Pozycjonowanie w Szwecji. Jak działać na skandynawskim rynku?

Pozycjonowanie w Szwecji. Jak działać na skandynawskim rynku?

Szwecja to największy kraj skandynawski, w którym mieszka blisko 10 mln. mieszkańców. Mimo, że tamtejsze agencje SEO nie mogą pochwalić się równie dużymi budżetami co na zachodzie, a rynek wciąż jest stosunkowo młody, kraj stanowi ogromny potencjał. Jak działać na tamtejszym rynku i w jaki sposób komunikować się z partnerami z tego kraju? Odpowiadamy!

Ostatnio na naszym blogu: Google Ads to nie tylko rebranding

Odwiedziliśmy już Norwegię, ostatnio sprawdziliśmy na jakich zasadach działa pozycjonowanie w USA. Dziś czas na ojczyznę Bergmana!

Z czym kojarzymy ten kraj?

Zanim przejdziemy do analizy tamtejszego rynku, warto poznać kilka determinantów kulturowych państwa. Ustrój polityczny kraju to monarchia parlamentarna. Język – szwedzki odmieniany przez setki dialektów. Przeciętny Europejczyk skojarzy ją z siecią salonów meblarskich IKEA, piegowatą Pipi Langstrump i muminkami o obłych kształtach. Kraj wydał na świat liczne owoce współczesnej popkultury – kultowy band ABBA, czy serial gatunku noir Broen.

Kraj gotowy na pozycjonowanie? Szwecja jako kolebka wielkiego biznesu

Szwecja jest ciekawym krajem nie tylko dla socjologów. Jak podaje tamtejszy urząd statystyczny – Statistiska Centralbyrån, w Szwecji przebywa 90 tys. Polaków. Liczba oczywiście nie uwzględnia niezarejestrowanych obywateli naszego kraju. Kraj zamieszkują również finowie, norwegowie i duńczycy. Jeden z raportów uznaje Szwedów za niezwykłą nację, która ceni sobie innowacje i chętnie wprowadza je w życie. Szwedzi chętnie zakładają małe i średnie przedsiębiorstwa. W światowej czołówce znajdziemy firmy takie jak Volvo, Ericsson, H&M czy Skanska.  Szwedzka żyłka do interesów udzieliła się też naszym rodakom, którzy uznali ten rynek zbytu za atrakcyjny.

E-commerce po szwedzku

Przed dokonaniem analizy rynku, warto nakreślić sylwetkę przeciętnego konsumenta z Północy. Statystyczny Lars Andersson wydaje na zakupy online ok. 150 euro w skali miesiąca. Odwiedza witryny internetowe nie tylko po to, by sfinalizować transakcję. Istotnym rytuałem tuż przed zakupem okazuje się dokładne sprawdzenie towaru w sieci. Oględzin dokonuje ok. 53% konsumentów. 19% z nich udaje się również do sklepu stacjonarnego, by na własne oczy przekonać się o jakości dobra. Konsumenci ze Szwecji wymagają wysokiej jakości oferowanych produktów. Zwracają również uwagę na przejrzystość oferty. Właśnie dlatego chętnie robią zakupy w sklepach znanych i cenionych marek. Warto wspomnieć o tym, że z oferty szwedzkich sklepów internetowych korzystają również mieszkańcy innych krajów północy, w szczególności – Norwegowie.

Wartość rynku e-commerce w Szwecji wciąż rośnie. W 2018 roku prognozowana wartość rynku to 77 miliardów koron norweskich (7,7 miliarda euro). W 2017 roku szwedzki rynek e-commerce stanowił ponad 32% skandynawskiego rynku sprzedaży online.

Wartość rynku e-commerce w Szwecji
Źródło: https://ecommercenews.eu/ecommerce-sweden-worth-e6-7-billion-2017/

Nie można zapomnieć o użytkownikach urządzeń mobilnych i o dostosowaniu strony do ich wymagań. Szwecja bowiem jest krajem, który przoduje w zakupach online z użyciem telefonów wśród wszystkich krajów skandynawskich. Około 41% szwedzkich konsumentów zadeklarowało, że robiło zakupy przy użyciu urządzeń mobilnych.

Zakupy mobilne w Skandynawii
Źródło: https://ecommercenews.eu/nordic-ecommerce-worth-e20-6-billion-2017/

Przez content do serca 

Lars Andersson ceni sobie sprawdzone i rzetelne treści. Owa informacja powinna stać się kluczową, kiedy rozpoczynamy proces pozycjonowania. Szwecja przoduje w rankingach poczytności prasy codziennej. W każdym domu prenumeruje się choćby jeden dziennik, dostępne tabloidy nie przypominają klasycznych brytyjskich bulwarówek. Należy więc zauważyć, że nieco chłodni i zdystansowani Szwedzi lubią przejrzyste i pogłębione treści, realistyczne zdjęcia i grafiki oraz minimalną ilość przekazu ekspresywnego. Jeśli przekonamy go wysoką jakością zarówno dzięki treści, jak i zapewnieniu odpowiedniej infografiki, dodatkowa zachęta okaże się zbędna.

