Branża sportowa to jedna z najbardziej konkurencyjnych branż w sieci. Każdego roku przybywa wiele sklepów oferujących sprzęt sportowy, odzież sportową oraz akcesoria. Pozytywny wpływ na branże sportowe w Polsce, zarówno artykułów, odzieży i obuwia sportowego, w znacznym stopniu ma moda na prowadzenie zdrowego trybu życia.
Jak widać, odzież sportowa oraz obuwie znajdują się w pierwszej dziesiątce najczęściej wybieranych produktów przez Polaków. W wielu badaniach przeprowadzonych spośród Polaków mniej więcej jedna piąta w wieku od 15-69 lat spełnia normy dotyczące aktywności fizycznej, jakie są rekomendowane przez WHO. Sporty, jakie najczęściej wybierają Polacy, to jazda na rowerze, bieganie oraz siłownia.
Potencjał przemysłu sportowego i rekreacyjnego jest bardzo duży ponieważ obejmuje wszelkie akcesoria do ćwiczeń, sprzęt sportowy, fitness oraz odzież i obuwie sportowe. Ponadto do czynników napędzających tę branżę należą również wydarzenia sportowe, inicjatywy promujące aktywny styl życia, a także blogerów i influencerów na popularnych social mediach. Dlatego warto postawić na SEO jeżeli prowadzisz sklep w tej branży.
Wyszukiwanie produktów przez klientów sklepów sportowych, a zwłaszcza tych specjalistycznych, opiera się na frazach long-tail. Takie frazy są przede wszystkim mniej konkurencyjne i łatwiej osiągają pozycje w TOP10. Często szukając danego produktu konsumenci oprócz nazwy producenta i modelu zawierają dokładniejszą specyfikację np. “tarcza hamulcowa shimano 160 mm 6 śrub”. Dlatego podczas optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek warto uwzględnić słowa o długim ogonie, zawierające szczegóły dotyczące rozmiaru oraz specyfikacji produktu. Przykładowo, gdy skupimy się tylko na frazach ogólnych: “tarcza hamulcowa”, “tarcza hamulcowa Shimano”, możemy spowodować wygenerowanie ruchu w górnej części lejka sprzedażowego, lecz to fraza szczegółowa “tarcza hamulcowa shimano 160 mm 6 śrub” będzie miała większe prawdopodobieństwo sprzedaży. Warto również wiedzieć, że sprzedając szeroki asortyment produktów przeznaczonych do wielu sportów i pozycjonując się na ogólne frazy, konkurujemy z takimi graczami jak Decathlon, Go Sport oraz Martes Sport. Udział w rynku artykułów sportowych samych dużych graczy wynosi ponad 27%.
Każdy sklep internetowy stawia sobie za cel wysoką konwersję. Samo to pojęcie jest określane jako wykonanie pożądanego działania przez użytkownika. Na przykład, może to być dodanie produktu do koszyka, kliknięcie w zakładkę kontakt lub po prostu zakup produktu. Warto zaznaczyć, że w dziedzinie marketingu sportowego odpowiednie strategie mogą znacząco poprawić wskaźniki konwersji. Do czynników, które mogą wpływać na założoną przez sklep konwersję zalicza się:
Sklepy z branży sportowej w znacznej mierze powinny nastawić się na tworzenie unikalnych i szczegółowych opisów produktów. Jest to czynnik, który ma duże znaczenie przy wyborze sklepu przez konsumenta. Opis produktu powinien dostarczyć kupującemu wszelkie niezbędne informacje, które przekonają go, że jest to produkt właśnie dla niego. Dobrą praktyką jest utworzenie opisów produktów w dwóch wersjach. Pierwsza skrócona znajdująca się obok zdjęcia produktu zawierająca przeznaczenie i najważniejsze cechy produktu. Druga wersja szczegółowa poniżej zdjęcia produktu. Długa wersja powinna posiadać wszystkie potrzebne dla klienta informacje oraz parametry jakimi wyróżnia się produkt.
W przypadku, gdy w swoim sklepie sprzedajesz produkty pochodzące od innych firm oraz producentów, nie kopiuj opisów z ich stron. W taki sposób zwiększysz jedynie duplikację wewnętrzną lub zewnętrzną strony. Napisz 2-3 zdania na temat produktu, nawet krótka rekomendacja będzie lepsza od zduplikowanego opisu, który pojawia się w każdym innym sklepie.
