Branża elektroniczna a SEO – jak zwiększyć widoczność w Google?

Branża elektroniczna a SEO – jak zwiększyć widoczność w Google?

Branża elektroniczna jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się. Jej rola nabiera coraz większego znaczenia, a zamówienia na różnego rodzaju elektronikę stale rosną. Producenci prześcigają się w propozycjach coraz to nowszych urządzeń, zaś sprzedawcy zawsze chcą mieć je w ofercie jako pierwsi.

Ostatnio na naszym blogu: 10 cech dobrego SEOwca czyli check-lista Specjalisty SEO

Jakie zatem działania warto podejmować w przypadku sklepów online z branży elektronicznej? Czy SEO może pomóc wzbić się na wyżyny i zapewnić dobrą sprzedaż? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w moim poście, zapraszam! 🙂

Jak wygląda branża elektroniczna? Co ją wyróżnia?

Szybki rozwój technologiczny i duże zmiany w sektorze elektronicznym możemy obserwować już od dłuższego czasu.  Motorem napędowym tej branży są przede wszystkim państwa azjatyckie, proponujące wysokiej klasy technologie i rozwiązania popularne na całym świecie. Wysoki popyt na produkty przekłada się oczywiście na nowe zamówienia, jednak konkurencja w tej branży jest również ogromna.

Rynek zdominowany jest przez wielkich graczy, którzy zrobią wszystko by reklamą i ofertą przyciągnąć jak najwięcej klientów. Jest to spory problem dla właścicieli mniejszych sklepów z elektroniką, którzy dwoją się i troją w poszukiwaniu sposobu na podniesienie popularności i trwałe zaistnienie na rynku. Doskonałym antidotum mogą okazać się wówczas przemyślane i poprawnie realizowane działania SEO.

Najpopularniejsze sklepy z elektroniką w Polsce

SEO a branża elektroniczna - najpopulariejsze sklepy z branży elektronicznej w Polsce
źródło: https://www.statista.com/statistics/988484/top-online-stores-poland-electronics-media-ecommercedb/

Najpopularniejsze sklepy z elektroniką na świecie

SEO a branża elektroniczna - najpopularniejsze sklepu z branży elektronicznej świat
źródło: https://www.statista.com/statistics/860714/top-online-stores-global-electronics-media-ecommercedb/

Dlaczego warto pozycjonować sklepy z elektroniką?

W świecie napędzanym przez internet potencjalni kupujący codziennie szukają najlepszych ofert produktów. To, gdzie ostatecznie zdecydują się złożyć zamówienie, zależy od wielu czynników. Warto wiedzieć, czym wyróżnić się na tle dużej konkurencji i zapewnić sobie ruch na stronie. Nie można przegapić olbrzymiego potencjału rynków lokalnych, gdzie techniki i strategie SEO sprawiają, że produkty stają się łatwo dostępne dla szerokiego grona klientów.

Właściciele sklepów online z tej branży muszą zadbać o dostosowanie całego serwisu pod kątem SEO.  Mowa tu zarówno o technicznych, jak i wizualnych aspektach strony. Poprawne adresy URL, tytuły, opisy uwzględniające ważne słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne i zewnętrze to jedne z wielu elementów, dzięki którym uda się nam zwiększyć widoczność witryny. Z kolei przyjazny i intuicyjny layout oraz responsywność pozwalająca na przeglądanie ofert i robienie zakupów za pomocą urządzeń mobilnych z pewnością przyciągnie użytkowników ceniących sobie przejrzystość i wygodę.

Pozycjonowanie branży elektronicznej w praktyce

SEO dla branży elektronicznej zazwyczaj wymaga szerokiego podejścia do sprawy. Istnieją pewne stałe elementy, które wykorzystać można w strategiach SEO dla różnych branż. W przypadku elektroniki przede wszystkim należy skupić się na precyzyjnych działaniach, ściśle związanych z typem produktów i docelową grupą odbiorców. Zarówno działania on-site, jak i off-site będą mieć kluczowe znaczenie dla podniesienia widoczności i sprzedaży w sklepie.

Kim są i czego szukają użytkownicy?

Internetowych zakupowiczów w branży elektronicznej (jak z resztą w każdej innej) można podzielić na dwa typy: wyborowych strzelców i niepewnych poszukiwaczy. Osoby, które szukają konkretnych produktów są już zazwyczaj zdecydowane na ich zakup. Jedyne czego potrzebują to informacji dotyczących możliwości zapłaty, czy sposobu i czasu dostawy towaru. W takim przypadku warto wzbogacać opisy produktów o szczegółowe frazy, dobrze dopasowane do zapytań użytkownika. Klienci zwyczajnie cenią sobie szybkie i trafne wyszukiwania.

