Pozycjonowanie w Niemczech. Co należy wiedzieć, aby właściwie zaplanować kampanię SEO nad Renem?

Pozycjonowanie w Niemczech. Co należy wiedzieć, aby właściwie zaplanować kampanię SEO nad Renem?

Jak poprawnie pozycjonować stronę internetową po niemiecku? Czym taki rodzaj SEO różni się od polskiego pozycjonowania? Na jakie czynniki należy zwrócić uwagę? Wskazówek udzielamy w naszym artykule.

Ostatnio na naszym blogu: O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Pozycjonowanie zagraniczne w NiemczechW naszym poprzednim wpisie zajmowaliśmy się specyfiką działań SEO po angielsku ze specjalnym naciskiem na rynek brytyjski. Tym razem poświęćmy kilka zdań temu, co wiadomo o rynku SEO u naszego najbliższego zachodniego sąsiada – czyli pozycjonowaniu w Niemczech. Czyli, jak to nazywają nasi sąsiedzi zza Odry, Suchmaschinenoptimierung.

Zachęcamy do lektury tym bardziej, że specjaliści SEO zajmujący się pozycjonowaniem na Niemcy zgodnie przyznają, że jest to rynek zdecydowanie wymagający. A więc, dowiedzmy się, jak wygląda pozycjonowanie stron na rynku niemieckim – zaczynajmy!
Poradnik seo za granicą

Niemiecki użytkownik internetu: kim jest?

Na początku zgłębmy rynek niemiecki pod kątem użytkowników internetu – pod względem wykorzystywanych przez Niemców wyszukiwarek nie ma zaskoczeń. Nad Renem najchętniej korzysta się z Google, w którym wpisywane jest ponad 94 proc. wyszukiwań. Zapytania w Bingu to 4,16 proc., zaś udział Yahoo jest znikomy – niespełna 1 proc.

Ponadto z Internetu korzysta 88 procent Niemców – czyli mniej więcej taka część populacji, co w Stanach Zjednoczonych. W sieci obecne są głównie osoby młode: w przedziale od 16 do 34 lat to ponad 90 proc. Potem jednak następuje spadek. Do 44 roku życia jest to 81 proc., a po 45., niespełna 70 proc. W porównaniu z Polską, Niemcy to społeczeństwo silnie zinformatyzowane. Nad Wisłą osoby po 45. roku zdecydowanie rzadziej korzystają z internetu: robi to 60 proc. z nich i im są starsi, tym rzadziej są obecni w sieci.

… i jakie strony lubi oglądać

Czyli kolejna rzecz, o której musisz pamiętać, podejmując się zadania, jakim jest pozycjonowanie w Niemczech. O ile dla oko internauty anglojęzycznego przyjemne są witryny utrzymanie w tonie minimalistycznym, Niemcy lubią obszerne opisy. Zdaniem ekspertów od SEO, Niemcy traktują strony, jak wizytówki produktów. Jeśli wizytówka jest przygotowana pieczołowicie, jest w stanie przekonać o wysokiej jakości wyrobu lub usługi. Pisząc do użytkownika niemieckiego, akcentujmy zatem przede wszystkim jakość produktu, a dopiero w dalszej kolejności jego cenę.

Pozycjonowanie stron w Niemczech: jakie trudności niesie?

Delante will help you with SEO in Ireland - contact us

Kwestia języka – klucz do niemieckiego internetu

Co jest konieczne, by dobrze prowadzić pozycjonowanie stron w niemieckim Google? To przede wszystkim znajomość języka niemieckiego. WedługPozycjonowanie stron w niemieckim google obiegowej opinii, bardzo wymagającego, a fakty są takie, że bez jego znajomości trudno liczyć na sukces. Bariery językowe w przypadku pozycjonowania zagranicznego istnieją zawsze, ale w przypadku SEO na Niemcy są one szczególnie silne. Jeśli decydujemy się na kontakt z Klientem albo influencerem, wiadomość do takiej osoby należy poprawnie wystosować językowo. Niedoskonałość formalna może zaowocować nikłym odzewem, co może oznaczać fiasko działania marketingowego, jakim jest promowanie treści, opierające się w dużej mierze o budowanie relacji w internecie.

