.animate-view{opacity: 1 !important;}

Branża finansowa. SEO dla stron YMYL w praktyce

11min.

Komentarze:1

Branża finansowa. SEO dla stron YMYL w praktyced-tags
08 października 2019
W tym artykule przyjrzymy się, jakie elementy pozycjonowania są istotne w branży finansowej. Wyjaśnimy, dlaczego warto zadbać o wysokiej jakości content na stronie, poprawnie skonstruowane URL’e, a także odpowiedni dobór słów kluczowych. Poznaj tajniki SEO dla instytucji finansowych!

11min.

Komentarze:1

Wyróżnienie firmy z branży finansowej na tle konkurencji może być bardzo trudnym zadaniem. Jeśli chcemy zwiększyć ruch na stronie i mieć możliwość szerszego dotarcia do potencjalnych klientów, powinniśmy zatem zadbać o pozycjonowanie naszej witryny. W dzisiejszym artykule podpowiemy Ci, na co zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu stron z branży finansowej.

Specyfika branży finansowej – czym się charakteryzuje ten fragment rynku?

Branża finansowa charakteryzuje się wyjątkową specyfiką, która polega przede wszystkim na budowaniu zaufania pomiędzy klientem a instytucją finansową. Specyfika tej branży wynika przede wszystkim z faktu, że głównym przedmiotem transakcji jest pieniądz, który odgrywa znaczącą rolę w życiu gospodarczym. Dlatego wszystkie działania związane z kwestiami finansowymi wymagają odpowiedniego podejścia.

O czym musimy pamiętać przy pozycjonowaniu branży finansowej?

Branża ta zdecydowanie nie cieszy się dobrą opinią i powszechnym zaufaniem wśród ludzi. Szukając kredytu, ubezpieczenia czy konta w banku, nie sprawdzimy wyłącznie pierwszych wyników wyszukiwania, ale z pewnością zrobimy dokładną analizę ofert, jakie proponują nam różne instytucje finansowe. Chcąc zwiększyć ruch na stronie, musimy zatem skupić się nie tylko na działaniach, które podniosą pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania, ale należy także zadbać o to, by nasza witryna wzbudzała zaufanie i była pozytywnie odbierana przez potencjalnych klientów.

Musimy mieć również na uwadze fakt, iż branża finansowa znajduje się pod specjalnym nadzorem Google. Strony oferujące usługi z tej branży znajdują się w tzw. grupie YMYL (ang. Your Money or Your Life), która w sierpniu ubiegłego roku przeżyła dużą rewolucję, po wprowadzeniu Google Medic Update. Aktualizacja ta skupiła się na trzech cechach, znanych jako E.A.T., czyli ekspertyza, autorytet i zaufanie, które od tego momentu stały się wyznacznikiem mierzenia wartości oraz jakości stron dla wyszukiwarki. Więcej o tej aktualizacji możecie przeczytać w tym poście: Jak zwiększyć widoczność gabinetu, kliniki czy laboratorium? Pozycjonowanie branży medycznej.

Ponadto, firmy z branży finansowej są także pod ścisłą kontrolą Komisji Nadzoru Finansowego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dlatego bardzo ważne jest przestrzeganie zasad reklamowania kredytów oraz innych usług finansowych w materiałach marketingowych, a także w treściach zamieszczonych wewnątrz i na zewnątrz witryny.

SEO a branża finansowa – dlaczego warto się pozycjonować?

Słowo kluczowe „bank” według narzędzia MOZ, miesięcznie wyszukiwane jest od 30.3 do 70.8 tysięcy razy. Użytkownicy, którzy wyszukują tę frazę w pobliżu jednej z naszych lokalizacji, są jednocześnie naszymi potencjalnymi klientami. Jednak w wynikach wyszukiwania mogą znaleźć setki podobnych instytucji, z których mogą wybierać.

źródło: https://moz.com/

Niezależnie od rodzaju działalności, SEO jest najlepszym sposobem na uzyskanie ruchu z wyszukiwarek. Ze względu na pojawienie się bankowości internetowej, pozycjonowanie odgrywa jednak dużo bardziej znaczącą rolę dla instytucji finansowych niż dla innych lokalnych przedsiębiorstw, takich jak dentyści czy firmy z branży budowlanej. Poprzez odpowiednio prowadzone działania SEO w branży finansowej, możemy przyciągnąć klientów z całego świata, ale nie możemy zapominać o tym, że konkurujemy także z instytucjami finansowymi na szczeblu lokalnym. Poniżej znajdują się trzy najważniejsze powody, dla których pozycjonowanie w branży finansowej jest tak istotne.

Wyższe współczynniki konwersji

Uzyskanie stałego ruchu na stronie jest bardzo ważne, jednak nie przyniesie ono korzyści bez konwersji. Użytkownicy nie tylko powinni zapoznać się z treściami umieszczonymi na stronie, ale powinny one zachęcić ich np. do wzięcia kredytu czy utworzenia konta bankowego. Pomaga nam w tym ruch organiczny z SEO. Statystycznie odpowiada on aż za 64% całkowitego ruchu na stronie internetowej. Pozostałe 36% ruchu stanowią źródła płatne, bezpośrednie czy social media. Oznacza to, że z ruchu organicznego SEO możemy uzyskać znacznie większy potencjał konwersji niż z jakiegokolwiek innego rodzaju ruchu.

Większy zwrot z inwestycji (ROI)

Ruch organiczny z SEO pozwala nam również osiągnąć wysoki zwrot z inwestycji. Wyniki organiczne są dla ludzi bardziej naturalne i wiarygodne niż reklamy, przez co bardziej im ufają, a dodatkowo SEO jest o wiele tańsze od innych form reklamy.

Bardziej zrównoważony ruch na stronie

Ruch na stronie przekłada się na wzrost liczby potencjalnych klientów, a także zwiększa szansę na konwersję. Nawet najlepsza oferta nie przyniesie bowiem korzyści ani nie pozwoli przyciągnąć klientów, jeżeli na naszej stronie nie będzie ruchu. Istnieje wiele metod na jego pozyskanie, jednak najefektywniejszym rozwiązaniem jest zdobycie ruchu, dzięki pozycjonowaniu. Odpowiednio wypozycjonowana witryna przyciągnie użytkowników, co przełoży się na wzrost ruchu organicznego na stronie, a to z kolei (tak jak wspominaliśmy już wyżej), wpłynie bezpośrednio na zwiększenie ROI czy wzrost współczynnika konwersji.

Jak zwiększyć ruch na stronie instytucji finansowych z pomocą SEO?

Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy, o których należy pamiętać przy pozycjonowaniu stron z branży finansowej.

Odpowiedni dobór słów kluczowych

Pierwszym krokiem jest dobór odpowiednich słów kluczowych. Pozycjonowanie usług z branży finansowej nie jest proste, dlatego należy dokładnie zastanowić się, jakie frazy kluczowe są najczęściej wyszukiwane przez potencjalnych klientów, a także które z nich mają największe szanse na zwiększenie ruchu na naszej stronie. Wybierając słowa kluczowe, należy unikać fraz jednowyrazowych, niepoprawnych gramatycznie lub bardzo złożonych.

Wpisując w wyszukiwarkę słowo “doradca finansowy” otrzymamy około 14 500 000 wyników. Wybicie się na pierwszą stronę w SERPach przy tak dużej ilości wyników wyszukiwań jest praktycznie niemożliwe. Właśnie dlatego lepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie się na frazy long tailowe, takie jak ,,doradca finansowy Kraków”, która zwraca około 1 020 000 wyników — przy takiej ilości wyników wyszukiwań zdecydowanie łatwiej będzie nam zwiększyć swoją pozycję.

Podczas dobierania odpowiednich fraz kluczowych dla naszej strony możemy skorzystać z narzędzi, które znacznie ułatwią nam ten proces. Do najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych przy doborze słów kluczowych należą:

Najważniejszą zasadą, o której powinniśmy pamiętać dobierając słowa kluczowe dla naszej witryny, jest to, aby miały one odzwierciedlenie w proponowanych przez nas usługach. Wybór fraz kluczowych, które nie są związane z naszą działalnością, przyczyni się bowiem do wzrostu współczynnika odrzuceń.

