Pozycjonowanie po angielsku z Polski. Warto?

Pozycjonowanie po angielsku z Polski. Warto?

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych w języku angielskim? Czym różni się to SEO, od tego prowadzonego na naszym rodzimym rynku? Dlaczego warto powierzać zadanie SEO zagranicznego firmom polskim i jak rozpoznać te najlepsze?

Ostatnio na naszym blogu: O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

W marketingu internetowym korzystne jest to, że w dużej mierze nie zna on różnic narodowościowych. Firma z Polski może swobodnie planować kampanię z myślą o rynku zachodnioeuropejskim, rosyjskim czy azjatyckim. To daje duże możliwości, nawet stosunkowo niewielkim firmom. Z drugiej strony jest kilka aspektów, w których lokalizacja jest nie tylko ważna, ale wręcz kluczowa dla powodzenia kampanii online marketingowej. Dotyczy to m.in. korzystania z wyszukiwarek internetowych, mających swoje lokalne wersje. Każda z nich stawia witrynom różne wymagania, co przekłada się na wyniki, jakie będzie miało nasze pozycjonowanie strony po angielsku. Co zatem warto wiedzieć o rynku SEO w UK, uchodzącym wśród branżowców za najtrudniejszy dla pozycjonerów?

Kim jest Anglik w sieci? SEO UK

Jedną z bardziej zaskakujących rzeczy odróżniających mieszkańców Wielkiej Brytanii od Polaków pod względem sposobu, w jaki obie nacje korzystają z internetu, jest fakt, że Brytyjczycy chętniej niż my sięgają wyszukiwarki niebędące „wujkiem Google”. Według statystyk ze stycznia 2018 roku, 84,91 procent mieszkańców Zjednoczonego Królestwa treści w internecie odnajduje z pomocą kalifornijskiego giganta (używają do tego wersji dedykowanej dla Wielkiej Brytanii, czyli google.co.uk).

Za „goglami” plasuje się Bing z wynikiem 11,23 proc., a potem Yahoo, z którego korzysta 2,64 proc. użytkowników. Dalsze wyszukiwarki – MSN, DuckDuckGo oraz Ask Jeeves odnotowują niskie wyniki – korzysta z nich poniżej 0,4 proc. użytkowników. Wniosek jest oczywisty: pozycjonowanie stron w UK nie musi opierać się jedynie na Google – warto optymalizować swoją witrynę nie tylko pod kątem przyjazności dla robotów Google’a, ale również skryptów indeksujących Binga i Yahoo.

Potęga urządzeń mobilnych

Druga kwestią, o której powinni pamiętać pozycjonerzy trudzący się SEO po angielsku, to uwzględnianie możliwości przeglądania www, jakie dają urządzenia mobilne. Ma to szczególny sens w Wielkiej Brytanii, gdzie już w 2015 roku przeszło połowa zapytań w Google dokonywana była właśnie na urządzeniach przenośnych.

Warto zadbać więc, by nasza strona miała dobrze funkcjonującą na różnych platformach wersję mobilną. Problemy techniczne w tym zakresie mogą nas kosztować spadek o kilka pozycji w rankingach. Kwestia mobilności jest tym bardziej istotna, że na początku 2018 roku zaczął obowiązywać Mobile First Index, który gratyfikuje strony mobilne.

UK to także specyficzny profil użytkownika. Na Wyspach do sieci najczęściej podłącza się młodzież – co nie powinno dziwić. 99 proc. osób między 16 do 24 rokiem życia używa internetu. Ważniejszą informacją jest, że wraz ze wzrostem wieku, ilość osób regularnie przeglądających sieć, maleje i to znacznie. Powyżej 65 roku życia jest to 71 proc., a powyżej 75 regularnie internet odwiedza tylko 3 na 10 seniorów.
Pozycjonowanie po angielsku za pomocą urządzeń mobilnych