Innym ważnym aspektem, jeśli chodzi o pozycjonowanie w Niemczech, jest konwencja komunikacji typowa dla Niemiec. Mówi się, że tamtejsi biznesmeni cenią sobie klarowność informacji. W związku z tym, próba zbudowania relacji w internecie przy pomocy nieprecyzyjnych komunikatów może zostać źle odebrana.

Jeszcze innym wzywaniem, jakie niesie za sobą pozycjonowanie stron na rynku niemieckim, są nieobecne w języku polskim czy angielskim znaki, takie jak Ä, Ü, ß. Są trudno osiągalne z domyślnych ustawień klawiatury polskiej lub angielskiej – Google potrafi rozpoznać słowo nawet jeśli są zastąpione przez A, U itp., ale podczas pozycjonowania warto pisać ściśle trzymając się reguł. Należy pamiętać, że poprawność stanowi dla Google kryterium pozycjonowania strony.

Wyszukiwanie słów kluczowych w języku niemieckim

Pewnym szczególnym wyzwaniem związanym z językiem niemieckim, jeśli chodzi o działania SEO, jest dobieranie odpowiednich słów kluczowych. Przykładowo, angielską frazę „search engine optimization” można po niemiecku zapisać jednym słowem – „Suchmaschinenoptimierung”. Decyzja, jaką musi podjąć pozycjoner, dotyczy tego, czy zoptymalizować treść na stronie na całą tę, pisaną jednym słowem, frazę, czy poszczególne składowe. Eksperci zajmujący się pozycjonowaniem w Niemczech radzą, by nie zapominać o optymalizowaniu na składowe.

Potęga fraz kluczowych long-tail

Niemiecki użytkownik, dzięki elastyczności swojego języka, może precyzyjnie komunikować Google’owi, czego potrzebuje. Jeśli chcemy wypozycjonować swoją stronę na rynku niemieckim, to budując listę fraz kluczowych, musimy wziąć to pod uwagę. Skuteczność optymalizacji pod frazy kluczowe long-tail jest, wg znawców, większa. Ponadto, użytkownik niemieckojęzyczny ma niekiedy zwyczaj stosowania zanglicyzowanych form słownych. Nawet, jeśli są one z punktu widzenia reguł niepoprawne, to jest mogą posiadać znaczny wolumen wyszukań i trzeba je wziąć pod uwagę, budując listę fraz kluczowych.

Podsumowując, wielu pozycjonerów zwraca uwagę, że język stanowi w SEO na Niemcy wyzwanie kluczowe. Najlepiej do tego celu wykorzystać native speakera – być może znasz kogoś, kto jest dwujęzyczny i mógłbyś zaprosić go do współpracy?

Pozycjonowanie long-tail w Niemczech
Startup Stock Photos

Pozycjonowanie Niemcy: porady praktyczne

Jednym z typowych, podstawowych rozwiązań obecnych przy pozycjonowaniu zagranicznym jest przekonywanie geolokalizatora co do tego, jaki ma być docelowy zasięg naszej witryny. I tak, korzystając z domeny najwyższego rzędu z rozszerzeniem właściwym dla Niemiec: .de, warto zdecydować się na hostowanie strony nad Renem. Umieszczenie naszej witryny na serwerze w Niemczech waha w graniach od 10 do 20 euro za pierwszy rok.

Jeśli z jakichś powodów nie możemy zmienić domeny na .de, a pozycjonujemy stronę w jednej z domen gTLD (m.in. .com), powinniśmy użyć znacznika hlang, a także ustalić umiejscowienie strony na Niemcy w Google Web Toolkit. Geolokalizacji pomaga również podanie niemieckiego adresu w zakładce „kontakt”, a także niemieckiego numeru telefonu.

Niemcy i pobliskie kraje niemieckojęzyczne – „dwie-pieczenie-na-jednym-ogniu” opportunity?

Pozycjonowanie stron w języku niemieckim charakteryzuje się tym, że inne rynki niemieckojęzyczne – Austriacki i Szwajcarski – mogą stać się naszymi celami pobocznymi. Może też tego chcieć nasz Klient. Jeśli takie rozwiązanie wchodzi w grę, należy zwrócić uwagę na pewne różnice językowe. Między niemieckim używanym w Berlinie a tym używanym w Wiedniu, różnice dotyczą przede wszystkim słownictwa technicznego, biznesowego lub prawniczego.

