.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak tworzyć opisy w sklepie internetowym?

30min.

Komentarze:0

Jak tworzyć opisy w sklepie internetowym?
29 kwietnia 2022
Dobrze przygotowane opisy produktów na stronę internetową mogą stać się istotnym w procesie zakupowym punktem ścieżki klienta. To, czy użytkownik zatrzyma wzrok na opisie Twoich (no właśnie, dlaczego akurat Twoich?) produktów, zależy od tego, czy udało Ci się je pokazać od najlepszej strony. A najlepiej, gdy zachwycą one zarówno użytkownika, jak i roboty Google. Jak osiągnąć ten słynny złoty środek i wznieść treści w e-commerce na nowy poziom?

30min.

Komentarze:0

Spis
treści

Zanim zaczniesz: lepiej napisać czy zlecić opis produktu? 

Chcąc wzbogacić swoją stronę internetową o wartościowe treści, musisz liczyć się z koniecznością zainwestowania w nowe teksty. Z reguły opcje są dwie – samodzielna praca albo współpraca z zewnętrznym specjalistą, czyli zlecenie napisania opisów produktu copywriterowi lub agencji. Zarówno samodzielne stworzenie tekstu, jak i oddanie tego zadania doświadczonemu copywriterowi to dobre pomysły – wszystko zależy od Twoich zasobów (czas, budżet) i kompetencji (łatwość pisania tekstów, znajomość rynku, podstawowa wiedza marketingowa).

Jednym z najlepszych możliwych rozwiązań jest zlecenie treści z jednoczesnym przekazaniem podwykonawcy właściwego briefu – pozwoli to połączyć umiejętności copywritera z Twoją znajomością produktów, a tym samym wyciągnąć z tekstu jak najwięcej. Możesz skorzystać z usług takich jak SEO Copywriting.

Co zawrzeć w briefie opisu produktu?

  • Wyróżniki produktu, które znasz na podstawie własnych doświadczeń lub doświadczeń z klientami. Pamiętaj, że copywriter zajmuje się wieloma różnymi dziedzinami – może nie znać danego produktu tak dobrze jak Ty. Tu właśnie leży siła tej współpracy!
  • Swoje oczekiwania wobec danego tekstu. Jest coś konkretnego, czego od niego oczekujesz? Opis funkcjonalności produktu, skupienie się na kolorystyce, a może na właściwościach materiału? Koniecznie poinformuj o tym współpracownika.
  • Wyznaczniki dotyczące języka, jaki ma być użyty w tekście. Może tego nie wiesz, ale dobry copywriter potrafi pisać w tylu różnych stylach, ile oczekują od niego klienci! Jeśli masz konkretny pomysł na charakter opisu, postaraj się go zawrzeć w kilku prostych punktach i prześlij podwykonawcy.
  • Oczekiwaną długość tekstu. To akurat dość proste – napisz wprost, czy opis ma mieć 200, 300 czy 500 słów. Umówcie się też na stosowną formę rozliczenia.

Ale niezależnie od tego, kto zajmie się tworzeniem treści, warto byś wiedział, jak powinny one wyglądać, by spełniać najważniejsze wymogi stawiane marketerom przez klientów i algorytmy Google, dlatego edukacja to podstawa! Chcąc podzielić się wiedzą, przygotowaliśmy dla Ciebie 17 wskazówek na temat tego, jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym. Po lekturze tego wpisu już nic Cię nie zaskoczy.

Opisy produktów a SEO i konwersja

Zacznijmy od podstawowych faktów, które pozwolą Ci zrozumieć, po co właściwie tworzymy opisy produktów. Na pierwszym miejscu stawiamy dwa aspekty: SEO i konwersję. Dlaczego?

Opisy produktów odgrywają ważną rolę w procesie SEO i mogą przyczynić się do zwiększenia konwersji, ponieważ bezpośrednio wpływają na zwiększenie widoczności strony, lepszą indeksację i właściwe targetowanie grupy docelowej, co przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego na stronie. Co ważne, jeśli w opisie produktu zawrzesz dobre, przemyślane, chwytliwe CTA, a także kluczowe wyróżniki produktu, zachęcisz klientów do dokonania zakupu.

A skoro już o kluczowych sprawach mowa – oczywiście do zwiększenia widoczności przyczyniają się właściwie dobrane frazy kluczowe. To słowa, które potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarkę, a dzięki umieszczeniu ich na Twojej stronie, pozwolisz użytkownikom dać się znaleźć.

Dobry opis produktu zawierający CTA może również wpłynąć na konwersję, czyli przekształcenie odwiedzającego stronę klienta w faktycznego nabywcę produktu. Wspomnimy o tym jeszcze wielokrotnie w części poradnikowej, ale pamiętaj już teraz, że w opisie produktu warto podkreślić jego unikalne cechy i korzyści, jakie niesie dla klienta. Opis powinien być jasny, przystępny i łatwy do zrozumienia, aby klient go zrozumiał i mógł dokonać świadomego zakupu.

Zobacz też: jak pisać teksty SEO?

Czy opisy od producentów wystarczą?

Opisy produktów od producentów mogą być pomocne w tworzeniu Twoich własnych, ale zazwyczaj nie wystarczą, aby skutecznie wypozycjonować stronę internetową i zwiększyć konwersję – po prostu nie są wystarczająco dobre. Do tego dochodzą kwestie prawne, o których za moment.

