Opisy produktów w sklepie internetowym a ich wpływ na SEO i sprzedaż

Opisy produktów w sklepie internetowym a ich wpływ na SEO i sprzedaż

Dobrze napisane opisy produktów w sklepie internetowym mogą stać się istotnym w procesie zakupowym punktem ścieżki klienta. To, czy użytkownik zawiesi wzrok na opisie Twoich (no właśnie, dlaczego akurat Twoich?) produktów, zależy od tego, czy potrafisz je pokazać od najlepszej strony. A najlepiej, gdy zachwycą zarówno użytkownika, jak i roboty Google. Jak osiągnąć ten słynny złoty środek i wznieść swoje copy na nowy poziom?

Spis treści

Dlaczego w ogóle opisy produktów w sklepie internetowym są ważne? Po co o nie dbać, skoro dodałeś już zdjęcia tego, co sprzedajesz, i podałeś cenę, ba, nawet skopiowałeś dokładny opis ze strony producenta? W końcu użytkownik dobrze widzi, co kupuje, prawda?

Niekoniecznie!

W tym wpisie opowiemy Ci bez ogródek o szczegółach tego, jak tworzyć opisy produktów, by sprzedawały, a zaczniemy od odpowiedzi na podstawowe pytanie, czyli:

Jak dobre opisy produktów zwiększają sprzedaż?

  • pomagają wyróżnić Cię na tle konkurencji – serio, to nie tak, że opisy tworzone pod SEO to zbitek słów kluczowych, które już ledwo przypominają tekst (o tym i innych przypadkach opowiemy w części czego nie robić, tworząc copy produktowe). Nowoczesne SEO stawia na takie czynniki jak wyważone nasycenie frazami kluczowymi, dobry UX i szybko działająca witryna – a to aspekty, które pomogą Ci zatrzymać użytkownika na dłużej na stronie, konkurencję zaś wyprzedzić już z poziomu wyników wyszukiwania dzięki wysokim pozycjom.
  • budują Twój unikalny brand – choć budowanie marki wydaje się być czymś ekskluzywnym i niekoniecznym, współczesny marketing internetowy (i nie tylko) dowodzi, że staje się tak naprawdę podstawą skutecznych działań. W świecie przepełnionym reklamami i ogromną konkurencją w niemal każdej branży Twoja marka musi być rozpoznawalna i charakterystyczna, by użytkownik zechciał wejść z nią w interakcję.
  • utrzymują uwagę użytkownika na stronie i budują z nim relację – oryginalne opisy produktów napisane w języku zgodnym z duchem Twojego brandu to fundament skutecznej komunikacji już na początku kontaktu z klientem, a często także jeden z elementów istotnych przy decyzji o tym, czy dany zakup w ogóle nastąpi. Dobrze zaprojektowane logistycznie opisy z elementami storytellingu i ciekawą oprawą graficzną pozwolą zatrzymać użytkownika na dłużej.
  • mają potencjał na zwiększenie ruchu na stronie produktu – jeśli do opisów sprytnie wpleciesz frazy kluczowe, po których użytkownicy będą mogli Cię znaleźć, będziesz o krok bliżej do zwiększenia widoczności w Google swojej strony. Dobrze zoptymalizowane strony produktowe z interesującymi opisami to najlepiej rankujące pozycje w SERPach – sprawdź sam!

Dopracowana strona wizualna, dobry tekst i techniczna optymalizacja SEO to niezawodny sposób na sukces zarówno w obszarze zadowolenia użytkownika, jak i spełnienia wymogów stawianych przez algorytmy Google.

Tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym: jak robić to dobrze?

Poznaj swojego odbiorcę

Trudno o dobre treści bez odpowiedniego przygotowania i zrozumienia tego, do kogo się pisze, podobnie jak trudno o skuteczne i faktycznie konwertujące frazy kluczowe bez określenia, kto właściwie tej konwersji ma dokonać. Dlatego punkt pierwszy to poznanie użytkowników, którzy są zainteresowani zakupem danego produktu – określenie ich demografii, zainteresowań, potrzeb i oczekiwań, a także języka, który im odpowiada, i marki, jaką chcą w Twojej firmie widzieć.