Komentarz specjalisty

Rynek niemiecki, podobnie jak wiele innych, ma swoją specyfikę. Dlatego też, kiedy myślisz o rozwinięciu swojego biznesu na rynku niemieckim, musisz upewnić się, że poznasz typowe dla niego cechy. Cechy te będą różne dla poszczególnych branż i zależne od tego, co jest głównym obszarem Twojej działalności. Myślę jednak, że najważniejsze jest, aby zrozumieć kontekst kulturowy i dowiedzieć się jak najwięcej o zachowaniach zakupowych lokalnych użytkowników, różnicach w wyszukiwarkach i zasadach, które mają zastosowanie w Twojej branży. W ten sposób możesz zacząć optymalizować swoją stronę internetową, dostosowując poszczególne elementy procesu SEO do lokalnych odbiorców. Dokładnie to samo zrobiliśmy podczas współpracy z jednym z naszych klientów, firmą Superloko, kiedy zaproponowaliśmy wdrożenie protokołu „Trusted Shop” – bardzo ważnego dla klientów na rynku niemieckim (podczas gdy na innych może nie być tak istotny dla zdobycia zaufania klientów).

Milena Fietko Delante
Milena Fietko
Senior SEO Specialist

Budowanie bazy linków w pozycjonowaniu stron niemieckich. 3 podstawowe metody

Techniki pozycjonowania wykorzystywane podczas uprawiania SEO na Niemcy poprzez budowanie bazy linków. W przypadku pozycjonowania skierowanego na dany kraj, zasada ogólna głosi, że linki do niemieckiej strony powinny pochodzić ze stron niemieckich itd. Z jakich źródeł warto korzystać, budując zaplecze linków, a jakich lepiej unikać?

1. Wpisy do katalogów. To jeden z lubianych przez polskich ekspertów SEO sposobów na zyskiwanie pozycji. Pozycjonowanie na Niemcy to nie przejdzie. Katalogi przeważnie są płatne i znacznie więcej, niż w Polsce – ceny wahają się około kwoty 50 euro. Oto niektóre niemieckie katalogi, w tym takie, za które nie zapłacimy:

    1. http://bellnet.de – ten katalog reklamuje się jako „najstarszy niemieckojęzyczny katalog internetowy”, działający od niemal 15 lat. Jeśli nie pozycjonujemy kościoła, organizacji charytatywnej, klubu sportowego lub uczelni, wpis wiąże się z jednorazową opłatą w wysokości 50 euro.
    2. http://oekoportal.de – katalog dla firm zorientowanych ekologicznie, darmowy, choć wymaga umiesczenia banera na naszej stronie internetowej z odnośnikiem do katalogu
    3. http://www.rss-verzeichnis.de – katalog feedów RSS. Dodanie swojego kanału RSS jest darmowe, ale obejmujący wyłącznie niemieckojęzyczne kanały
    4. http://www.schlaue-seiten.de – wpis firmowy (tylko niemieckojęzyczny) w kategorii „biznes” jest darmowy
    5. http://www.seekxl.de– wpis darmowy, ale wymaga linka zwrotnego
    6. https://www.bunte-suche.de – pierwszy wpis do tego katalogu jest bezpłatny. Strona wymaga jednak, byśmy oprócz linka, zamieścili baner naszej strony, spełniający odpowiednie wymagania
    7. A po 15 dalszych, użytecznych pomysłów, warto zajrzeć na listę sporządzoną przez WooRanka!
    8. Dodaj także opis swojej witryny do WHO.IS, gdzie nie zapomnij zawrzeć fizycznego, niemieckiego adresu Klienta, którego stronę pozycjonujesz (np. firmy).Pozycjonowanie stron w niemczech

2. Niemieckie strony z notkami prasowymi. Pozwalają one na zamieszczenie krótkiej informacji o naszej działalności, wpisów tematycznych podobnych do blogów, opisów produktów, relacji z obecności na targach, konwencjach, spotkaniach branżowych:

    1. artikel-presse.de
    2. fachzeitungen.de
    3. inar.de

3. SWL (system wymiany linków). Opieranie swojej strategii SEO na SWL to sprawa ryzykowna. Już ponad rok temu Google przyznało oficjalnie, że podjęło działania przeciwko SWL, uznawanym za technikę black hat SEO. Systemy, które zostały wówczas ukarane, to rankseller.de i teliad.de. Skoro więc zdarzyło się to raz, należy oczekiwać, że ten sposób pozycjonowania jest obarczony znacznym ryzykiem.

