Depcząc po piętach… Google Adwords.

Depcząc po piętach… Google Adwords.

Google Adwords to rodzaj reklamy internetowej typu Pay Per Click, w której płacimy nie za wyświetlenie reklamy, a za kliknięcie w link lub baner, w celu skierowania osoby klikającej do wybranej strony internetowej.

Ostatnio na naszym blogu: Rozbieżności między GA i SC - jak interpretować?

Reklama, którą znamy z telewizji, prasy czy radia jest wszędobylska, przykuwająca uwagę kiczem i tandetą, uderzająca swoją masowością i niebrania pod uwagę grupy docelowej.
Czy w czasach kiedy Internet zmienia coraz to nowe sfery życia ludzkiego, dojdzie także do wyeliminowania reklamy tradycyjnej? Czy reklama internetowa (w postaci choćby Google Adwords) jest strzałem w dziesiątkę?

Historia reklamy

Przenieśmy się na chwilę w czasie. Jak myślicie, kiedy narodziła się reklama?

s

Chcielibyśmy zgadnąć, co macie właśnie w głowach i w którą epokę lub wiek strzelaliście! Dlaczego?  Bo istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie trafiliście. Zdziwieni? No cóż.

Pomyślcie przez chwilę. Ludzie od zawsze starali się w jakiś sposób reklamować swoje usługi. Miało to może mniej „reklamową” formę, kiedy porównamy to do czasów obecnych, ale kwestia zachęcania do – nawet prymitywnego – zakupu była obecna od zamierzchłych czasów. Już w starożytności nasi przodkowie czynili to poprzez głośne wykrzykiwanie cech i zalet swoich usług. Stąd też przecież pochodzi nazwa reklamy – od łacińskiego słowa clamo, clamare – wołać. Pierwsza reklama była więc ustna. Jednak w momencie wynalezienia druku w XV w., reklama przeszła swoją pierwszą ogromną metamorfozę i przekształciła się w wytwór pisany. Wtedy też stopniowo rozpoczął się okres reklam prasowych, drukowanych nagminnie w gazetach codziennych.

Wiek XX to kolejny kamień milowy – postępy technologiczne przeniosły reklamę do radia, a potem od II połowy XX także do telewizji. Te kanały promocji to początek epoki marketingu tradycyjnego. Jak można scharakteryzować taki typ reklamy? Jest to nic innego jak te reklamy, które masowo pojawiają się w gazecie, telewizji czy wszystkie te ulotki, które dostajemy, przechodząc przez miasto. Jakie macie o nich zdanie? Dla mnie reklama, którą kieruje się do wszystkich, czyli tak zwana „masówka”, w której idzie się na ilość a nie jakość, przestała się sprawdzać. Sami przyznajcie ile z ulotek, które dostajecie, gdy idziecie do pracy czy na uczelnie, czytacie, a ile natychmiastowo zmienia się w kulkę papieru i ląduje w pobliskim koszu? To właśnie zobrazowanie reklamy tradycyjnej, wymierzonej w bardzo szeroką grupę odbiorców, bazującej na przekonaniu, że im więcej osób zobaczy ją po kilka razy w telewizji, tym większa szansa, że produkt zostanie kupiony. Może i jakiś odsetek osób takiego zakupu dokona, ale czy nie denerwują Was reklamy w telewizji, gdy oglądacie serial albo w kinie, gdzie reklamy trwają po kilkanaście minut? Albo reklamy, które nieustannie się powtarzają i są już tak nudne, że reagujecie zdenerwowaniem? Tak, to właśnie reklamy tradycyjne –  i związany z nimi brak zróżnicowania – bo przecież nie każdy właśnie ma małe dziecko, głodnego kota czy psa.

Reklama ta przestała się sprawdzać, widać to na każdym kroku, dlatego wraz z postępem techniki zmienia się także i ona.

