Branża odzieżowa. Jak poprawić widoczność w Internecie?

Branża odzieżowa. Jak poprawić widoczność w Internecie?

Mówi się, że każdy użytkownik sieci przynajmniej raz kupił coś za pośrednictwem sklepu internetowego. Nic dziwnego, w polskim internecie z każdym rokiem przybywa coraz więcej takich miejsc, w związku z czym Polacy coraz chętniej z nich korzystają. Wielu z nich decyduje się na taki typ zakupów ze względu na ich całodobową dostępność, co przekłada się na zaoszczędzenie czasu, a bardzo często także i pieniędzy.

Ostatnio na naszym blogu: Architektura konta - Poradnik Google Analytics

Kupuj z domu!

Rynek e-handlu pojawił się już dawno i ma on w swojej historii kilka ważnych momentów, jednak za jego największy rozkwit można uznać poprzedni rok. Dlaczego? Niewątpliwie wiąże się to z zakazem handlu w niedziele. Wielu przedsiębiorców, którzy do tej pory sprzedawali tylko stacjonarnie, zdecydowało się na dodatkową formę zarobku i otworzyli internetowe filie swoich sklepów, dostępne dla klientów przez siedem dni w tygodniu. Obecnie w Polsce jest już około 30 tysięcy e-sklepów i liczba ta stale rośnie.

Sklepy internetowe w Polsce
źródło: https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/rynek-ecommerce-w-polsce-2017-18/

Moda online

Jedną z branż cieszących się największą popularnością od lat pozostaje odzieżówka. W ubiegłym roku Polacy najchętniej kupowali właśnie ubrania. Przełomowym punktem na tym polu było wejście do Polski niemieckiego wielkiego gracza, czyli Zalando. Od 2012 roku pozostaje on numerem jeden, jeśli chodzi o sprzedaż online produktów związanych z modą. W międzyczasie pojawiły się też inne portale tego typu, w tym polski Answear czy świeże AboutYou, którego wielkie otwarcie miało miejsce w ubiegłym roku.

Ciężko nam sobie wyobrazić, by któraś z popularnych marek, jak np. Zara, Reserved czy Mango, nie umożliwiła swoim klientom zakupów online. Zdarza się, że większe emocje towarzyszą otwarciu sklepu w internecie niż placówki stacjonarnej. Tak było chociażby w przypadku polskiego H&M Online Store, który został uruchomiony stosunkowo niedawno, bo dopiero w 2015 roku, podczas gdy inni producenci ubrań już dawno mieli swoje miejsce w sieci. Między innymi owe oczekiwanie klientów dowodzi temu, że moda już na stałe wpisała się w polski rynek e-commerce i coraz chętniej robimy zakupy online.

Nie tylko sklepy

Mówiąc modzie w internecie, należy zaznaczyć, że sklepy internetowe to nie wszystko. Warto wspomnieć także o kanałach, które sprawiają, że zakupy online mają w ogóle rację bytu. Jak zachęcić użytkowników do zakupów? Bardzo prosto: pokazując im wybrane produkty w pięknych stylizacjach, przekonujących, że w danym ubraniu można wyglądać zjawiskowo.

Internet jest pełen stron, na których blogerki modowe prezentują na zdjęciach lub w krótkich filmikach starannie dobrane outfity oraz opisują poszczególne elementy ubioru – gdzie można je dostać i w jakiej cenie. Wiele dziewczyn chętnie czerpie inspiracje z zestawień proponowanych im przez stylistki, którym coraz częściej nadaje się już rangę autorytetów. Wspomnijmy chociażby Paulę Jagodzińską czy powszechnie znaną Maffashion. Coraz większą rolę w branży modowej zaczął odgrywać także Instagram, jednak o tym później 🙂

Moda na instagramie
źródło: https://beauty-fashion-shopping.pl/

Ubrania w sieci – jak znajdują je użytkownicy?

W związku z prężnym rozwojem branży odzieżowej w sieci, a co za tym idzie – stale zwiększającą się liczbą e-sklepów z ubraniami, warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób użytkownicy szukają interesujących ich produktów i skąd trafiają na strony poszczególnych marek sprzedających online.
W przypadku znanych marek i wielkich sklepów internetowych o ugruntowanej pozycji bardzo często przeważa źródło direct, czyli bezpośrednie wejścia na stronę. Użytkownicy z pamięci wpisują adres danej witryny. Tak będzie w przypadku wspomnianego już Zalando czy Zary.