On-page SEO branży finansowej

Kiedy stworzyłeś już listę słów kluczowych, nadszedł czas na wprowadzenie optymalizacji na stronie, w celu poprawy pozycji w rankingu wyszukiwania oraz pozyskania większego ruchu.

  1. Przyjazne URL

Adres URL strony wpływa na komfort jej użytkowania i sposób postrzegania witryny przez potencjalnych klientów. To właśnie adres strony jest jedną z pierwszych rzeczy, którą zobaczą wyszukiwarka i użytkownicy. Dobrze skonstruowany URL pomaga zrozumieć, zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarce, strukturę witryny, a więc to jak powiązane są ze sobą konkretne podstrony. Tworząc adres URL, należy pamiętać o umieszczeniu w nim najważniejszego słowa kluczowego dla danej strony, a także unikać jego przepełnienia zbędnymi znakami. Przykładowo, jeśli nasza firma oferuje różnego rodzaju kredyty, to powinniśmy dla każdego z nich utworzyć osobną podstronę, a w jej adresie URL umieścić nazwę rodzaju tego kredytu, np. https://bankprzykladowy.pl/kredyt-hipoteczny. Takie rozwiązanie umożliwi naszej witrynie lepszą indeksację, a także zmniejszy wartość współczynnika odrzuceń.

  1. Optymalizacja title i meta description

Title tag, to tytuł strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania. Optymalizując go, warto kierować się następującymi zasadami:

  • Długość tytułu powinna wynosić około 50-60 znaków.
  • Każda podstrona powinna posiadać unikalny tytuł.
  • Nie staraj się na siłę umieszczać w tytule słów kluczowych. Wybierz jedno, najważniejsze słowo dla każdej podstrony.
  • Najważniejsze słowo kluczowe umieść na samym początku tytułu, dzięki czemu zwiększysz możliwość pojawiania się wysoko w wynikach wyszukiwania właśnie na tę frazę.
  • Umieść nazwę swojej firmy na końcu tytułu, dzięki czemu zwiększysz jej rozpoznawalność.

Meta description to z kolei opis, który wyświetla się pod tytułem w wynikach wyszukiwania. Jest on ograniczony do 160 znaków, dlatego trzeba dokładnie zastanowić się co w nim umieścić, żeby przekazać użytkownikowi jak najwięcej istotnych informacji. Ważne jest to, aby opis brzmiał naturalnie i zachęcał użytkowników do odwiedzenia strony. Warto umieścić w nim najważniejsze słowa kluczowe, jednak nie staraj się wprowadzać ich na siłę.

  1. Nagłówki

Należy upewnić się, że znaczniki nagłówka – H1, H2 i H3 – zawierają słowa kluczowe i odmiany słów kluczowych. Jest to jeden ze sposobów na to, aby zawartość naszej strony internetowej odpowiadała słowom kluczowym, na które chcemy się pozycjonować.

Musimy zadbać o to, aby najważniejsze słowo kluczowe dla naszej strony znajdowało się w znaczniku H1 i umieścić je jak najbliżej początku nagłówka. Układając treść nagłówka, należy postępować jednak podobnie, jak przy układaniu tytułu czy opisu strony, a więc nie starać się na siłę umieszczać w nich słów kluczowych, ponieważ będzie brzmiał on nienaturalnie. Gdy tworzymy resztę zawartości strony, umieśćmy nasze słowa kluczowe również w innych znacznikach nagłówków (niższego rzędu).

  1. Wartościowe i zoptymalizowane treści

Bardzo ważnym elementem na stronie jest treść, która stanowi nie tylko istotny aspekt w procesie pozycjonowania, ale przede wszystkim jest pomocna dla użytkowników.

Przy pozycjonowaniu branży finansowej, przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby na stronie znalazły się precyzyjne i zrozumiałe dla użytkowników opisy oferowanych usług. W treści należy umieścić odpowiednie słowa kluczowe, które pozwolą naszej witrynie wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania, a także zwiększą szansę na dotarcie do potencjalnego klienta.