Epoka reklamy internetowej

Co dzieje się obecnie, kiedy Internet staje się nieodłączną częścią naszego życia? To całkiem proste pytanie, a odpowiedź ściśle związana jest z mechanizmem reklamy, która zawsze i wszędzie podąża za odbiorcą. Wędruje ona do Internetu, by tam poszukiwać swoich potencjalnych klientów. Reklama więc po raz kolejny zmienia swoją formę – z reklamy ogólnej, skierowanej do bardzo szerokiego grona odbiorców, wkracza do Internetu. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej na temat historii reklamy internetowej, zobaczcie na ten artykuł przygotowany przez Brief. Z uwagi przekształcenia reklamy pojawiają się również nowe zawody – jak na przykład: specjalista do spraw reklamy internetowej, do której między innymi możemy zaliczyć Google Adwords.

Logo Google Adwords

Spójrzcie na poniższą infografikę, rysuje się na niej rolka czasu, wraz z rozwojem social mediów. W dwa lata po powstaniu Google, w 2000 r.  zaprezentowany został także program Google Adwords. To narzędzie reklamy internetowej wywołało prawdziwe poruszenie w świecie reklamy internetowej, objęło cały świat, nieustannie się rozrasta i w dalszym ciągu jego popularność nie maleje.

infogro

Czym jest Google Adwords? Na jakich zasadach działa?

Zaraz, zaraz… Czym w ogóle jest Google Adwords? Najprościej ujmując tę kwestię, należy nadmienić, że Google Adwords to rodzaj reklamy internetowej typu Pay Per Click, w której płacimy nie za wyświetlenie reklamy, a za kliknięcie w link lub baner, w celu skierowania osoby klikającej do wybranej strony internetowej. Jest to niedrogi, a przy tym niezwykle skuteczny sposób na zwiększenie ilości osób odwiedzających Twoją stronę ze ściśle określonej grupy docelowej.  Na poniższej infografice przedstawiono mechanizm reklam typu PPC, który rozpoczyna research rynku i ustalenie strategii takiej reklamy. Następnie należy stworzyć reklamę i landing page. Potem  pozostaje już tylko zarządzenie kampanią i jej start. Na tym jednak się nie kończy przygoda z PPC, bo równie istotnymi cechami kampanii jak jej stworzenie, jest jej nieustanne analizowanie i polepszanie.

Schemat kampanii PPC

Źródło

Kiedy mówimy o najbardziej znanym typie reklamy z Google Adwords, mamy na myśli reklamy, które, kiedy szukamy jakiegoś produktu w Google, wyświetlają nam się na górze lub z boku wyszukiwarki, tak jak na obrazku poniżej:

Gdzie w wyszukiwarce pokazują się reklamy Google Adwords?Zdarza się także że te reklamy wyświetlane są na samym dole.

Ten typ reklamy zależy od kilku czynników. Przede wszystkim trzeba nadmienić, że są to reklamy na sieć wyszukiwania. Kiedy stworzymy swoją kampanię, utworzymy reklamy, słowa kluczowe i opłacimy budżet (więcej o tworzeniu swojej pierwszej kampanii przeczytacie już wkrótce na naszym blogu) i odpowiednio ją skonfigurujemy, to jest duża szansa, że nasza reklama będzie się wyświetlać w tym właśnie miejscu.

Do tego momentu wszystko jest jasne. Lecz co zrobić, by to nasza reklama była pierwsza?

Oczywiście najprostszym typem myślenia byłoby to, że płacąc więcej, moja reklama będzie wyżej. Nic bardziej mylnego.

Czy pieniądze dadzą nam wyższą pozycję?

To, jaką pozycję w wyszukiwarce Google zajmuje dana reklama jest określane poprzez ranking reklamy. Jak jednak można go zdefiniować? Najprościej mówiąc, ranking reklamy określa pozycję danej reklamy w stosunku do innych reklam.