Opisy produktów od producentów są zwykle bardziej techniczne i skoncentrowane na cechach produktu niż na korzyściach, jakie niesie dla klienta, a jednak to, w jaki sposób tworzysz narrację i opowiadasz o swoim produkcie (nawet jeśli to z pozoru najzwyklejsze białe sneakersy), jest niezwykle istotne dla sprzedaży.

Nie zapominaj też o ryzyku duplikacji – w końcu wiele sklepów internetowych sprzedaje te same produkty, co oznacza, że opisy produktów od producentów będą powtarzać się na wielu stronach internetowych. To samo w sobie dyskwalifikuje opis jako korzystny dla SEO. Duża ilość duplikacji zewnętrznych może powodować spadki pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, a nawet filtry od Google.

Pamiętaj, że kopiowanie opisów produktów z innych stron, także stron producentów, jest także naruszeniem praw autorskich. 

Dlatego inwestycja w dobry copywriting i unikalne opisy to tak naprawdę konieczność, jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w SERPie i zadowoleniu klientów.

Co to jest opis SEO?

Opis SEO to treść zoptymalizowana z myślą o wyszukiwarkach internetowych, która łączy w sobie cechy dobrego webwritingu skupionego na użytkowniku oraz podstawowe dobre praktyki pozycjonowania.

Gdy mówimy o opisach produktowych, warto pamiętać, że dobrze napisany opis SEO zawiera wystarczającą ilość informacji na temat produktu, wyróżnia się oryginalnością i stanowi realną wartość dla klienta. Przypomnijmy raz jeszcze: pamiętaj, że opisy produktów muszą być unikalne – nie możesz ich kopiować z innych stron.

Dzięki zastosowaniu w treści odpowiednich słów kluczowych, podstrona produktowa będzie bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – przyciągnie większą liczbę potencjalnych klientów.

Jakie są różnice między opisem SEO a meta opisem?

Choć często można spotkać się ze stwierdzeniem, że opis SEO to po prostu meta opis, musisz pamiętać, że w rzeczywistości są to dwa zupełnie różne elementy witryny. Oczywiście oba mają wpływ na pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania, ale właściwie na tym kończą się podobieństwa.

To, co musisz wiedzieć o meta description, to jego rola w zwiększaniu CTR. Dobrze napisane, autentycznie interesujące opisy meta, które są atrakcyjne dla użytkowników, pomagają zwiększyć wskaźnik klikalności (czyli właśnie CTR). To oznacza, że więcej osób kliknie na wynik wyszukiwania, co z kolei przyczyni się do zwiększenia ruchu na stronie. Warto? Warto!

Opis SEOMeta opis (meta description)
Cel opisanie konkretnego produktu w sposób przyjazny dla użytkownika, dokładny i zgodny z zasadami SEOopisanie w skrócie zawartości danej podstrony na potrzeby wyników wyszukiwania, zwiększenie CTR
Miejsce występowaniawitryna e-commerce, najczęściej karta produktu lub góra/dół konkretnej podstrony. SERP – strona wyników wyszukiwania (pod tytułem strony internetowej)
Długośćzróżnicowana; najczęściej ok. 200-500 słów. ok. 150-160 znaków
Treśćkoncentruje się na szczegółach dotyczących produktu, w tym jego cechach, korzyściach, zastosowaniach itp. ogólne informacje na temat strony
Frazy kluczowezawiera; wpływają na pozycję strony zawiera; nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony

Podsumowując – choć meta opis i opis produktu SEO przyczyniają się do zwiększenia zainteresowania stroną, to różnią się miejscem występowania, długością, treścią i tematyką.

Dlaczego warto się skupić na pisaniu dobrych opisów SEO?

Pisanie dobrych opisów SEO jest ważne z kilku powodów:

  • Poprawia widoczność w wynikach wyszukiwania – dobrze zoptymalizowane opisy SEO pozwalają na uzyskanie wyższych pozycji w SERPach, co z kolei zwiększa Twoje szanse na pozyskanie nowych użytkowników. Większa liczba odwiedzin oznacza większą szansę na sprzedaż produktów – oczywiście jeśli trafiasz do właściwej grupy docelowej.
  • Poprawia wrażenia użytkowników – choć może się wydawać to mało intuicyjne, to tak, tekst na stronie może mieć wpływ na sposób, w jaki użytkownicy odbierają daną stronę internetową i jej zawartość, w tym to, co – oraz w jaki sposób – chcesz sprzedać. Dobre opisy SEO są zwykle bardziej klarowne i przystępne dla użytkowników, co pomaga w tworzeniu pozytywnych wrażeń i zachęca ich do interakcji z treścią na stronie.
  • Większe szanse względem konkurencji – w czasach, kiedy rynek e-commerce jest coraz bardziej konkurencyjny, a w niektórych branżach wręcz przesycony, niezmiernie ważne jest, aby wyróżnić się na tle innych stron internetowych. Dobre opisy SEO Ci w tym pomogą.
  • Czas trwania sesji – chcesz zachęcić użytkowników do spędzenia większej ilości czasu na stronie, ale nie wiesz, jak to zrobić? Daj im więcej treści, pozwól przeglądać zawartość, uczyń kartę produktową ciekawą i przejrzystą, a długość sesji się wydłuży. Jej parametry z kolei mogą wpłynąć na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Zwiększanie widoczności e-commerce z Delante

 

Jak napisać opis produktu SEO?

1. Poznaj swojego odbiorcę

Trudno o dobre opisy produktów bez odpowiedniego przygotowania i zrozumienia tego, do kogo się pisze, podobnie jak trudno o skuteczne i faktycznie konwertujące frazy kluczowe bez określenia, kto właściwie tej konwersji ma dokonać. Dlatego punkt pierwszy to poznanie użytkowników, którzy są zainteresowani zakupem danego produktu – określenie ich demografii, zainteresowań, potrzeb i oczekiwań, a także języka, który im odpowiada, i marki, jaką chcą w Twojej firmie widzieć.
Jak to zrobić? 

  • Zacznij od podstaw brandingu: zastanów się, dla kogo (i dlaczego!) tworzysz lub sprzedajesz swoje produkty. Wyciągnij z tego wnioski, wdrażając odpowiednie zmiany w obrębie swojej komunikacji z klientem, zarówno na płaszczyźnie social mediów, jak i prezentacji produktów, w tym właśnie ich opisów.
  • Korzystaj z danych, które gromadzą narzędzia takie jak Google Analytics, a jeśli jeszcze nie masz ich zaimplementowanych – koniecznie dodaj stronę do Google Analytics! Dzięki narzędziomnim z łatwością wychwycisz osoby, które najchętniej wchodzą w interakcję z poszczególnymi Twoimi treściami/produktami.
  • Określ kluczowe produkty dla biznesu. Dlaczego to właśnie one są najważniejsze? Kto je do tej pory kupował? Na tej podstawie uda Ci się szerzej spojrzeć na osoby, które stanowią najbardziej istotną grupę wśród Twoich odbiorców i odpowiadają za cenne konwersje.

2. Dobierz frazy kluczowe

Wiesz już, kto ma przeczytać Twoje opisy produktów? Świetnie. W kolejnym kroku musisz zdecydować, w jaki sposób sprowadzić go na Twoją stronę.

W SEO interesuje nas przede wszystkim ruch organiczny, choć nie tylko jemu służą słowa kluczowe (przydadzą Ci się też np. w kampaniach reklamowych Google Ads czy w social mediach). Niemniej niezależnie od tego, jakiej kampanii ostatecznie się przysłużą, ich głównym celem jest określenie, jakie zapytania użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, by znaleźć dany produkt.

Z jakich narzędzi warto korzystać, dobierając frazy kluczowe?

  • Ahrefs
  • Answer The Public
  • Keyword Planner od Google
  • Surfer SEO
  • Senuto
  • Semstorm
  • Ubersuggest

Powyższe narzędzia wskażą Ci kierunek, w którym warto iść: jakie zapytania wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy, chcący znaleźć “koc dla dziecka”? Czy możesz pomóc sobie jakimiś artykułami blogowymi, aby zwiększyć rozpoznawalność swoich produktów? Jakie frazy kluczowe będą najbardziej wartościowe, a które są zbyt ogólne lub mają bardzo niski wolumen?

Dane z narzędzi musisz oczywiście dokładnie przejrzeć, a jeszcze lepiej, jeśli zrobi to dla Ciebie doświadczony specjalista SEO.

Dodatkowo korzystając z danych z Google Search Console sprawdzisz, na jakie frazy już się wyświetlasz, nawet jeśli jeszcze nie optymalizowałeś danej podstrony.

3. Wybierz właściwą kolejność dodawania opisów

Jeśli nie możesz stworzyć i dodać jednocześnie wszystkich opisów produktów, na przykład ze względu na ograniczenie czasowe, budżetowe czy po prostu objętość Twojego sklepu internetowego, ustal priorytety. To bardzo istotne, aby w pierwszej kolejności zadbać o właściwą optymalizację tych podstron, które określiłeś jako kluczowe dla biznesu. Najczęściej będą to te produkty, które cechują się:

  • największą liczbą kliknięć (nie tylko wyświetleń),
  • wysokim poziomem konwersji,
  • dużym zaangażowaniem użytkowników,
  • długim czasem przebywania na stronie.

A jeśli na podstawie zgromadzonych danych zacząłeś podejrzewać,  że coś może być nie tak z konwersją na Twojej stronie, zerknij na nasze poradniki:

4. Zadbaj o akapity, czyli wyznacznik czytelności tekstów

Z pewnością kojarzysz nieprzyjemne, rozległe bloki tekstu, które wyskakują po kliknięciu na miniaturkę produktu na źle przygotowanych stronach. To coś, co bardzo często odrzuca klientów – w końcu jako użytkownicy internetu jesteśmy przyzwyczajeni do bardziej graficznych, uproszczonych treści, a nawet długie artykuły powinny dawać przestrzeń na odpoczynek dla wzroku i mózgu. W przypadku opisów produktów to jeszcze bardziej istotne – pełni w końcu istotną funkcję sprzedażową!

Dlatego tekst powinien być podzielony na logiczne akapity, a część z nich dobrze otworzyć zoptymalizowanym pod SEO nagłówkiem. Choć obfita treść jest mile widziana przez Google, to jak wspomnieliśmy wyżej – blok tekstu może skutecznie zniechęcić użytkownika do zapoznania się z jego zawartością, a być może nawet potencjalnemu klientowi gotowemu dokonać konwersji nie uda się znaleźć istotnych dla niego informacji w szybkim czasie, opuści więc stronę bez ukończenia zakupu.

5. Zastosuj nagłówki H1-H3

Nie wiesz, jak tworzyć opisy produktów? Pamiętaj, że Google bardzo lubi hierarchię – dlatego jeśli chcesz pokazać mu, co na stronie jest najbardziej istotne, zastosuj nagłówki najwyższych poziomów, od H1 po H3. W nagłówku H1 umieść koniecznie charakterystyczną nazwę produktu, w nagłówku H2 – frazę kluczową, natomiast nagłówek H3 możesz użyć, aby poprawić czytelność tekstu i rozbić go na pomniejsze akapity.

Wskazówka: Pamiętaj, że każdy produkt musi mieć swoją indywidualną nazwę, nawet jeśli to tylko dwa warianty kolorystyczne danego produktu! Duplikacja (także w obrębie tytułów i nagłówków, np. H1) to jeden z największych wrogów dobrego SEO. Choć może się to wydać uciążliwe – zdecydowanie procentuje.

6. “To Cię zainteresuje!” Wyróżnienia w tekście

Nie zapominaj o wyróżnieniach, dzięki którym pokażesz użytkownikowi, co jest w opisach produktów naprawdę ważne, i podkreślisz nie tylko frazy kluczowe, lecz także (a może właśnie przede wszystkim) konkretne atrybuty produktu i jego zalety. Nie popadaj przy tym w przesadę, pogrubiając całe akapity (bo przecież wszystko jest ważne!) – wyróżnij fragmenty, które są naprawdę bardzo istotne, często będą to pojedyncze słowa, np. rozdzielczość telewizora, kolor sukienki, ciśnienie ekspresu do kawy, konkretne właściwości balsamu do ciała.

7. Wypunktowania: jasno, prosto i konkretnie

Zarówno Google, jak i użytkownicy lubią punktory i listy, więc nie bój się wymieniać hasłowo najważniejszych zalet danego produktu. Zwiększa to czytelność tekstu, a przy tym – jeśli właściwie użyte – potrafi sprawić, że dana podstrona się na pozycji zerowej w wyszukiwarce Google, wyróżniając się wśród konkurencji. Jeśli jeszcze nie wiesz, o co chodzi, to więcej o tzw. direct answer pisaliśmy w artykule Pożądana pozycja zero.

8. Pisz językiem korzyści

Dbaj o to, by tekst nie był przesadnie nachalny, ale pokazywał użytkownikowi faktyczne benefity. Zamiast pisać, że jesteś najlepszym producentem najtrwalszej odzieży termicznej, który wygrał dziesięć różnych plebiscytów (nawet jeśli w branży niezmiernie ważnych, to najprawdopodobniej niewiele mówiących przeciętnemu odbiorcy), opisz, co konkretnie wniesie do życia klienta taka odzież – że może towarzyszyć najlepszym górskim wycieczkom, porannemu joggingowi, nawet zimą, albo szusowaniu po stokach cały sezon, że wodoodporne buty sportowe świetnie sprawdzą się na jesienne spacery z psem i będą nieodłącznym elementem przygotowań do maratonu, nawet w deszczu. A do kompletu z nimi niezawodny będzie cieplutki softshell i nieprzemakalna kurtka, która dzięki swojej technologii pozwoli Ci na długie treningi, nie pozwalając na utratę temperatury.

Brzmi lepiej niż wypisane bez kontekstu cechy danych produktów i mało zachęcające “zobacz także” na końcu tekstu? Wiadomo!

Jeżeli potrzebujesz pomocy w tworzeniu opisów produktów do Twojego sklepu internetowego, skorzystaj z naszej usługi SEO Copywritingu.

9. Połącz cechy produktów z ich zaletami

Tworząc opisy produktów w sklepie internetowym pokaż, co konkretnie sprawia, że produkt jest wyjątkowy. Jeśli odkurzacz ma poniżej 60dB, napisz, że jest na tyle cichy, że nada się do domu ze zwierzętami domowymi czy dziećmi; przy czapce z wełny wyjaśnij, że taki skład pozwala skórze głowy oddychać, a sprzedając najnowszą kartę graficzną podkreśl, jakie konkretnie zadania pozwoli wykonać – nie zapomnij wymienić popularnych gier, które dzięki niej klient bezbłędnie odpali na najwyższych ustawieniach!

Dla klienta tak jasny dowód zrozumienia, czego potrzebuje, będzie zapewnieniem, że dobrze go znasz i troszczysz się o jego potrzeby – a tym samym zachęci go do zakupu.

10. Storytelling w e-commerce: nie bój się opowiadać

Ten punkt wiąże się częściowo z poprzednimi, ale storytelling to jeszcze więcej niż poznanie użytkownika i pokazanie mu przykładów zastosowań konkretnych produktów. Ten zabieg to budowanie doświadczeń, skojarzeń i przeżyć związanych z zakupem, które mają sprawić, że dana marka i jej oferta zostaną w pamięci odbiorcy na dłużej.

Wiele zabiegów storytellingu polega właśnie na opowiadaniu historii i budowaniu narracji o konkretnym nastroju, bazując na teorii, że emocje w marketingu są ważniejsze niż suche fakty. Co istotne, to nie żadna moda, a strategia potwierdzona licznymi badaniami!

11. Dłuższy ≠ lepszy, ale często długi = dobry!

Nie rozciągaj tekstu na siłę, nawet jeśli chcesz zrobić to, aby spełnić wymogi dobrych praktyk pozycjonowania, ale wyciśnij z produktu jak najwięcej się da. Szybko zobaczysz, że stworzenie spójnego, interesującego, długiego tekstu wcale nie jest tak trudne jak mogłoby się wydawać!

Przy okazji sprawdzaj, jaka długość podoba się najbardziej Twoim użytkownikom – tutaj znów przyda Ci się wsparcie narzędzi analitycznych, dzięki którym stwierdzisz, czy dłuższa treść przekłada się na wyższą konwersję lub dłuższy czas przebywania na stronie, czy przeciwnie – odstrasza użytkowników nawet mimo właściwego zoptymalizowania pod kątem czytelności.

Pamiętaj też, aby nie przesycać opisów produktów frazami kluczowymi: jeśli stworzysz wciągający tekst na temat, słowa kluczowe znajdą się w opisie bez konieczności sztucznego jego wydłużania.

12. Daj użytkownikom możliwość dodawania recenzji

Od kilku lat coraz wyraźniej widzimy, że user-generated content jest w cenie! Opinie o produktach w sklepie internetowym są szalenie ważne dla uzyskania zaufania klientów. Zadbaj o to, aby oprócz Twojego opisu na stronie znalazły się również autentyczne, szczere głosy użytkowników.

Możesz w tym celu użyć wtyczek albo dodać opcję komentarzy czy gwiazdek. Warto dodać, że Google bardzo często wyświetla właściwie zaimplementowane oceny w wynikach wyszukiwania jako część Snippeta, co może pomóc Ci zwiększyć współczynnik klikalności!

13. Od ogółu…

Choć mogłoby się wydawać, że “od ogółu do szczegółu” to zasada dość szkolna i w swojej prostocie banalna, to właściwie zastosowana pozwala osiągnąć naprawdę dobre efekty, także w tworzeniu opisów produktów. Na początku wskaż więc te cechy, które uważasz za najbardziej istotne – niech pojawią się już we wstępie i przyciągną uwagę użytkownika. Dalej opisz wszystkie poboczne funkcjonalności i zastosowania produktu, korzystając z zasad storytellingu, które opisaliśmy dla Ciebie wyżej.

Na samym końcu możesz umieścić informacje podsumowujące całą treść (np. od punktów) i wskazać, jakie jeszcze produkty warto dodać do koszyka, aby dopełnić stylizację, właściwie spakować się na wyjazd czy odpowiednio zaplanować pielęgnację włosów.

14. Frazy kluczowe wplataj naturalnie

Spotkałeś się kiedyś ze sformułowaniem keyword stuffing? To zjawisko, które jest w opisach produktów wyjątkowo niepożądane. Użytkownika nie interesuje pięć nienaturalnych fraz jedna obok drugiej – chce poznać faktyczne zalety produktu, który go interesuje, i na podstawie opisu podjąć decyzję o zakupie lub zrezygnowaniu z niego.

Dlatego wszystkie słowa kluczowe wplataj naturalnie, tak aby właściwie nie było ich widać na pierwszy rzut oka – Google wciąż będzie usatysfakcjonowany taką optymalizacją, a użytkownik nie będzie musiał przedrzeć się przez gąszcz nieistotnych z jego punktu widzenia (przynajmniej na tym etapie zapoznania z produktem) fraz, więc szybciej przejdzie do koszyka.

Potrzebujesz pomocy z poprawieniem widoczności Twojego sklepu internetowego?

Skontaktuj się

15. Nie zapomnij o linkowaniu wewnętrznym

Opisy produktów w sklepie internetowym są miejscem, które aż prosi się o ciekawe linkowanie wewnętrzne, niezmiernie ważne dla optymalizacji strony pod kątem SEO. Wystarczy, że dodasz kilka linków do podobnych produktów (najlepiej w formie anchorów), które rzeczywiście mogą zainteresować klientów. Warto wpleść je zarówno w środku tekstu, jak i pod koniec – wszystko zależy od tego, gdzie będą wyglądały najbardziej naturalnie i spełnią jednocześnie funkcje optymalizacyjne oraz sprzedażowe.

16. Dodajesz grafiki? Dodaj też teksty alternatywne!

Atrybuty alt to krótkie opisy grafik, dzięki którym roboty Google mogą odczytać, co na danym zdjęciu/obrazku się znajduje. To także dobre miejsce na pozostawienie frazy kluczowej. Pamiętaj, aby zawsze uzupełniać teksty alternatywne na stronie – zarówno z myślą o pozycjonowaniu, jak i wszystkich użytkownikach, którzy z różnych przyczyn nie mogą zobaczyć Twoich grafik (to czynnik wpływający na dostępność stron internetowych).

17. Wybierz odpowiedni język

Pamiętaj, że dobra komunikacja jest podstawą skutecznej sprzedaży i – choć może to nie być oczywiste na pierwszy rzut oka – dotyczy to także e-commerce! Jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym z uwzględnieniem potrzeb Twoich klientów? Pamiętaj, że różne grupy odbiorców wymagają różnych sposobów komunikacji. Co to oznacza w praktyce? O czym musisz pamiętać, dobierając język opisów? Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Czy użytkownik, który ma kupić dany produkt, jest specjalistą w dziedzinie, czy musisz mu przedstawić wszystko od A do Z? 

Przykład: W sklepie z akcesoriami do tatuażu zestaw dla początkujących tatuatorów musi być opisany dokładnie i prosto, ponieważ kontekst zakłada, że dana osoba nie wie jeszcze za wiele o tatuowaniu. Z kolei po specjalistyczne, drogie maszynki z wysokiej półki będą sięgać raczej specjaliści – tam możesz zastosować trudniejszy język i branżowe sformułowania.

  • Czy potencjalny klient preferuje język przyjazny i prosty, czy raczej ewokujący luksus i ekstrawagancję? 

