Czy branża IT też musi się pozycjonować? Jak wygląda SEO dla IT?

Branża IT to stosunkowo młoda dziedzina, która obejmuje szeroko rozumianą technologię informacyjną. Jej specjaliści zajmują się przetwarzaniem informacji, tworzeniem oprogramowania, a także zbieraniem, przechowywaniem i przetwarzaniem danych. Branża IT rośnie w siłę obecnie dzięki bardzo intensywnemu rozwojowi technologicznemu, z jakim w ostatnim czasie mamy do czynienia. Boom na nowe urządzenia, technologie i zmiany w zakresie wprowadzania gotowych rozwiązań w firmach czy placówkach państwowych pociągnął za sobą zmiany dla całego społeczeństwa, które są odczuwalne dla każdego z nas. IT to specyficzna, często niezrozumiała dla laików, dziedzina. Kto z osób poza nią wie czym konkretnie zajmuje się web developer, front-end developer, analityk, UX designer czy devops engineer. Złożoność ich pracy polega na operowaniu fachowym słownictwem branżowym, sprawnym poruszaniu się po różnych systemach i środowiskach do projektowania i kodowania.
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego czym zajmują się ci specjaliści, a fakt, że obecnie każda firma potrzebuje (w mniejszym bądź większym stopniu) usług IT, rodzi pewne nieporozumienia. Podobnie jest w SEO dla branży software. Z tego artykułu dowiesz się z czego wynikają trudności w ich pozycjonowaniu IT a także jak to robić, żeby przynosiło pożądany efekt.
Polski rynek dla firm technologicznych jest dobrym miejscem do rozwoju. Świadczyć o tym mogą dane z 2017 roku opublikowane przez IDC. Wynika z nich, że wartość rynku IT wynosiła w 2017 roku około 11,2 mld USD, a więc ma on spory potencjał. W przeliczeniu na złotówki, jego wartość wynosiła 42,2 mld zł. To pięcioprocentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
W 2017 w Polsce przeprowadzono 288 transakcji fuzji i przejęć. W branży nowych technologii dokonało się ich 39. Poniżej przykłady kilku firm, które przodują w rankingu o największą ilość wygranych przetargów w 2017.Największy udziały w rynku IT (wynoszący około 55%) miała sprzedaż sprzętu. Następne miejsce zajmowały usługi, a tuż za nimi znalazło się oprogramowanie. Udział każdej z tych dziedzin sukcesywnie rośnie, a firmy zwiększają swoje zyski z roku na rok. Jak prognozują specjaliści PMR Research, polski rynek IT może wzrosnąć w najbliższym czasie o 6%. Jest to możliwe za sprawą rosnącego zainteresowania oprogramowaniem komercyjnym oraz potrzeb sektora publicznego. Popyt na nowe systemy został spowodowany również wprowadzeniem systemu RODO, co także wpłynęło pozytywnie na jego rozwój. (źródło: euro-linux.com)
Zainteresowanie użytkowników branżą IT rośnie sukcesywnie. Na przykładzie frazy machine learning (i pokrewnych) – według danych z Google Trends – można zaobserwować wzrost pojawiania się w wyszukiwarce tej frazy w ostatnich latach. Wartość całego rynku IT w Polsce, opiewająca na ponad 42 mld zł, świadczy o dużym znaczeniu tego sektora w gospodarce.
SEO w IT pomaga w polepszeniu widoczności w wyszukiwarce. Dzięki temu generuje się większy ruch na stronie, a po jakimś czasie również zwiększa się ilość klientów. Więc czy branża IT również powinna z nich korzystać? Specjaliści z zakresu informatyki powinni zadbać również o to. Tak myśli wielu właścicieli firm IT. Jednak czy naprawdę tak jest?
W dziedzinie nowych technologii często programuje się pod aktualną modę. Obecnie wśród trendów w budowaniu stron internetowych można zaobserwować minimalizm, strony one page oraz ograniczanie ilości tekstu na stronie. Często potrzeba zbudowania funkcjonalnej strony, przyjaznej użytkownikowi, cieszącej oko i spełniającej oczekiwania klienta jest większym priorytetem niż późniejsza możliwość optymalizacji strony pod wytyczne Google czy też aktualizowanie jej.
