Pozycjonowanie w UK po angielsku z Polski. Warto?
Na czym polega pozycjonowanie stron po angielsku? Czym różni się pozycjonowanie w UK od SEO na polskim rynku? Dlaczego warto zlecać zagraniczne SEO polskim firmom i jak wybrać najlepszego usługodawcę? Sprawdźmy to!
Spis treści:
- Pozycjonowanie UK – o czym musisz pamiętać?
- E-commerce w UK – co warto wiedzieć?
- Pozycjonowanie stron po angielsku znad Wisły. SEO UK – warto?
- Pozycjonowanie Wielka Brytania: podsumowanie
Marketing online nie zna granic. Firma z Polski może swobodnie, bez ruszania się z polskiego biura, zaplanować i przeprowadzić kampanię SEO z myślą o rynkach zagranicznych. To daje duże możliwości nawet stosunkowo niewielkim firmom i pozwala zaistnieć na arenie międzynarodowej. Z drugiej strony jest kilka aspektów, w których lokalizacja jest nie tylko ważna, ale wręcz kluczowa dla powodzenia kampanii online marketingowej. Dotyczy to m.in. korzystania z wyszukiwarek internetowych, mających swoje lokalne wersje. Każda z nich stawia witrynom różne wymagania, co przekłada się na wyniki, jakie będzie miało nasze pozycjonowanie strony po angielsku.
O czym należy pamiętać w zakresie SEO w UK i co warto wiedzieć o rynku brytyjskim, uchodzącym wśród branżowców za najtrudniejszy dla specjalistów SEO?
Pozycjonowanie UK – o czym musisz pamiętać?
Wiesz już, kto, jak i gdzie będzie poszukiwał Twojej strony WWW w sieci. Jak zadbać o jej wysoką pozycję w Google tak, aby trafiało na nią jak najwięcej Klientów z tego rynku? Jak powinno wyglądać pozycjonowanie w Anglii?
1. Treści na stronie WWW a lokalizacja
Dostosuj treść publikowaną na Twojej stronie do lokalizacji. Koszty zakupu i dostawy podawaj w funtach, a każdą informację na ich temat udostępniaj i wysyłaj w języku angielskim. Wybierz odpowiednią strefę czasową, aby zegar na stronie WWW pokazywał odpowiednią godzinę i aby bot wysyłał potwierdzenia zakupu z poprawną datą. Poprawnie zoptymalizowana strona internetowa powinna wyświetlać odpowiednie, lokalne adresy, telefony i inne dane kontaktowe.
2. Poprawność językowa
Pozycjonowanie stron w UK różni się od SEO w USA. Przede wszystkim językowo. Brytyjski i amerykański angielski mają drobne, ale zauważalne dla Brytyjczyków różnice. Jeśli zatem naszym obszarem docelowym jest rynek UK, to tworząc treści na strony, pamiętajmy o różnicach w pisowni niektórych słów (piszmy m.in. “honour” zamiast “honor” lub “through” a nie “thru“).
3. Optymalizacja strony WWW
Strona WWW, niedostosowana do dzisiejszych potrzeb urządzeń mobilnych, z wadliwym kodem, nieczytelnym interfejsem, słabym contentem, czy wolnym ładowaniem i “ciężkimi” grafikami, nie sprawdzi się w żadnym kraju, także w UK. Punktem wyjścia na szerokie wody i jednym z elementów działań SEO powinna być optymalizacja Twojej firmowej strony WWW.
4. Lokalny hosting w UK
Korzystne dla naszych pozycji w Google jest, gdy adres Twojej strony internetowej ma lokalne IP, a zatem jest hostowany na serwerze lokalnym. W ten sposób wyszukiwarki dokonują geolokalizacji strony. Hostowanie pozycjonowanej strony na lokalnym serwerze skraca czas ładowania strony i jej odpowiedzi na zapytania. To z kolei jest korzystne dla pozycjonowania, ponieważ zmniejsza współczynnik odrzuceń (bounce rate), czyli ilość przypadków, w których użytkownik, zniecierpliwiony oczekiwaniem, rezygnuje z przeglądania witryny.
Jak znaleźć odpowiedniego hosta? Pomoże Ci w tym aktualny poradnik i ranking serwisu Techradar, który prezentuje listę 11 najlepszych dostawców usług hostingowych w UK.
5. Lokalna domena w UK
ccTLD (ang. country-code top-level domain), czyli domena najwyższego poziomu to dwie litery po kropce w nazwie Twojego adresu internetowego. Na rynku UK najlepszym wyborem będzie końcówka .uk lub co.uk. Rozszerzenie .gb wyszło już z obiegu. Odpowiednio dobrana domena będzie wspierać pozycjonowanie w UK z Polski, wskazując geolokalizację potencjalnych odbiorców naszych treści i lepiej pozycjonując stronę WWW na wskazanym przez nas rynku. Mając swoją stronę w domenie .co.uk, Google sam „rozpozna” ją jako kierowaną na rynek UK. Możliwe jest jednak również ręczne podanie tej informacji w Google Search Console:
6. Linkowanie zewnętrzne
Każdy proces SEO, a zatem również pozycjonowanie stron UK, to w dużej mierze budowanie bazy linków zewnętrznych. W przypadku pozycjonowania zagranicznego, istotne jest, by pochodziły one również ze stron lokalnych. Jedną z lubianych przez specjalistów SEO techniką jest dodawanie wpisów do katalogów stron internetowych. Możemy wykorzystać katalogi z Wielkiej Brytanii, chociaż należy pamiętać, że w większości są one płatne (niemało). Aby odnaleźć katalogi, można posłużyć się poniższymi listami:
- http://www.web-directories.ws/Regional/Europe/UK/
- http://www.paulhoda.co.uk/list-of-all-web-directories-hosted-in-uk/
- http://www.directorycritic.com/uk-directory-list.html
Jeśli planujesz rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, musisz pamiętać o tym, że każdy z nich jest inny – i nie chodzi tu jedynie o różnice językowe. Miej na uwadze odmienną kulturę, przyzwyczajenia, potrzeby użytkowników czy sposoby podejmowania decyzji zakupowych. To, co sprawdzi się na jednym rynku, niekoniecznie zadziała na innym. Szczegółowa analiza rynku docelowego – pod kątem branży, w której działasz – to w przypadku zagranicznego SEO klucz do sukcesu. I nie inaczej jest w przypadku rynku brytyjskiego, o czym przekonałam się, pracując na stronie naszego Klienta, producenta butów podwyższających dla mężczyzn, sklepu Faretti. Proces SEO wymagał od nas umiejętności dobrego researchowania, poznania lokalnego rynku, potrzeb użytkowników, a następnie budowania na ich podstawie trafnych long-taili. W przypadku Faretti spotkaliśmy się z błędem, który mógł skutecznie utrudnić nam proces budowy ruchu na stronie – złe jednostki miary. Informacja o wysokości podwyższenia butów podana była w centymetrach, a jak wiadomo, w Wielkiej Brytanii stosuje się cale – zaproponowaliśmy więc zmianę, która pozwoliła nam na zwiększenie widoczności na frazy z jednostką miary.
E-commerce w UK – co warto wiedzieć?
Rynek e-commerce w UK to trzeci największy na świecie rynek e-sprzedaży o wartości 70,4 mld funtów brytyjskich (7 razy większej, niż e-commerce w Polsce!), który według prognoz ekspertów do 2024 roku przebije 100 miliardów. 19% wszystkich zakupów w UK odbywa się poprzez kanał online. Z powodu pandemii koronawirusa ta liczba będzie tylko wzrastać.
Wyszukiwarki internetowe w UK
Według danych serwisu Statista.com z września 2020 r., wyszukiwarkę Google.co.uk wybiera na Wyspach 86,59% internautów. Daleko, daleko w tyle są Bing (9,96%), Yahoo (1,87%) i DuckDuckGo (0,78%). Mimo to pozycjonowanie stron w UK nie powinno opierać się jedynie na Google – warto optymalizować swoją witrynę przede wszystkim pod kątem przyjazności dla robotów Google’a, ale również skryptów indeksujących Bing i Yahoo, mimo, że te w kolejnych latach tracą na znaczeniu na rzecz kalifornijskiego giganta.