Dobierz frazy kluczowe

Wiesz już, kto ma przeczytać opisy Twoich produktów? Świetnie. W kolejnym kroku musisz zdecydować, w jaki sposób sprowadzić go na Twoją stronę.

W SEO interesuje nas przede wszystkim ruch organiczny, choć nie tylko jemu służą słowa kluczowe (przydadzą Ci się też np. w kampaniach reklamowych Google Ads czy w social mediach). Niemniej niezależnie od funkcji ich głównym celem jest określenie, jakie zapytania użytkownik może wpisać w wyszukiwarkę, by znaleźć dany produkt.

większa widoczność sklepu internetowego z delante

Napisz / zleć dobre copy produktowe

Punkt trzeci to połączenie owoców poprzednich działań. Gdy już określiłeś grupę docelową i wybrałeś idealne frazy kluczowe, przyszedł czas na napisanie tekstu. Możesz zrobić to sam lub zlecić napisanie opisu produktu copywriterowi lub agencji.

Jednak niezależnie od tego, kto zajmie się tworzeniem treści, warto byś wiedział, jak powinny one wyglądać, by spełniać najważniejsze wymogi stawiane marketerom przez klientów i algorytmy Google. Jak tworzyć opisy produktów?.

  • Tekst powinien być podzielony na logiczne akapity, a część z nich dobrze otworzyć zoptymalizowanym pod SEO nagłówkiem. Dodatkowo pamiętaj o wyróżnieniach. Choć obfita treść jest mile widziana przez Google, to blok tekstu może skutecznie zniechęcić użytkownika do zapoznania się z jego zawartością (być może nawet potencjalnemu klientowi nie uda się znaleźć istotnych dla niego informacji w szybkim czasie, opuści więc stronę bez dokonania zakupu).
  • Zarówno Google, jak i użytkownicy lubią punktory i listy, więc nie bój się wymieniać hasłowo najważniejszych zalet danego produktu.
  • Pisz językiem korzyści. Dbaj o to, by nie był on przesadnie nachalny, ale pokazywał użytkownikowi faktyczne benefity. Zamiast pisać, że jesteś najlepszym producentem najtrwalszej odzieży termicznej, który wygrał dziesięć różnych plebiscytów (niewiele mówiących przeciętnemu odbiorcy), opisz, co takiego wniesie do jego życia taka odzież – że może towarzyszyć najlepszym górskim wycieczkom, porannemu joggingowi, nawet zimą, albo szusowaniu po stokach cały sezon.
  • Połącz cechy produktów z ich zaletami. Pokaż, co konkretnie sprawia, że produkt jest wyjątkowy. Jeśli odkurzacz ma poniżej 60dB, napisz, że jest wyjątkowo cichy i nada się do domu ze zwierzętami domowymi czy dziećmi; przy czapce z wełny wyjaśnij, że taki skład pozwala skórze głowy oddychać, a sprzedając najnowszą kartę graficzną podkreśl, jakie konkretnie zadania pozwoli wykonać.
  • Storytelling wiąże się częściowo z powyższymi punktami, ale jeszcze go rozwija. Ten zabieg to budowanie doświadczeń, skojarzeń i przeżyć związanych z produktem, które mają sprawić, że dana marka i jej oferta zostaną w pamięci odbiorcy na dłużej. Wiele zabiegów storytellingu polega właśnie na opowiadaniu historii i budowaniu narracji o konkretnym nastroju, bazując na teorii, że emocje w marketingu są ważniejsze niż suche fakty.
  • Długi =/= lepszy. Nie rozciągaj tekstu na siłę, ale wyciśnij z produktu jak najwięcej się da.
  • Daj użytkownikom możliwość dodawania recenzji. User-generated content jest w cenie! Opinie o produktach w sklepie internetowym są szalenie ważne i dobrze, jeśli oprócz Twojego opisu na stronie znajdą się również głosy użytkowników.