Użytkownicy, którzy jeszcze nie do końca wiedzą, na co się zdecydować, będą posługiwać się frazami bardziej ogólnymi. Poszukiwania często będą rozpoczynać od znalezienia odpowiedniego sklepu a dopiero później skupią się na produktach i szczegółach. Z tego względu warto do puli słów kluczowych dodać te ogólne, bardziej konkurencyjne, ale również generujące ruch.

Pozycjonowanie branży elektronicznej - co Polacy kupują w sieci?

Prezentacja oferty i opisy produktów

Jednym z kluczowych elementów pozwalających na wyróżnienie się na tle konkurencji są unikalne opisy produktów. Treści, jakie zamieszczany w sklepie internetowym powinny edukować, rozwiewać wszelkie dylematy kupujących oraz pomagać im w podejmowaniu decyzji. Jest to szczególnie ważne w przypadku sprzętu elektronicznego. Mowa tu nie tylko o specyfikacji technicznej, która w większości przypadków przepełniona jest mało zrozumiałymi parametrami. Szczegółowe opisy wyjaśniające zasadę działania, zastosowanie czy prosta instrukcja obsługi to zazwyczaj najbardziej pożądane informacje. Trzymając się tej zasady i łącząc ją z kreatywnym SEO copywritingiem możemy osiągnąć naprawdę spektakularne wyniki.

Unikalna treść, różniąca się od tego, co mają wszyscy jest przyjazna nie tylko dla kupujących. Odgrywa również dużą rolę z technicznego punktu widzenia. Unikalność treści jest dla Google coraz bardziej istotna i może przynieść długofalowe korzyści dla sklepu internetowego. Inną, równie istotną kwestią jest fakt, że tworząc różnorodne opisy wystrzegamy się duplikacji wewnętrznych.

Niemałe znaczenie w przypadku produktów elektronicznych ma graficzna oprawa oferty. Klienci najczęściej sięgają po produkty, które się im podobają. Wysokiej jakości zdjęcia, wykonane z różnej perspektywy, to kolejny must have dobrze sprzedającego się sprzętu. Oczywiście nie należy też przesadzać, stosowanie filtrów i innych technik “liftingujących” może sprawić, że klient poczuje się zwyczajnie oszukany. Zawsze starajmy się prezentować nie tylko ładny, ale przede wszystkim rzeczywisty obraz.

Co przyciąga klienta? Techniki i triki marketingowe

Decydując się na sprzedaż online w branży elektronicznej warto wiedzieć, czym kierują się potencjalni klienci. Okazuje się, że spora część kupujących zwraca uwagę na rekomendacje i opinie innych użytkowników. Możliwość pozostawienia komentarza oraz wystawienie oceny wzbudzi większe zaufanie i autorytet sklepu.

Coraz częstszym i bardzo skutecznym zabiegiem, stosowanym na portalach sklepów online, jest również kreowanie wizerunku niezależnego eksperta. Rozbudowane opisy produktów to jedno, jednak dodatkowe działania z zakresu content marketingu zawsze będą mile widziane nie tylko przez kupujących, ale również przez roboty Google. Ciekawy blog tematyczny z rankingiem produktów, trendami, czy nowościami ze świata elektroniki na pewno przyciągnie sporą rzeszę odbiorców.

Dobrym pomysłem mogą okazać się także fachowe poradniki dla kupujących. Pomoc specjalisty w zakresie porównania i wyboru odpowiedniego produktu przyspiesza podejmowanie decyzji oraz rozwiewa wiele wątpliwości.  Dzielenie się wiedzą pozwala budować autorytet sklepu i podnosi poziom zaufania wśród klientów. Baza wiedzy w postaci najczęściej zadawanych pytań lub praktyczne wskazówki i porady instruktażowe to tylko jedne z wielu możliwości.

Dodatkowe czynniki wpływające na widoczność w Google

Jak już wcześniej wspomniałam, duża konkurencyjność opisywanej branży wymaga szerszego spojrzenia na pozycjonowanie. Oprócz typowo technicznych działań SEO warto zdecydować się także na reklamę, dodatkową aktywność i praktyczne rozwiązania, które zauważą klienci.

Social media i Google Ads

Nie od dziś wiadomo, jak potężną bronią są kanały społecznościowe. Za ich pomocą można docierać do wielu grup odbiorców. Aktywność w najpopularniejszych social mediach typu Facebook, Twitter, Instagram, czy YouTube jest bardzo istotna w przypadku mocno konkurencyjnych branż. Warto również wykorzystywać potencjał sprzedażowy drzemiący w kampaniach Google Ads. Klienci bacznie obserwują zmieniające się oferty, dlatego warto zawsze być na bieżąco i docierać do nich różnymi drogami.

