Pozycjonowanie po angielsku z Polski. Warto?

Pozycjonowanie po angielsku z Polski. Warto?

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych w języku angielskim? Czym różni się to SEO prowadzonego na naszym rodzimym rynku? Dlaczego warto powierzać zadanie SEO zagranicznego firmom polskim i jak rozpoznać te najlepsze?

Ostatnio na naszym blogu: Rozbieżności między GA i SC - jak interpretować?

Czy warto robić SEO na Wielką Brytanię?W marketingu internetowym korzystne jest to, że w dużej mierze nie zna on różnic narodowościowych. Firma z Polski może swobodnie planować kampanię z myślą o rynku zachodnioeuropejskim, rosyjskim czy azjatyckim. To daje duże możliwości, nawet stosunkowo niewielkim firmom. Z drugiej strony jest kilka aspektów, w których lokalizacja jest nie tylko ważna, ale wręcz kluczowa dla powodzenia kampanii online marketingowej. Dotyczy to m. in. korzystania z wyszukiwarek internetowych, mających swoje lokalne wersje. Każda z nich stawia stronom internetowym różne wymagania, co przekłada się na wyniki, jakie będzie miało nasze pozycjonowanie po angielsku. Co zatem warto wiedzieć o rynku SEO UK, uchodzącym wśród branżowców za najtrudniejszy dla pozycjonerów

Kim jest Anglik w sieci?

Jedną z bardziej zaskakujących rzeczy odróżniających mieszkańców Wielkiej Brytanii od Polaków pod względem sposobu, w jaki obie nacje korzystają z internetu jest fakt, że Brytyjczycy chętniej niż my sięgają wyszukiwarki niebędące „wujkiem Google”. Według statystyk ze stycznia 2018 roku, 84,91 procent mieszkańców Zjednoczonego Królestwa treści w internecie odnajduje z pomocą kalifornijskiego giganta (używają do tego wersji dedykowanej dla Wielkiej Brytanii, czyli google.co.uk). Za „goglami” plasuje się Bing z wynikiem 11,23 proc., a potem Yahoo, z którego korzysta 2,64 proc. użytkowników. Dalsze wyszukiwarki – MSN, DuckDuckGo oraz Ask Jeeves odnotowują niskie wyniki – korzysta z nich poniżej 0,4 proc. użytkowników. Wniosek jest oczywisty: warto optymalizować swoją witrynę nie tylko pod kątem przyjazności dla robotów Google’a, ale również skryptów indeksujących Binga i Yahoo.

Potęga urządzeń mobilnych

Druga kwestią, o której powinni pamiętać pozycjonerzy, to uwzględnianie możliwości przeglądania www, jakie dają urządzenia mobilne. Ma to szczególny sens w Wielkiej Brytanii, gdzie już w 2015 roku przeszło połowa zapytań w Google dokonywana była właśnie na urządzeniach przenośnych. Warto zadbać więc, by nasza strona miała dobrze funkcjonującą na różnych platformach wersję mobilną. Problemy techniczne w tym zakresie mogą nas kosztować spadek o kilka pozycji w rankingach. Kwestia mobilności jest tym bardziej istotna, że na początku 2018 roku zaczął obowiązywać Mobile First Index, który gratyfikuje strony mobilne. 

UK to także specyficzny profil użytkownika. Na Wyspach do sieci najczęściej podłącza się młodzież – co nie powinno dziwić. 99 proc. osób między 16 do 24 rokiem życia używa internetu. Ważniejszą informacją jest, że wraz ze wzrostem wieku, ilość osób regularnie przeglądających sieć, maleje i to znacznie. Powyżej 65 roku życia jest to 71 proc., a powyżej 75 regularnie internet odwiedza tylko 3 na 10 seniorów.
pozycjonowanie po angielsku za pomocą urządzeń mobilnych

