jak dzienny, nie może zostać przekroczony w adekwatnym okresie. Czy są inne rodzaje budżetów niż dzienny? Tak! Dzięki ustaleniu budżetu wspólnego możesz wybrać kwotę, która będzie rozdzielana pomiędzy kilka kampanii reklamowych. W przypadku reklam wideo można również wyznaczyć łączny budżet kampanii. Pozwala on na określenie konkretnego budżetu, jaki chcemy przeznaczyć na wybraną kampanię. Skuteczne reklamy Google Ads z Delante

Formy płatności w Google Ads

Aby nasze reklamy mogły być wyświetlane musimy uzupełnić wszystkie informacje dotyczące rozliczeń i płatności. Przede wszystkim należy skonfigurować ustawienie płatności, czyli sposób, w jaki rozliczamy się z Google. Dostępne są płatności automatyczne, płatności ręczne oraz fakturowanie miesięczne? Czym się różnią i które najlepiej wybrać?
  • Płatności automatyczne - płatność jest pobierana automatycznie 1 dnia każdego miesiąca lub kiedy koszty osiągają ustaloną przez nas kwotę, nazywaną progiem. Możliwe jest również dokonywanie płatności w wybranym przez siebie czasie, co pozwala na większą kontrolę kosztów.
  • Płatności ręczne - polegają na pokrywaniu w wybranym przez siebie czasie przyszłych kosztów. W miarę działania kampanii naliczane są opłaty, które powodują zmniejszanie się dostępnych środków. Po ich wyczerpaniu, reklamy przestaną się wyświetlać.
  • Fakturowanie miesięczne/limit kredytowy - dotyczy kont, którym udało się spełnić odpowiednie wymogi Google. Polega na otrzymywaniu faktur miesięcznych od Google, już po wygenerowaniu przez kampanię kosztów. Opłacać należy je czekiem lub przelewem w terminie ustalonym w porozumieniu z Google.
Następnym krokiem jest wybór formy płatności, czyli nie “jak”, ale “czym” rozliczasz się z Google. Sposoby dokonywania płatności różnią się w zależności od kraju, waluty czy ustawienia płatności. W Polsce dostępnymi formami płatności są:
  • Karta kredytowa lub debetowa - mogą być używane niezależnie od tego czy korzystamy z automatycznych czy ręcznych płatności. Akceptowane jest kilka typów kart kredytowych oraz debetowe z logo Visa lub MasterCard. Aby korzystać z tej formy płatności wystarczy dodać kartę do konta Google Ads oraz ustawić jako podstawową formę płatności/dokonać płatności.
  • Przelew środków - polega na przelaniu pieniędzy na konto Google, kierując się specjalnie wygenerowanym formularzem.
[text-frame]Czytaj także: SEO vs Google Ads - co wybrać?[/text-frame]

Jaki budżet na kampanie Google Ads?

