CMS

Co to jest CMS? – Definicja

CMS (ang. Content Management System), czyli System Zarządzania Treścią, to oprogramowanie, które pozwala w szybki sposób kontrolować treść na stronie internetowej. Umożliwia zarządzanie niemal wszystkimi elementami witryny, za pomocą intuicyjnych i prostych w obsłudze interfejsów, zawierających moduły czy formularze.

CMS jest idealnym rozwiązaniem dla wszystkich osób, które chcą zarządzać swoją witryną bez znajomości języków programowania. System CMS pozwala m.in. samodzielnie dodawać, modyfikować, organizować oraz usuwać treści na stronie (dotyczy to nie tylko tekstu, ale również grafik, obrazów, zdjęć, filmów czy innych multimediów).

Jakie rodzaje systemów CMS można wyróżnić?

Istnieją trzy podstawowe rodzaje CMS, a są nimi:

  • SaaS (ang. Software as a Service) – rodzaj oprogramowania, które jest dostarczane przez Internet (chmura). Jest ono zazwyczaj oparte na subskrypcji, a użytkownicy płacą miesięczną lub roczną opłatę za dostęp do oprogramowania.
  • systemy typu Open Source – systemy komputerowe, w których kod źródłowy jest dostępny publicznie do użytku i modyfikacji.
  • dedykowany autorski CMS – dostosowany do potrzeb, zaprojektowany i zbudowany specjalnie dla klienta.

co to jest cms i jakie są jego rodzaje

Przykłady CMSów

Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią to:

  • WordPress – popularny wybór dla małych firm i osobistych blogów, ponieważ jest łatwy w użyciu i ma duży wybór motywów i wtyczek,
  • Joomla – jest używana na całym świecie do tworzenia wszystkiego, od małych osobistych stron internetowych do dużych portali korporacyjnych.
  • Drupal – bardzo potężny system, może być jednak wyzwaniem dla początkujących użytkowników.

Każdy CMS ma swoje unikalne cechy i możliwości, dlatego ważne jest, aby wybrać odpowiednią platformę dla swoich potrzeb. Innymi przykładami CMSów są:

  • PrestaShop,
  • Shoper,
  • GOShop,
  • Magento,
  • Shopify,
  • IdoSell.

Cechy dobrych systemów CMS

Istnieje wiele cech, które tworzą dobry system CMS, ale do najważniejszych należą:

  • Łatwość obsługi: Dobry system CMS powinien być łatwy w obsłudze, nawet dla tych, którzy nie są obeznani z technologią. Oznacza to posiadanie przyjaznego interfejsu i jasnych instrukcji, jak korzystać ze wszystkich funkcji bez znajomości HTML, PHP czy CSS.
  • Elastyczność: Dobry system CMS powinien być wystarczająco elastyczny, aby dostosować się do potrzeb różnych użytkowników. Oznacza to, że powinien być w stanie dostosować się do specyficznych wymagań każdego użytkownika, dawać możliwość nadawania różnych uprawnień, wersji językowych, pozwalać na zmianę meta tagów title i description na stronach.
  • Bezpieczeństwo: Dobry system CMS powinien mieć solidne funkcje bezpieczeństwa, aby chronić dane swoich użytkowników. Obejmuje to takie rzeczy jak szyfrowanie i ochrona hasłem.
  • Wydajność: Dobry system CMS powinien być wydajny, aby umożliwić swoim użytkownikom szybkie i łatwe przesyłanie danych.
  • Rozszerzenia: Dobry system CMS powinien mieć wiele rozszerzeń, które mogą znacznie zwiększyć jego funkcjonalność.
Czy ta definicja była pomocna?
(8)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jak założyć sklep internetowy - poradnik krok po kroku

Jeżeli szukasz pomysłu na biznes, sprzedaż online może okazać się trafioną formą działalności, bo to właśnie w Internecie dzisiaj łatwiej znaleźć przyszłych klientów. Dlatego zapoznaj się z naszym poradnikiem, w którym przedstawiamy, jak założyć sklep internetowy - od rejestracji przez projekt i wdrożenie aż po promocję.

Czytaj więcej
AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

AI w content marketingu, czyli jak sztuczna inteligencja może wspomóc tworzenie treści? Szanse i zagrożenia

Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe sprawdziły się w marketingu cyfrowym, ale czy zabiorą pracę twórcom treści? W rzeczywistości generatory treści AI mogą służyć jako wysoce wydajny asystent zwiększający ich produktywność. Dlaczego warto zainteresować się tym zagadnieniem, a jednocześnie zachować rozwagę? W naszym artykule dowiesz się więcej o szansach i zagrożeniach wynikających z zastosowania AI w content marketingu, a także poznasz generatory treści bazujące na działaniu sztucznej inteligencji. Zapraszamy!

Czytaj więcej