Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

Niemiecki rynek e-commerce w 2017 roku

W tym artykule znajdziecie strategiczną analizę rynku e-commerce w Niemczech w 2017 roku. Ile procent rynku należy do największych gigantów takich jak Amazon.de, Otto.de i Zalando.de? Ilu niemieckich obywateli kupuje w sklepach online? Jakie przychody generuje top10 niemieckich e-commerców? Jak wygląda niemiecki rynek e-commerce w 2017? Sprawdźmy to!

Ostatnio na naszym blogu: Nowe wyszukiwanie hoteli w Google

E-commerce w Niemczech cechuje się szybkim wzrostem. Dynamiczny rozwój cyfryzacji sprawia, że z roku na rok, coraz więcej firm i konsumentów korzysta z Internetu w celu nabywania towarów i usług. W 2009 przychody sklepów internetowych wynosiły 20 mld euro, w 2018 przychody te są już dwukrotnie większe – konsumenci w 2018 wydali na zakupy w sklepach e-commerce 39,6 mld euro. Sklepy internetowe znajdujące się w pierwszej 10 w Niemczech odpowiedzialne są za 25% ogółu przychodów online. Dla porównania w 2012, czyli 5 lat temu proporcja ta odpowiadała 20% tych przychodów. W 2018 roku, populacja Niemiec to 82,69 miliona osób (https://data.worldbank.org). Aż 89% mieszkańców tego kraju używa Internetu, co oznacza, że produkty sprzedawane w Niemczech poprzez platformę e-commerce mogą trafić do 74 milionów odbiorców.

Niemiecki rynek e-commerce w liczbach

  • Populacja: 82.69 milionów
  • Aktywni użytkownicy Internetu: 71.73 miliony
  • Aktywni użytkownicy social mediów: 29 miliony
  • Aktywni użytkownicy social mediów na smartphonach: 24 miliony
  • Populacja, która robi zakupy online: 87%
  • Średnie wydatki e-konsumenta: € 1 134
Wydatki na e-commerce Niemcy
Źródło: https://de.statista.com/infografik/11537/ecommerce-umsatz-pro-online-shopper/

Niemiecki e-konsument – zachowanie konsumentów sklepów internetowych

Biorąc pod uwagę sprzedaż na rynku niemieckim, przedsiębiorcy powinni pamiętać o różnicach kulturowych. Zaufanie, lojalność, swojskość, jakość i bezpieczeństwo to podstawowe wartości konsumentów w Niemczech. Jako, że faworyzowane przez niemieckich obywateli są zaufane przedsiębiorstwa handlowe, jeśli to tylko możliwe, międzynarodowi sprzedawcy powinni dążyć do przystosowywania swoich sklepów internetowych lokalnie, czyli domeny stron e-commerce powinny mieć krajową końcówkę .de. Dodatkowo, każda strona powinna w swojej stopce redakcyjnej (Impressum) zawierać dane o właścicielu strony internetowej. Znaki jakości, odznaki, certyfikaty wszystkie te czynniki powinny przyciągnąć niemieckiego konsumenta. Warto pamiętać, że zgodnie z niemieckim prawem, konsumenci mają prawo zwrócić towar w przeciągu 14 dni, bez podawania przyczyny zwrotu. Trzeba liczyć się z tym, że w Niemczech zwrot produktów będzie na pewno większy niż w krajach, w których takie prawo nie obowiązuje.

Według Paulin Bijok, szefowej działu sprzedażowego i międzynarodowego eksperta e-commerce w Webinterpret, Niemcy są ostrożni, zorientowani na detal i potrzebują więcej czasu i informacji zanim klikną przycisk “Kup teraz”.

E-commerce w niemczech - pamiętaj!

Top 10 stron e-commerce w Niemczech

Niekwestionowanym liderem wśród niemieckich sklepów internetowych jest międzynarodowy gigant Amazon, którego roczne przychody z rynku niemieckiego wynoszą 8,8 milionów euro. Tuż za nim uplasował się niemiecki sklep Otto.de, którego przychody są niemal trzykrotnie niższe i wynoszą niecałe 3 miliony euro. Zwraca uwagę fakt, że na liście znajdują się takie sklepy internetowe jak Media Markt, Lidl czy Conrad, co dowodzi, że niemieccy konsumenci są sympatykami niemieckich sklepów, są wierni swojemu rynkowi.

Największe sklepy internetowe w Niemczech
źródło: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/646009/umfrage/umsatzstaerkste-online-stores-in-deutschland/

Co kupują niemieccy Internauci?

Największy potencjał sprzedaży internetowej, jak podaje Statista, ma segment modowy. Niemieccy Internauci na ubrania wydają zdecydowanie najwięcej. Artykuły elektroniczne i telekomunikacyjne także cieszą się ogromną popularnością. Na trzecim miejscu w rankingu widnieje sprzęt i artykuły gospodarstwa domowego. Nie są to zaskakujące wybory, gdyż w innych państwach europejskich obserwujemy podobne preferencje.

