SEO i PPC - wspólny cel inną drogą
Sprawnie prowadzone pozycjonowanie i reklamy Google przynoszą podobne rezultaty - strona wyświetla się wysoko w wyszukiwarce, pozwalając na zapoznanie się z jej treścią użytkownikom, do których jest kierowana. O ile wspomniany rezultat jest bardzo podobny, o tyle droga dojścia do tego efektu jest już zupełnie różna. Przyjrzyjmy się temu bliżej.Google Ads - szybkie efekty
Google Ads to usługa Google, która umożliwia tworzenie i optymalizację reklamy w internecie skierowaną do konkretnych grup odbiorców. Z racji iż jest to płatna usługa, o pozycję konkurujemy maksymalnym kosztem kliknięcia oraz wynikiem jakości, który wpływa na wyświetlanie się reklam. O ile efekty pozycjonowania nie są widoczne od razu, w przypadku osiągnięcia wysokiej stabilnej pozycji - Google Ads pozwala na natychmiastowe uzyskanie czołowych pozycji na określone frazy. Kampanie Ads są w pełni przewidywalne i ich wyniki są szczegółowo mierzalne - inaczej niż w przypadku pozycjonowania. Należy wiedzieć, że reklamy Google nie wpływają na naszą pozycję organiczną w wyszukiwarce, więcej o tym wspominaliśmy w artykule Wpływ Google Ads na pozycjonowanie – obalamy mity Dla osób oczekujących szybkich rezultatów w krótkim czasie reklama płatna jest intuicyjnym i niekiedy jedynym wyborem z racji relatywnie szybkich zmian od momentu rozpoczęcia kampanii. Należy jednak pamiętać, że jeżeli wyłączymy reklamy Google Ads to w tym samym momencie przestaniemy pozyskiwać ruch z tego kanału. W przypadku pozycjonowania na efekty trzeba popracować trochę dłużej, jednak są one bardziej długotrwałe. Warto przypomnieć, że pozycjonowanie - bezpośrednio wpływa na naszą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast reklama płatna - pozwala przebić się na początku wśród konkurentów i wspomóc świadomość marki. Reklamy Google Ads wyświetlają się zawsze nad wynikami organicznymi (pozycjonowanie) i w przypadku wysoko konkurencyjnych fraz gdzie czołowe pozycje zajmuje Wikipedia czy serwisy informacyjne, Google Ads pozostaje wysoko konkurencyjnym rozwiązaniem. To, na co należy zwracać uwagę, to CPA oraz ROAS naszych kampanii i ich opłacalność. W przypadkach wysoko konkurencyjnych fraz należy szczególną uwagę zwrócić na optymalizację użyteczności strony oraz prowadzenie działań w zakresie optymalizacji współczynnika konwersji.SEO - stabilny ruch, na który warto poczekać
SEO to szereg długoterminowych działań, gdzie gratyfikacja odłożona jest w czasie. Cierpliwi docenią, iż ten rodzaj kampanii pozwala zbudować strukturę pod ruch organiczny który w perspektywie czasu może mieć przewagę nad ruchem płatnym. Ruch pozyskany z pozycjonowania jest bardziej stabilny. Dodatkowo jest duża grupa internautów, którzy nie ufają reklamom Google i omijają je, przechodząc do organicznych wyników wyszukiwania, jako bardziej naturalnych. To cierpliwie, konsekwentnie prowadzone pozycjonowanie pozwala piąć się naszej stronie po pozycjach organicznego wyszukiwania. Warto zauważyć, że obie strategie nie wykluczają się. Nie ma też racjonalnych powodów, dla których powinniśmy się wystrzegać jednej strategii kosztem drugiej. Decydowanie się na jedną bądź wyłącznie drugą opcję może być błędem, który odbije się w przyszłości. Obie kampanie, czy to pozycjonowanie, czy Google Ads pozwolą nam na zrealizowanie celu, jednak patrząc przez pryzmat drogi dojścia do tego celu powinniśmy je łączyć.Czego oczekuje algorytm Google?
