.animate-view{opacity: 1 !important;}

Czy warto inwestować już w ruch AI? Policz ile tracisz miesięcznie, gdy Twojej firmy nie ma w odpowiedziach AI

6min.

Komentarze:0

16 września 2025

Czy warto inwestować już w ruch AI? Policz ile tracisz miesięcznie, gdy Twojej firmy nie ma w odpowiedziach AId-tags
Badania branżowe pokazują, że klienci coraz częściej szukają rekomendacji zakupowych w narzędziach AI. Każde zapytanie, na które Twój brand nie pojawi się w odpowiedzi, to nie tylko brak widoczności, ale też potencjalna strata finansowa dla biznesu. Sprawdź, ile możesz stracić oraz jak monitorować widoczność strony w AI.

6min.

Komentarze:0

16 września 2025

AI jako pierwsze źródło rekomendacji dla klienta

Klasyczny lejek zakupowy się zmienił i nowoczesny marketing musi za tym nadążyć. Coraz więcej użytkowników swoją ścieżkę zakupową zaczyna od researchu w ChatGPT, a nie w Google, jak miało to miejsce do tej pory. Chociaż Google wciąż rośnie i dominuje rynek wyszukiwania, to narzędzia AI (chatgpt, gemini, perplexity) z dużo większą dynamiką rosną w siłę, a firmy nie powinny przechodzić obok tego obojętnie.

Z raportu opublikowanego na początku tego roku przez Capgemini wynika, że 68% konsumentów chce, aby narzędzia AI agregowały wyniki wyszukiwania i treści ze stron internetowych w jedną, konkretną odpowiedź, która pokaże im możliwe opcje zakupowe. Nic w tym dziwnego – z perspektywy użytkownika, jest to ogromne ułatwienie i oszczędność czasu, bo zamiast robić research samodzielnie, przebijać się przez dziesiątki stron – to otrzymuje odpowiedź podaną na tacy w formie rekomendacji.

jak klienci szukają produktów w dobie ai

Źródło: Capegemini

Inne dane z tego samego raportu wskazują, że 58% konsumentów zamieniło już Google na narzędzia AI, do rekomendacji zakupowych czy usługowych. To pokazuje, że przesunięcie części wyszukiwań do modeli AI to nie wizja przyszłości, a teraźniejszość, na którą trzeba reagować, aby nie stracić potencjalnych zysków z tego kanału.

nawyki zakupowe a AI

Źródło: Capegemini

Matematyka jest prosta: brak widoczności w AI = utracone leady i sprzedaż

Wyobraź sobie taką sytuację. Twój potencjalny klient zwraca się do ChataGPT z zapytaniem o usługę z zakresu Twojej branży. W odpowiedzi dostaje informacje ze stron trzech Twoich konkurentów, z dokładnym porównaniem, plusami i minusami każdej z ofert. Jeśli ChatGPT nawet nie wspomni o Twoim brandzie, nie zaistniejesz w świadomości klienta. Będzie on rozważał ofertę z 3 wskazanych rozwiązań, prawdopodobnie odwiedzi wskazane strony, ale nie cofnie się już do momentu researchu usługodawców – ten etap wykonuje za niego sztuczna inteligencja.

Dlatego tak kluczowe jest budowanie widoczności także w nowym kanale, jakim jest AI Search. Jeśli modele modele językowe AI nie będą “nauczone” informacji o Twojej marce, nie pojawisz się w wąskim koszyku wyboru i nie podadzą Cię w odpowiedziach, a ty stracisz potencjalnych klientów. Normalnie jeszcze rok temu mogłeś mieć ruch i te leady z kanału organic lub paid – dzisiaj ich liczba będzie spadać lub będzie drożeć ich pozyskanie (wyższe CPC) – bo te leady “uciekają” Ci do modeli AI.

Jak policzyć koszt ciszy o Twojej marce w AI?

Jeśli zastanawiasz się, ile możesz zyskać dzięki widoczności w narzędziach AI, poniżej przygotowaliśmy sposób na estymację potencjalnych zysków, lub w przypadku braku obecności w AI – strat.