Google stworzył specjalny filmik, w którym wyjaśnia szerzej pojęcie Rankingu Reklamy:

Ranking Reklamy zależny jest od dwóch, równie istotnych, składników: stawki oraz składników wyniku jakości. Z uwagi na to, że czynniki te mają mniej więcej podobną wartość, możemy mniejszym kosztem poprawić pozycję reklamy, skupiając się jedynie na składnikach wyniku jakości.

Czym jest stawka?

Jest to kwota, którą jednorazowo jesteśmy w stanie zapłacić za kliknięcie.

Jakie są składniki wyniku jakości i czym one są?

Składniki wyniku jakości to: trafność reklamy, jakość strony docelowej oraz współczynnik klikalności (CTR).

Trafność reklamy –  decyduje o tym, czy nasza reklama pokrywa się z wybranymi dla niej słowami kluczowymi, etc.  Więcej tutaj.

Jakość strony docelowej – określa jak przejrzysta i wartościowa dla użytkownika jest Twoja strona, czy treści na niej zawarte są ciekawe, jest intuicyjna w nawigacji, etc. Więcej tutaj.

Współczynnik klikalności –  najprościej mówiąc jest to …. Który określa, jak reagują użytkownicy, którzy widzą Twoją reklamę, a w zasadzie czy w nią klikają. Więcej tutaj. 

Jak poprawić pozycję reklamy?

Najprościej mówiąc wtedy należy zwiększyć stawkę, lub poprawić jakość swoich reklamy.

Interesuje Was ten temat szerzej? Google podaje nam kilka przydatnych wskazówek na tacy tutaj.

Zalety Google Adwords, czemu są takie popularne i czy to działa?

Co więc przemawia za reklamami w takiej formie? Co daje nam Adwords, czego nie dała nam gazeta czy reklama w telewizji? Skoro nie dostaje pieniędzy za kliknięcie, to co zyskuje? Warto mi się w to bawić?

Cechami nowoczesnej reklamy – reklamy internetowej jest to, że daje ona szersze możliwości dotarcia do sprecyzowanego klienta, dzięki odpowiednim algorytmom możemy dopasować swoją reklamę do konkretnej grupy docelowej. Ba, więcej – możemy odpowiednio wycelować nasz produkt w te osoby, które aktualnie go poszukują. Daje nam to możliwość wczucia się w sytuację osoby, która aktualnie myśli nad jego zakupem lub też jest w trakcie rozważania wielu opcji i my poprzez naszą reklamę chcemy wpłynąć na jej decyzję.

Gdzie tkwi haczyk?

Musimy jednak pamiętać, że nie w każdym biznesie sprawdzi się Google Adwords, jeśli konkurencja na dane frazy jest duża, koszt kliknięcia automatycznie wzrośnie. Dlatego jest to najlepszym rozwiązaniem dla firm z mniej popularnych branż lub tych przedsiębiorstw, które nie mają wielkiej konkurencji w Internecie. Jeśli natomiast konkurencja na słowa kluczowe jest duża i koszt klika rośnie, to wtedy najlepszą opcją jest zainwestowanie w inny sposób promowania się w Internecie – pozycjonowanie, które sprawi, że strona w wyszukiwarce będzie pojawiać się wyżej dzięki odpowiednim działaniom i do tego nie trzeba będzie płacić za kliknięcia w ten link.

Popatrzcie też na poniższą infografikę ze statystykami. Przedstawia ona jak dużo osób klika w poszczególne miejsca, a których nie zauważa. Zdziwieni?

Spójrzcie: 64,6% osób klika tylko w pierwszą reklamę, która się wyświetla, podczas gdy prawie połowa osób nie jest w stanie stwierdzić, że druga reklama w kolejności jest reklamą płatną!

