Pozycja w Google – jak sprawdzić, na której jest moja strona?
Pozycja w Google – jak sprawdzić, na której jest moja strona? Jeżeli prowadzisz działalność internetową, na przykład sklep online, blog czy stronę reklamującą twoje usługi, z pewnością chciałbyś dowiedzieć się, na jakiej pozycji w Google jest Twoja strona. Przeczytaj dlaczego sprawdzanie pozycji w wyszukiwarce jest ważne i jak prowadzić monitoring pozycji.
Spis treści:
- Pozycja w Google – proste sposoby na samodzielne sprawdzanie
- Monitoring pozycji strony przy pomocy Search Console
- Ręczne sprawdzanie pozycji w Google: czy to możliwe?
- Narzędzia do sprawdzania pozycji strony
Im wyższa pozycja w Google, tym strona jest bardziej widoczna. Użytkownicy częściej klikają w odnośnik, co wpływa na wzrost ruchu. Idzie za tym szereg korzyści, między innymi zwiększona popularność witryny oraz wyższe przychody. Monitoring pozycji w Google swojej strony internetowej jest również ważne ze względu na samo pozycjonowanie. W ten sposób można wyciągnąć wnioski na temat sprawności tworzonych linków oraz wykorzystywanych słów kluczowych. Wysoka pozycja podpowiada, że frazy są dobrze dobrane i pozycjonowanie przynosi efekty. Natomiast odległe miejsce w wyszukiwarce jednoznacznie pokazuje, że należy popracować nad optymalizacją strony internetowej – dlatego monitoring pozycji w Google jest tak ważny.
Przeczytaj, dlaczego wysoka pozycja witryny w wyszukiwarkach jest tak istotna?
Istnieje wiele czynników, które mogą wpływać na pozycję Twojej strony w Google. Może być to kwestia samej domeny, odpowiednio dobranych słów kluczowych, działań konkurencji czy chociażby treści (bądź ich braku) na stronie. Monitoring pozycji pozwala Ci ocenić, czy działania, których podejmujesz się na stronie, idą w dobrym kierunku i przynoszą wymierne korzyści. Jeżeli nie, jest to dobry punkt wyjścia do przemyślenia i wdrożenia pewnych zmian. Jednak pamiętaj, że algorytmy wyszukiwarki nieustannie się zmieniają, a Twoja pozycja w SERPie nigdy nie będzie stała, dlatego monitoring pozycji strony w Google traktuj jako proces, a nie jednorazowe działanie.
Istnieje wiele metod, które mogą pozwalają na sprawdzanie pozycji w Google:
- darmowe programy, które za pomocą słów kluczowych określą twoje miejsce w wyszukiwarce;
- niezawodny Search Console, który podpowie, jakie kroki należy podjąć podczas sprawdzania pozycji strony internetowej;
- metoda ręczna, polegająca na samodzielnym sprawdzeniu usytuowania witryny w wyszukiwarce;
- narzędzia profesjonalne, które używane są przez firmy specjalizujące się w pozycjonowaniu stron.
Sprawdźmy, który sposób będzie najlepszy dla twojej strony internetowej i przyniesie największe korzyści.
Pozycja w Google – proste sposoby na samodzielne sprawdzanie
Pozycja w Google to nie jest tajemnica! Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś samodzielnie sprawdził miejsce swojej strony w wyszukiwarce Google. Poniżej przedstawiamy dwa programy online, które mogą Ci w tym pomóc. Pozwalają one na czytelny odczyt danych, z których można dowiedzieć się, na jakich pozycjach znajduje się określona strona internetowa dla konkretnych słów kluczowych.
- gspot – jest to prosta w obsłudze aplikacja, dzięki której dowiesz się, gdzie mieści się Twoja strona internetowa. Obsługa jest bardzo prosta – podajesz adres strony, która Cię interesuje oraz pięć słów kluczowych, które są zgodne z jej profilem działalności. Program kontaktuje się z Google w taki sam sposób jak przeglądarka. Rozpoczyna analizę pierwszych dziesięciu stron, a Ty dostajesz gotową tabelę z wynikami. Taką operację można wykonywać co minutę z tego samego adresu IP.
- cmonitor – program pozwala na czternastodniowy darmowy okres, podczas którego można sprawdzać, jaka jest pozycja strony w Google. Liczba wpisywanych słów kluczowych jest nieograniczona, co pozwala także na szerszą analizę. Istnieje możliwość wykupienia dedykowanego pakietu, który umożliwia kompleksowe sprawdzenie pod kątem kontroli pozycji.
Monitoring pozycji strony przy pomocy Search Console
Dane w wyszukiwarce Google często ulegają zmianie. Jest to spowodowane ciągłymi modyfikacjami w internecie. Same algorytmy Google i ich update sprawiają, że następują przetasowania w rankingu stron internetowych. Jeśli Twoja strona jest poprawnie zindeksowana i posiada poprawne linkowanie, to nie musisz się przejmować. Może się jednak zdarzyć, że pozycja strony spadnie lub witryna nie pojawia się w wyszukiwarce. Co wtedy zrobić? Wykonaj kilka ważnych kroków, aby rozwiązać ten problem:
- sprawdź, czy Twoja strona internetowa pojawia się w indeksie Google – jest to bardzo łatwe zadanie. Wystarczy wpisać w pasek wyszukiwania pełny adres URL twojej strony w ten sposób:
Jeśli strona pojawia się w wynikach wyszukiwania, to znaczy, że została zindeksowana w Google.
Jeśli nie została znaleziona w wyszukiwarce, skorzystaj z pomocy Search Console dla webmasterów. Twoja strona mogła zostać usunięta z powodu różnego rodzaju naruszeń.