Atrakcyjne zdjęcie, GIF lub krótki film wideo prezentujący produkt to podstawa każdego sklepu internetowego. Klient oglądając dokładnie zdjęcie przedmiotu chce mieć pewność co kupuje. Dobra jakość zdjęć ukazująca produkt z każdej strony oraz możliwość powiększenia w danym miejscu obrazu to rzeczy, które często przyciągają klientów i mają wpływ na zakup. Przy dodawaniu każdego zdjęcia pamiętajmy o równie ważnym czynniku, jakim jest opis alternatywny zdjęcia. To przy jego pomocy Google rozpoznaje co znajduje się na obrazie. Dotyczy to także filmików wideo, które nie muszą być długie lecz ukazujące zalety oraz najważniejsze funkcjonalności przedmiotu. Popularnym i coraz chętniej wykorzystywanym formatem jest test lub recenzja danego produktu na krótkim filmiku.
Celem wykorzystania wyżej wymienionych technik sprzedaży jest zwiększenie zysków pochodzących z pojedynczej transakcji. Do zalet tych metod należy mała nachalność i działanie w tle. Nie są zniechęcające i nie atakują klienta tak bardzo jak pop-up’y.
Cross-selling, czyli sprzedaż krzyżowa, polega na oferowaniu dodatkowych produktów lub usług do wybranego przez klienta produktu. Taki zabieg ma na celu ukazanie potencjalnemu klientowi produktów, które mogą mu się przydać. Jednym z popularnych rodzajów cross-sellingu jest także sekcja “Inni kupili również”. Jest to dobry sposób na ukazanie klientowi innych produktów, które np. są oglądane przez inne osoby lub zostały ostatnio zakupione.
Up-selling z kolei techniką sprzedaży, która polega na pokazaniu klientowi produktów posiadających lepsze cechy lub parametry i wyższą cenę, od tego, który już wybrał. Jest to dobry sposób na zwiększenie wartości transakcji wychodząc od produktu podstawowego. Przykładowo przeglądając obuwie do biegania w niższej cenie możemy wyświetlić przeglądającemu stronę inne buty droższe, wykonane z lepszych materiałów.
Większość sklepów rozpoczynających sprzedaż artykułów za pośrednictwem internetu chce pozycjonować się na frazy ogólne. Takie frazy owszem, mają wysoki wolumen wyszukiwań, lecz są trudne do wypozycjonowania dla nowo powstałego sklepu. Dopasowanie odpowiednich fraz będzie miało też lepsze przełożenie na wyniki, zwłaszcza dla sklepów oferujących sprzęt specjalistyczny do danego sportu.
Bardzo powszechnym błędem, dalej często spotykanym na stronach sklepów internetowych, jest zbyt duże nasycenie słowami kluczowymi (keyword stuffing) opisów kategorii lub opisów produktów. Taki zabieg może sprawić, że roboty wyszukiwarki Google nałożą na stronę filtr. Może to wpłynąć bezpośrednio na obniżenie pozycji strony na dane słowa kluczowe.
Kolejną rzeczą, którą często spotykamy w sklepach sportowych, jest brak recenzji o produktach. Może się wydawać, że obecnie opinie są mało warte i nie zawsze zgodne z prawdą, jednak dalej bardzo dużo kupujących przed złożeniem zamówienia szuka opinii o produkcie, ponieważ często są to wydatki dużo wyższego rzędu. Sekcja z opiniami jest bardzo dobrym rozwiązaniem, to właśnie klienci tworzą treść, która jest unikalna i pomocna dla innych.
Zachęcamy do zapoznania się również z naszym blog postem, w którym opisujemy inne błędy występujące w sklepach internetowych: 11 błędów SEO przy budowie sklepu internetowego
Różny sprzęt sportowy osiąga największe zainteresowanie o różnej porze roku. W zimie lepiej sprzedają się narty, gogle i kaski narciarskie. Warto już wcześniej przygotować budżet, który zamierzamy przeznaczyć na reklamę oraz pozycjonowanie, zamiast prowadzić jedną i tą samą kampanię cały rok. Odpowiednia optymalizacja kampanii reklamowych z myślą o sezonowości może być czynnikiem, który znacznie poprawi sprzedaż pomimo rosnącej konkurencji.