Dla biznesów z sektora e-commerce

  1. Miesięczna liczba zapytań w modelach AI dla Twojej kategorii produktów – na początek potrzebna będzie potencjalna liczba zapytań. Chociaż narzędzia na ten moment nie pokazują wolumenu wyszukiwań dedykowanych dla narzędzi AI, do estymacji możesz wykorzystać wolumen wyszukiwań dla Google. Według Wall Street Journal, w USA modele AI przejęły 5,6% rynku Search od Google (stan na 06.2025)(1). Możesz więc przyjąć, że dla fraz transakcyjnych, średni wolumen wyszukiwań w modelach AI będzie wynosił 5% względem wolumenów dla Google. Jeśli więc fraza “buty damskie na jesień” ma 20 000 wyszukiwań w Google, dla ChataGPT będzie to około 1000.
  2. Średni CTR dla linków podawanych w odpowiedziach modeli LLM – według przeprowadzanych testów, średni procent kliknięć użytkowników w linki podawane w odpowiedziach przez AI to około 2-3%. Dla naszego przykładu z butami damskimi na jesień byłoby to 1000*0,02 = 20 kliknięć.
  3. Jak często klienci konwertują względem kliknięć – tutaj będzie już potrzebna metryka dedykowana dla konkretnego biznesu, ponieważ w zależności od sklepu będzie to wyglądało inaczej. Jeśli znasz swój średni conversion rate dla ruchu organicznego, moższ założyć, że w przypadku ruchu z AI będzie on wyższy (na podstawie licznych testów eksperci wskazują, podobne wyniki jak nasz dział R&D czy największe sklepy e-commerce w Polsce i Europie, że ruch AI cechuje się zdecydowanie wyższą konwersją, z uwagi na większe zaufanie do rekomendacji np. z Chata GPT). Jeśli więc Twój normalny CR (conversion rate) jest na poziomie 3%, możesz założyć 9-12% w przypadku ruchu z AI.
    A więc, 20 kliknięć x 9-12% daje średnio 2-3 zamówień z tej konkretnej frazy.
  4. Średnia wartość koszyka – jeśli regularnie analizujesz konwersje swojego sklepu z pewnością wiesz, jaka jest średnia wartość zamówienia. Możesz wykorzystać tę wartość i pomnożyć razy ilość potencjalnych konwertujących klientów z ruchu AI. Załóżmy, że Twój średni koszyk to 320zł, a więc konwersje z jednej konkretnej frazy to przychód 640-960zł.
  5. Końcowy wynik – aby uzyskać końcowy wynik estymacji, powtórz kroki 1-3 dla top 10 najlepiej konwertujących fraz w Twoim sklepie. Sumę klientów, których mógłbyś pozyskać w ten sposób, pomnóż razy średnią wartość koszyka, a w ten sposób zyskasz informacje, ile tracisz, jeśli nie ma Cię w modelach AI.
    Dla branży fashion i automotive aftermarket w Polsce straty z powodu braku obecności w AI to obecnie wartości: 15 000 – 20 000 zł, a przypomnijmy że ruch i narzędzia AI rosną bardzo szybko, nawet o kilkadziesiąt procent rocznie.

Dla biznesów z sektora B2B

Dla B2B estymacja będzie wyglądała podobnie, jednak inny będzie współczynnik konwersji, który dla zebranych leadów jest o wiele większy, niż przy zestawieniu kliknięć dla B2C.

Przykładowo:

  • 1000 zapytań miesięcznie pojawia się w AI na temat popularnej usługi.
  • Średni CTR na poziomie 3% da nam 30 leadów.
  • U klientów B2B widzimy też tendencje, że jakość leadów z modeli AI jest wyższa – bo research na temat usługi wykonał ChatGPT i podał najlepiej dopasowaną usługę do oczekiwań klienta, niwelując jego obiekcje.
  • Uśredniona wartość konwersji dla pozyskanych leadów to 20%. W tym wypadku, zyskujemy 6 realnych nowych klientów.
  • Średnia wartość usługi będzie zależała oczywiście od branży i oferty w danej firmie, ale na potrzeby wyliczeń, przyjmijmy, że będzie to 5000 zł.
  • W takim wypadku, strata spowodowana brakiem obecności w AI dla branży B2B wyniosłaby 30 000 zł miesięcznie.