Na takie pytanie oczywiście nie da się udzielić prostej odpowiedzi. Koszt reklamy w Google Ads zależy od wielu czynników. Najprościej będzie przedstawić to na przykładzie kampanii w sieci wyszukiwania. Oczywiście nie jest to jedyny rodzaj kampanii w Google Ads, o innych możecie przeczytać tutaj: https://delante.pl/pierwsza-kampania-adwords/. Kampanie w sieci wyszukiwania możemy uruchomić już za kwotę 1 grosza dziennie. Tak, to prawda. Wygeneruje może kilka wyświetleń, może otrze się o pojedyncze kliknięcie, ale będzie można nazwać ją działającą kampanią. Oczywiście jest to dygresja odbiegająca nieco od poważnego marketingu, natomiast warto zwrócić uwagę na to, że w Google reklamować może się właściwie każdy. Do oszacowania budżetu, jaki potrzebny jest nam do reklamowania się w Google Ads świetne nadaje się narzędzie “planer słów kluczowych”. Wystarczy wybrać odpowiednie słowa kluczowe na jakie chcemy wyświetlać reklamy, określić język i lokalizację, a system ten przedstawi nam orientacyjne koszty pojedynczego kliknięcia oraz zaproponuje budżet na kampanię. [caption id="attachment_63511" align="aligncenter" width="1280"]Ile kosztuje kampania reklamowe Google Ads - przykład Źródło: Własny zrzut ekranu z narzędzia[/caption] Warto podkreślić, że planer pokazuje jedynie prognozę, nie dokładne koszty. Można jednak traktować go jako pewną inspirację w trakcie planowania budżetu na kampanie Google Ads. Na sam koszt kliknięcia wpływa wiele czynników. Poza wspomnianym wyżej wynikiem jakości, to również branża oraz rodzaj słowa kluczowego. Jak można zauważyć na przykładowej prognozie powyżej, stawki za kliknięcie w branży SEM są bardzo duże. W przypadku sprzedaży towarów, szczególnie tych powszechnych, ceny będą znacznie mniejsze. wynik jakości reklam z Delante Koszty kliknięcia w reklamy można jednak ograniczać, a co więcej, da się robić to na kilka sposób. Przede wszystkim, dobrze jest przygotować kampanię na mniej konkurencyjne i wąskie frazy. Trafiamy wtedy to bardziej zainteresowanej grupy docelowej i ograniczamy ryzyko przepalania budżetu. Tworzenie kampanii na bazie ogólnych i popularnych fraz prawdopodobnie przysporzy nam wyświetleń, natomiast jakość generowanego ruchu będzie daleka od pożądanej, a stawka CPC bardzo wysoka. Innym sposobem jest ograniczenie wyświetlania się reklam do konkretnych pór dnia czy lokalizacji. Może okazać się do szczególnie pomocne, kiedy promujesz się lokalnie.
[text-frame]Sprawdź naszą ofertę na kampanie Google Ads![/text-frame]

Ile kosztuje reklama Google Ads - Podsumowanie

W przypadku planowania budżetu na kampanie trzeba również liczyć się z kosztami obsługi agencyjnej. Stawki za taką inwestycje zaczynają się najczęściej od kilkuset złotych. W związku z tym, że płacimy tutaj jednak za godziny, które specjaliści spędzą na naszym koncie, nie warto oszczędzać. Dobrze przygotowane kampanie, ze słowami kluczowymi o wysokim wyniku jakości potrafią wręcz zrównoważyć potencjalnie większe koszty agencyjne. Ten wpis jest aktualizacją treści z 11 sierpnia 2020 roku.
Autor
Tomek Gniecki SEM Delante
Autor
Tomek Gniecki

SEM & Analytics Specialist

Absolwent Marketingu i Komunikacji Rynkowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W Delante zajmuje sie prowadzeniem kampanii Google Ads oraz wdrożeniami i konfiguracją Google Analytics. Prowadzi również szkolenia z analityki internetowej. Prywatnie gitarzysta, miłośnik ciężkiej muzyki i dobrego footballu.

Autor
Tomek Gniecki SEM Delante
Autor
Tomek Gniecki

SEM & Analytics Specialist

Absolwent Marketingu i Komunikacji Rynkowej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. W Delante zajmuje sie prowadzeniem kampanii Google Ads oraz wdrożeniami i konfiguracją Google Analytics. Prowadzi również szkolenia z analityki internetowej. Prywatnie gitarzysta, miłośnik ciężkiej muzyki i dobrego footballu.

Komentarze

  1. GDN j.ang Google Display Network – Jest to sieć reklamowa Google AdWords
    PLA j.ang Product Listing Ads – Są to reklamy produktów w sieci wyszukiwania

  2. Zastanawiam się, czy warto zainwestować w Google Ads i jestem na etapie researchu. Dzięki za wpis, rozjaśnił mi nieco temat.

  3. W przypadku mojej firmy bardzo dobrze się google ads sprawdza, myślę że warto przetestować, dobrze prowadzona kampania powinna pomóc rozwinąć biznes.

Zostaw komentarz

FAQ

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM