Zaletą pozycjonowania jest to, że nie ma znaczenia, z jakiego miejsca na świecie jest robione. Możesz siedzieć na Bahamach i prowadzić biznes online w Europie. Możesz mieć jedną firmę i sprzedawać swoje produkty w kilku, kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach świata. Internet i marketing nie znają granic, ale należy pamiętać o różnicach na poszczególnych rynkach. Chcąc dotrzeć do użytkowników na drugiej stronie globu, musisz przede wszystkim poznać potencjalnych klientów i dostosować przekaz do nich.
Są również techniczne aspekty, o których należy pamiętać przy pozycjonowaniu za granicą. Przyjrzyjmy się rynkowi Stanów Zjednoczonych – jednemu z największych na świecie – i SEO w USA.
Według danych serwisu Statista 312 milionów osób w Stanach Zjednoczonych ma stały dostęp do internetu. To trzeci największy rynek cyfrowy na kuli ziemskiej, zaraz za Chinami i Indiami. USA ma jeden z najwyższych wskaźników penetracji internetu na świecie – 90%. Aktywnych smartfonów w USA jest ponad 353 miliony – o wiele więcej, niż obywateli, a to znaczy, że to społeczeństwo zdecydowanie wyznające ideę mobile-friendly. Statystyczny amerykański internauta spędza w sieci 6 godzin i 42 minuty dziennie, z czego 2 godziny w social mediach.
W grupie wiekowej 18-29 100% (!) mieszkańców USA jest online. Badania pewresearch.com pokazały, że wraz ze wzrostem dochodów i wykształcenia rośnie poziom cyfryzacji życia codziennego Amerykanów. Osoby, które ukończyły college i zarabiają dziś powyżej 75 000 dolarów rocznie, najchętniej korzystają z internetu. Średni wiek amerykańskiego internauty w 2020 roku to lekko ponad 38 lat. Pozycjonowanie w USA może więc pomóc Ci dotrzeć do naprawdę szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców.
Tutaj bez zaskoczeń – gigant z Doliny Krzemowej zdominował amerykański świat internetu. 92% osób korzysta z Google (z czego 96% na urządzeniach mobilnych). Daleko w tyle są Bing (ogółem 3,9% popularności, a 1,4% na mobile’u) i Yahoo (kolejno 2,8% na wszystkich urządzeniach i 1,8% na smartfonach i tabletach). Nie warto jednak lekceważyć pozycjonowania stron www w USA w innych wyszukiwarkach, niż Google – w końcu 3, czy 4% z tak ogromnej masy ludzi to 9-12 milionów potencjalnych Klientów, o których warto zadbać.
Z jakich urządzeń na co dzień korzystają Amerykanie? Według raportu “Digital 2020” od Hootsuite mieszkańcy USA do łączenia się z internetem przede wszystkim wykorzystują:
Te dane mają dla Ciebie kluczowe znaczenie – to, z jakich urządzeń korzystają, jest ogromnie ważne, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron internetowych w USA.
Oczywiście! W 2020 roku transakcje online w Stanach Zjednoczonych wygenerowały blisko 4 miliardy dolarów. Do 2024 roku ta kwota ma urosnąć do blisko 5 mld. Już dziś 14,3% wszystkich zakupów w Ameryce odbywa się w świecie online, a tendencja od lat wskazuje na to, że ten wskaźnik będzie coraz większy. W samym tylko 2020 roku, w post-pandemicznej rzeczywistości, branża e-commerce w Stanach urosła o 44%. Dlatego też pozycjonowanie w Stanach ma sens. I to od zaraz.
Gdzie kupują Amerykanie online?
Niestety, przede wszystkim na Amazonie. Marka Jeffa Bezosa zagarnia 49% rynku e-commerce w USA. To 5% całego handlu w Stanach Zjednoczonych. Amazon deklasuje konkurencję. Jej trzech największych konkurentów, eBay, Apple i Walmart, osiągają w sieci sprzedaż na poziomie kolejno 6,6%, 3,9% i 3,7% amerykańskiego, e-commerce’owego tortu. Niech to jednak Cię nie powstrzymuje od wejścia na rynek handlu online w USA. Dobierając odpowiednie słowa kluczowe (przede wszystkim long tail) i skupiając się na pozycjonowaniu lokalnym szybko można zobaczyć efekty swojej pracy.
Co kupują Amerykanie online?
Według danych serwisu Statista sklepy online w USA mają największą szansę dotrzeć do amerykańskich Klientów z takimi produktami jak:
Jeśli chodzi o pozycjonowanie stron w Stanach Zjednoczonych, wybór domen jest ogromny – chociażby między .us. a .com. Domena .us może wydawać się bardziej nakierowana na rynek amerykański. Z perspektywy SEO w USA może być to błędne założenie, ponieważ domena .com jest lepiej traktowana przez Google, pomimo, że jest ona międzynarodowa.
Dodatkowo, użycie domeny .com umożliwia dotarcie również do użytkowników z innych krajów anglojęzycznych (m.in. Kanada, Wielka Brytania, Australia, Indie). Aby bardziej nakierować stronę na rynek amerykański, nie można zapomnieć o ustawieniu preferencji kierowania na Stany Zjednoczone w Google Search Console w zakładce “Kierowanie międzynarodowe”.