Przykład: Inaczej będziesz komunikować się z klientem, sprzedając plecaki do górskich wędrówek czy kolorowe szelki dla psów – tutaj najczęściej zastosujesz język prosty, dostępny, dający poczucie przynależności, może nawet z elementami humorystycznymi – a inaczej przygotujesz opis produktu w sklepie z luksusową biżuterią, której noszenie samo w sobie ma wnosić klienta na inny poziom życia.

  • Co wiesz na temat demografii swojej grupy docelowej?

Przykład: Trudno robić żarty skierowane do Gen Z, kiedy Twoja grupa docelowa to osoby po 50. roku życia, ba – nawet niewiele starsze pokolenie Y nie zrozumie zamkniętego, specyficznego żargonu, jakim często posługują się osoby poniżej 20. roku życia. 

Wskazówka: Zawsze dopasowuj teksty do swojej grupy docelowej, personalizując je zgodnie z zasadą, że co dla wszystkich, to w zasadzie dla nikogo. Zachowaj jednak rozsądek, aby nie przegapić tej granicy, za którą tekst stanie się nieczytelny nawet dla Twojej grupy odbiorców.

Miej też na uwadze, że osoby, które kupują Twoje produkty, to czasem partnerzy, znajomi czy rodzice danych osób – nie zamykaj się przesadnie na odbiorców, stawiaj raczej na dostępność.

Zoptymalizuj tekst pod kątem SEO, ale nie porzucaj użytkownika! 5 ważnych to-dos na Twojej liście

To zrób dla użytkownika To zrób dla SEO
Dopasuj styl pisania do odbiorcy - niech będzie lekki lub profesjonalny, humorystyczny lub dający bezpieczeństwo, w zależności od potrzeb grupy docelowej i marki, jaką budujesz.Dopasuj frazy kluczowe do odbiorcy - sprawdź, czego poszukują Twoi klienci, i odpowiedz na ich potrzeby.
Zadbaj o przyjazną formę podania, także od strony graficznej: podziel tekst na akapity, rozdziel go akapitami, używaj wyróżnień.Nagłówki, którymi rozdzielasz akapity, zoptymalizuj pod SEO: pamiętaj, że te najważniejsze dla wyszukiwarek to H1 i H2 (w stylach CMS często Nagłówek 1 czy Nagłówek 2). Frazy kluczowe i ważne informacje oznacz znacznikiem .
Nie przesadzaj z ilością tekstu: ściana treści bez wyróżnionych fragmentów nie zachęca do przeczytania.Wypełnij stronę treścią, którą Google będzie mógł dobrze zinterpretować: nasyconą wcześniej dobranymi frazami kluczowymi, rozmieszczonymi rozsądnie i bez keyword stuffingu (pamiętaj: z umiarem!).
Używaj faktycznych zdjęć produktów, najlepiej wykonanych w świetle dziennym lub pochodzących od producenta (jeśli otrzymałeś zgodę na ich wykorzystanie).Zoptymalizuj grafiki zgodnie z wytycznymi, np. Core Web Vitals: zadbaj o ich rozmiar, wagę, format oraz teksty alternatywne.
Pokaż użytkownikowi podobne produkty, którymi może być zainteresowany, np. pod opisem tego, który w danym momencie przegląda, albo linkując do nich w treści.Poprzez odnośniki do innych produktów (a także kategorii) zbuduj w treści sieć linkowania wewnętrznego.

Co powinien zawierać opis produktu?

Elementy, które powinny znaleźć się w każdym opisie produktu:

  • Nazwa produktu – nie możesz pisać o produkcie, nie uwzględniając jego nazwy w treści. Oczywiście najlepiej, jeśli z nazwą będą występować powiązane frazy kluczowe, np. nazwa produktu + główne cechy / korzyści.
  • Opis funkcjonalności produktu – w treści zawrzyj szczegółowe cechy, i funkcje produktu, a także korzyści, które płyną z zakupu (zgodnie ze wskazówkami, które opisaliśmy w poprzednich akapitach). Opis powinien być czytelny, zrozumiały i skoncentrowany na potrzebach i oczekiwaniach klienta.
  • Zdjęcia produktu – użytkownicy sieci są wzrokowcami, nie ma co do tego wątpliwości. Zdjęcia są w związku z tym kluczowe, ponieważ pomagają potencjalnym klientom zobaczyć produkt z bliska i zdecydować, czy spełnia ich oczekiwania. Pamiętaj, aby wszystkie grafiki opatrzyć atrybutem alt!
  • Elementy linkowania wewnętrznego – o tym też już pisaliśmy szerzej, ale pamiętaj, że linkowanie wewnętrzne jest niezmiernie ważne dla pozycjonowania, a także doświadczeń użytkownika (co wiąże się też z tematem, jakim jest UX writing – koniecznie się z nim zapoznaj). Dlatego śmiało polecaj inne, pasujące do tego produkty, ciekawe kategorie albo powiązane artykuły.
  • Słowa kluczowe – na pewno już wiesz, że słowa kluczowe są ważne dla pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Przypomnimy więc tylko, że warto umieścić je w opisie produktu w najważniejszych miejscach:
    • W nagłówkach, szczególnie H1, H2 i H3;
    • W treści – w sposób jak najbardziej naturalny;
    • W tekstach alternatywnych.
  • Call-to-action – pamiętasz, jak wspominaliśmy o konwersji? Aby ułatwić użytkownikom decyzję i przyspieszyć zakup, skorzystaj z dobrych CTA.