Urządzenia mobilne w UK
Kolejną kwestią, o której warto pamiętać, jeśli chodzi o SEO po angielsku, to to, że już ponad 60% wyszukiwań w Google w Wielkiej Brytanii pochodzi z kanału mobile. Urządzenia mobilne święcą tryumfy. Bez optymalizacji strony WWW w zakresie mobile-friendly osiągnięcie wysokich pozycji w Google będzie praktycznie niemożliwe. Kwestia mobilności jest tym bardziej istotna, że na początku 2018 roku zaczął obowiązywać Mobile First Index, który gratyfikuje strony mobilne.
Klient w UK – kim jest i jaki jest?
Tu wciąż króluje młodzież. 99% osób w wieku od 16 do 24 lat jest w świecie online. Nie można jednak zapominać o seniorach. 71% Brytyjczyków powyżej 65 roku życia chętnie korzysta z internetu. Internauci w UK najchętniej kupują online odzież, artykuły domowe, bilety, filmy, muzykę, książki i prasę oraz artykuły spożywcze i elektronikę. Najczęściej korzystają przy tym z Amazona, eBay, Argos, ASOS i Tesco.
Pozycjonowanie stron po angielsku znad Wisły. SEO UK – warto?
Internet to globalna wioska, w której zdalnie można działać na każdym rynku, szczególnie w post-pandemicznej rzeczywistości. Dzięki temu zarówno na rynku polskim, jak i angielskim, specjaliści SEO mogą prezentować podobny poziom umiejętności i jakości usług SEO. Różnice dotyczą natomiast poszczególnych rynków krajowych, w tym podejścia do działań z zakresu SEO. Pod tym względem rynek UK mocno różni się od naszego rodzimego. Tam strategia SEO nie jest opcją, a absolutnym must-have w procesie projektowania strony WWW i zaistnienia w sieci. Konkurencja jest bardzo duża, a tamtejsze sklepy prowadzą efektywne działania SEO od lat, więc pracy nad Twoim sklepem online będzie z pewnością mnóstwo. Nie ma na co czekać.
Ważne: przed wyborem agencji i rozpoczęciem ekspansji na rynek w UK, zrób dobry research i wybierz agencję SEO, która naprawdę “dowiezie” Ci konkretne efekty i nie przepali budżetu. Nie podejmuj decyzji ad hoc. Przeczytaj: Jak wybrać firmę SEO? 10 rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę.
Pozycjonowanie sklepów internetowych i stron w UK może okazać się tańsze i efektywniejsze, gdy nawiązuje się współpracę z agencją SEO z Polski. Różnice stawek są ogromne – przeciętny koszt współpracy z agencją SEO w UK to minimum4000 – 5000 PLN. Do tego za linkowanie zewnętrzne i gościnne wpisy na blogach płaci się o wiele więcej niż w Polsce. Razem z agencją SEO z Polski taniej i sprawniej podbijesz brytyjski rynek e-commerce. Warto!
Pozycjonowanie Wielka Brytania: podsumowanie
Jaki jest klucz do sukcesu, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron i sklepów po angielsku? M.in. odpowiednia optymalizacja witryny, dobór domeny i hostingu, linkowanie zewnętrzne, czy poprawny językowo i dopasowany do odbiorcy content. To wszystko możemy zrobić zdalnie.
Chcesz ruszyć na podbój rynku w UK? Napisz do nas.
P.S. Na deser kilka tipów we vlogu o pozycjonowaniu za granicą od team leaderki SEO w Delante Gosi:
Kawałek dobrego tekstu 😉
http://oxygenseo.uk
A co w przypadku jeśli chcemy zrobić wersję anglojęzyczna ale z przeznaczeniem na UK, jak również na Holandię, Niemcy?
@alharsystemisoklinkpur:disqus najlepiej wykorzystać do tego hreflang w kodzie strony:
hreflang=”en-GB” , hreflang=”en-NL” , hreflang=”en-DE”. Więcej informacji o wersjach językowych znajdziesz tutaj: https://delante.pl/wejscie-na-rynek-zagraniczny-domeny-czy-wersje-jezykowe/
Już jakiś czas noszę się z zamiarem wyjścia z moim sklepem na inne rynki niż polski. Rynek brytyjski zawsze wydawał mi się dość atrakcyjny pod tym kątem i fajnie dowiedzieć się o nim czegoś więcej. Zrobiłem sporo notatek 😉