Zalando - źródła ruchu Viscola - źródła ruchu
Kiedy mowa o mniejszych sklepach lub tych rozpoczynających dopiero swoją działalność w sieci, nie można już bazować na rozpoznawalności marki. Trzeba pozyskać ruch na stronie także z innych kanałów, w tym także z wyszukiwarek internetowych. Biorąc pod uwagę, jak wiele jest i jak wiele ciągle powstaje sklepów odzieżowych w internecie, należy powziąć odpowiednie kroki, by wyróżnić się na tle pozostałych i zostać zauważonym przez użytkowników. Podpowiadamy, jak to zrobić.

SEO dla branży odzieżowej

Poniżej prezentuję kilka zagadnień, na które należy zwrócić uwagę, planując działania SEO dla internetowego sklepu odzieżowego. Stosując się do tych wskazówek, masz szansę zwiększyć widoczność swojej strony w wyszukiwarkach, a co za tym idzie – poprawić ruch, który przełoży się na sprzedaż.

Sezonowość – planuj z wyprzedzeniem

Poza sporą konkurencyjnością, branża odzieżowa charakteryzuje się także sezonowością. To jeden z najważniejszych elementów, który należy uwzględnić, obmyślając strategię SEO. Warto pamiętać o tym, że zamierzone efekty nie będą widoczne z dnia na dzień, dlatego trzeba zacząć działać znacznie wcześniej. Przykładowo, jeśli w związku ze zbliżającą się zimą chcesz, by kurtki zimowe były kategorią nadrzędną, musisz zaplanować proces z właściwym wyprzedzeniem. Zainteresowanie przedmiotem rozpoczyna się już wczesną jesienią, zatem proces pozycjonowania należałoby zacząć już w cieplejszych miesiącach, nawet wiosną.

Kurtki zimowe - google trends

Pamiętaj jednak, by w przypadku, gdy dany produkt zostanie wycofany z oferty, nie usuwać podstrony, a zamieścić na niej komunikat „Produkt chwilowo niedostępny”. Pozwoli to wykluczyć pojawianie się błędów 404 (“Nie znaleziono strony”) na stronie.

Dobór właściwych fraz kluczowych

Z ową sezonowością wiąże się także dobór odpowiednich słów kluczowych, do których będą dopasowane dane podstrony z kategoriami czy też samymi produktami. Powinny być one zmieniane na bieżąco, by pozostawały aktualne i pasowały do prezentowanej oferty sklepu. Warto postawić na dużą liczbę fraz, ponieważ zmniejszy ona ryzyko poniesienia konsekwencji zmian, które wprowadzają co jakiś czas algorytmy Google’a.

W branży odzieżowej bardzo dobrze sprawdzają się także frazy long tail, które mimo że rzadziej wyszukiwane, charakteryzują się mniejszą konkurencyjnością, przez co łatwiej znaleźć się na pierwszych stronach wyszukiwania. Większa widoczność strony na frazy z długim ogonem często wiąże się także z dokonaniem zakupu przez klientów. Użytkownik szukający konkretnego produktu, kiedy go znajdzie, zazwyczaj decyduje się na sfinalizowanie transakcji.

Optymalizacja treści i obrazów

W przypadku odzieżowych sklepów internetowych należy zadbać o wartościowe treści na stronach kategorii oraz poszczególnych produktów. Tak jak w sklepie stacjonarnym klient może zwrócić się po pomoc do ekspedienta, jeśli nie znajdzie poszukiwanych informacji na metce, tak w internecie, jeśli nie uzyska ich z opisu, raczej opuści stronę niż zadzwoni do kogoś z obsługi.
By uniknąć takich sytuacji, warto postarać się o unikalne opisy, które podadzą najważniejsze wiadomości, takie jak rozmiar, skład materiału, nazwa modelu itp. Wykorzystaj okazję, by w krótkim tekście przekonać klienta, że warto zdecydować się na zakup tego, nad czym akurat się zastanawia.

