Jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do mojej strony?

Jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do mojej strony?

Przejmując domenę istniejącą już jakiś czas przejmujemy także jej profil linkowania. Usuwanie niskiej jakości linków z pomocą narzędzia Disavow może pomóc znacznie poprawić pozycje dla poszczególnych słów kluczowych. Przeczytaj jak pozbyć się niechcianych linków prowadzących do Twojej strony.

Ostatnio na naszym blogu: Autorytet domeny i poziom zaufania do niej - na co wpływa?

Wprowadzenie przez Google aktualizacji algorytmu o nazwie „Pingwin” wymusiło na nas zwracanie uwagi na jakość linków, które prowadzą do strony. Jednym ze sposobów na jej ogólne poprawienie jest zrzeczenie się tych łącz, które wskaźnik zaniżają. Aby ułatwić kontrolę nad profilem linków, udostępniono narzędzie znane jako Disavow Tool. Pamiętać jednak należy, że największe efekty przynosi ono w trakcie procesu usuwania filtra ręcznego oraz podczas rozważania tzw. reinclusion request. O skuteczności tego narzędzia wypowiedział się między innymi Matt Cutts.

Skąd jednak biorą się linki, które mają zły wpływ na SEO? Wśród źródeł tego typu odnośników wyróżnić można kilka głównych czynności:

  • korzystanie z systemów wymiany linków,
  • nieumiejętne budowanie profilu linków,
  • nieetyczne działania konkurencji – tzw. depozycjonowanie,
  • włamanie na stronę.

Co istotne, są to działania, które mogą przynieść krótkotrwały, pozytywny efekt. Po jakimś czasie jednak możemy dostać alert o problemie ze stroną.

Jakie linki usuwać?

Zrzekać się warto przede wszystkim odnośników nienaturalnych. O ile w sieci znaleźć można wiele informacji o jakości oferowanej przez poszczególne źródła, tak bezwarunkowo zawsze najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne przeskanowanie miejscówek i wybranie tych, których chcemy się zrzec. W tym celu pobieramy listę odnośników z kilku narzędzi (na przykład Ahrefs i Majestic), a następnie sprawdzamy ich parametry. Podstawą takiej bazy powinny być jednak linki wykryte przez Google Search Console. Aby ją pobrać, należy w panelu Google Search Console przejść do sekcji „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie do „Linki do Twojej witryny”.

Linki prowadzące do domeny Search Console

Kolejnym krokiem jest przejście do łącza „Więcej” w sekcji „Źródła największej liczby linków”.

Sprawdzanie linków prowadzących do domeny

Na koniec klikamy w przycisk „Pobierz więcej przykładowych linków”.

Sprawdzanie linków do domeny w Search Console

Z teoretycznego punktu widzenia najlepszą możliwością jest całkowite usunięcie danego linku. W praktyce jednak często okazuje się to nie tylko mocno utrudnione, ale wręcz niemożliwe. Narzędzie Disavow jest jednym z najcięższych dział, jakie można wytoczyć w trakcie optymalizacji witryny, dlatego też należy używać go z zachowaniem wszelkiej ostrożności. Wśród najczęstszych wyzwań związanych z profilem linków wymienić można chociażby stosunek atrybutu dofollow do nofollow linków czy też zbyt dużą liczbę linków tworzonych na konkretny anchor (tzw. „exact-match”).

Pozbywanie się niechcianych linków w pigułce

Po zebraniu bazy źródeł, z których chcemy usunąć linki prowadzące do naszej strony, konieczne jest przygotowanie pliku tekstowego, który zostanie następnie przesłany do narzędzia Disavow. Przygotowując wspomniany dokument, należy kierować się kilkoma wytycznymi. Ważny jest format zapisu pliku – powinno to być *.txt z kodowaniem UTF-8. W samej treści należy umieszczać jeden link na wiersz, z opcjonalnymi komentarzami poprzedzonymi symbolem „#”. Możliwe jest także wykluczenie całej domeny przy pomocy jednej linijki – w takim wypadku przed nazwą domeny należy umieścić człon „domain:”. Przykładową zawartość takiego pliku pokazujemy poniżej:

# Z witryny przyklad.pl usunięto większość linków, ale pominięto te:
http://przyklad.spam.com/komentarze.html
http://przyklad.spam.com/katalog.html
# Skontaktowałem się z właścicielem blackhatseo.pl w dniu 07.01.2012
# z prośbą o usunięcie linków, ale nie otrzymałem odpowiedzi.
domain:blackhatseo.pl

Przesyłanie pliku Disavow

Samo przesłanie pliku jest procesem prostym i intuicyjnym. Pierwszym krokiem jest przejście do narzędzia Disavow. Z widocznej listy należy następnie wybrać wersję strony, dla której będzie przesłana wersja pliku txt.

Ignorowanie linków

Kolejnym ekranem jest ostrzeżenie o konieczności zachowania szczególnej ostrożności – po zapoznaniu się z nim przechodzimy do kolejnego kroku, klikając przycisk „ignoruj linki”. Na koniec przez opcję „wybierz plik” wskazać należy lokalizację pliku, a następnie wysłać niebieskim przyciskiem „prześlij”. Jeżeli plik zawiera błędy, w tym momencie zostaną wskazane linijki, w których się one znajdują.

Ignoruj linki disavow

O czym warto pamiętać?

Uwagę należy zwrócić na sposób odczytywania kolejnych wersji przesyłanego pliku: nowsze wersje powinny zawierać wszystkie odnośniki, które zawarte zostały w starszych plikach. Istotny tu jest również fakt, że jeżeli usuwamy niechciane linki, możemy liczyć na znaczną poprawę pozycji poszczególnych podstron. Jeżeli jednak celem tego działania jest usunięcie ewentualnego filtra algorytmicznego (który sprawia, że nasza strona gwałtownie spada w wynikach wyszukiwania lub całkowicie z nich znika), musimy uzbroić się w cierpliwość – powrót na pozycje przed odfiltrowaniem może być praco i czasochłonny.  Przed zrzeczeniem się linków warto również upewnić się, czy spadki pozycji rzeczywiście wynikają z profilu linkowania – można to zrobić, na przykład porównując moment obniżenia pozycji z datą wprowadzenia kolejnej wersji algorytmu.

Sytuację nieco zmieniły kolejne wersje Pingwina – od końca 2016 roku dzięki temu, że algorytm ten działa w czasie rzeczywistym. Możemy więc szybko zauważyć jak strona reaguje na linki. Znacznemu skróceniu uległ także czas oczekiwania na efekty pracy z narzędziem Disavow.

  5,00 / 5 ( 2 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.