W dobie dzisiejszego internetu oczywistym czynnikiem jest posiadanie responsywnej lub mobilnej wersji strony. Z roku na rok rośnie ilość transakcji wykonywanych przy pomocy urządzeń przenośnych.
Dostarczając klientom stronę internetową, po której łatwo i intuicyjnie się porusza, generujemy lepsze doświadczenia użytkowników. Jak wiadomo lepszy UX jest sygnałem dla Google, że strona jest dobra dla użytkowników i chętniej spędzają na niej więcej czasu. Przekłada się to także na częstsze linkowanie i polecanie twojego sklepu innym np. na forach lub blogach, co wpływa pozytywnie na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak wiadomo w dzisiejszych czasach “Content is king”. Prowadzenie bloga daje nam możliwość publikacji unikalnych i przydatnych konsumentom tekstów, związanych z naszą branżą oraz produktami, które sprzedajemy. Zwłaszcza gdy działamy w niszowych branżach sportowych. Blog pozwala na postawienie się w roli eksperta i fachowe doradztwo odpowiedniej oferty przyszłym klientom naszego sklepu. To również świetne miejsce do przeprowadzania testów produktów oraz tworzenia rankingów. Stosując takie rozwiązanie możemy wypromować dane marki lub modele produktów, na których nam zależy. Ponadto Google bardzo ceni sobie strony internetowe, które dostarczają regularnie swoim odwiedzającym wartościowy i świeży content. Blog jest dobrym miejsce do skierowania ruchu bezpośrednio na twoją stronę. Jeżeli klient znajdzie u Ciebie wszelkie odpowiedzi na nurtujące go pytania nie uda się do konkurencji. Pamiętaj o tym, że każdy opublikowany materiał ma swój udział w celu końcowym, którym jest sprzedaż.
Czynnikiem, który na pewno będzie miał wpływ na Twoje SEO w branży sportowej jest prezentacja produktu. Niezależnie od tego, czy oferujesz sprzęt sportowy, czy świadczysz usługi – musisz pokazać odbiorcom, że jesteś prawdziwym ekspertem w swoim fachu. Profesjonalna wiedza jest kluczem do najwyższych pozycji w rankingach Google i stania się pierwszą pomocą dla użytkowników szukających odpowiedzi na swoje zapytania w sieci.
W dobie obecnej fit mody profil na najbardziej popularnych social mediach (Facebook, Instagram, Youtube) jest rzeczą must have dla sklepów oferujących ubrania, obuwie, czy też akcesoria sportowe. Są to miejsca, w których możesz informować klientów o aktualnych promocjach, nowościach pojawiających się w ofercie, a także promowania artykułów z bloga. Ponadto miłośnicy sportu często udostępniają swoje osiągnięcia sportowe i zdjęcia z treningów. Polacy w sieci coraz częściej szukają także filmów instruktażowych oraz porad na temat sportu, który uprawiają. Jest to dobra okazja aby znaleźć nowych odbiorców swoich usług lub produktów. Takie community często kieruje się poleceniami i recenzjami przy wyborze nowego sprzętu lub ubioru do ćwiczeń.
Dla przypomnienia wrzucamy dla was jeszcze checklistę dobrego systemu e-commerce. Znajdują się tutaj czynniki, nad którymi powinien pracować każdy sklep sprzedający za pośrednictwem internetu.
Decydując się na pozycjonowanie sklepu sportowego chcemy osiągnąć pożądany poziom sprzedaży i poprawić widoczność oraz rozpoznawalność marki. Na osiągniecie danego celu składa się wiele czynników. Oprócz atrakcyjnej oferty produktowej i wysokiej jakości obsługi klienta, należy ciągle optymalizować prowadzone kampanie reklamowe i marketingowe oraz dbać o dobry UX. SEO jest tutaj jednym z elementów, który pomoże przynieść zamierzony efekt.
Skorzystaj również z naszego poradnika pozycjonowanie stron i wprowadzaj dobre praktyki SEO w branży sportowej na Twojej stronie!