W celu budowania zaufania, a także kreowania wizerunku eksperta, warto prowadzić bloga, na którym będziemy umieszczać artykuły czy poradniki, wyjaśniające w przystępny sposób skomplikowane pojęcia z branży finansowej. W ten sposób nie tylko dotrzemy z naszymi usługami do osób zainteresowanych wzięciem kredytu czy utworzeniem konta bankowego, ale także do osób poszukujących porad finansowych. To sprawi, że wzmocnimy nasz wizerunek, a także zyskamy miano eksperta w tej dziedzinie.

Przykładowe strony z branży finansowej, które dbają o wysokiej jakości, dobrze zoptymalizowany content to np. https://loando.pl/wpisy/Porady oraz  https://www.17bankow.com/artykul.

  1. Optymalizacja grafik i zdjęć

Zamieszczanie zdjęć na stronie to świetny sposób na przyciąganie uwagi użytkowników i budowanie ich zaangażowania. Ponadto korzystanie z obrazów pozwala na dodatkowe możliwości dodawania słów kluczowych.

Kiedy umieszczasz zdjęcie na stronie, masz bowiem możliwość edycji tekstu alternatywnego obrazu. Umieść w nim najważniejsze słowo kluczowe, a z pewnością poprawisz ranking wyszukiwania witryny oraz ułatwisz jej indeksowanie. Więcej o optymalizacji zdjęć znajdziesz w tym poście: Pozycjonowanie zdjęć – jak podejść do tematu?

Chcesz wdrożyć nasze porady SEO na Twojej stronie? Sprawdź poradnik pozycjonowanie stron.

Pozycjonowanie lokalne w branży finansowej

Branża finansowa cechuje się dużą konkurencyjnością. Z tego względu pozycjonowanie na frazy ogólne, takie jak: „bank” czy „doradca finansowy”, bez użycia lokalizacji, jest bardzo trudne. Jeśli chcemy wyświetlać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, musimy zatem przyjąć strategię pozycjonowania lokalnego (ang. local SEO).

Najważniejsze jest oczywiście dobranie odpowiednich fraz kluczowych. Jeśli oferujesz usługi z branży finansowej i pochodzisz z Krakowa, z powodzeniem możesz pozycjonować się na takie frazy jak: „doradca finansowy Kraków” czy „kredyt hipoteczny Kraków”. W ten sposób skonstruowane frazy, a więc składające się z nazwy branży czy oferowanych usług i miasta, w którym prowadzisz swoją działalność, należy kierować na stronę główną witryny.

Jeśli chcesz dotrzeć ze swoimi usługami do szerszej liczby klientów i pragniesz wyświetlać się w wynikach wyszukiwania także po wpisaniu innych miast, musisz stworzyć osobne podstrony (landing page), na których należy umieszczać treści ze słowami kluczowymi, zawierającymi nazwy tych miast, na które chcesz się pozycjonować.

Bardzo ważnym aspektem w przypadku pozycjonowania lokalnego jest także geolokalizacja. Określa ona nasze bieżące położenie i na podstawie uzyskanych informacji wyświetla spersonalizowane wyniki wyszukiwania. Przykładowo, jeśli w wyszukiwarce wpiszemy słowo ,,bank” zostaną wyświetlone banki, które znajdują się najbliżej naszego położenia. Jeśli chcemy wyświetlać się w ten sposób użytkownikom, musimy zadbać o to, aby dostarczyć wyszukiwarce informację o tym, w jakim mieście prowadzimy naszą działalność. W tym celu należy założyć i odpowiednio zoptymalizować wizytówkę w Google Moja Firma, dodać informacje NAP na stronie i oznaczyć je znacznikiem schema. Dzięki prowadzeniu wizytówki Google nie tylko będziemy wyświetlać się w klasycznych wynikach wyszukiwania, ale także w Google Maps, co zwiększy szansę na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie branży finansowej - seo lokalne

Przykład wizytówki stworzonej w Google Moja Firma

Link Building

Istotne znaczenie w procesie pozycjonowania strony z branży finansowej ma również odpowiednio dobrana strategia pozyskiwania linków. Musimy jednak pamiętać o tym, że jest to bardzo złożony proces, który wymaga przestrzegania odpowiednich zasad. Przede wszystkim, należy dbać o to, aby linki prowadzące do naszej witryny, były jak najbardziej naturalne.