Jednym z największych wyzwań może niespodziewanie okazać się język. Angielski używany na wyspach znacznie różni się od tego używanego w Stanach Zjednoczonych. Dla przykładu, niektóre brytyjskie książki są tłumaczone przed wprowadzeniem ich na rynek USA (w tym Harry Potter). Edukacja języka angielskiego w Polsce i innych europejskich krajach jest oparta na książkowym brytyjskim, dlatego szczególną uwagę trzeba zwrócić na tłumaczenie strony, aby słowa kluczowe i gramatyka użyte na stronie pokrywały się z tymi wpisywanymi w wyszukiwarkę przez użytkowników. Dodatkowo, w kodzie warto zaznaczyć język, którego używamy – brytyjski czy amerykański.
Przykładowe różnice pomiędzy amerykańskim i brytyjskim angielskim:
Angielski amerykański | Angielski brytyjski |
---|---|
Center | Centre |
Sneakers | Trainers |
French Fries | Chips |
Tak, wszyscy już o tym wiedzą. Tak, powtarzamy się. Jednak wciąż można znaleźć strony internetowe, które nie mają wersji mobilnej lub jest ona stworzona nieprawidłowo, przez co Google obniża ranking takiej strony. Coraz więcej osób przenosi się na wyszukiwanie mobilne, a ten wzrost z roku na rok przyspiesza. Wiesz już, że w Stanach jest więcej aktywnych smartfonów, niż obywateli. Takie dane mówią same za siebie – chcesz wypozycjonować stronę internetową w Stanach? Bez wersji mobilnej ani rusz!
Prawidłowo zaprojektowana wersja mobilna (lub responsywna) strony powinna mieć prostą nawigację. Pamiętaj o dostosowaniu wielkości przycisków i napisów. Treść strony nie powinna różnić się od tej na wersji desktopowej.
Pozycjonowanie lokalne w USA umożliwia użytkownikowi znalezienie produktów czy usług, które są najbliżej jego lokalizacji. Powierzchnia USA jest porównywalna z powierzchnią całej Europy. Z tego powodu klient kupujący produkty będzie szukać sklepu online najbliżej swojej miejscowości żeby oszczędzić czas i pieniądze (czas i koszt przesyłki).
Aby pozycjonować swoją stronę lokalnie w USA:
Dostosuj swoją stronę pod kątem lokalizacji. O ile kwestia waluty w przypadku USA jest prosta, o tyle kwestia strefy czasowej może już przysporzyć kłopotu. W USA jest bowiem kilka stref czasowych, a różnice są nawet kilkugodzinne (między Hawajami a Nowym Jorkiem jest różnica 5h!).
Zadbaj o to, aby Twoja strona wyświetlała poprawne informacje o godzinie oraz o dostawach w poszczególne części kraju.
Każdy proces pozycjonowania powinien być wspomagany procesem link buildingu, czyli umieszczaniem linków do strony na innych serwisach, np.: w katalogach, na blogach, forach, mediach społecznościowych. W przypadku linkowania zagranicznego trzeba pamiętać, żeby linki pochodziły z domen przypisanych do danego kraju, czyli w tym przypadku z domen .com lub .us. Obecnie, ważniejsza niż ilość linków jest ich jakość (powinny być one naturalne, unikalne i wartościowe dla użytkownika) oraz autorytet stron, z których pochodzą.
The most popular web directories in the USA, czyli strony, na które warto dodać link w pierwszej kolejności to między innymi:
Sprawdź również nasz poradnik pozycjonowanie stron.
Wejście na każdy nowy rynek wymaga przede wszystkim poznania jego specyfiki, a także użytkowników i ich oczekiwań. Jeśli wiemy już do kogo chcemy dotrzeć, nadchodzi czas na dostosowanie strony pod kątem technicznym (domena, adres IP, mobilność) oraz merytorycznym (treści, język). Rynek amerykański jest nie tylko ogromny i bardzo chłonny, ale też bardzo konkurencyjny, więc nie można zrażać się z powodu braku początkowych efektów. Pozycjonowanie w USA wymaga czasu, ale przy dobrej strategii i konsekwencji czekanie odpłaci się wynikami.
Interesuje Cię SEO w innym kraju? Sprawdź: Pozycjonowanie zagraniczne
Jak dotrzeć z biznesem do potencjalnych Klientów za oceanem? Odpowiedzi jest wiele: od rozpoznania rynku, researchu i analizy person przez działania w social mediach po odpowiednio targetowane działania PPC. Jednak jednym z naprawdę dobrych rozwiązań, które będzie działać przez lata, jest pozycjonowanie stron internetowych w USA. Zdobywając odpowiednią pozycję w Google i walcząc o uwagę amerykańskich internautów, możesz zdobyć ich uznanie bez ruszania się zza polskiego biurka.
Kluczowe w SEO w USA jest zrozumienie specyfiki, przyzwyczajeń zakupowych i charakteru lokalnych użytkowników, wybór odpowiednich słów kluczowych w odpowiedniej wersji języka angielskiego, zakup lokalnej domeny, dobry content oraz wersja mobilna i optymalizacja Twojej strony WWW. To tylko punkt wyjścia – zadań w SEO jest o wiele, wiele więcej!