To, w jaki sposób znajdziemy się na pierwszej stronie w wyszukiwarce, powinno zostać przemyślane już na etapie pisania kodu strony, i razem z tym procesem implementowane. Wraz ze wzrostem świadomości właścicieli sklepów internetowych i stron rośnie liczba platform (CMS), które podatne są na działania typu SEO. Często jednak mamy do czynienia ze stronami zbudowanymi kilka lat wstecz, których kod powoduje, iż stają się mniej atrakcyjne dla robota Google. Wówczas dobry kontent, sieć jakościowych linków prowadząca do owej strony mogą nie wystarczyć aby uplasować się na najwyższych lokatach. Warto nadmienić, iż algorytm Google nieustannie się zmienia (więcej informacji na ten temat możecie przeczytać w artykule Jak zmieniła się wyszukiwarka Google w ostatnich 3 latach?). Jeśli chcemy na te zmiany zareagować odpowiednio wcześnie, kampanie Google mogą wspomóc słowa kluczowe, które po zmianie algorytmu Google nie znajdują się już na pierwszej stronie, a na których nam najbardziej zależy.Pozycjonowanie i Google Ads - uzupełniająca się strategia
SEO i PPC w odpowiedniej konfiguracji zapewniają wzrost efektywności działań marketingowych. Aby osiągnąć satysfakcjonujące nas wyniki, dobrym rozwiązaniem będzie jednoczesne uruchomienie kampanii PPC oraz pozycjonowania. Aby osiągnąć efekt synergii i mieć cały proces pod kontrolą, częstą praktyką jest zlecanie obu działań jednej firmie. Kompleksowe zajmowanie się marketingiem przez jedną firmę daje również możliwość wprowadzania poprawek obu kampanii względem siebie oraz korekt na stronie aby ta była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek. Szybkie efekty widoczne na wykresach często powodują wybór kampanii płatnej. PPC przyniesie najlepszy rezultat jeśli w naszej branży występuje mocno zarysowana sezonowość. Wówczas płatne kampanie pozwolą uzyskać wzrost zainteresowania w krótkim czasie kiedy zapotrzebowanie na nasz produkt rośnie. Ponadto płatne kampanie zwiększają prawdopodobieństwo wykonania pożądanej akcji: zapisanie się do newslettera czy złożenie zamówienia, co odpowiada przedsiębiorcom, którym zależy głównie na zwiększaniu sprzedaży.Co wtedy z SEO? Czy należy z niego rezygnować? Absolutnie nie!
Jak wiadomo, stajemy się klientami ze stron, które budzą zaufanie i są rozpoznawalne. SEO przekłada się organiczną pozycję w wyszukiwarce co poprawia zaufanie do marki. Sprawia to, iż klient jest bardziej chętny do dokonania zakupu, co więcej, chętniej poleci sklep dalej - tak więc kolejny argument za synergią SEO i PPC. Bardzo przydatna jest również wymiana danych pomiędzy działaniami SEO oraz PPC. Poprzez szerokie prowadzenie kampanii PPC mamy dostęp do konkurencyjnych danych takich jak wyszukiwane frazy, CTR czy popularność fraz brandowych. Frazy te wykorzystujemy w procesie pozycjonowania strony. Z drugiej strony dane SEO wykorzystujemy poprzez Search Console do optymalizacji kampanii Google Ads. W wielu przypadkach obroty sklepów generowane są w większości poprzez ruch z wyszukiwarki Google. Odpowiednie prowadzenie kampanii SEM przyczynia się do generowania zysków w przedsiębiorstwie. Algorytm Google z kolejnymi aktualizacjami daje nam do zrozumienia, że koniec końców najważniejszy jest użytkownik. Wprowadzając zmiany algorytmu gigant z Doliny Krzemowej zmusza nas do poprawienia atrakcyjności naszej witryny. Solidnie przygotowane treści, które są przydatne dla użytkowników i wnoszą wartość do ich życia, mocna baza linków - to wszystko uzyskujemy dzięki działaniom SEO. Dodając schludny UX mamy mocne argumenty w pięciu się na górę listy wyników. Pojawienie się dodatkowych wymiarów i danych w Google Ads związanych z wynikiem jakości strony docelowej potwierdza te dane. Najczęściej kampanie Google są konfigurowane na wyświetlanie się na frazy, które w wynikach organicznych znajdują się na dalszych pozycjach. Ustawienie reklam Google Ads na frazy które już zdobywają wysokie pozycje nie przyczyni się do poprawy pozycji, jednak w przypadku fraz które generują dużą ilość konwersji sugerujemy przeprowadzenie testu do sprawdzenia wzrostu sprzedaży w przypadku tych fraz, pod warunkiem, że pozycje wyższe w wynikach organicznych są zajmowane przez konkurencję.Podsumowanie
Podstawą tego artykułu jest zmiana pytania: pozycjonowanie czy Google Ads? na pytanie: jak mądrze łączyć obie kampanie aby się uzupełniały?. Dobrze zaplanowana strategia łącząca oba narzędzia przyniesie najlepsze rezultaty jedna na początku, druga w dłuższej perspektywie czasowej.Zalety Kampanii Google Ads:
- Możliwość konkurowania z największymi od samego początku,
- Odporne na zmianę algorytmu,
- Szybkie wspomaganie słów kluczowych po zmianach algorytmów,
- Sprawne prowadzenie remarketingu.
Zalety pozycjonowania:
- Ruch organiczny,
- Długofalowe efekty,
- Stopniowy wzrost ruchu na stronie internetowej,
- Zaufanie do odwiedzanej witryny.
Zalety SEM - działań SEO wraz z PPC
- Wykorzystanie danych z SEO w kampaniach Google i odwrotnie
- Skuteczna optymalizacja sprzedaży
- Skuteczna optymalizacja strony z uwagi na SEO i PPC
- Łatwe monitorowanie efektów
- Przewaga konkurencyjna
To prawda, SEO i AdWords wspólnie mają niesamowitą siłę i mogą wynieść pozycję danej strony czy sklepu internetowego wysoko w górę. Przy tym nie można też zapominać o wartościowych tekstach SEO i pozycjonowaniu z głową. Google zwraca coraz większą uwagę na treści dobrej jakości.