Wyzwaniem w pozycjonowaniu stron z branży IT może okazać się też fakt, że wiele stron w tej branży powstanie na autorskich CMSach. Korzystanie z nich ma swoje ogromne zalety – oryginalność, dobrze przemyślany UX i UI. Jednak często przy budowie strony nie przewiduje się funkcji, które w klasycznym CMS są automatyczne. Chodzi tu o takie funkcje jak: dodawanie tytułu, automatyczne przekierowania, ustawienie przyjaznego adresu URL. Jeżeli nie jesteśmy w stanie generować dużego ruchu direct (pochodzącego z wpisania przez użytkownika adresu naszej strony) musimy mu trochę pomóc. Biorąc pod uwagę, że branża IT często działa głównie poprzez swoją stronę internetową – powinno zadbać się o jej jak najlepszą widoczność w wyszukiwarce, co przełoży się na ruch. Tak więc usługi pozycjonerskie dla firm technologicznych są niezbędnym aspektem ich funkcjonowania na rynku online oraz pozyskiwania nowych klientów.
W procesie pozycjonowania na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie usługi wyróżniają nas od konkurencji, kim są nasi obecni i potencjalni klienci?. Jak już się tego dowiemy, należy przejść do wyróżniania słów kluczowych. Są to słowa, na jakie strona wyświetla się podczas wyszukiwania. Wszystko po to, aby generować jak największą liczbę leadów. Najlepiej, jeśli znalezione przez nas słowa kluczowe są nisko konkurencyjne oraz takie, które swoim zakresem obejmują duży obszar wyszukiwania. Powinniśmy także zadbać o to, żeby frazy podczas pozycjonowania dla IT nie były ogólne tylko jak najbardziej konkretne i dopasowane do działalności, jaką prowadzimy. Ważne, aby przypisywać je odpowiednim podstronom oraz używać ich w tekstach. Wszystkie strony, które powinny znaleźć się w Google należy indeksować, aby jak najszybciej pojawiły się w wynikach Google.
Branża IT to bardzo zróżnicowane działy zajmujące się często zupełnie innymi gałęziami rynku. I tak np. Software house nie będzie miał na celu wyświetlenie się na te same frazy co firma zajmująca się automotive. Warto dokładnie przeanalizować swój segment rynku i dobrać odpowiednią strategię.
Wyszukiwarka Google lubi wartościowe treści, dlatego dzięki nim możemy pozyskiwać dodatkowy ruch na stronie. Ponadto blogi firmowe, dają duże możliwości w zakresie budowania wizerunki firmy jako specialisty. Dzięki nim również można edukować obecnych i przyszłych klientów. W tak trudnej i specjalistycznej branży jak nowe technologie, bardzo przydatna jest wiedza, za pomocą której wszyscy zainteresowani mogą dowiedzieć się, co dokładnie należy do kompetencji firmy oraz dlaczego dana usługa tyle kosztuje. Pozwoli to uniknąć powtarzających się i kultowych już pytań klientów: “dlaczego tak drogo?”.
Firmy z branży IT powinny też skupić się na feedbacku ze strony swoich klientów. To potwierdzi ich wiarygodność i będzie realną odpowiedzią na pytanie: “dlaczego warto z nami współpracować?”. Można zaciągać je z Google Moja Firma, ale można również dodawać odrębnie jako opinie klientów na stronie. To z pewnością pozytywnie wpłynie na proces pozycjonowania strony, a także będzie dobrze odbieranie jej przez użytkowników i potencjalnych zainteresowanych usługami firmy.
W branży nowych technologii często pisze się w języku angielskim. Wszystko dla lepszych wyników wyszukiwania oraz lepszej komunikacji z klientami, którzy są różnej narodowości. Jeśli jednak decydujemy się na stronę w języku polskim warto zadbać o drugą wersję w języku angielskim.Jeśli zdecydujesz się na stronę w języku angielskim musisz liczyć się również z konsekwencjami. Np. mając stronę po angielsku nie będziesz wyświetlać się na frazy budowa stron internetowych, aplikacje mobilne czy uczenie maszynowe. Również linkowanie powinno odbywać się w języku angielskim. Wybór będzie zależeć od tego, kto jest Twoim docelowym odbiorcą.Druga wersja strony w języku angielskim będzie zaś wymagała odrębnego procesu SEO. Z perspektywy pozycjonowania nie bez znaczenia jest to czy wersje językowe znajdują się na jednej domenie, w subdomenie czy katalogu
Branża technologiczna w szczególności powinna zadbać o posiadanie mediów społecznościowych. Z racji, że ich działalność opiera się głównie o Internet na stronie powinny pojawić się odnośniki do social media. Nie tylko zwiększy tym rozpoznawalność marki, ale także pomoże w procesie pozycjonowania. Większa liczba linków na prowadzonych profilach, w których pojawiają się followersi zwiększa autorytet domeny.Na jakie media warto postawić? Firma z branży IT powinna pojawiać się w mediach takich jak: Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram i Youtube. LinkedIn pomoże nie tylko zwiększać nasze zasięgi, ale także pozwoli na budowanie mocnego brandu i pozyskiwanie pracowników. Warto posiadać także konto na: Facebooku, Youtube i Instagramie oraz Twitterze. Youtube może służyć do tworzenia webinarów, udostępniania filmów z naszej pracy, konferencji, które później mogą być udostępnianie na innych kanałach. Instagram natomiast może pomóc w budowaniu przyjaznego wizerunku firmy. Udostępniane tam zdjęcia z integracji, szkoleń czy codziennej pracy pomogą w stworzeniu pozytywnego Employer Brandingu. Dobrze, jeśli strategia obecności i publikacji jest przemyślana i prowadzona regularnie. Jeśli firma szuka zagranicznych klientów, prowadzi komunikację w języku angielskim powinna dołączyć do społeczności np. Clutch. Dzięki temu możliwe będzie nawiązanie kontaktów i wymiana wiedzy.