Zoptymalizuj tekst pod kątem SEO, ale nie porzucaj użytkownika! 5 ważnych to-dos na Twojej liście

To zrób dla użytkownika To zrób dla SEO
Dopasuj styl pisania do odbiorcy – niech będzie lekki lub profesjonalny, humorystyczny lub dający bezpieczeństwo, w zależności od potrzeb grupy docelowej i marki, jaką budujesz. Dopasuj frazy kluczowe do odbiorcy – sprawdź, czego poszukują Twoi klienci, i odpowiedz na ich potrzeby.
Zadbaj o przyjazną formę podania, także od strony graficznej: podziel tekst na akapity, rozdziel go akapitami, używaj wyróżnień. Nagłówki, którymi rozdzielasz akapity, zoptymalizuj pod SEO: pamiętaj, że te najważniejsze dla wyszukiwarek to H1 i H2 (w stylach CMS często Nagłówek 1 czy Nagłówek 2). Frazy kluczowe i ważne informacje oznacz znacznikiem <strong>.
Nie przesadzaj z ilością tekstu: ściana treści bez wyróżnionych fragmentów nie zachęca do przeczytania. Wypełnij stronę treścią, którą Google będzie mógł dobrze zinterpretować: nasyconą wcześniej dobranymi frazami kluczowymi, rozmieszczonymi rozsądnie i bez keyword stuffingu (pamiętaj: z umiarem!).
Używaj faktycznych zdjęć produktów, najlepiej wykonanych w świetle dziennym lub pochodzących od producenta (jeśli otrzymałeś zgodę na ich wykorzystanie). Zoptymalizuj grafiki zgodnie z wytycznymi, np. Core Web Vitals: zadbaj o ich rozmiar, wagę, format oraz teksty alternatywne.
Pokaż użytkownikowi podobne produkty, którymi może być zainteresowany, np. pod opisem tego, który w danym momencie przegląda, albo linkując do nich w treści. Poprzez odnośniki do innych produktów (a także kategorii) zbuduj w treści sieć linkowania wewnętrznego.

Czego NIE robić?

Znasz już dobre praktyki – jest jednak cała masa złych, na które musisz uważać. Co na przykład nie powinno znaleźć się w opisach produktów SEO?

  • Nie kopiuj opisów z innych stron – będzie to powodowało wzrost duplikacji i zagrażało renomie Twojej strony (przeczytaj: Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?).
  • Nie powielaj opisów w obrębie swojej witryny – nawet jeśli produkty są podobne (koniecznie sprawdź nasz wpis: Podobny produkt, inna wersja kolorystyczna – co z opisami?). Takie zabiegi prowadzą bowiem do wzrostu duplikacji wewnętrznych w obrębie strony, które z kolei stwarzają zagrożenie kanibalizacji fraz i nie umykają czujnemu oku algorytmu Panda.
  • Nie rozbudowuj opisu produktupoprzez dodawanie tekstu mało wartościowego dla odbiorcy – zawsze stawiaj klienta w centrum uwagi.
  • Unikaj keyword stuffingu – niech zagęszczenie fraz w tekście będzie naturalne i nie przytłaczające.
  • Nie pisz językiem skupionym na marce (“MY jesteśmy najlepszą firmą”, “NASZE produkty są lepsze niż konkurencji”), podkreślaj rolę odbiorcy (“stworzyliśmy ten produkt dla CIEBIE, żebyś mógł…”, “Twoja poranna rutyna będzie dużo łatwiejsza z…”, “Spełnij SWOJE marzenia” itp.).

Przykłady opisów produktów

W tej części pokażemy Ci, jak wyglądają opisy produktów w praktyce, i opowiemy, co nam się w nich podoba, a co warto by poprawić. Gotowy?

opis produktu przykład

Zacznijmy od przyjemnego, krótkiego, ale treściwego i unikalnego (!) opisu zestawu pisaków ze sklepu Paper Concept.