Pozycjonowanie UK – know-how list

  • Dostosuj treść publikowaną na Twojej stronie do lokalizacji. Zadbaj więc o takie rzeczy jak odpowiednia strefa czasowa, w której czas jest pokazywany na stronie lub o to, by waluta, w jakiej pobierasz opłaty (jeśli jesteś handlowcem lub oferujesz usługi), była lokalna, a także o poprawne informacje dotyczące przesyłki towaru (np. czy Twój sklep posiada magazyny zagraniczne, czy konieczna jest wysyłka międzynarodowa). Poprawnie zoptymalizowana strona internetowa powinna wyświetlać odpowiednie, lokalne adresy, telefony i inne dane kontaktowe.
  • Poprawność językowa. Pozycjonowanie po angielsku jest oczywistą koniecznością, jeśli interesuje nas rynek brytyjski. Być może mniej oczywiste jest, że Google’owi nie jest obojętne, czy używamy brytyjskiego angielskiego, czy amerykańskiego. Jeśli zatem naszym obszarem docelowym jest rynek UK, to tworząc treści na strony, pamiętajmy o różnicach w sposobie pisanie niektórych słów (piszmy m.in. “honour” zamiast “honor” lub “through” a nie “thru“).
  • Kod strony internetowej. To, jak zaprojektowana jest nasza strona, również nie jest bez znaczenia. Niewskazane jest używanie skryptów ani plików cookies w samym adresie URL strony, na której chcesz wprowadzić możliwość korzystania z alternatywnych wersji językowych. Taka zmiana nie jest dostrzegana przez crawle Google’a.
  • Content is king? Tak. Ale nie jest wszystkim. Skuteczne pozycjonowanie po angielsku to nie tylko SEO stron po angielskukwestia treści i dialektu, w jakim jest napisany. Korzystne dla naszych pozycji jest, gdy adres Twojej strony internetowej ma lokalne IP, a zatem jest hostowany na serwerze lokalnym. W ten sposób wyszukiwarki dokonują geolokalizacji strony. Jak znaleźć odpowiedniego hosta? W przypadku Wielkiej Brytanii możemy posłużyć się listą przygotowaną przez serwis internetowy Techradar, który opublikował listę 10 najlepszych ich zdaniem dostawców usług hostingowych w UK. Hostowanie pozycjonowanej strony na lokalnym serwerze skraca czas ładowania strony i jej odpowiadania na zapytania. To z kolei jest korzystne dla pozycjonowania, ponieważ zmniejsza współczynnik odrzuceń (bounce rate), czyli ilość przypadków, w których użytkownik, zniecierpliwiony oczekiwaniem, rezygnuje z przeglądania witryny.
  • Krajowa domena najwyższego poziomu, czyli ccTLD – country-code top-level domain. Są to dwie litery znajdowane zwykle po kropce na końcu adresu internetowego. W przypadku pozycjonowania na dany kraj, ccTLD powinna być zgodna z domeną obowiązującą w regionie, na jaki pozycjonujemy. W przypadku Wielkiej Brytanii jest to domena mająca rozszerzenie .uk. Możemy zatem założyć naszą witrynę w domenie o rozszerzeniu co.uk. Znane być może użytkownikom internetu rozszerzenie .gb jest uznawane za przestarzałe i obecnie się go nie używa. Główną zaletą korzystania z lokalnej ccTLD jest skuteczność – odpowiednia domena krajowa spowoduje geolokalizowanie naszej witryny na obszarze, na jakim nam zależy. Mając swoją stronę w domenie co.uk, Google samo „rozpozna” ją jako kierowaną na rynek UK. Możliwe jest jednak również ręczne podanie tej informacji w Google Search Console:
    SEO międzynarodowe
    Pewnym minusem, wiążącym się z umieszczeniem swojej strony w domenie co.uk, jest konieczność posiadania odpowiednich nakładów finansowych – możliwość prowadzenia swojej witryny w tej domenie jest płatna, ale konkurencja jest znaczna, przez co można wybrać korzystną ofertę (ceny nie powinny przekraczać kwoty 50 zł za pierwszy rok).
  • Linki zewnętrzne. Każdy proces optymalizowania strony pod SEO, a zatem również pozycjonowanie po angielsku, to w dużej mierze budowanie bazy linków zewnętrznych. W przypadku pozycjonowania zagranicznego, istotne jest, by pochodziły one również ze stron lokalnych. Jedną z lubianych przez specjalistów od SEO techniką jest dodawanie wpisów do katalogów stron internetowych. Możemy wykorzystać katalogi z Wielkiej Brytanii, chociaż należy pamiętać, że w większości są one płatne (niemało). Aby odnaleźć katalogi, można posłużyć się listami, np. dostępnymi pod tymi adresami:

Pozycjonowanie na Wielką Brytanię znad Wisły. Gra warta świeczki?

W dobie internetu wymiana wiedzy i umiejętności może przebiegać bez oporu na całym świecie. Dzięki temu zarówno na rynku polskim, jak i angielskim, specjaliści SEO mogą prezentować podobny poziom umiejętności. Różnice dotyczą natomiast poszczególnych rynków krajowych, w tym podejścia do działań z zakresu SEO. Pod tym względem rynek UK mocno różni się od naszego rodzimego. Dość powiedzieć, że w UK planowanie strategii SEO jest integralną częścią procesu projektowania witryny www. I tak jest dla niemal dowolnego przedsiębiorstwa, chcącego zaznaczyć swoją obecność w sieci (a przytłaczająca większość tego chce wiedząc dobrze, że nieobecność w sieci to ryzyko fiaska biznesu).

SEO po angielskuWniosek jest więc oczywisty: pozycjonowanie po angielsku to konieczność dla firmy planującej wejście na rynek UK. Dla pozycjonerów z Polski – to szansa rozwoju. Dla firm, chcących wejść na rynek angielski to szansa oszczędności, gdyż wybór polskiej firmy może okazać się dużo tańszym wyborem. Nawet pobieżne przejrzenie stawek, jakie obowiązują na brytyjskim rynku SEO pokazuje, że cena może być poważnym argumentem – przeciętnie koszt SEO potrafi wahać się między 450 a 550 funtów miesięcznie (czyli od ok. 2300 do 3000 złotych). Również metody znane pozycjonerom często wiążą się z kosztami – za wpisy do katalogów firm się płaci (nierzadko słono), podobnie jak za gościnne wpisy na blogach.
To wszystko sprawia, że rynek UK jest tym bardziej godny zainteresowania ze strony polskich firm SEO. Sprawdzenie się na brytyjskim rynku pozycjonowania stanowi niewątpliwie duże wyzwanie.

Take-home message

Pozycjonowanie za granicą (między innymi na rynek UK) polega zasadniczo na takim opracowaniu treści oraz kodu, że strona będzie rozpoznawana przez wyszukiwarki jako pochodząca z UK. Składają się to domena ccTLD, adres IP, poprawność językowa treści oraz baza linków zewnętrznych, która optymalnie powinna pochodzić głównie ze stron angielskojęzycznych. Pozycjonowanie po angielsku z rynkiem brytyjskim jako docelowym warto powierzać firmom tym SEO, które już zgromadziły doświadczenie w pozycjonowaniu na Wielką Brytanię. Konkurencja w zakresie pozycjonowania w UK jest bowiem duża i stanowi wyzwanie dla ekspertów znad Wisły.

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.