- Modele rozliczeń w Google Ads
- Budżety w Google Ads
- Formy płatności w Google Ads
- Jaki budżet na kampanie Google Ads?
- Podsumowanie
Modele rozliczeń w Google Ads
Zacznijmy od tego za co właściwie płacimy. Jeżeli chodzi o koszt reklam to jest on definiowany jako koszt wszystkich kliknięć lub wyświetleń uzyskanych przez daną kampanię. Google oferuje jednak kilka różnych modeli rozliczeń. Do najbardziej podstawowych należą CPC, CPM, CPV. Co oznaczają te skróty i czym się od siebie różnią?- CPC (cost per click) – oznacza koszt kliknięcia. Model ten polega na naliczaniu opłaty za pojedyncze kliknięcie reklamy. W niektórych kampaniach mamy możliwość określenia maksymalnej stawki za kliknięcie dla danego słowa kluczowego (w sieci wyszukiwania) czy reklamy (w sieci reklamowej). Rzeczywisty koszt kliknięcia jest najczęściej niższy od naszego maksymalnego CPC i wynosi odpowiednio minimalny koszt potrzebny do przelicytowania konkurenta. Wpływ na rzeczywisty koszt kliknięcia ma wynik jakości, trafność reklamy czy oczekiwany współczynnik klikalności. Więcej o wyniku jakości możesz przeczytać w dedykowanej definicji.
- CPM (cost per mille) – oznacza koszt tysiąca wyświetleń. Ustalając stawkę CPM płacimy za dokładnie 1000 wyświetleń naszej reklamy. Jakiś czas temu Google zmienił jednak zasady działania tego modelu. Reklamodawcy płacą mianowicie tylko za wyświetlenia widoczne. Co to oznacza? Opłata jest naliczana wyłącznie w przypadku gdy reklama była widoczna w minimum 50% i przez przynajmniej 1 sekudne. Ta strategia ustalania stawek nie jest dostępna tylko w reklamach kierowanych na sieć wyszukiwania. Rozliczenie rekomendowane szczególnie w przypadku reklamodawców którym zależy na maksymalizacji zasięgu swoich reklam.
- CPV (cost per view) – Koszt obejrzenia filmu w YouTube. Płacimy tylko za obejrzenie naszego filmu. W przypadku reklam In-Stream zapłacimy tylko wówczas gdy użytkownik obejrzy 30 sekund naszego filmu lub obejrzy film do końca jeśli jest krótszy. Opłata zostanie również naliczona jeśli użytkownik wejdzie w interakcję z materiałem wideo. Czym jednak jest interakcja? W tym wypadku to działania obejmujące kliknięcie nakładek z wezwaniem do działania, kart lub banerów towarzyszących filmowi.
Budżety w Google Ads
Budżety w Google Ads są niezwykle istotnym zagadnieniem. Dobre zarządzanie nimi znacząca ułatwia kontrolę nad kosztami reklam, a co za tym idzie, maksymalizację zwrotu z inwestycji. Jakie są kluczowe zagadnienia, w jaki sposób są ze sobą powiązane i jak ustawić pożądany budżet reklam?- Średni dzienny budżet - to wyznaczona, średnia kwota dziennych wydatków na kampanię reklamową. Określa wartość, którą w przybliżeniu chcesz przeznaczać na reklamy z danej kampanii w ciągu jednego dnia.
- Dzienny limit wydatków - to maksymalny koszt, jaki możesz zapłacić za kampanię w ciągu jednego dnia. Jest obliczany przez pomnożenie średniego dziennego budżetu przez 2.
- Miesięczny limit wydatków - to maksymalna kwota, jaką możesz zapłacić za daną kampanię w ciągu jednego miesiąca. Czas trwania określany jest w zależności od tego, czy jest to pierwszy czy kolejne miesiące działania kampanii. W przypadku pierwszego, okres liczony jest od dnia rozpoczęcia działania do ostatniego dnia miesiąca. Z kolei w kolejnych, to czas od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca. Miesięczny limit wydatków liczony jest poprzez pomnożenie średniego budżetu dziennego przez 30,4. Wartości “30,4” określa średnia liczbę dni w miesiącu.
Formy płatności w Google Ads
Aby nasze reklamy mogły być wyświetlane musimy uzupełnić wszystkie informacje dotyczące rozliczeń i płatności. Przede wszystkim należy skonfigurować ustawienie płatności, czyli sposób, w jaki rozliczamy się z Google. Dostępne są płatności automatyczne, płatności ręczne oraz fakturowanie miesięczne? Czym się różnią i które najlepiej wybrać?- Płatności automatyczne - płatność jest pobierana automatycznie 1 dnia każdego miesiąca lub kiedy koszty osiągają ustaloną przez nas kwotę, nazywaną progiem. Możliwe jest również dokonywanie płatności w wybranym przez siebie czasie, co pozwala na większą kontrolę kosztów.
- Płatności ręczne - polegają na pokrywaniu w wybranym przez siebie czasie przyszłych kosztów. W miarę działania kampanii naliczane są opłaty, które powodują zmniejszanie się dostępnych środków. Po ich wyczerpaniu, reklamy przestaną się wyświetlać.
- Fakturowanie miesięczne/limit kredytowy - dotyczy kont, którym udało się spełnić odpowiednie wymogi Google. Polega na otrzymywaniu faktur miesięcznych od Google, już po wygenerowaniu przez kampanię kosztów. Opłacać należy je czekiem lub przelewem w terminie ustalonym w porozumieniu z Google.
- Karta kredytowa lub debetowa - mogą być używane niezależnie od tego czy korzystamy z automatycznych czy ręcznych płatności. Akceptowane jest kilka typów kart kredytowych oraz debetowe z logo Visa lub MasterCard. Aby korzystać z tej formy płatności wystarczy dodać kartę do konta Google Ads oraz ustawić jako podstawową formę płatności/dokonać płatności.
- Przelew środków - polega na przelaniu pieniędzy na konto Google, kierując się specjalnie wygenerowanym formularzem.
Co jest GDN i PLA w przedstawionych przykładach budżetów,.
GDN j.ang Google Display Network – Jest to sieć reklamowa Google AdWords
PLA j.ang Product Listing Ads – Są to reklamy produktów w sieci wyszukiwania
Ok dziękuje
Zastanawiam się, czy warto zainwestować w Google Ads i jestem na etapie researchu. Dzięki za wpis, rozjaśnił mi nieco temat.
W przypadku mojej firmy bardzo dobrze się google ads sprawdza, myślę że warto przetestować, dobrze prowadzona kampania powinna pomóc rozwinąć biznes.