Brak tutaj akapitów, formatowania i optymalizacji pod SEO, ale z punktu widzenia użytkownika cenne są informacje o tym, jak produkt można wykorzystać w praktyce, oraz co robić w razie problemów. Po prawej stronie widać logo marki, a zakładki u góry pozwalają poznać dokładne parametry pisaków i szczegóły dostawy. Z plusów SEO, poniżej znajduje się lista innych produktów z tej samej kategorii zacieśniająca siatkę linkowania wewnętrznego:

opis produktu SEO przykład

W następnej kolejności na warsztat weźmiemy dobrze zoptymalizowany pod SEO opis odkurzacza ze strony Beam Online.

Mamy tu dość długi, ale podzielony na czytelne akapity tekst. Jeden z nagłówków jest zoptymalizowany pod frazę kluczową z nazwą modelu odkurzacza, drugi natomiast przyciąga uwagę użytkownika, pomagając mu w wyborze. Wyboldowane fragmenty zawierają frazy kluczowe oraz podkreślają zalety produktu w oczach użytkownika. Mamy także do czynienia z elementami storytellingu: czarny scenariusz obijania szafek i ścian odkurzaczem stacjonarnym zostaje zestawiony z prostą obsługą odkurzacza centralnego. Nie widać tego na screenie ze względu na stylowanie tekstu, ale w ostatnim akapicie zostały podlinkowane podobne produkty.

opisy produktów SEO

Opis produktu – kilka słów na zakończenie

Tworzenie opisów produktów nie jest trudne, ale z pewnością wymaga wiedzy i znajomości nie tylko języka, lecz także marketingowych trendów oraz potrzeb użytkownika. Dobrze, aby copywriter lub agencja, z którą współpracujesz (albo Ty – jeśli dbasz o swoje produkty samodzielnie) pamiętała o najważniejszych zasadach pisania dobrego copy produktowego, a przede wszystkim o tym, by pisać dla użytkowników, bo nawet – pozornie czysto techniczny – wybór fraz kluczowych zaczyna się właśnie od nich.

FAQ

Nie – kopiowanie opisów z innych stron, także stron producentów, jest nie tylko naruszeniem praw autorskich, lecz także przyczyną duplikacji zewnętrznych, które z kolei mogą spowodować spadki pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, a nawet kary od Google.

Dlatego inwestycja w dobry copywriting i unikalne opisy to tak naprawdę konieczność, jeśli zależy Ci na wysokich pozycjach w SERPie i zadowoleniu klientów.

Duplikacje wewnętrzne to jeden z najczęściej występujących problemów e-commerce. Jeśli chcesz wiedzieć, kiedy stosować unikalne opisy, kiedy je synonimizować, a kiedy najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie canonicali, mamy dla Ciebie naprawdę wyczerpującą odpowiedź – ten temat rozwinęliśmy bowiem szerzej w naszym wpisie: Podobny produkt, inna wersja kolorystyczna – co z opisami?

Nie ma jednoznacznych danych od Google, ale specjaliści SEO w oparciu o swoje doświadczenie i testy zalecają, by opis produktu miał ok. 300 słów. Procent występowania fraz kluczowych w takim tekście nie powinien przekraczać 20%.

(3)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Podstawy SEO dla web developera.  Co warto wiedzieć?

Podstawy SEO dla web developera. Co warto wiedzieć?

Optymalizacja strony WWW jest niezbędnym elementem w SEO. Witryna powinna spełniać wymagania algorytmu Google, gdyż ma to istotny wpływ na jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Podstawy SEO dla programisty są kluczową wiedzą, która pomoże web developerowi odpowiedzialnemu za realizację serwisu ułatwić proces budowania widoczności strony w SERP-ach, a także osiągnięcie porozumienia pomiędzy programistą a SEOwcem.

Czytaj więcej
Platforma sprzedaży B2B - jakie cechy powinna posiadać?

Platforma sprzedaży B2B – jakie cechy powinna posiadać?

Rynek e-commerce to dzisiaj nie tylko ciągle rosnąca liczba sklepów internetowych kierujących swoją ofertę do klienta indywidualnego. To również szereg platform, które wspierają procesy sprzedaży B2B i pomagają realizować zamówienia od klientów hurtowych. Czym powinna się charakteryzować dobrze zaprojektowana platforma B2B? O tym poniżej.

Czytaj więcej