Najlepszym sposobem pozyskiwania linków dla branży finansowej jest umieszczanie ich w wysokiej jakości serwisach branżowych czy blogach tematycznych, które dodatkowo budują nasz wizerunek eksperta w tej dziedzinie.

Wysoką wartość dla naszej strony będzie miało pojawianie się na stronach, które posiadają wysoki autorytet — pozwoli to zwiększyć rozpoznawalność naszej witryny, wzmocni autorytet domeny w rankingach Google, a także zwiększy szansę na pozyskanie nowych klientów.

Jak wygląda w praktyce pozycjonowanie branży finansowej?

Choć skuteczne pozycjonowanie firm z branży finansowej jest bardzo trudne, ponieważ Google z góry darzy je trochę mniejszym zaufaniem, to osiągnięcie wyższej pozycji w wyszukiwarce czy zwiększenie ruchu na stronie, nie jest niemożliwe do osiągnięcia. Doskonale ilustruje to przykład jednego z naszych klientów, a mianowicie Money24.es. To strona internetowa, która swoją działalność prowadzi na rynku hiszpańskim. Zajmuje się ona prezentowaniem, a także porównywaniem ofert szybkich pożyczek pieniężnych przez internet. W pierwszym miesiącu współpracy ruch organiczny (dane z GA) przyjmował wartość 6 i stanowił 1,1% całego ruchu, zatem naszym celem było zbudowanie ruchu na stronie od zera.

Nasze działania rozpoczęliśmy od wyboru fraz kluczowych, które oparliśmy m.in. o zewnętrzne narzędzia, informacje ze strony, a także konsultacje z klientem. Na początek wyodrębniliśmy do pozycjonowania 40 fraz, dla których zastosowaliśmy podejście szerokie. Zoptymalizowaliśmy również teksty na stronie pod konkretne słowa kluczowe, mając na celu stopniowe podnoszenie ich pozycji w wynikach wyszukiwania oraz generowanie coraz większej liczby wyświetleń. Zajęliśmy się również wyeliminowaniem niepoprawnego linkowania wewnętrznego.

Od początku współpracy zajęliśmy się również kwestią budowania odnośników do strony, wybierając do tego celu domeny o wysokich parametrach, dzięki czemu uzyskaliśmy następujące efekty:

Ahrefs - moeny24 przed rozpoczęciem współpracy

Parametry witryny przed rozpoczęciem współpracy

Ahrefs - money24 po czasie współpracy

Parametry witryny po zastosowaniu optymalizacji i skutecznego linkowania zewnętrznego

Dzięki podjęciu odpowiednich działań przyczyniliśmy się również do wzrostu:

  • ruchu organicznego

    Wzrost ruchu organicznego na stronie money24.es – rynek hiszpański

  • ilości wyświetleń strony i kliknięć
    Wzrost wyświetleń strony - Search Console - pozycjonoanie
  • widoczności strony w wyszukiwarce google.es
    Wzrost widoczności strony dzięki SEO

Szczegółowe informacje dotyczące działań i efektów, jakie osiągnęliśmy i jakie dalej osiągamy dla tej witryny, możecie poznać w naszym Case Study SEO Money24.es. Zachęcamy również do zapoznania się ze studium przypadku innego naszego klienta z branży finansowej, dla którego również osiągnęliśmy wysokie rezultaty: Case Study SEO Leason.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Branża finansowa – SEO Twoim przyjacielem

Pozycjonowanie strony z branży finansowej to duże wyzwanie i bardzo skomplikowany proces. Branża ta zdecydowanie należy do jednej z trudniejszych w SEO. Duża konkurencja, brak zaufania ze strony klientów, a także ścisła kontrola ze strony Google sprawiają, że podejmując, jakiekolwiek działania, związane z pozycjonowaniem strony musimy być bardzo ostrożni. Odpowiednia strategia może przynieść satysfakcjonujące rezultaty, ale musimy być świadomi tego, że trzeba będzie na nie poczekać.

Autor
Milena Fietko
Autor
Milena Fietko

SEO Strategy Manager

Specjalistka od branż specjalnych, które wymagają nieszablonowego podejścia do procesu, albo obejmują tematy, których inni by się nie podjęli. W Delante pracuje od 2016 roku. Prywatnie uwielbia taniec w karaibskich rytmach.