Więcej na ten temat możesz przeczytać w naszym wcześniejszym wpisie: Content SEO friendly, czyli treści w sklepie internetowym.

Optymalizacja obrazów w sklepie internetowycm
źródło: https://www.visciolafashion.com/kurtka-andy-warhol-by-pepe-jeans-elliot,id1808.html

Podobnie będzie ze zdjęciami prezentującymi dane przedmioty. Ubrania powinny być eksponowane na modelkach/modelach. W ten sposób klient zobaczy, w jaki sposób wybrana część garderoby wygląda na danym typie sylwetki w zestawieniu z innymi elementami stroju. Pamiętaj, że format fotografii wpływa na czas ładowania strony, więc nie powinien być on większy niż 200 KB. Zadbaj także o atrybuty ALT i przyjazne URL-e każdej grafiki, którą zamieszczasz w sklepie online.

Linkowanie wewnętrzne

Tworząc unikalne opisy na stronę, warto wykorzystać także linkowanie wewnętrzne. Dzięki niemu zwrócisz uwagę klienta na inne produkty lub kategorie, co przełoży się na lepszą sprzedaż. Ktoś, kto odwiedził Twój sklep w celu kupienia koszulki, może opuścić go także z parą spodni i kurtką. Takie linkowanie można umieścić w treści opisów lub osobnych sekcjach typu „Inni kupili także”, „Bestsellery”, „Podobne produkty” itp.

Linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym

A co więcej? UX, blog, Social Media

Prócz wyżej wymienionych działań możesz także zadbać o właściwy UX strony, który na pewno przełoży się na to, że klienci będą chętnie i regularnie odwiedzać Twój sklep. Wygodna nawigacja w postaci czytelnego i intuicyjnego menu z podziałem na kategorie to element, który obowiązkowo powinien znaleźć się w każdym e-sklepie.

UX i Social media w sklepie internetowym

Na poszczególnych kategoriach wprowadź możliwość filtrowania, dzięki czemu użytkownik łatwiej dotrze do poszukiwanego produktu, przez co zwiększysz szansę na to, że go kupi.
W przypadku mniejszych sklepów warto zastanowić się nad regularnym prowadzeniem bloga, gdzie łatwo wypromować to, co aktualnie chce się sprzedać. Pomysły na słowa kluczowe i tematy można zaczerpnąć z narzędzia Google Trends, które podpowie, czego w danym sezonie chętnie szukają użytkownicy.

Jeśli chodzi o promocję w branży modowej, nie istnieje już ona bez współpracy z tzw. influencerami. W zamian za otrzymane produkty, promują je oni na swoich blogach czy profilach w Social Mediach, zamieszczając pod zdjęciami linki do konkretnych podstron lub strony głównej Twojego sklepu. Ostatnimi czasy największą maszyną reklamową okazuje się Instagram. Możliwość tagowania oraz oznaczania producentów na zdjęciach umożliwiła bezpośrednią promocję wielu artykułów, w tym także ubrań. Wielu niszowym markom ten rodzaj promowania niezwykle pomógł w wybiciu się i zaistnieniu w branży

Branża odzieżowa - instagram

Podsumowanie

Branża odzieżowa w sieci wymaga działań SEO. Tak jak w przypadku wielkich multibrandowych sklepów łatwo zaistnieć na pierwszych stronach w wynikach wyszukiwania, tak mniejsze sklepy muszą włożyć dużo więcej wysiłku w to, by w ogóle pojawić się w indeksie Google. Wypróbuj proponowane przez nas rozwiązania, zadbaj o właściwe zoptymalizowanie swojej strony i odpowiednie dolinkowanie zewnętrzne i przekonaj się, jakie efekty możesz dzięki temu osiągnąć.

  4,50 / 5 ( 10 )
Autor
Junior SEO Specialist - Kinga

Junior SEO Specialist

W Delante od października 2018 roku. Zapalona studentka edytorstwa, a już niedługo – absolwentka. Dobrze wie, gdzie wstawić przecinek i gdzie smacznie zjeść w Krakowie. Frela ze Ślonska, miłośniczka snu, kotletów z szałotym i Friendsów. Wychodzi na dwór, nie na pole.
  • Jakub Lesik

    a jak poprawić widoczność strony zajmujacej się skupowaniem aut?

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.