Analizujmy poniższy obrazek dalej – pojawia nam się pierwsza strona, która nie jest reklamą płatną i co się okazuje? Tylko 8,9% osób w nią kliknie, kiedy nad nią będzie reklama płatna.

procenty

Google Adwords więc działają, jednak tak, jak w przypadku wszystkiego, co zostało wymyślone na świecie, należy działać z rozwagą, biorąc pod uwagę wszelkie za i przeciw. By skorzystać z Adwordsów należy więc najpierw przemyśleć i przeanalizować swoją pozycję w Internecie, swój budżet, ale również zobaczyć, ile mamy konkurencji na słowa, które wybraliśmy. Nie zawsze też więcej słów kluczowych znaczy lepiej – bo odpowiednio dobrane słowa, których będzie kilka mogą lepiej zarabiać niż kilkanaście ogólnych. Jasnym jest, że im więcej słów, tym większe prawdopodobieństwo, że ktoś wejdzie na dany link, ale jeśli nie znajdzie tam czegoś co szuka, to po kilku sekundach opuści naszą stronę, a my stracimy pieniądze za klika, wiec będziemy na minusie. Dlatego tak ważne jest jak najlepsze dopasowanie swoich reklam i słów kluczowych do produktu, który oferujemy tak, byśmy mieli pewność, że to czego szuka klient, jest tym co my możemy mu zaproponować.

Słowa, słowa, słowa, a jakie są fakty?

By potwierdzić to, że Google Adwords naprawdę radzi sobie lepiej niż tradycyjna reklama, spójrzcie na kilka dowodów poniżej.

Zacznijmy od zarobków Google, jeśli nie opłacałby mu się program Google Adwords, to zwyczajnie przestałby istnieć, a jednak statystyki mówią same za siebie! Posiłkując się danymi z tego artykułu w roku 2013r. internetowych przychód Google osiągnął 59,8 mld z czego wpływy reklamowe to aż 55,5 mld dolarów! Co ciekawe jest to wzrost o 20% w stosunku do roku poprzedniego.

google adwords infographic

Spójrzcie na infografikę powyżej, statystyki dotyczące liczby użytkowników są miażdżące. Z Google Adwords korzysta aż 2,1 biliona ludzi! Idąc dalej, okazuje się, że aż 97% przychodów Google pochodzi właśnie z reklamy. Statystyki pokazują, że na rynku przoduje Google posiadając aż 44,1% wpływów, podczas gdy na przykład Yahoo tylko 12,3%.  Dodać tu można również, że CTR (Współczynnik Klikalności) jest 600 razy większy w przypadku Google niż w przypadku Facebooka.

Dowody świadczą same o sobie – dlatego warto jeszcze przytoczyć fakt, że średnio jeden dolar, który firma wydaje na Google Adwords, przynosi jej dwa dolary zysku.

Google Adwords jest więc narzędziem do tworzenia reklam internetowych typu PPC, które krok po kroku wypierają tradycyjne reklamy. To, co daje nam w swoje ręce Google jest ciekawe ze względu na dopasowanie do użytkownika, celowanie tylko w wybrany obszar, czas, miejsce, osoby. Oprócz tego sami mamy większy wpływ na wygląd i kontrolowanie naszej reklamy, co jest ogromnym plusem, ponieważ reklama tradycyjna ogranicza się do na przykład całej strony gazety wypełnionej identycznymi reklamami. Tutaj nie tylko, to my wybieramy tekst, ale mamy też przecież możliwość wpłynięcia na widza poprzez wizualizację, reklamę graficzną, a nawet reklamę video.

Jak  sprawa wygląda w praktyce? Jak wygląda „postawienie kampanii”? Pewnie wydaje się Wam to „czarną magią”, prawda? Nic bardziej mylnego, wystarczy tylko postępować według określonych reguł. Google zdaje sobie sprawę, że nie wszyscy są zorientowani w tym temacie i zawsze służy pomocą:

12344

Dlatego w wielu miejscach można znaleźć podpowiedzi, a „Pomoc” jest tak skonstruowana, by odpowiedzieć na wszystkie możliwe zapytania ze strony użytkowników.

Ale… jeśli nie chcecie szukać to poczekajcie, już wkrótce pojawi się tu post o tworzeniu własnej kampanii!

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.