Zobacz też: jak powinna wyglądać karta produktu w sklepie internetowym?

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Co jeszcze można dodać, aby wyróżnić opis produktu na tle konkurencji?

Powyżej podaliśmy absolutne podstawy, ale to oczywiście jeszcze nie koniec. Przyjrzyjmy się temu, co jeszcze może Ci pomóc wyróżnić się na tle konkurencji.

  • Dodanie unikalnych informacji i wskazówek – jeśli możesz, warto dodać do opisu produktu takie informacje, które nie są dostępne w opisach konkurencji. Mogą to być np. szczegóły dotyczące sposobu produkcji, unikalne cechy produktu, ciekawe zastosowania itp.
  • Rozwianie wątpliwości – wiesz, czego obawiają się Twoi klienci? Co najczęściej blokuje ich przed dokonaniem zakupu? A może dany produkt jest owiany niesłusznie złą sławą? Wykorzystaj miejsce w opisie produktu, aby przekonać użytkownika, że warto dokonać u Ciebie zakupu. To też dobre miejsce na przedstawienie twojego USP albo umieszczenie ocen od użytkowników – zobacz, dlaczego opinie w sklepie internetowym są ważne.
  • Umieszczenie dodatkowych zdjęć – zamiast przedstawiać jedynie kilka zdjęć produktu od producenta, dodaj więcej elementów wizualnych. Dobrym pomysłem będą na przykład fotografie pokazujące produkty w użyciu lub w połączeniu z innymi produktami.

Zarządzanie i skalowanie procesem tworzenia opisów produktów

Sama treść to jeszcze nie wszystko – musi za nią stać odpowiednia logistyka, aby cały proces przyniósł oczekiwane korzyści. Wiesz, jakie działania warto wykonać, aby ułatwić sobie pracę?

Ustalenie priorytetowych produktów, dla których piszemy unikalne opisy

Ustalenie priorytetowych dla Twojego biznesu produktów unikalne opisy, jest ważne z kilku powodów: pozwala ustalić plan działania, zoptymalizować wykorzystanie zasobów (czasu, budżetu) a także poprawić ROI.

Oczywiście wpływa też na sprzedaż, a więc i bezpośrednie zyski firmy – priorytetowe produkty to w końcu zwykle te, które przynoszą największy przychód.

Aby ustalić, które produkty są priorytetowe, musisz dokładnie przeanalizować swoją ofertę pod kątem kilku różnych aspektów. Liczy się:

  • popularność wśród klientów,
  • aktualna pozycja w wynikach wyszukiwania i widoczność na konkretne frazy kluczowe (sprawdzisz to np. w Google Search Console),
  • konkurencyjność danego produktu na rynku,
  • potencjalny wpływ na sprzedaż.

Dzięki temu skoncentrujesz się na najważniejszych produktach i osiągniesz pozytywne efekty w krótszym czasie niż gdybyś zaczął swoje działania bez konsekwentnej strategii.

Bazowanie na schematach opisów ze zmiennymi (nazwa, parametry)

Jeśli potrzebujesz dużej liczby opisów dla sporych rozmiarów sklepu internetowego, możesz nieco zautomatyzować cały proces, korzystając ze zmiennych, które znajdziesz w swoim CMSie (jeśli są uzupełnione – zdecydowanie powinny być). Cały proces wygląda nieco podobnie do generowania tytułów i meta description np. na platformie Shoper.

Co ważne, dla większej naturalności i różnorodności, najlepiej stosować kilka schematów, w których nie zawsze używasz tych samych właściwości (np. raz połączyć wymiary i nazwę, a w innym – producenta i kolor).

Generowanie opisów za pomocą AI

Mamy nadzieję, że wiesz, że zazwyczaj nie takie AI straszne, jak je malują – wystarczy korzystać z oferowanych przez nie możliwości z głową i mieć sporo wiedzy.

Efektywny proces tworzenia tekstów z udziałem AI wymaga wykorzystania API Open AI, które należy podpiąć do odpowiednio zakodowanego skryptu. Do skryptu musisz dodać też listę produktów i powiązane z nimi dane (np. zmienne, tabelę ze specyfikacją, a w ostateczności – opis od producenta). W ten sposób przygotowany skrypt wykorzystuje AI, aby wygenerować nowy, unikalny tekst. Z kolei dzięki uzupełnionym ręcznie danym zyskujesz pewność, że sztuczna inteligencja dopisze niesprawdzonych faktów, będzie bowiem bazować na dostarczonych przez Ciebie informacjach.

Podsumujmy: jakie korzyści wynikają z pisania opisów produktów pod SEO?

Odpowiednio napisany opis produktu może przyczynić się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania oraz zwiększyć konwersję. Dlatego warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na stworzenie opisów produktów, które będą skuteczne w działaniu.

A jeśli potrzebujesz jeszcze raz usłyszeć najważniejsze argumenty, aby się przekonać, oto one:

  • Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania
  • Zwiększenie liczby wejść na stronę
  • Wydłużenie czasu spędzonego na stronie
  • Zwiększenie konwersji
  • Budowanie wizerunku marki
  • Zwiększenie konkurencyjności na rynku

Zobacz też, dlaczego warto inwestować w copywriting.

Przykładowe opisy produktu

W tej części pokażemy Ci, jak wyglądają opisy produktów w rzeczywistości. Na konkretnych przykładach opowiemy, co nam się w nich podoba, a co warto by poprawić. Gotowy?