Bezpieczne zakupy

Urządzenia elektroniczne należą do grupy produktów, gdzie nierzadko ceny sięgają naprawdę pokaźnych kwot. Prowadząc sklep online z takim asortymentem musimy zdawać sobie sprawę z tego, że bezpieczeństwo w czasie zakupów będzie dla kupujących priorytetem.

Protokół HTTPS, certyfikat SSL, przejrzysty regulamin, szybki kontakt i przede wszystkim bezpieczny system płatności to elementy, na które właściciele sklepów online powinni zwracać szczególną uwagę. Warto również rozważyć możliwość płatności przy odbiorze, bądź w punkcie stacjonarnym sklepu (jeśli oczywiście takie istnieje). Gdy w grę wchodzą duże kwoty, spora część kupujących online woli osobiście przekazać pieniądze dostawcy dopiero wtedy, gdy otrzyma towar.

UI, UX, RWD i inne skróty

Zwykłych kupujących nie obchodzi w jakiej technologii stworzona została strona sklepu, czy z jakiego serwera korzysta. Dla użytkowników liczy się tylko to, co widzą i co mogą z tym zrobić. Intuicyjny interfejs, zrozumiałe menu, przyciski call to action, czy odpowiedni podział na kategorie sprawiają, że kupujący bez problemu mogą znaleźć to, czego szukają. W sklepie internetowym, zwłaszcza tym, gdzie mamy do czynienia z tysiącami produktów, nie może zabraknąć wyszukiwarki produktów, czy opcji filtrowania. Możliwość wyświetlania produktów o konkretnych parametrach w celu ich porównania jest wielkim ukłonem w stronę klientów.

Tym, co przyciąga zakupowiczów, szczególnie tych młodych, jest także mobilna wersja strony sklepu. Coraz więcej użytkowników wyszukuje produkty za pomocą tabletów i smartfonów. Dobrze, jeśli strona jest responsywna i prezentuje treści dopasowane do różnych ekranów.

Z życia wzięte, czyli case study sklepu Epstryk

W listopadzie 2016 roku zgłosiła się do nas firma z branży oświetleniowej. Sklep był dużą stroną, na której notowano całkiem przyzwoity ruch i dobrą sprzedaż. Mimo to, nic nie stało na przeszkodzie by jeszcze bardziej wyróżnić się na tyle konkurencji i sięgnąć po więcej. Współpracę rozpoczęliśmy od dogłębnej analizy strony, wykonaliśmy pełny audyt. Dzięki temu od razu zorientowaliśmy się, jakie elementy na stronie wymagają zmian i optymalizacji pod kątem SEO. Część poprawek udało się nam wprowadzić już na etapie audytu.

Kolejno, opracowaliśmy strategię działań on site i off site, która jak się później okazała była (i wciąż jest) bardzo skuteczna. Wyeliminowaliśmy problemem niepoprawnych adresów URL, zlikwidowaliśmy błędy na stronach produktów, zoptymalizowaliśmy opisy. Szeroki proces linkowania oraz wszelkie inne czynności wykonywane poza witryną doprowadziły do widocznego wzmocnienia autorytetu strony i domeny. W rezultacie udało się nam uzyskać wzrost ruchu organicznego o 118% i sprzedaży o 71%.

Nasze case study zakwalifikowane zostało do finału European Search Awards a więcej szczegółów na ten temat znajdziecie tutaj: https://delante.pl/klienci/epstryk/.

Pozycjonowanie branży elektronicznej - case study epstryk

Podsumowanie

Jak widać, pozycjonowanie branży elektronicznej nie jest niemożliwe, czy trudne, a wręcz konieczne i bardzo opłacalne. Przy odpowiednim podejściu do kluczowych elementów sklepu internetowego jesteśmy w stanie zwiększyć ruch i sprzedaż nawet kilkukrotnie. Dbałość o techniczne i wizualne aspekty strony jest tu bardzo ważna i ma duży wpływ na pozyskiwanie klientów. Kompleksowe działania SEO i dobry content marketing to podpora tego biznesu.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Justyna

Junior SEO Specialist

Absolwentka informatyki z pasją do modelowania 3D i gier komputerowych. W wolnych chwilach lubi czytać książki, oglądać seriale, gotować i odkrywać nowe miejsca. Miłośniczka podróży i dobrego jedzenia. Uwielbia spędzać czas w towarzystwie rodziny i przyjaciół. Swoją przygodę z SEO zaczęła w Delante wiosną 2019 roku.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.