Pozycjonowanie w Szwecji - content is the king

Pozycjonowanie w Szwecji – jaki potencjał ma ten kraj?

Jak informuje raport z zeszłego roku, aż 95% obywateli Szwecji korzysta z Internetu. 99% zakładów pracy jest podłączonych do sieci, a grupą, która niechętnie używa medium są osoby między 75. a 85. rokiem życia. Szwedzi cieszą się jednym z najszybszych łączy, a Internet zawitał do ich domów znacznie wcześniej niż w większości krajów europejskich. Szwedzi, chętniej niż konsumenci ze wschodniej części Europy, posługują się angielszczyzną. Dobra znajomość tego języka będzie miała wpływ na model pozycjonowania, który powinniśmy u nich zastosować.

Jak współpracować ze Szwedami?

W budowaniu wzajemnej kultury biznesowej istotne będzie nie tylko samo pozycjonowanie. Szwecja, jako północny kraj dobrobytu, obrosła w mity, a pierwszy kontakt z naszym partnerem ze Skandynawii może okazać się trudniejszy, niż przypuszczaliśmy. Lars Andersson będzie czuł się swobodnie w formalnej sytuacji. Dyskusja powinna być bardzo merytoryczna. Szwed chętnie wysłucha naszych propozycji, tylko wtedy, gdy wykażemy się wysokim poziomem profesjonalizmu. Oprócz planów i potencjalnych efektów, nie zapomnij poinformować go o możliwych problemach i ryzyku. Pragmatyczni Skandynawowie docenią Twoją szczerość. Istotne jest również właściwe odczytanie ich intencji. Niejednoznaczne odpowiedzi lub rezerwa powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.  

I cóż, że w Szwecji?

Z takim zapleczem informacji łatwiej będzie opisać to, jak wzorcowo powinno przebiegać pozycjonowanie. Szwecja jest krajem wiernym przeglądarce Google. Z witryny Google.se korzysta blisko 97% internautów. Drugi, mniejszy kawałek tortu należy do wyszukiwarki Bing. Kampanie najczęściej opierają się na onsite i offsite SEO i założeniach RWD. Przeważają działania długoterminowe. Szwedzkie agencje bazują na sprawdzonych rozwiązaniach. Niechętnie wprowadzają innowacyjne rozwiązania. SEO to dla nich relatywnie nowa gałąź biznesu. Powód ich niskiego zainteresowania pozycjonowaniem jest prozaiczny i stanowi wypadkową dystansu Skandynawów. Początkowo uważano bowiem linkbuilding za działalność podejmowaną nielegalnie, a próba oswojenia rynku wymagała kilku lat.

Google Szwecja

O czym warto pamiętać pozycjonując w Szwecji?

Językiem szwedzkim włada stosunkowo niewielka grupa osób. Podczas indeksowania na stronie, roboty Google nie odnajdują, choćby w słabo opracowanym tekście, tylu błędów, co w języku angielskim, niemieckim, a nawet polskim, więc do zakładania kolejnych kanałów nie potrzebujemy native speakera. Najpopularniejszymi portalami w kraju są Facebook i Twitter. Na tym pierwszym zarejestrowało się ponad 4.4 mln użytkowników. Dziennie Szwedzi dokonują 50 mln wyszukiwań, co daje wynik 100 bln. w skali miesięcznej. Na optymalizację decydują się przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. Właściciele chętnie pozycjonują na rodzimy język, choć coraz częstszym trendem jest linkbuilding na rynki: duński i norweski, oraz, ze względu na dużą liczbę naszych rodaków w Szwecji, polski.

Z jakimi problemami możemy się spotkać?

Jak się okazuje, największym wyzwaniem dla agencji pozycjonującej na rynek szwedzki nie są trudności wynikające z bariery językowej. Kłopoty mogą wystąpić już wcześniej. SERP dla domen .se nie jest traktowany równie priorytetowo, co dla amerykańskich lub brytyjskich. W takim wypadku pozycjonerzy powinni posiłkować się innymi narzędziami do analizy rynku. Bolączką szwedzkich agencji jest również stosunkowo niski budżet. Porównywalnie, nawet do 7 razy niższy niż w krajach Europy zachodniej.

Jak skutecznie pozycjonować w Szwecji?

Wady rynku można jednak szybko przekuć w zalety. Mniejszy ruch i zogniskowanie na potrzeby konsumenta, sprawia, że można dotrzeć do grupy docelowej szybciej i skuteczniej. Jak już zostało wspomniane, pozycjonowanie Szwecja traktuje wciąż z rezerwą, więc metody stosowane przez specjalistów są nieco anachroniczne. Johannes Eriksson, właściciel jednej z większych agencji zajmujących się SEO, zauważa: nasze działania bazują na rozwiązaniach sprzed 2-3 lat, więc istnieje spora luka między szwedzkim, a brytyjskim lub amerykańskim SEO. Takie rozwiązania mogą przynieść więcej korzyści niż szkód. Specjaliści mogą wykorzystać sprawdzone na zachodzie metody i unikać błędów wynikających z testowania nowych rozwiązań.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.