Przykład #1

opis produktu przykład

Źródło: Paper Concept

 

Zacznijmy od przyjemnego, krótkiego, ale treściwego i unikalnego (!) opisu zestawu pisaków ze sklepu Paper Concept.

Brak tutaj akapitów, formatowania i optymalizacji pod SEO, ale z punktu widzenia użytkownika cenne są informacje o tym, jak produkt można wykorzystać w praktyce, oraz co robić w razie problemów. Po prawej stronie widać logo marki, a zakładki u góry pozwalają poznać dokładne parametry pisaków i szczegóły dostawy.

Z plusów SEO, poniżej znajduje się lista innych produktów z tej samej kategorii zacieśniająca siatkę linkowania wewnętrznego:

opis produktu SEO przykład

Źródło: Strona Paper Concept

Przykład #2

W następnej kolejności na warsztat weźmiemy dobrze zoptymalizowany pod SEO opis odkurzacza ze strony Beam Online.

Mamy tu dość długi, ale podzielony na czytelne akapity tekst. Jeden z nagłówków jest zoptymalizowany pod frazę kluczową z nazwą modelu odkurzacza, drugi natomiast przyciąga uwagę użytkownika, pomagając mu w wyborze. Wyboldowane fragmenty zawierają frazy kluczowe oraz podkreślają zalety produktu w oczach użytkownika. Mamy także do czynienia z elementami storytellingu: czarny scenariusz obijania szafek i ścian odkurzaczem stacjonarnym zostaje zestawiony z prostą obsługą odkurzacza centralnego. Nie widać tego na screenie ze względu na stylowanie tekstu, ale w ostatnim akapicie zostały podlinkowane podobne produkty.

opisy produktów SEO

Źródło: Beam Online

Przykład #3

Co w przypadku elektroniki? Tutaj mamy do czynienia z dwoma praktykami – bardziej dynamicznymi, nietradycyjnymi opisami, bogato przeplatanymi wideo, animacjami i zdjęciami produktu, oraz klasycznym opisem podzielonym na akapity. Warto zwrócić uwagę na to, że podkreślane w tekście są nie tylko frazy kluczowe, lecz także zalety danego produktu – tak jak na poniższym przykładzie opisu Apple Smartwatch ze strony MediaExpert:

jak tworzyć opisy produktów w sklepie internetowym a przykład

Źródło: Strona Media Ekspert

Zauważ, że poszczególne akapity są bardzo krótkie, a bez czytania całego tekstu wiesz już, dlaczego warto wybrać dany produkt. To świetna praktyka, na której warto się wzorować. Jeśli moglibyśmy coś tu zmienić, to dodać więcej linkowania wewnętrznego (np. do pozostałych produktów Apple), a do frazy “Apple Watch Series 7” dodać kolor/bardziej konkretną specyfikację danego zegarka, by odróżnić od siebie produkty i nie ryzykować kanibalizacją słów kluczowych.

Przykład #4

Zastanawiasz się, czy konkurencja faktycznie stosuje atrybuty “alt=”, czyli teksty alternatywne na grafikach? Tak, i to nawet wówczas gdy w tekście nie pojawia się za wiele fraz kluczowych! Możemy więc śmiało stwierdzić, że tego rodzaju optymalizacja to bardzo delikatne i niemal niewidoczne działanie SEO, które może przynieść spore korzyści w pozycjach.

Zobacz przykład perfum na Notino. Po samym opisie nie mógłbyś stwierdzić, że zostałby on zoptymalizowany pod kątem pozycjonowania, ale już tytuł, tekst alternatywny i linkowanie wewnętrzne sugerują, że jednak praca na stronie została wykonana, po prostu bardzo ostrożnie.

tworzenie opisów produktów na przykladzie notino

Żródło: notino.pl

Ten wpis jest aktualizacją treści z 2022 roku.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Zostaw komentarz

FAQ

Czy każdy wariant (np. kolorystyczny) produktu musi mieć inny opis?

Duplikacje wewnętrzne to jeden z najczęściej występujących problemów e-commerce. Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy stosować unikalne opisy produktów, kiedy je synonimizować, a kiedy najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie canonicali, mamy dla Ciebie naprawdę wyczerpującą odpowiedź – ten temat rozwinęliśmy bowiem szerzej w naszym wpisie: Podobny produkt, inna wersja kolorystyczna – co z opisami?

Czy opisy produktów w sklepie internetowym w obrębie jednej witryny mogą być takie same?

Nie. Nawet gdy produkty są praktycznie takie same, a różnią się na przykład tylko kolorem, nie powinno się umieszczać w obrębie jednej witryny identycznych opisów produktów. Może to skutkować rosnącym poziomem duplikacji wewnętrznej i kanibalizacją fraz, co nie sprzyja SEO.

Ile słów powinien mieć opis produktu?

Nie ma jednoznacznych danych od Google, ale specjaliści SEO w oparciu o swoje doświadczenie i testy zalecają, by opisy produktów miały ok. 300 słów. Procent występowania fraz kluczowych w takim tekście nie powinien przekraczać 20%.

Czy opisy produktów w sklepie internetowym w obrębie jednej witryny mogą być takie same?

Nie. Nawet gdy produkty są praktycznie takie same, a różnią się na przykład tylko kolorem nie powinno się umieszczać takich samych opisów produktów. Może to skutkować coraz wyższym poziomem duplikacji wewnętrznej i kanibalizacją fraz, co nie sprzyja SEO.

Przeczytaj inne podobne posty

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM