Integracja SEO i Content Marketingu, czyli sposób na efektywną komunikację

Integracja SEO i Content Marketingu, czyli sposób na efektywną komunikację

Silna marka w Internecie jest niezwykle istotna, a kamieniem milowym w drodze do jej zbudowania jest Content Marketing. Jednak to nie wszystko, oprócz tego potrzebna jest integracja z SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Pokonany przez komputer. Sztuczna inteligencja w Google

Współczesny konsument doświadcza silnego przesycenia różnego rodzaju treścią. W obronie przed bezwartościowymi komunikatami poszukuje informacji atrakcyjnych oraz ciekawych. Takich, które po pierwsze zauważy, po drugie wzbudzą jego zainteresowanie, a po trzecie przyniosą mu korzyści. Odpowiedzią na tę potrzebę jest Content Marketing.

Dziś króluje angażująca i unikalna treść, która powinna docierać do odbiorcy w atrakcyjnej formie. Połączenie SEO i Content Marketingu dostarcza użytkownikowi wartościowej treści, a w efekcie przyczynia się do zwiększenia jego satysfakcji.

Integracja SEO i CM

 

Wspólne cele

Na początku warto zadać sobie pytanie, czy SEO i CM mają wspólne cele? Otóż mają, a najważniejsze z nich to:

  • tworzenie oryginalnych treści,
  • tworzenie treści wartościowych dla użytkownika,
  • zwiększenie ruchu na stronie www,
  • zwiększenie świadomości marki,
  • budowanie autorytetu marki,
  • zwiększenie ilości konwersji.

A jak to wygląda w rzeczywistości?

SEO i Content Marketing a treść

Słowa/ frazy kluczowe i treść

Pierwsza, podstawowa rzecz – SEO to m.in.: słowa, frazy kluczowe, treść. Content Marketing to rozmowa z konsumentem, edukowanie go i dostarczanie mu rozrywki za pomocą treści w różnej formie. Trzeba pamiętać, że oprócz stworzenia atrakcyjnego contentu, trzeba go jeszcze dystrybuować, czyli sprawić, żeby użytkownicy go odnaleźli. Docieranie do liderów opinii, promocja w social media, budowanie relacji przez obrandowane publikacje – to tylko niektóre sposoby na rozprzestrzenianie się contentu i na to, by znalazł się wysoko w wyszukiwarce Google. A to, jak wiemy, jest niezbędne. Jakie treści będą się wysoko pozycjonowały? Przede wszystkim takie, które:

  • stawiają użytkownika w centrum,
  • są unikalne i angażujące,
  • są atrakcyjne wizualnie,
  • są dostępne i proste w wyszukaniu,
  • zawierają wartości dodane dla odbiorcy,
  • są wiarygodne.

Struktura treści

Bardzo istotna jest odpowiednia struktura treści. Postępowanie zgodnie z zasadami webwritingu pozwala na zgromadzenie większej ilości zainteresowanych odbiorców, a tym samym na zdobycie cennych backlinków. Teksty, które posiadają np.: materiały video, odnośniki do innych, ciekawych źródeł, są podzielone na akapity bądź zawierają wypunktowania, uzyskują znacznie lepsze rezultaty niż treści o jednolitej strukturze.

Integracja SEO i CM

Długość tekstu

Warto tutaj podkreślić również rolę długości tekstu. Nie ma żelaznej reguły, która wyznaczałaby konkretną ilość znaków, natomiast pewne jest to, że wyżej pozycjonują się dłuższe treści. Jak wynika z raportu www.quicksprout.com Google ceni content, który ma ma powyżej 2000 słów. Co więcej dane potwierdzają również, że na pierwszej stronie rankingu wyszukiwania pojawiają się wyniki, które linkują do materiałów liczących co najmniej 2000 wyrazów. Zatem istnieje silna korelacja między liczbą słów w treści, a linkami, które do niej prowadzą. Strategia content marketingowa powinna zatem obejmować tworzenie tekstów, artykułów oraz postów nie tylko ciekawych i unikalnych, ale i wystarczająco treściwych. Oczywiście nie wolno zapominać o firmowej witrynie, która powinna być skutecznie pozycjonowa m.in.: poprzez odpowiednie publikacje.

Atrakcyjność

Wyszukiwarki doceniają treści, które podobają się ludziom. Tworzenie masowych, kopiowanych komunikatów dziś już nie działa. Dobry content ma lepsze wskaźniki: dłuższy czas na stronie
oraz mniejszy współczynnik odrzuceń. To bardzo wyraźny znak dla wyszukiwarek, że użytkownik uzyskał odpowiedź na swoje zapytanie. Lepsze treści to skuteczniejsze SEO, a Content Marketing jest ich źródłem.