Co kupują niemieccy internauci?
Źródło: https://de.statista.com/infografik/8211/die-top-10-warengruppen-im-deutschen-onlinehandel/

Top metody dostaw – Logistyka

Według danych statystycznych zebranych przez niemiecki EHI Retail Institut, przeciętny Niemiec najczęściej korzysta z możliwości dostawy produktów do domu. Jest to zdecydowanie najpopularniejszy sposób dostawy zakupów, korzysta z niego około 75% kupujących (https://de.statista.com/). Inne sposoby dostawy, takie jak odbiór paczki w punkcie czy w sklepie stacjonarnym, które zabierają więcej czasu i wymagają więcej wysiłku nie są faworyzowane przez Niemców. Po raz kolejny Niemcy wykazują się dużą wiernością do swoich, rodzimych firm, gdyż z usług dostawczych niemieckiej Deutsche Post DHL korzysta, aż 75,8% sklepów e-commerce (https://www.ehi-shop.de/).

Top metody płatności – karty płatnicze, portfele, płatność ratalna czy przelewy internetowe?

Eksperci z bevh (Bundesverbands E-Commerce und Versandhandel Deutschland e.V.) sprawdzili, jakie metody płatności są najbardziej popularne w Niemczech. Okazuje się, że ponad 90% użytkowników wybiera płatność za pomocą kart kredytowych oraz tzw. Wallets, czyli Amazon Payments i Paypal. Mniej popularne metody wybierane przez obywateli niemieckich to płatność ratalna, przelewy internetowe, czeki.

Handel na urządzeniach mobilnych M-commerce w Niemczech

Według raportu “E-Commerce-Markt Deutschland 2017” przygotowanego przez niemiecki EHI Retail Institut i Statista 89% spośród 1000 top e-sklepów przystosowało swoją stronę internetową do urządzeń mobilnych. Porównując ruch z urządzeń mobilnych,  dowiadujemy się, że niemieccy konsumenci robiąc zakupy częściej używają telefonów, rzadziej tabletów. Smartfonów używa 56% niemieckiego społeczeństwa, tabletów 26%. Rynek m-commerce zmieniał się i będzie się zmieniał bardzo dynamicznie. W 2016r. 39% użytkowników robiło zakupy przez telefon, w 2014r. jedynie 20%. Najwięcej zakupów za pomocą telefonu, bo aż 78%, robią młodzi konsumenci między 14, a 29 rokiem życia.

Sprzedaż mobilna w Niemczech
Źródło: https://www.webinterpret.com/us/blog/ecommerce-germany-definitive-guide/

Wnioski

Przed jakimi wyzwaniami stoją sklepy internetowe, które chcą sprzedawać swoje produkty na niemieckim rynku?

Zdaniem ekspertów e-commerce zyskuje na popularności m.in. ze względu na nieustanne usprawnianie procesów w zakresie UI (user experience) oraz wygodę dokonywania płatności bezgotówkowych. Dzięki nim proces zakupowy nie wymaga od kupujących wykonywania czasochłonnego przelewu na konto, proces ten ogranicza się do kilku prostych czynności. Klient ma możliwość zapłacić całą kwotę jednorazowo, odroczyć płatność lub rozłożyć ją na raty.

Idąc tym tropem, dla niemieckiego konsumenta najważniejszymi kryteriami podczas podejmowania decyzji o zakupie online jest łatwy zwrot, niska cena i szybka dostawa. Dokładnie na tym powinny się skupić platformy e-commerce, które chcą zwrócić uwagę i zadowolić niemieckich klientów. Topowi gracze na niemieckim rynku sprzedaży oferują bezpieczne i instynktowne nabywanie towarów, sprawne i szybkie finalizowanie transakcji oraz intuicyjną i przyjazną użytkownikowi platformę.

Niemcy należą do topowych rynków e-commerce w Europie i w ten sposób powinny być postrzegane przez zorientowanych na rozwój międzynarodowych handlowców internetowych. Niemiecki rynek ma swoje wyzwania takie jak dojrzałość, wysoki wskaźnik zwrotów i wymagający klienci, ale wciąż całkowita siła nabywcza prezentuje ogromne możliwości dla właścicieli sklepów internetowych. Zyskanie zaufania niemieckich klientów może zająć sporo czasu i jest nie lada wyzwaniem, ale wysiłki w tym zakresie przełożą się na zadowolonych klientów, którzy będą lojalni wobec Twojej marki przez długie lata. Także zanim wejdziesz na niemiecki rynek, wykonaj szczegółową analizę i jeśli tylko znajdziesz możliwości dla swojego sklepu internetowego na niemieckim rynku, wygraj lokalnych klientów poprzez lokalne – czyli skrojone na niemieckiego konsumenta – doświadczenie dokonywania zakupów. Niemiecki rynek e-commerce jest bardzo konkurencyjny, jednak te serwisy online, które będą ewoluowały i przystosowywały się do potrzeb konsumentów, z powodzeniem mogą dołączyć do europejskich liderów rynku e-commerce.

  0 / 5 ( 0 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.