Sprawdź nasz poradnik dla początkujących – Pozycjonowanie stron!
Branża IT ze względu na swoją specyfikę powinna zwracać szczególną uwagę na sposób jak i na sam język komunikacji. Powinien on być dostosowany do odbiorców. Ich grono powinno być różnorodne. Pisząc artykuły na wspomnianego wcześniej bloga firmowego powinno się równoważyć treści specjalistyczne oraz te, które są wskazówką i mają edukować klientów.
Artykuły specjalistyczne piszemy fachowym językiem. W tego typu artykułach możemy skupić się na małym, szczegółowo określonym wycinku tematu, który wymaga pogłębienia. W artykule możemy zawrzeć nasz know how, techniczne zawiłości pracy Software House i inne zrozumiałe tylko dla specjalistów zagadnienia. Pomoże to uwiarygodnić firmę w gronie osób z branży.
Mają trafiać do odbiorców – laików, którzy niekoniecznie znają się na tym, co robimy. Powinny być napisane, jasnym i zrozumiałym językiem. Mogą odnosić się do aktualnych wydarzeń, nowości ze świata IT. Mogą także tłumaczyć czym się zajmujemy i w czym możemy pomóc naszym klientom.W przypadku obu typów tekstów warto skupić się na pokazaniu tego co chcemy przekazać na przykładzie case study. Takie treści są lepiej przyswajalne oraz dodatkowo tworzą firmie solidną podstawę do uznania ją za fachową. Praca ze znanymi markami zwiększa wiarygodność i buduje autorytet firmy. Dzięki temu możemy pozyskiwać więcej potencjalnych klientów zainteresowanych naszymi usługami. Solidnie wykonane projekty jakie zaprezentujemy mogą także ułatwiać decyzję o współpracy.Równie ważna co sam content jest optymalizacja. Artykuł powinien zawierać min. 1000 słów oraz nagłówki, pogrubienia, pochylania tekstu. Dobrze jeśli dodajemy również odnośniki do innych podstron na stronie bądź innych interesujących tekstów.
Jakie tematy warto poruszać? Pomysłów może być tyle ilu autorów. Warto wyjaśniać zawiłe tematy, opisywać wspomniane case study, pisać o organizacji, opisywać pracowników – ich pasje, ulubione zadania (tematy lifestyle) a także komentować trendy, newsy z branży, nowe funkcjonalności w programach, na których pracują programiści czy designerzy. Ponadto ciekawymi tematami są konferencje i spotkania branży IT (których ostatnio jest coraz więcej), w których warto brać udział. Opisywanie usług czy produktów też są bardzo wartościową treścią.
SEO dla firm technologicznych to długi i czasochłonny proces. Warto jednak w niego inwestować ponieważ przyniesie długofalowe korzyści. To jak Google ocenia naszą stronę jest kluczowym elementem widoczności w wyszukiwarce, co dla firm oferujących usługi IT jest szczególnie istotne, ponieważ to główne miejsce sprzedaży, kontaktu z klientami i reklamy. Pozycjonowanie w IT staje się coraz bardziej techniczną dziedziną, wymagającą operowania częścią branżowego słownictwa, zaczerpniętego właśnie z nowych technologii, dlatego daje to nadzieję na przyszłą owocną współpracę obu dziedzin.
Poznaj również nasze Case Study dla branży IT – sprawdź, jak działamy i idź z nami naprzód!