Frazy kluczowe a Content Marketing

Nie ma wątpliwości co do tego, że podstawą skutecznej optymalizacji są słowa kluczowe. Korzystamy z nich, wyszukujemy i śledzimy ich pozycję w wyszukiwarce. Najlepszym sposobem, który pozwoli je wykorzystać, jest wdrożenie ich w strategię content marketingową. Atrakcyjna treść napisana dla użytkowników z użyciem fraz kluczowych to potężne narzędzie pozycjonowania.

Jak sprawdzić jakich słów poszukują konsumenci?

Jak zawsze z pomocą przychodzi analityka strony. W raportach Google Webmasters Tools (Search Console) oraz Google Analytics można sprawdzić, jakie frazy są najpopularniejsze i najbardziej angażujące. Miejscem, które warto śledzić pod względem haseł jest „Optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek (SEO)” w GA. Można tam analizować słowa, które uzyskały najwięcej wyświetleń, mają największy CTR (współczynnik klikalności) oraz dowiedzieć się, jaką średnią pozycję w wynikach wyszukiwania uzyskuje strona po wpisaniu danej frazy.

Wnioski z analizy pomogą stworzyć content wzbogacony o najczęstsze zapytania użytkowników. Optymalizacja SEO artykułów powinna obejmować umieszczenie najważniejszych słów kluczowych w znacznikach HTML:

  • Title (tytuł),
  • Meta Description (krótki opis),
  • H1-H6 (nagłówki).

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile razy frazy kluczowe powinny występować w treści. Ważne, żeby zostały tam umieszczone. Oczywiście nie wolno przesadzać z ich nasyceniem, Google doskonale rozpoznaje nienaturalną ilość słów oraz ich odmiany. Ponadto algorytmy wyszukiwarek są obecnie znacznie bardziej zaawansowane, potrafią lepiej zrozumieć kontekst, a nawet powiązać synonimy. Warto zatem przemyśleć plan optymalizacji SEO, który skutecznie wzbogaci nasz content o cenne frazy kluczowe. Dzięki takim działaniom, pozostanie trwały „ślad” w wynikach wyszukiwania Google, a jednocześnie odbiorcy łatwiej odszukają nasze treści.

Content Marketing źródłem cennych backlinków

Dobre jakościowo, tematyczne linki są, jak powszechnie wiadomo, bardzo pożądane. Istotnym zadaniem Content Marketingu jest optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Publikowanie atrakcyjnych i popularnych treści wśród internautów sprzyja budowaniu linków prowadzących do danej strony, a tym samym, znacznie zwiększa jej wiarygodność i pozycję w wynikach wyszukiwania. Najlepszym sposobem na gromadzenie backlinków jest stworzenie naprawdę przyciągającego contentu, który po publikacji przyniesie rzesze fanów. Oni z kolei, w podziękowaniu za atrakcyjną treść, podzielą się nią z innymi użytkownikami. Przeprowadzenie skutecznej kampanii Content Marketingowej przyczyni się jednocześnie do efektywnego linkbuildingu.

Jakie są sposoby na pozyskanie cennych backlinków?

  • Bądź obecny w Social Media – to świetne źródło linków; mimo że większość ma przeważnie atrybut „nofollow”, warto umieszczać odnośniki do publikacji na profilach społecznościowych, ponieważ można w ten sposób zdobyć wiele wartościowych linków od innych użytkowników, którzy mogą się nimi dzielić, np. na blogach.
  • Eksperymentuj z podcastami, prezentacjami, publikuj PDF-y z istotnymi informacjami, podanymi w graficznie przemyślanej formie – zwiększy to szansę na zainteresowanie czytelnika.
  • Udzielaj się na innych tematycznych blogach, stronach i forach – postaraj się, aby Twój wpis gościnny był wysokiej jakości, dzięki temu zadowolisz właściciela serwisu, odbiorców
    i zyskasz bardzo cennego backlinka.
  • Daj swoim klientom możliwość zapisania się  do newslettera, tak żeby cały czas mieli dostęp do najświeższych treści.
  • Prowadź bloga, na którym będziesz umieszczał ciekawe materiały, np. webinaria – wybierz temat, który może zainteresować twoją grupę docelową, nadaj webinarium atrakcyjny tytuł, podczas prezentacji zrób przynajmniej jedną sondę pośród uczestników, dzięki temu uzyskasz pełne dane i namiary na uczestników. Nagrany materiał może zainteresować również Twoich przyszłych klientów.
  • Pisz artykuły z poradami, ciekawostkami, opisujące rozwiązanie problemu  – to przedstawi Cię w branży jako eksperta i zwiększy autorytet wśród odbiorców, którzy chętnie będą dzielić się uzyskanymi informacjami i staną się stałymi czytelnikami
  • Opublikuj prezentację na Slideshare – to strona, którą Google traktuje jako wiarygodne źródło informacji. Wykorzystaj to. Prezentacje na Slideshare to sposób na dostarczenie konsumentowi wartościowego contentu w atrakcyjnej formie. Wystarczy wybrać odpowiednią grupę docelową  i stworzyć oryginalną oraz unikatową prezentację. Przy publikacji warto pamiętać o słowach kluczowych, które nie tylko przyciągną uwagę czytelników, ale pomogą szybciej zlokalizować materiał w wyszukiwarce.
  • Załóż grupę na LinkedIn – 60% jego użytkowników interesuje się wiadomościami z branż; systematyczne umieszczanie ciekawych i eksperckich postów w grupie pomaga zdobyć unikalnych odbiorców, a w przyszłości potencjalnych klientów, którzy staną się promotorami Twojej marki.
  • Promuj swój content, np. za pomocą kampanii Facebook Ads. Umożliwi to dotarcie do zainteresowanej grupy konsumentów i pomoże zdobyć większy zasięg, który przełoży się na m.in. udostępnianie, komentowanie i linkowanie Twojego contentu.