- na jakiej pozycji jest nazwa domeny mojej strony internetowej – czasami może zdarzyć się tak, że dana witryna znajduje się na dalekiej pozycji w wynikach wyszukiwania z powodu oznaczenia jej przez Google jako wysyłającą spam. Warto trzymać się podpowiedzi Search Console oraz sprawdzać informacje w twoim centrum wiadomości.
- daj znać Google o treści twojej strony internetowej – jeśli posiadasz nową witrynę, która niedawno została utworzona, to koniecznie poinformuj o tym Google. Możesz w prosty sposób zrobić to za pośrednictwem Search Console. Przydatne jest wgranie mapy Twojej strony (przeczytaj: Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?). W ten sposób ułatwisz robotom Google poruszanie się w obrębie strony i indeksację podstron.
- ręczne działania antyspamowe prowadzone przez Google – oprócz zautomatyzowanych działań prowadzonych w kwestii stron internetowych, wykonywane są również działania ręczne. Mają one za zadanie czuwać nad wynikami wyszukiwania użytkowników. Google realizuje je w przypadku stron internetowych, które posiadają spam lub w innych sposób naruszają zasady webmasterów. Skutkuje to spadkiem strony w wynikach wyszukiwania lub nawet jej wyrzucenie z indeksu Google.
- czy Twoja strona internetowa jest znaleziona i zindeksowana przez Google – za zindeksowaniem twoje witryny w Search Console płynie wiele korzyści. Otrzymujesz dostęp do ważnych informacji oraz możliwość poprawy jej działania. Możesz sprawdzać ruch na danej stronie internetowej oraz pozycję wyszukiwania w Google. Przy indeksowaniu własnej witryny warto zwrócić uwagę na błędy indeksowania, plik robots.txt, możliwe zablokowania adresów URL.
Narzędzie Search Console udostępniane przez Google jest użytecznym narzędziem analitycznym. W ten sposób masz wgląd do wielu ważnych zagadnień, które mają wpływ na to, jaka jest pozycja strony w Google.
Ręczne sprawdzanie pozycji w Google: czy to możliwe?
Zastanawiasz się, jak sprawdzić pozycję strony w Google ręcznie? Jeśli dysponujesz większą ilością wolnego czasu, to możesz zweryfikować lokalizację swojej strony internetowej w sposób ręczny. Jednak pamiętaj, aby wylogować się ze wszystkich aplikacji Google lub korzystać z trybu incognito, ponieważ może to wpłynąć na późniejsze wyniki wyszukiwania. Następnie wpisz wybrane słowo kluczowe, które jest odpowiednie dla analizowanej strony. Warto także zmienić lokalizację wyszukiwania, ponieważ drastycznie modyfikuje rezultaty. Przy podaniu konkretnego miasta wyniki będą zupełnie inne, niż przy wpisaniu nazwy kraju. Z tego względu ta metoda nie jest do końca miarodajna. Zawsze istnieje podejrzenie, że rezultat będzie przekłamany. Ponadto zajmuje bardzo dużo czasu i nie jesteś w stanie sprawdzić większej ilość fraz kluczowych.
Narzędzia do sprawdzania pozycji strony
Istnieją także narzędzia dedykowane, umożliwiające monitoring pozycji w Google twojej witryny. Są one najczęściej używane przez profesjonalne firmy, które specjalizują się w działaniach SEO. Między innymi są to:
- Serprobot
- Seostation
- Stat4Seo
- Seo-stat
Pozwalają one na monitorowanie dużej liczby słów kluczowych, które odpowiadają Twojej stronie internetowej. W ten sposób otrzymujesz dokładne informacje na temat pozycji strony w Google. Jednak należy pamiętać, że są to narzędzia płatne, które trzeba nieprzerwanie sprawdzać.
Pozycja Twojej strony internetowej ulega ciągłym zmianom, na które trzeba zwracać uwagę i odpowiednio na nie reagować. Tym samym poświęcasz na to sporą ilość swojego czasu. Jeśli chcesz, aby pozycja w Google wyszukiwania twojego sklepu, bloga czy strony internetowej była systematycznie sprawdzania, to przemyśl zaufanie firmie SEO, która specjalizuje się w tego typu działaniach oraz regularnie raportuje o swoich postępowaniach. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że Twoja witryna stanie na wysokim miejscu w rankingu wyszukiwania, a tym samym zapewni Ci to zwiększoną ilość wejść na stronę.
Chcesz zacząć wdrażać SEO dla Twojej strony? Sprawdź nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Ten wpis jest aktualizacją treści z 19 kwietnia 2018 roku.
Czy pozycja podawana przez narzędzia może różnić się od tej sprawdzanej ręcznie w wyszukiwarce? Sprawdzam pozycje mojej strony w Google ale różnią się od tych raportowanych przez agencję i zastanawiam się z czego to może wynikać.
Zdecydowanie wyniki będą się różnić. Wynika to z faktu, że Google indywidualizuje wyniki dla Ciebie na podstawie: m.in. lokalizacji i historii przeglądanych stron.
Bliższe prawdy będą wyniki w trybie incognito, ale nadal lokalizacja będzie miała wpływ.
Dla sprawdzenia raportów agencji lepiej skorzystać z dowolnego systemu monitorującego frazy, które w wersji ograniczonej są darmowe np. Seostation.
Czy odanie wpisu z linkiem do swojej strony w tych komentarzach daje moc na wyższą pozycję strony oferującej
[url=http://www.piaskowce.com]kamień elewacyjny[/url] ? Czy jest to zbędne dodawanie takich wpisów lub nawet szkodliwe ?
Do tej pory sprawdzałem ręcznie i przyznaję, że czasem jest to udręka. Na pewno wypróbuję któreś z podanych przez Ciebie narzędzi, może ułatwi mi nieco sprawę 🙂