Pozycjonowanie UK: know-how list

  • Dostosuj treść publikowaną na Twojej stronie do lokalizacji. Zadbaj więc o takie rzeczy jak odpowiednia strefa czasowa, w której czas jest pokazywany na stronie lub o to, by waluta, w jakiej pobierasz opłaty (jeśli jesteś handlowcem lub oferujesz usługi), była lokalna, a także o poprawne informacje dotyczące przesyłki towaru (np. czy Twój sklep posiada magazyny zagraniczne, czy konieczna jest wysyłka międzynarodowa). Poprawnie zoptymalizowana strona internetowa powinna wyświetlać odpowiednie, lokalne adresy, telefony i inne dane kontaktowe.
  • Poprawność językowa. Pozycjonowanie stron UK jest oczywistą koniecznością, jeśli interesuje nas rynek brytyjski. Być może mniej oczywiste jest, że Google’owi nie jest obojętne, czy używamy brytyjskiego angielskiego, czy amerykańskiego. Jeśli zatem naszym obszarem docelowym jest rynek UK, to tworząc treści na strony, pamiętajmy o różnicach w sposobie pisanie niektórych słów (piszmy m.in. “honour” zamiast “honor” lub “through” a nie “thru“).
  • Kod strony internetowej. To, jak zaprojektowana jest nasza strona, również nie jest bez znaczenia. Niewskazane jest używanie skryptów ani plików cookies w samym adresie URL strony, na której chcesz wprowadzić możliwość korzystania z alternatywnych wersji językowych. Taka zmiana nie jest dostrzegana przez crawlery Google’a.
  • Content is king? Tak. Ale nie jest wszystkim. Skuteczne pozycjonowanie stron UK to nie tylko SEO po angielskukwestia treści i dialektu, w jakim jest napisany. Korzystne dla naszych pozycji jest, gdy adres Twojej strony internetowej ma lokalne IP, a zatem jest hostowany na serwerze lokalnym. W ten sposób wyszukiwarki dokonują geolokalizacji strony. Jak znaleźć odpowiedniego hosta? W przypadku Wielkiej Brytanii możemy posłużyć się listą przygotowaną przez serwis internetowy Techradar, który opublikował listę 10 najlepszych ich zdaniem dostawców usług hostingowych w UK. Hostowanie pozycjonowanej strony na lokalnym serwerze skraca czas ładowania strony i jej odpowiadania na zapytania. To z kolei jest korzystne dla pozycjonowania, ponieważ zmniejsza współczynnik odrzuceń (bounce rate), czyli ilość przypadków, w których użytkownik, zniecierpliwiony oczekiwaniem, rezygnuje z przeglądania witryny.
  • Krajowa domena najwyższego poziomu, czyli ccTLD – country-code top-level domain. Są to dwie litery znajdowane zwykle po kropce na końcu adresu internetowego. W przypadku pozycjonowania na dany kraj, ccTLD powinna być zgodna z domeną obowiązującą w regionie, na jaki pozycjonujemy (źródło: https://moz.com/learn/seo/cctlds). W przypadku Wielkiej Brytanii jest to domena mająca rozszerzenie .uk. Możemy zatem założyć naszą witrynę w domenie o rozszerzeniu co.uk. Znane być może użytkownikom internetu rozszerzenie .gb jest uznawane za przestarzałe i obecnie się go nie używa. Główną zaletą korzystania z lokalnej ccTLD jest skuteczność – odpowiednia domena krajowa spowoduje geolokalizowanie naszej witryny na obszarze, na jakim nam zależy. Mając swoją stronę w domenie co.uk, Google samo „rozpozna” ją jako kierowaną na rynek UK. Możliwe jest jednak również ręczne podanie tej informacji w Google Search Console:
    Pozycjonowanie stron po angielsku
    Pewnym minusem, wiążącym się z umieszczeniem swojej strony w domenie co.uk, jest konieczność posiadania odpowiednich nakładów finansowych – możliwość prowadzenia swojej witryny w tej domenie jest płatna, ale konkurencja jest znaczna, przez co można wybrać korzystną ofertę (ceny nie powinny przekraczać kwoty 50 zł za pierwszy rok).
  • Linki zewnętrzne. Każdy proces optymalizowania strony pod SEO, a zatem również pozycjonowanie stron UK, to w dużej mierze budowanie bazy linków zewnętrznych. W przypadku pozycjonowania zagranicznego, istotne jest, by pochodziły one również ze stron lokalnych. Jedną z lubianych przez specjalistów od SEO techniką jest dodawanie wpisów do katalogów stron internetowych. Możemy wykorzystać katalogi z Wielkiej Brytanii, chociaż należy pamiętać, że w większości są one płatne (niemało). Aby odnaleźć katalogi, można posłużyć się listami, np. dostępnymi pod tymi adresami:
Delante will help you with SEO in Ireland - contact us
Komentarz specjalisty

Jeśli planujesz rozszerzenie działalności na rynki zagraniczne, musisz pamiętać o tym, że każdy z nich jest inny – i nie chodzi tu jedynie o różnice językowe. Miej na uwadze odmienną kulturę, przyzwyczajenia, potrzeby użytkowników czy sposoby podejmowania decyzji zakupowych. To, co sprawdzi się na jednym rynku, niekoniecznie zadziała na innym. Szczegółowa analiza rynku docelowego – pod kątem branży, w której działasz – to w przypadku zagranicznego SEO klucz do sukcesu. I nie inaczej jest w przypadku rynku brytyjskiego, o czym przekonałam się, pracując na stronie naszego Klienta, producenta butów podwyższających dla mężczyzn, sklepu Faretti. Proces SEO wymagał od nas umiejętności dobrego researchowania, poznania lokalnego rynku, potrzeb użytkowników, a następnie budowania na ich podstawie trafnych long-taili. W przypadku Faretti spotkaliśmy się z błędem, który mógł skutecznie utrudnić nam proces budowy ruchu na stronie – złe jednostki miary. Informacja o wysokości podwyższenia butów podana była w centymetrach, a jak wiadomo, w Wielkiej Brytanii stosuje się cale – zaproponowaliśmy więc zmianę, która pozwoliła nam na zwiększenie widoczności na frazy z jednostką miary.

Milena Fietko Delante
Milena Fietko
Senior SEO Specialist

Pozycjonowanie stron na Wielką Brytanię znad Wisły. Gra warta świeczki?

W dobie internetu wymiana wiedzy i umiejętności może przebiegać bez oporu na całym świecie. Dzięki temu zarówno na rynku polskim, jak i angielskim, specjaliści SEO mogą prezentować podobny poziom umiejętności. Różnice dotyczą natomiast poszczególnych rynków krajowych, w tym podejścia do działań z zakresu SEO. Pod tym względem rynek UK mocno różni się od naszego rodzimego.

Poradnik seo za granicą

Dość powiedzieć, że w UK planowanie strategii SEO jest integralną częścią procesu projektowania witryny www. I tak jest dla niemal dowolnego przedsiębiorstwa, chcącego zaznaczyć swoją obecność w sieci (a przytłaczająca większość tego chce wiedząc dobrze, że nieobecność w sieci to ryzyko fiaska biznesu).

Pozycjonowanie po angielskuWniosek jest więc oczywisty: pozycjonowanie sklepów po angielsku to konieczność dla firmy planującej wejście na rynek UK. Dla pozycjonerów z Polski – to szansa rozwoju. Dla firm, chcących wejść na rynek angielski to szansa oszczędności, gdyż wybór polskiej firmy może okazać się dużo tańszym wyborem.

Nawet pobieżne przejrzenie stawek, jakie obowiązują na brytyjskim rynku SEO pokazuje, że cena może być poważnym argumentem – przeciętnie koszt SEO potrafi wahać się między 800 a 1000 funtów miesięcznie (czyli od ok. 4000 do 5000 złotych) (źródło: https://www.seopremo.co.uk/the-average-cost-of-seo-services/).

Również metody znane pozycjonerom często wiążą się z kosztami – za wpisy do katalogów firm się płaci (nierzadko słono), podobnie jak za gościnne wpisy na blogach. To wszystko sprawia, że rynek UK jest tym bardziej godny zainteresowania ze strony polskich firm SEO. Sprawdzenie się na brytyjskim rynku pozycjonowania stanowi niewątpliwie duże wyzwanie.

Pozycjonowanie stron UK: take-home message

Pozycjonowanie stron za granicą (między innymi na rynek UK) polega zasadniczo na takim opracowaniu treści oraz kodu, że strona będzie rozpoznawana przez wyszukiwarki jako pochodząca z UK. Składają się to domena ccTLD, adres IP, poprawność językowa treści oraz baza linków zewnętrznych, która optymalnie powinna pochodzić głównie ze stron angielskojęzycznych.