Co jeszcze?

Spraw by Twój content był interaktywny – dodaj pytania, quizy, konkursy. To wszystko wzbudza zainteresowanie i „przekonuje” odbiorców do pozostania dłużej na Twojej stronie. Dodatkowo możesz umieścić w witrynie interaktywną ankietę, która pozwoli zebrać cenne informacje. Przykładowe pytania :

  • co chcą czytać/oglądać Twoi odbiorcy?
  • czy chcieliby coś zmienić w Twojej witrynie?
  • czy mają jakieś pytania/wątpliwości odnośnie produktu?
  • jakiego typu treści budzą największe zainteresowanie?

Odpowiedzi mogą być źródłem pomysłów na nową, ciekawą treść. Być może dzięki nim wprowadzisz na stronie zmiany istotne pod względem użyteczności i czytelności. To wszystko wpływa na pozytywny wizerunek marki, wzmacnia dialog z klientem oraz przyczynia się do poprawy w rankingu wyszukiwania. Zadowolony użytkownik to zadowolony Google.

Jeśli chodzi o linki prowadzące do serwisu, zadbajmy o to, by były „dofollow”. „Nofollow” nie przekazują „mocy” SEO i nie przyczyniają się do wzmocnienia strony, tym samym nie przekładają się na lepsze pozycje w rankingu Google. Istotne są również anchory linków – powinny znajdować się tam frazy kluczowe lub brandowe, jednak upychanie w nich na siłę słów kluczowych nie przyniesie dobrych rezultatów. Wręcz przeciwnie, anchory typu „money keywords” mogą zostać bardzo szybko wykryte i ukarane przez algorytmy wyszukiwarek.

SEO i CM a User Experience

UX czyli User Experience to termin opisujący całkowite doświadczenie użytkownika w czasie korzystania ze strony. Co świadczy o tym, że jest ono pozytywne? Przede wszystkim zaangażowanie konsumenta – spędzony czas na stronie, ilość konwersji, współczynnik odrzuceń. Związane jest to z istotnymi czynnikami, za które odpowiada m.in. optymalizacja witryny. SEO to, oprócz słów kluczowych i linków, wykorzystanie odpowiednich znaczników w HTML czy zbudowanie pomocnej mapy serwisu (sitemap). Te elementy mają silny związek z CM. Wprowadzenie technicznych zmian w witrynie ma na celu ułatwienie użytkownikowi odszukanie, selekcję i „konsumpcję” contentu. Co więcej, algorytm Panda bacznie pilnuje mi.n. tego, czy strona jest zaufanym źródłem treści, analizuje ilość reklam na stronie oraz ich inwazyjność.

Co jeszcze?

Google docenia witryny zbudowane pod mobile, ze świeżym, nowoczesnym designem. Wszystko to ma na celu zwiększenie satysfakcji odbiorcy. Im większa ona będzie, tym Google bardziej to doceni i nagrodzi wysoką pozycją na swojej liście wyszukiwań.

Integracja SEO i CM

Silna marka w Internecie jest niezwykle istotna, a kamieniem milowym w drodze do jej zbudowania jest Content Marketing. Jednak to nie wszystko, oprócz tego potrzebna jest integracja z SEO. Pozwoli to na prowadzenie wartościowej i efektywnej komunikacji, która zaowocuje zdobyciem wiernych klientów. Połączenie Content Marketingu z działaniami SEO umożliwi jednocześnie zmaksymalizowanie efektów prowadzonych kampanii, co przełoży się m.in. na wzrost ROI. Dlaczego więc z tego nie skorzystać?

 

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.