Jak sprawdzić, czy Twoja marka jest widoczna w AI?

Wiesz już, ile może kosztować Cię strata w postaci braku budowania widoczności w AI. Natomiast Twoją dotychczasową widoczność w tego typu narzędziach możesz sprawdzić sam na kilka sposobów.

Dla ruchu z najpopularniejszych narzędzi, jak ChatGPT, Perplexity czy Claude, takie dane możesz uzyskać bezpośrednio z poziomu GA4, gdzie odkładają się dane na temat domen, z których klienci trafiają na Twoją stronę. Nasz Senior R&D SEO Specialist Wojciech Urban przygotował dedykowany raport AI w Looker Studio, z którego możesz za darmo skorzystać. Znajdziesz tam nie tylko dane o ruchu z AI, ale także konwersje, z pomocą których zweryfikujesz wcześniejsze estymacje.

W Delante stworzyliśmy też nasze autorskie narzędzie, AI Bot Tracker, gdzie za pomocą logów serwera weryfikujemy, które strony są najczęściej odwiedzane przez boty AI w ramach danej witryny i co na nich boty robią. Dodatkowo w narzędziu Cerber AI mierzymy też wzmianki na różne zapytania w wynikach AI, co daje nam pogląd, które strony są pozytywnie oceniane przez modele LLM.

cerber ai i ai bot tracker delante

Źródło: AI Bot Tracker i Cerber AI, narzędzie własne Delante

Na rynku jest także szereg nowych narzędzi, które umożliwiają monitorowanie widoczności w AI – szczegóły sprawdzisz w artykule “Nowe narzędzia do mierzenia widoczności w modelach AI”, którego autorem jest nasz SEO Specialist Maciej Jakubiec.

Jeśli natomiast chodzi o widoczność w AI Overview, takie moduły pojawiły się już w najpopularniejszych narzędziach monitorujących, jak Semrush czy Ahrefs, a na polskim rynku m.in. w Senuto i Semstorm.

Zastanawiasz się, jak zebrać te dane w kluczowe wnioski na temat Twojej widoczności w narzędziach AI? Skorzystaj z naszej dedykowanej usługi monitoring widoczności i raport ruchu AI! Wskażemy, jakie pozycje Twoja strona odnotowuje w AI, przeanalizujemy logi serwera oraz ruch z modeli LLM, a także przygotujemy propozycje działań, które pomogą w poprawie widoczności.

Podsumowanie

Każdy miesiąc ciszy na Twój temat w AI, to realna strata finansowa. Potencjalni klienci trafiają do konkurencji, a ty na tym tracisz. Dlatego nie prześpij tej zmiany, już teraz możesz zadbać o budowanie swojej widoczności w narzędziach AI.

Źródła:
https://www.capgemini.com/news/press-releases/71-of-consumers-want-generative-ai-integrated-into-their-shopping-experiences/
https://www.wsj.com/articles/ai-search-is-growing-more-quickly-than-expected-f75aa1ca

Skontaktuj się z nami, a chętnie wesprzemy Twój biznes w obszarze pozycjonowania AI (AISO).

Delante – Najlepsza agencja SEO do działań na rynkach międzynarodowych
Autor
Gosia Kwiecień Head of SEO
Autor
Gosia Kwiecień

COO - Dyrektor Operacyjny

COO i ex-Head of SEO w Delante. Od ponad dekady projektuje i dowozi strategie SEO i – od 2025 – AISO dla e-commerce i B2B na wielu rynkach, a jej projekty były nagradzane w European i Global Search Awards. Dziś odpowiada za operacje i jakość delivery w Delante, łącząc strategiczne myślenie z analityczną precyzją, by Search realnie napędzał wzrost biznesu.

Autor
Gosia Kwiecień Head of SEO
Autor
Gosia Kwiecień

COO - Dyrektor Operacyjny

COO i ex-Head of SEO w Delante. Od ponad dekady projektuje i dowozi strategie SEO i – od 2025 – AISO dla e-commerce i B2B na wielu rynkach, a jej projekty były nagradzane w European i Global Search Awards. Dziś odpowiada za operacje i jakość delivery w Delante, łącząc strategiczne myślenie z analityczną precyzją, by Search realnie napędzał wzrost biznesu.