Prowadzenie współpracy z rynkiem brytyjskim jako docelowym warto powierzać firmom tym SEO, które już zgromadziły doświadczenie w pozycjonowaniu na Wielką Brytanię. Jeśli chcesz pozycjonować po angielsku, to musisz mieć na uwadze to, że konkurencja w zakresie pozycjonowania w UK jest bowiem duża i stanowi wyzwanie dla ekspertów znad Wisły.

A jeśli jesteś zainteresowany tematem samego pozycjonowania za granicą (nie tylko w UK), to koniecznie obejrzyj Vloga naszej Team Leaderki SEO Gosi:

A więcej o zagranicznym SEO przeczytasz tu: Pozycjonowanie zagraniczne

FAQ

To, co jest pewne to to, że „co kraj, to obyczaj”! Planujesz rozszerzyć działalność na rynki zagraniczne? Pamiętaj o tym, że każdy z tych rynków jest zupełnie inny – różni je język, kultura, zwyczaje zakupowe, potrzeby czy przyzwyczajenia użytkowników. Co więcej, jest wiele istotnych, technicznych aspektów (takich jak wdrożenie hreflangów, poprawna struktura URL-i czy kierowanie międzynarodowe), które sprawiają, że SEO za granicą to nie bułka z masłem – przede wszystkim dlatego, że w każdym kraju wygląda po prostu inaczej. Kluczem do sukcesu w pozycjonowaniu się za granicą jest więc poznanie lokalnego rynku.

W Delante zajmujemy się pozycjonowaniem zagranicznych stron, skupiając szczególną uwagę na specyfikacji danego rynku lokalnego oraz branży, w której działa nasz Klient. Potrzebujesz pomocy w zakresie zagranicznego SEO? Skontaktuj się z nami!

Tak! Nie musisz szukać zagranicznych firm, by Twoja witryna stała się bardziej widoczna w wyszukiwarce w innym kraju, pod warunkiem, że Twoim SEO zajmie się agencja, która ma doświadczenie w pozycjonowaniu za granicą i wie, z czym to się je (pamiętaj, że rynek UK nie należy do najłatwiejszych, a konkurencja jest tam bardzo duża).

Wybór agencji SEO z Polski może okazać się dużo tańszym i – finalnie – bardziej opłacalnym wyborem. Co więcej, posiadanie firmy „na miejscu” również jest atutem, nie tylko pod kątem samego języka (co z pewnością ułatwia komunikację), ale i możliwości nawiązania bliższych relacji biznesowych.

Z dumą możemy przyznać, że tak! 😉 W ciągu 5 lat istnienia na rynku Delante udało się dotrzeć aż do 21 krajów – z powodzeniem pozycjonujemy strony na wielu rynkach zagranicznych, w tym także na rynku brytyjskim. Jeśli chcesz zobaczyć, jak w 6 miesięcy zbudowaliśmy miesięczny ruch na poziomie 700 wejść (od zera!) na rynku brytyjskim, to koniecznie sprawdź Case Study naszego Klienta – Faretti Shoes.co.uk.

SEO wzrost ruchu organicznego

Jeśli planujesz zawojować brytyjski rynek sprzedaży, zwróć uwagę na takie aspekty jak:

  • dostosowanie wszystkich elementów na stronie do danej lokalizacji (np. lokalne adresy, telefony, strefa czasowa, waluta itp.),
  • poprawność językowa,
  • zgodność ccTLD z domeną obowiązującą w regionie, na jaki pozycjonujemy (w przypadku Wielkiej Brytanii jest to domena z rozszerzeniem .uk),
  • kod strony internetowej,
  • lokalny adres IP,
  • baza wartościowych linków zewnętrznych – oczywiście najlepiej ze stron lokalnych.
(6)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (4)
  1. A co w przypadku jeśli chcemy zrobić wersję anglojęzyczna ale z przeznaczeniem na UK, jak również na Holandię, Niemcy?

  2. Już jakiś czas noszę się z zamiarem wyjścia z moim sklepem na inne rynki niż polski. Rynek brytyjski zawsze wydawał mi się dość atrakcyjny pod tym kątem i fajnie dowiedzieć się o nim czegoś więcej. Zrobiłem sporo notatek 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej
O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

Czytaj więcej