Branża kosmetyczna – co musisz wiedzieć o jej pozycjonowaniu?

Branża kosmetyczna – co musisz wiedzieć o jej pozycjonowaniu?

Mogłoby się wydawać, że branża urodowa stanowi niewielki odsetek rynku e-commerce – nic bardziej mylnego! Tempo rozwoju jest tutaj ogromne, a konkurencyjność rośnie z każdym rokiem. Jeśli masz swój salon kosmetyczny, sklep z perfumami czy ekologicznymi akcesoriami do pielęgnacji ciała i szukasz sposobów na wypromowanie swojej działalności, dobrze poprowadzona kampania SEO może okazać się kluczem do sukcesu. Zobacz, jakie wskazówki mamy dla Ciebie na dobry początek!

Ostatnio na naszym blogu: Jak dodać stronę do Google News?

Kondycja branży kosmetycznej w Polsce – co nas czeka?

Dane mówią same za siebie: aktualnie rynek kosmetyczny wycenia się na niemalże 17 mld zł, a prognozy są jednoznaczne – w 2021 roku kwota ta może wzrosnąć nawet powyżej 20 mld zł (źródło: Analiza Rynku). To ogromne liczby, które mogą przyprawić małe firmy o zawrót głowy.

Co właściwie mieści się w ramach tak szeroko pojętej branży kosmetycznej? Bardzo wiele pomniejszych kategorii: producenci kosmetyków, laboratoria, wszelkiego rodzaju firmy badawcze (w tym z zakresu biotechnologii czy chemii), a nawet producenci opakowań. Polski rynek aktualnie jest na 6. miejscu w Europie pod kątem wielkości – to bardzo satysfakcjonujący wynik! Do tego polskie społeczeństwo coraz bardziej docenia lokalne firmy, a dzięki stopniowo polepszającej się sytuacji finansowej głównymi kryteriami wyboru stają się nie tylko cena, lecz także jakość i naturalność. A to bardzo dobra wiadomość dla małych i średnich polskich przedsiębiorstw, które chcą polepszyć swoją sytuację na rynku. Zatem do dzieła – sprawdźmy, jak ma się SEO do zwiększenia zasięgu na rynku branży kosmetycznej!

Czy warto inwestować w SEO w erze influencerów?

Nie da się ukryć, że influencerki (oraz influencerzy!) stanowią od kilku lat filar marketingu firm urodowych – czy to salonów SPA, czy luksusowych kosmetyków, czy eko szamponów w kostce. Ogromne zasięgi na instagramie i zaufanie obserwatorów to aspekty, które przekładają się bezpośrednio na skuteczną współpracę i – co za tym idzie – wysoką konwersję. Do czego przyda się tutaj SEO?

  • budowanie wiarygodności

Wyobraź sobie sytuację, w której nie jesteś w stanie znaleźć w wyszukiwarce produktu, o którym mówi influencer, poprzez wpisanie brandu czy nazwy produktu. Mało wiarygodnie wygląda taka reklama, prawda?

  • wzrost konwersji

…  A może kiedyś zobaczyłeś fantastyczny puder bananowy na instagramowym story, ale nie możesz go odnaleźć w pierwszych wynikach wyszukiwania Google. Nie dość, że jako potencjalny klient możesz się rozproszyć i zrezygnować z zakupu, to rośnie jeszcze szansa, że trafisz na inny puder bananowy od lepiej wypozycjonowanej konkurencji – w lepszej cenie, w sympatyczniej wyglądającym opakowaniu, z szybszą dostawą. I wszelkie starania influencerów pójdą na marne.

  • zwiększenie ruchu organicznego

Współpraca z influencerami może rzeczywiście zwiększyć ruch z social mediów dzięki “swipe up” i innym funkcjom, które aktualnie oferuje Instagram. Warto jednak pamiętać, że ruch organiczny pozostanie taki sam – a w dłuższej perspektywie płatna współpraca czy reklamy mogą okazać się dużo mniej opłacalne niż wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i kliknięcia organiczne.

  • SEO + social media = jeszcze lepsze wyniki

Samo SEO działa bardzo dobrze. Same social media w branży kosmetycznej są kluczowe. Więc wyobraź sobie, jak skuteczne będzie połączenie obu tych sposobów na zwiększenie zasięgu Twojej strony internetowej, które wspierają się nawzajem! Przyjrzyjmy się chociażby takiemu przykładowi, w którym dobrze przygotowana strona internetowa współdziała z pracą influencerów. Nie można także nie doceniać mocy linków, które można umieścić w bio na instagramowym profilu.

Social media a branża kosmetyczna
Źródło: @naturo.logia, @graczi

Jak zaplanować kampanię SEO/marketingową online dla sklepu z kosmetykami?

Na jednej z ciekawszych stron internetowych dotyczących branży kosmetycznej – Beauty Independent – znalazł się artykuł o SEO, w którym właściciele marek urodowych wypowiadają się na temat tego, jak poszczególne działania optymalizacyjne wpłynęły na ich biznes. Powiedzmy sobie dziś o podstawowych aspektach pozycjonowania stron internetowych, przywołując ich wypowiedzi: bo kto lepiej niż oni będzie wiedział, co właściwie ma SEO do branży urodowej i gdzie zacząć?

  • dobierz odpowiednie słowa kluczowe

Bez wątpienia warto na początku pomyśleć o tym, jak klienci wyszukują konkretne produkty i jakich fraz używają, by je znaleźć. Long-taile to kluczowe dla mniejszych firm sposoby pozyskiwania klientów, zwiększania ruchu i przebijania się na wyższa pozycje dla raz szczegółowych. Diamond Downs, założycielka firmy Gehati, wypowiada się dla Beauty Independent w następujący sposób:

“Staram się wejść w rolę klienta poszukującego produktów, które ja sprzedaję. Nie próbuję wymyślać fantazyjnych sformułowań. Skupiam się na prostych i popularnych słowach, które opisują produkt albo są z nim jakoś powiązane. […] Po prostu pomyśl o prostych słowach i frazach związanych z Twoim biznesem, które klient mógłby wpisać w wyszukiwarkę.”

  • zoptymalizuj swoją stronę internetową: zadbaj o UX i estetykę

Branża urodowa to piękno i estetyka. Dobrej jakości produkty nie wystarczą, by zatrzymać użytkownika na dłużej. Dobrze zaprojektowany interfejs, wygodne dodawanie produktów do koszyka czy zapoznawanie się z poszczególnymi usługami oferowanymi przez salon są kluczowe dla zatrzymania klientów na stronie i sfinalizowania konwersji.

Linda Treska, CEO firmy Pinch of Colour, wypowiada się na ten temat jako doświadczona deweloperka:

“To było całkowicie nowe doświadczenie. W lipcu tego roku zaprojektowałam i stworzyłam swoją własną stronę internetową. Pracowałam naprawdę ciężko, żeby mieć pewność, że strona firmy jest na bieżąco ze wszystkimi trendami, a do tego jest w stanie konwertować użytkowników na klientów.”

  • wprowadź dobry kontent

Zarówno kontent, jak i kontekst stanowią teraz jedne z najważniejszych narzędzi każdej kampanii SEO. Blog firmowy jest prawdziwym “must have” firm, które chcą zwiększyć ruch na swoich stronach – oprócz tego treść na kategoriach i produktach pozostaje niepodważalnie jedną z kluczowych elementów optymalizacji on-site. Poza tym, treść na blogach urodowych może faktycznie przyciągnąć klientów: wszelkiego rodzaju tipy, wskazówki i zakupowe haule przyciągają uwagę nie tylko Google, lecz także potencjalnych klientek i klientów. Mówi o tym Michelle Ranavat, założycielka Ranavat Botanics:

“Chciałabym mieć odpowiedzi na pytania SEO. Wierzę, że zamiast optymalizacji zmiennych elementów, powinno budować się SEO przez tworzenie naprawdę świetnego kontentu na najróżniejszych kanałach.”

Doskonałym przykładem dobrej treści pracującej na rozpoznawalność marki mogą być również Glossier czy Fenty, które zyskały sympatię użytkowników, oferując im wartościowy kontent i wyróżniając się spośród innych marek w branży przykuwającą wzrok estetyką. Świetnie prowadzony jest również blog aplikacji Biuti, który za każdym razem odpowiada na najbardziej nurtujące świat urodowy pytania.

Dobry content w pozycjonowaniu branży kosmetycznej

  • linkuj!

Może wydawać się, że aktualnie linkowanie nie ma już żadnego znaczenia dla Google – nic bardziej mylnego. Nie jest ono może najważniejsze – na pewno nie w takiej formie, w jakiej występowało jeszcze kilka lat temu – ale linki pochodzące z zaufanych witryn zdecydowanie wpływają pozytywnie na Twoją witrynę. I chodzi tu także o wymianę linków z blogerami urodowymi w ramach współpracy, a także sprawianie, że strona zacznie być widoczna w najróżniejszych kanałach – nie tylko na brandowych social mediach.  James H. La, założyciel firmy Niucoco, pokazuje, jak w branży beauty może działać rozprzestrzenianie linków w ramach SEO:

“Znajdź platformy, które skierują ruch na Twoją stronę: prasę, media społecznościowe, vlogerów i blogerów, programy wymiany itp.). Pomoże to też zwiększyć świadomość marki i jakość domeny (Page Authority).”

  • analizuj i ewaluuj

Strategie czasami okazują się błędne: coś, z czym wiązałeś największe nadzieje, okazuje się nie działać. Co w takiej sytuacji? Nie brnij dalej w kampanię, która nie przenosi skutków po roku – sprawdź, co idzie nie tak, zmień profil działalności social mediów, przeanalizuj ponownie target, zdefiniuj personę i sprawdź, czy kampania SEO jest prowadzona poprawnie.

Czy mały biznes da sobie radę na dużym rynku?

Wspomnieliśmy na początku o tym, jak obszerny jest współcześnie rynek kosmetyczny w Polsce. Ale – paradoksalnie – małe firmy stają się coraz bardziej popularne, a konsumenci chcą wspierać lokalne biznesy. Co może Ci pomóc w pozycjonowaniu niewielkiej firmy kosmetycznej, która sprzedaje ręczne wyroby czy niecodzienne produkty z zagranicy?

  • pozycjonowanie pod frazy long-tail

Jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę “szampon w kostce”, na pierwszym miejscu znajdziesz stronę internetową najpopularniejszej firmy, później chwytliwe tytuły wpisów na blogu. Szansa, że ktoś sprawdzi kolejne wyniki wyszukiwania, jest naprawdę niska.

Pozycjonowanie branży kosmetycznej long tail

Zwróć także uwagę na konkurencyjność takiej frazy: 4 150 000 wyników to ogromna liczba. Dla porównania spróbujmy wpisać w wyszukiwarkę inną frazę, dużo bardziej szczegółową. Sprzedajemy przecież konkretne szampony w kostce, specyficznych marek, z najróżniejszych krajów, przeznaczone do odpowiedniego rodzaju włosów, bez SLS… wszelkiego rodzaju wyróżniki można wymieniać bez końca.

Wpływ long tail na pozycjonowanie branży kosmetycznej

Taki long-tail od razu generuje mniejszą liczbę wyszukiwań, a do tego pokazuje na pierwszych miejscach mniej oczywiste wyszukiwania. Dlatego długi ogon to jeden z najważniejszych czynników, które musisz wziąć pod uwagę, dobierając frazy kluczowe.

  • zgrana współpraca SEO, kampanii Google Ads i marketingu online

W przypadku niewielkich firm samo SEO może nie wystarczyć – podobnie jak odosobnione działania w mediach społecznościowych czy płatne reklamy bez uwzględniania innych możliwości.

Pozycjonowanie salonu urody i sklepu online: czym się różni?

Jesteś właścicielem sklepu internetowego z kosmetykami? A może prowadzisz salon fryzjerski czy kosmetyczny w swoim mieście? Przed rozpoczęciem kampani SEO warto zwrócić uwagę na profil działalności, którą prowadzisz, ponieważ pozycjonowanie lokalnego salonu będzie wyglądało zupełnie inaczej niż sklepu niestacjonarnego. Przyjrzyjmy się, jak różnią się poszczególne aspekty SEO.

  • słowa kluczowe

Słowa i frazy kluczowe dla sklepu internetowego często będą dotyczyły produktów i kategorii, a co za tym idzie – będą skupiać się na long tailach zawierających jak najwięcej szczegółów mówiących o produkcie. Z kolei lokalny salon kosmetyczny powinien pozycjonować się na frazy lokalne: wzorcowa formuła zawierałaby nazwę usługi + miasto.

Pozycjonowanie branży kosmetycznej frazy lokalne

  • Google Moja Firma

GMF jest ważnym elementem promocji każdej działalności, a opinie klientów pozostają często wyznacznikiem tego, czy kolejne osoby zdecydują się na zamówienie czegoś. Jednak jeśli strona internetowa może funkcjonować bez GMF, o tyle stacjonarny salon urody trudno sobie wyobrazić bez tego. Musi być możliwie jego zlokalizowanie na mapie, a szybko dostępne zdjęcia wnętrza i recenzje klientów często skłonią do zakupu szybciej niż niejedna strona internetowa. Poza tym dobrze stworzony profil w tym serwisie sprawi, że użytkownik dostanie wszystkie niezbędne informacje bez przeklikiwania się dalej – a takiego atutu nie sposób pominąć.

Google Moja Firma - pozycjonowanie branży kosmetycznej

Przydatne wskazówki: wiedza w pigułce na koniec

Początek przygody z SEO to zawsze mnóstwo wiedzy, którą warto gdzieś zapisywać, by nie umknęła. Dlatego specjalnie dla Ciebie, zebrałam najważniejsze informacje na samym końcu – byś zawsze mógł do nich wrócić i krok po kroku przypomniał sobie wiedzę, którą zdobyłeś.

  • nie zapominaj o odbiorcy! SEO nie może być sztuczne ani ważniejsze od Twoich prawdziwych klientów – jesteś tu dla nich, więc o nich nie zapominaj;
  • kolekcjonuj inspiracje i inspiruj innych: każdy lubi stylowe profile w social mediach, które nie są wyłącznie reklamowe;
  • twórz wartościowe treści, które faktycznie zainteresują odbiorcę;
  • sprawdź najskuteczniejsze kampanie w internecie i zaczerpnij z nich nieco wiedzy;
  • poszukaj doświadczonych współpracowników, influencerów, blogerów i vlogerów, dzięki którym zwiększysz zasięg i świadomość istnienia Twojej marki;
  • połącz SEO, płatne kampanie i działalność w social mediach, by osiągnąć wymarzony efekt;
  • przy lokalnej działalności skup się na tych, którzy są najbliżej Ciebie – nie wyznaczaj sobie globalnych celów, a spróbuj dotrzeć do lokalnej grupy odbiorców;
  • korzystaj z przydatnych narzędzi, które ułatwią Ci życie – od inspiracji na Pintereście po planer słów kluczowych czy narzędzia takie jak Answer the Public, które pomogą Ci tworzyć kontent;
  • analizuj prowadzone kampanie i nie bój się wprowadzać w nich zmian – często Google Analytics czy Google Ads podpowiedzą Ci, w którą stronę pójść;
  • jeśli prowadzisz niewielką firmę – pamiętaj, by pozycjonować się na dokładniejsze frazy o mniejszym wolumenie, ale i o mniejszej konkurencji;
  • dbaj o UX, UI i optymalizacje on-site, by strona była przyjazna zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek;
  • pokaż się od jak najlepszej strony! 🙂
  5,00 / 5 ( 7 )
Autor
Junior SEO Specialist - Aleksandra

Junior SEO Specialist

Studiuje edytorstwo. Bywa w miejscach i lubi robić rzeczy. Robi grafikę, dużo pisze, gra na ukulele i próbuje opanować tajniki jogi, ale niepokojąco często na przeszkodzie staje jej Netflix i dobre seriale. Uwielbia musicale i alpaki, a do tego marzy o kocie, którego będzie mogła nazwać Gombrowicz. Ma trzydzieści osiem roślin doniczkowych. Nie umie podejmować decyzji, ale tę o pójściu ścieżką SEO uważa za naprawdę udaną.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.