Pozycjonowanie Niemcy: take home message

Biorąc się za pozycjonowanie stron w Niemczech warto pamiętać, że wejście na ten rynek wymaga cierpliwości. Nadal wykorzystywane są w niemieckim internecie praktyki określane przez Google jako niedozwolone. Oznacza to, że konkurencja jest znaczna i niekiedy posługuje się technikami uznawanymi za black hat SEO.

Niemniej jednak warto zdać się na Google i liczyć na to, że będzie ono wprowadzało udoskonalenia algorytmów oraz działania bezpośrednie, które ukrócą takie postępowanie. Wtedy to strony pozycjonowane w sposób zgodny z etyką SEO powinny wypłynąć na pierwsze pozycje w SERP-ach. Warto przyjąć taką postawę i przygotować się na to, że na efekty naszej pracy przyjdzie poczekać nieco dłużej, niż to zwykle bywa.

Interesuje Cię nie tylko pozycjonowanie w Niemczech, ale samo pozycjonowanie stron za granicą? Jeśli tak, to koniecznie obejrzyj Vloga naszej Team Leaderki SEO Gosi:

A więcej o pozycjonowaniu zagranicznym przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne

FAQ

Jeśli planujesz rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne, musisz pamiętać, że rynki te znacznie różnią się od siebie. Każdy jest całkowicie inny, chociażby ze względu na odmienną kulturę, język, zwyczaje zakupowe użytkowników czy ich potrzeby. Są też techniczne aspekty, które należy mieć na uwadze – np. poprawna struktura adresów URL czy wdrożenie hreflangów – pozycjonując się za granicą. Elementów, o których należy w tym przypadku pamiętać jest wiele, dlatego ważne jest, by dobrze poznać lokalny rynek i w swojej strategii SEO uwzględnić jego specyfikację.

W Delante mamy doświadczenie na wielu zagranicznych rynkach. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, skontaktuj się z nami!

Planujesz wyjść ze swoim biznesem na rynek niemiecki? Pamiętaj o jego specyfice! Jak to mówią, „co kraj, to obyczaj” i nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania stron – każdy rynek jest inny i każdy będzie wymagał nieco innej strategii. Rynek niemiecki nie należy do najłatwiejszych i jest kilka ważnych aspektów, o których musisz pamiętać, chcąc zawojować ten rynek sprzedaży. M.in. są to:

  • kwestie językowe i ewentualne bariery z tym związane (szczególnie istotne przy doborze fraz kluczowych),
  • obszerne opisy produktów, z nastawieniem na ich jakość, a w dalszej kolejności cenę,
  • wartościowe, niemieckie źródła linków,
  • hosting.

Tak, mamy doświadczenie na rynku niemieckim i, co więcej, możemy pochwalić się naprawdę dobrymi wynikami! 🙂 Jeśli chcesz zobaczyć, jak wyglądało wejście na zupełnie nowy rynek zagraniczny i jak zwiększyliśmy ruch organiczny w domenie .de w 6 miesięcy o ponad 460%, to koniecznie zajrzyj do Case Study jednego z naszych klientów – Superloko.de.

Wzrost ruchu organicznego

(20)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (3)
  1. Pozycjonowanie w Niemczech jest dużo prostsze niż w Polsce. Wynika to z tego iż w Niemczech bardzo dobrze przyjęło się google ads a mała liczba ludzi ma świadomość wyników naturalnych. Może to wynika z tego że po prostu ich stać na Adwords…nie wiem wiem że my jako firma pozycjonująca na rynkach europejskich w Niemczech, Szwecji, Anglii i Holandii za zlecenia SEO w Niemczech bierzemy mniejsze kwoty gdyż jest tam po prostu na razie łatwiej. Zapraszam po więcej informacji na Pro-Strony.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej
O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

Czytaj więcej